Fermentatie vragen

Quote:
Kan me nog herinneren dat Mike iets gezegd heeft over zuurkool en de schildklier.. Is zuurkool net zoals andere koolsoorten per definitie slecht voor de werking van de schildklier?


Zuurkool is rauw te eten zonder gevaar voor de schildklier, omdat de goitrogenen (schildklieronderdrukkers) eruit gefermenteerd zijn. Bij wijze van proef moet je maar eens kijken of je zuurkool uit de blender wel goed kunt verteren. Besef dat je weliswaar met de blender de kool in kleinere stukken slaat, maar dat de cellulose (plantenvezel) nog steeds intact blijft. Het is vaak de cellulose die de slechte verteerbaarheid geeft.

Mike

 
oke Mike, dankje.. Ik ga even proberen wat goed gaat. Mogelijk kan ik de zuurkool gewoon goed verteren, maar mijn gevoel zegt van niet..

 
@ikke zuurkool vind ik persoonlijk makkelijker verteerbaar dan gekookte koolsoorten (bijv spruitjes - vind ik erg pijnlijk) en mijn lievelings "smoothie" ermee is blenden met avocado en dat op een sla blaadje leggen oprollen en omsmikkelen :) ben benieuwd hoe de zuurkool bij je valt!

 
@claireelis,

Heb zonet lekker de gebakken zuurkool met uitje op.. vond het heerlijk met wat kerry en curcuma poeder! Morgen maar eens rauw proberen,

bedoel je dat het beter valt dan spruitjes als je het rauw neemt of gekookt>?

 
@ikke rauwe zuurkool valt bij mij zeker beter dan gekookte koolsoorten. ik heb zuurkool nog niet gekookt geprobeerd. ik heb zuurkool ook zelfgemaakt met ook wortel erbij - dat was ook zeer geslaagd! nu ben ik wel eventjes koolsoorten aan het vermijden om te kijken of de buikpijn helemaal weggaat dus ik wacht er effe mee voordat ik het weer probeer. ik ben benieuwd of je de rauwe ook goed verdraagt - zo ja dan zal ik het ook weer proberen ;)

 
Als dit goed gaat, dan betekent dit dat de zwavel dus kennelijk beter opneembaar is in rauw, gefermenteerd voedsel.

Mike

 
Is het zuurkoolsap dat je in de reformzaken kunt kopen slecht? Of mag dat ook?

 
Je mag zo'n fles melkzuur zuurkoolsap kopen van Demeter. Die gebruik ik ook altijd. Het helpt om meer maagzuur aan te maken.

 
Ja appelazijn is ook heel erg goed. De ongepasteuriseerde dan. 1 a 2 eetlepels in wat water oplossen en voor de maaltijd innemen.

 
Mooi, dat doe ik al regelmatig. Zuurkoolsap daar houd ik niet zo van. Maar wat nu als er sprake zou zijn van teveel aan maagzuur? De klachten die voortkomen uit teveel of te weinig maagzuur lijken dezelfde klachten te geven. Soms denk ik dat ik teveel maagzuur heb en dan denk ik weer dat ik te weinig aan maak.

 
opgeblazen gevoel, veel gas en daardoor winderigheid, een verstoorde spijsvertering, weinig energie, veel voedselintoleranties, op boeren. Ik denk zelf aan te weinig maakzuur eigenlijk.

 
Dat zijn inderdaad tekenen van rotting en gisting in de maag en darmen en daarmee dus een tekort aan maagzuur.

Mike

 
Nu had ik net toch iets gepost en de tekst was niet eens zo lang maar ik zag het niet verschijnen dus nu nog een try.

Onderstaand verhaal lijkt me ook een fermentatie proces, mischien zit ik ernaast maar toch:

Zo'n 25 jaar terug heb ik zo'n twee en een half jaar op een schiereiland in het zuiden van Turkije gewoond. Reisde vaak samen met de dorpelingen rond en vaak dus ook met imkers.Dat gedeelte van het land staat bekend om zijn pijnboom honing en dus liet ik me informeren.

Deze honing komt alleen in Griekenland en Turkije voor.

Een imker vertelde mij dat als deze soort honing puur is het heel donker van kleur is en je er heel moeilijk met een lepel doorheen komt.De honing is dan zo dik dat de lepel buigt.

Kreeg nog verder uitleg over deze honingsoort: zegt de imker zie je de toppen van de pijnbomen daar zit een soort katoen of watten achtige wit spul. Dat doen de boomluizen.Zij drinken het sap van de boom en kotsen dit weer uit als een soort zoete substantie. Overblijfsel van de sap. De bijen zijn hier dol op en vervamelen dit weer en bewerken dit ook weer.

Een honing dat anders is als die van pollen.

De natuur helpt elkaar. Een luis, een boom, een bij en niet te vergeten de mens.

Wij hebben elkaar allemaal nodig. Als dit geen cooperatie is weet ik het ook niet meer.

 
De Iranezen doen ook groente fermenteren, torshih komt oorspronkelijk uit Iran. Zij laten het soms jaren staan zodat de knoflook in je mond wegsmelt en het is echt gezond spul zeg.

Als jullie zuurkool lekker vinden is dit zeer zeker iets voor jullie. Ik vind het heerlijk.Je kunt er van alles in doen:pepers, augurken, tomaat, koolsoorten, knoflook, azijn, Keltisch zeezout. Alles in de goede verhouding en je laat het heel lang staan. Onovertroffen qua smaak en het sap is heel lekker te drinken.

 
Haluk,

Wat is dan de juiste verhouding, kun je een tipje van de sluier oplichten.

Wij zijn zeker van plan om zelf zuurkool te maken en zijn in voor dit soort recepten, zoals torshih.

DenniS,

We gaan van de week ook zo'n zuurkoolpot bestellen.

 
Poekie sorry, ik ga nog een beschrijving van torshu, weet niet eens hoe je het moet schrijven, geven maar eerst even de verhoudingen uitvogelen.Wordt vervolgd.

 
wat ik meestal doe als er kleine stukje in de pot zitten. dan leg ik grote koolbladen over de hele boven kant en vervolgens zet ik er een borrelglaasje onder die ik vacum heb laten worden door hem onder water om te draaien.

dan heb je geen stenen nodig

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.935
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan