het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

De eiwitten die boven komen drijven kun je er maar kort van af scheppen, als het als schuim boven komt drijven, omdat ze daarna naar de bodem zakken. Saponine is een glycoside en komt voornamelijk uit de groenten die je aan de bouillon toevoegt . Toch zijn saponinen niet alleen maar slecht, want kunnen weer de galproductie stimuleren (bitter), maar is een smaak die ik liever niet in de bouillon proef. Bij het koken van quinoa ontstaat er trouwens ook zo'n laagje schuim.

 
Lekkere ossenstaarten pure graze weten te bemachtigen,

Recept wat ik heb is:

1 uur laten weken met appelazijn.. daarna 2 uur laten pruttelen voor een lekkere soep(met kz en wat groenten)

Is dit lang genoeg?

Oftewel dit de juiste manier om het te bereiden? Of heeft iemand hier een alternatief/ beter recept!?

Nieuwbegin

 
Ik doe alleen gekookte groente door de bouillon.

Er zitten anti-nutrienten in groente. Deze gaan voor een deel weg door het koken, maar het komt dan wel in het kookwater. Als de groente mee wordt gekookt in de soep, komen de anti nutrienten dus in de bouillon.

 
Hm oké, dus de dikke kokosmelkprutjes die ik maak met groenten zitten eigenlijk ook nog boordevol anti-nutrienten? Zoals het boerenkoolrecept van Mike?

 
Goed doorgekookt groenten in je stoofpotje is niks mis mee, met eerst koken en kookvocht weggooien heb je ook weer verlies van smaak en nutriënten plus super omslachtig.

 
Nieuwbegin, Het moet langer staan. Hier heb je een filmpje, we hebben hier geen chloor en fluoride in het water dus filteren hoeft niet en je kan de botten nog een keer gebruiken.

 
wil ook graag botten bouillon maken,ik weet niet of ik gemakkelijk aan de biologische botten kan komen.Kan ik ook niet biologische botten gebruiken of kan ik beter er meer moeite voor doen om aan biologische botten te komen?

 
Ik zou voor biologisch gaan. En dan het liefst nog van koeien die hun hoorns hebben mogen houden, want dat zorgt ervoor dat een koe geen mineralen uit haar botten hoeft te halen als ze tijdelijk wat tekort komt. En dus meer mineralen die weer in jouw boullion terecht komen.

In welke regio woon je? Misschien kan iemand je in de goede richting wijzen mbt goede botten.

Manon.

 
Ik las ergens dat je botten van de soep twee keer kunt gebruiken. Zitten er dan nog voedingsstoffen in de botten bij de tweede keer koken? Bij de botten zit ook een kniestuk waar ook spierpezen/zeem en vet omheen zit. Het lijkt mij dat zowel het zeem als het vet geen zin heeft om nogmaals te koken? Vet trekt in de soep lijkt mij of eten jullie dit vet ook nog van het bot?

 
Ik kook de botten net zo lang totdat het kraakbeen helemaal verdwenen is. Dat kan wel 3 dagen duren. Dan heb ik ook 3 keer boullion. De eerste is heel vet, de tweede vol gelei en de derde heel donker en sterk van smaak. Die eerste twee meng ik en maak ik soep van. De derde boullion gebruik ik als basis voor stoofpotjes.

Manon

 
Heb een klein vraagje.. Heb eergisteren kippen bouillon gemaakt, eergister en vandaag flink van naar de wc geweest. Ik lijk de vet niet zo goed te kunnen verteren denk zeker ivm met een lekkende darm+te weinig maagzuur. Meerdere malen gelezen dat het erg helend is voor de darmen. Rauwe melk en ghee kan ik ook nog niet zo goed verteren=rode uitslag (eczeem) op de huid, zelfde met de bouillon nu. Mijn gevoel zegt dat ik hier op aan het ongiften ben,kan dit al van bouillon+probiotica? Lees namelijk tegenstrijdige berichten hierover.

 
Gisteren heb ik weer runderbouillon gemaakt. Ik heb nog nooit zoveel vet gezien in de bouillon. 25% van de 3 liter is vet. De rest is dikke gelatine.

 
@Sunshinerivier

Toevallig ben ik nu ook overgestapt op kippenbouillon (normaal runderbouillon) en merk ook ineens ontgiftingsverschijnselen denk ik (lichte ontlasting). Maar het kan ook gewoon een bacterie/virus zijn (buikgriep schijnt te heersen), want ik heb ook buikkrampen. Kan ook ineens geen rauwe melk meer verdragen, dus misschien dat daar wel een link ligt. Rauwe melk met een eigeel gaat overigens beter, dus misschien is dat wel een optie voor je. Kippenvet is naar mijn mening wel lichter verteerbaar dan rundervet. Misschien kun je proberen de lever te ondersteunen door het eten van kippenlever, bittere groente, kurkuma e.d., drinken van kefir, citroen e.d. Ga ik in ieder geval proberen. En probiotica helpt alleen maar volgens mij.

 
Ik koop bouillon van een boer die zijn bouilllon trekt van het karkas van een kip. Is dit hetzelfde als de botten van een kip?

 
Ja, dat is hetzelfde. Het is zeg maar het lijf van de kip en dat bestaat ook uit botten. Een karkas zijn de botten van een dier. Zonder toevoegingen als het goed is.

 
Ik maak altijd een grote pan en ik eet het snel op. Ik vind het heerlijk. Toch zou ik meer willen maken in één keer en wat willen invriezen. Ik zie bij Green Jump lekvrije bakjes van Luminarc. Kennen jullie deze of adviseren jullie mss wat anders? Ander merk oid?

Groet Djeena

 
dat zijn dure bakjes voor invriezen of bedoel je dat niet, ik zet alles in glazen potten in vriezer (met deksel los en niet te vol)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.761
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan