het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

Ik heb mijn runderbouillon met kniestukken, een mergpijpje en een dikke schenkel 2,5 dag laten trekken op 90-95 graden. De kleur is wel mooi en de smaak is vol, maar tot mijn stomme verbazing geleert de bouillon niet na een nacht in de koelkast. Hoe kan dat?

 
heb ik ook wel eens maar bij mij staat de bouillon maar 6 uur te trekken.Toch krijg ik vaak een gelei bouillon.meestal wanneer ik er een varkenspoot of zwoerd bij doe.Ook met runderstaart lukt me dit goed.

ad

 
Daar snap ik ook niks van Moondust, juist van de knie komt normaal veel gelatine en 2,5 dag lijkt me ruim voldoende :) . Scheutje azijn heb je ook gebruikt neem ik aan?

 
Jep, de botten hebben een nachtje in de appelazijn geweekt. Ik kan alleen maar bedenken dat het misschien toch geen kniestukken geweest zijn, alhoewel er toch aardig wat wit/beige vettige smurrie vanaf kwam. Die heb ik natuurlijk een beetje fijngesneden en weer terug in de pan gemikt.

@Ad

Waarom laat jij runderbouillon maar 6 uur trekken en kippekarkassen 36 uur?

 
Ik maak runderbouillon met een hogedrukpan. Na ongeveer 3 uur is de bouillon klaar. Als het een nacht in de koelkast heeft gestaan is het zo stijf dat een lepel rechtop in de bouillon kan staan.

 
Mijn bouillons van enkele maanden geleden geleerden ook prima in de koelkast. Ik snap ook niet waarom het nu ineens niet gebeurt. Gebrek aan gelatine in de botten blijkbaar. De bouillon zal nog steeds wel voedzaam zijn, maar gelatine is toch wel een prettig goedje voor het menselijk lichaam toch?

 
Ik laat geen kippekarkassen 36 uur trekken.Dat doet renske(zie boven).

Ik gooi vanalles in een pot.Vissekop,kippetenen,botten waar ik het merg al uit heb gegeten,varkenspoot,zwoerd en soms ook kippebotten.

ad

 
Ik maak heldere bouillon om zo te dinken, quinoa in te koken, saus/stoofpotten/curry te maken. De vellen, lellen en merg bewaar ik vaak om door bloemkool/pompoensoep e.d. te doen of door de saus van de pasta voor de kinderen ( :mrgreen: ).

 
Oke dankje,ik vindt het ook fijn om er bijv. groenten in te koken..doe ik eigenlijk liever dan het zo drinken.

 
Vandaag heb ik botten gekocht en ga het weekend er aan beginnen .

Gebruiken jullie de bouilon gewoon voor soep of alleen voor sausjes ?

 
beide.

Als de botten getrokken zijn en het schuim er af is geschept halen we een paar diepvriesbakjes met heldere bouillon uit de pan en vriezen die in. De bouillon gebruiken we dan voor stoofpotjes en zo.

De rest gaat verder voor soep.

Lia

 
Ik gebruik de bouillon om zo te eten, voor soep, voor stoofpotjes, voor sauzen, voor alles waar ik de kans krijg dus. ;-)

 
Van 3 grote kniestukken (tenminste ik denk dat het kniestukken zijn) bouillon gemaakt afgelopen weekend. Bijna 48 uur laten trekken. Mooie bruine bouillon met met bijna een centimeter vet erop. Ruikt heerlijk. MAAR......nadat ik enkele porties had ingevroren heb ik het restant in een roestvrij stalen pan in de koelkast gezet. Zojuist wil ik er wat scheppen uithalen voor een bouillonnetje maar is het onder de gestolde vetlaag gewoon nog zo vloeibaar als water. Net als de vorige keer! Ik verwacht net als de eerste keer dat ik bouillon maakte dat de bouillon gaat geleren als het afkoelt. Maar weer niet dus. Ik wil toch wel erg graag weten waarom de bouillon niet geleert. Heeft iemand enig idee? Komt de gelatine ook uit de botten of is het alleen het kraakbeen dat gelatine levert? HELP!

 
Vorige week zag ik bij de keuringsdienst van Waarde dat ze ossenstaartsoep onderzochten en een belgische chef lieten maken. Hierop heb ik aan mijn boer gevraagd of ik de staart mag hebben. Of ik hem helemaal wilde. Euh... laat eerst maar weten wat t kost en hoe groot tie is ;) Volgende bouillon wordt gemaakt van de staart verwacht ik!

Net een mailtje gestuurd, 30 november gaat er een koe naar de slacht, gevraagd om de bijnieren. Ik ben benieuwd naar t antwoord!

Heb geen verstand van bouillon koken, doe het ook veel te weinig. Kan je niet helpen Moondust.

 
Als ik ze van de koe kan krijgen, dan wil ik ze ook van het varken en laat ik ze ook van het lam komen ;) Maar eerst moeten we zorgen dat er een slager is die ze weet te vinden en ze eraf kan snijden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.688
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan