Fermentatie vragen

Mike, ik denk dat ze het vanuit haar perspectief wel goed bedoelt. Ze is erg gedreven in wat ze doet. Als ik haar mail, krijg ik ook altijd wel een antwoord. Jammer is dat ze niet open staat voor een andere visie dan de hare. Mijn inziens is haar tunnelvisie haar grote beperking. Haha eliminazi hoe kom je erop :)

Voor nu.. ik weet alleen even niet hoe het te gaan draaien. Morgen kip en vette karbonade halen, verse groenten en gewoon maar eens een week of twee aan de soep denk ik. Met een flinke dot kokosolie erin. En kurkuma als dat in het begin al mag.

Ik lees op dit moment heel veel over Weston Price en GABS. Zelf heb ik heb boek in de kast staan: doorbreek de vicieuze cirkel van Elaine Gottschall. Heb ik zojuist maar eens afgestoft :)

Ook nog bekijken hoe ik het op mijn werk zal doen met eten. Ik werk 36 uur onregelmatig. Word al vaak meewarig aangekeken als het over eten gaat. Ook wel voor gek gehouden. Overigens heb ik wel hele leuke collega's hoor. En kan ik wel tegen een grapje daar niet van.

Een groot contrast is, dat er in mijn werkomgeving heel heel ongezond gegeten wordt. Veel psychiatrie in crisis. Ik ben er van overtuigt dat indien deze mensen het vermogen zouden hebben zich anders te voeden, dat de psychische problematiek met de vaak daaruit voortkomende criminaliteit sterk verminderd zou worden.

Maar eerst eens bij mezelf beginnen de balans te gaan vinden.

Sylvia

 
Die ga je zeker vinden sylvia, als je kunt: kom eens naar een kennisavond met Mike. En over V, zij manipuleert. En is daar zeer bedreven in, jij komt wel los van haar, dat weet ik zeker.

het is net als met de voedseldogma's, het loslaten duurt even, maar het brengt je zoveel.

Over een tijdje kun jij objectief naar haar kijken, maar jij gaat erg hard. Dat merk ik al aan al jou postings. Neem de tijd. Je kunt niet alles in 1 week omgooien, stapje voor stapje. Net als een kind dat leert lopen.

 
Sylvia, mocht je ooit echt naar een kennisavond met Mike gaan dan wil ik graag met je mee! Als het mag en als je een auto hebt....

Ziezo.... ik ben het kwijt! Ik heb maar even wat extra magnesiumcitraat van Now genomen want ik heb niet zo'n tijd/zin om te klysmeren. En het was nogal taai. Zuivel gaat dus niet, een beetje poly's wel. Ik houd een soort van dagboekje bij en 18 oktober is de laatste dag geweest dat ik ook niet naar de wc kon dus denk ik dat dat beetje geitenyoghurt me toch heeft verstopt. Tja.... het is een soort van aanwijzing. Een ander krijgt flinke buikkrampen of zo maar ik niet. Ik heb mijn wapfvogel net een klein beetje geitenyoghurt laten proeven. Hij lustte het! :D

Ik denk dat je er goed aan doet om een GAPS (achtig) dieet te gaan volgen Sylvia!

 
Quote:
Ik heb mijn wapfvogel net een klein beetje geitenyoghurt laten proeven. Hij lustte het!


Hihi, heb je het toch niet voor niets gekocht!

 
Tuurlijk Rapunzel, kun je met me meerijden. Ik weet niet wanneer het is? En waar? Het is wel zo dat ik een fulltime baan heb met onregelmatige diensten en dus ook vaak in de avonduren moet werken.

Ik denk niet dat ik het op kan brengen steeds klysma's te nemen. Toen met de lever en galreiniging ging ik naar een colonhydrotherapeut die mijn darm spoelde (hoge darmspoeling)

Ik wil best een leverreiniging doen, maar klysma nemen liever niet. Ik zal eens uitzoeken of het ook milder kan met enkel bitterzout laxeren of zo.

Hoi Dirtsa, ik herken wel bij me zelf dat ik hard van stapel neig te lopen. Goede observatie van je.

In dit geval ben ik het echter gedeeltelijk met je eens. Ik ben namelijk ook al jaren met gezonde voeding bezig en zoekende. En ik eet al een heel stuk volgens Weston Price en GAPS. Ook heb ik enkele jaren geleden een hele tijd het specifieke koolhydraat dieet gevolgd. Dus de boel helemaal omgooien hoef ik niet.

Alleen de afgelopen week heb ik het (vanuit frustratie) wat laten waaien, mijn lichaam er dus geen plezier mee gedaan.

Vanavond had ik een heerlijke soep van verse kip en karbonade (met het bot gekookt en het kraakbeen eet ik mee op) Bloemkool erin, paprika, wat knoflook, paddestoelen, sjalotje, een flinke schep kokosolie en een kleine eetlepel kurkuma.

Lekker hoor. Dit eet ik vaak en dan steeds met verschillende groenten. Ik verdraag het goed. Beter dan vaste voeding.

Nog een goede observatie is, dat ik moeite heb met loslaten. Maar komt goed.

Sylvia

 
Goedzo, Sylvia, ik heb geen enkle twijfel dat jij er wel komt hoor. Ik heb er veel langer over gedaan om helemaal los te komen van het eliminatie dieet hoor.

op de site van Ron Fonteine kun je zien wanneer Mike spreekt in Soest.

Als ik de verhalen hier lees dan ben ik blij dat ik de dierlijke vetten erg goed verdraag, rauwe melk nog geen liters per dag hoor, maar wel 300 ml per dag, ghee/roomboter/kokosolie/slagroom/volle yoghurt...het maakt niet uit wat ik neem of hoeveel. Dit valt allemaal goed.

Misschien is dit ook een reden dat ik vooral mentaal zo hard vooruit ga.

Sylvia, ik ken je nog maar kort, maar jij komt over als het type: aanpakken en niet zeuren. Je komt zeker ook positief over :)

In de topic over de lever/galreiniging staat een vertaling van een milde versie. Daarbij hoef je geen bitterzout/vasten. 's avonds voor t slapen: citroen of limoen/eierdooiers/olijfolie en eventueel beetje honing. Volgens mij doet Mike ook geen klysma's, maar hij laat de natuur zijn gang gaan. Je kunt sit rustig 4 dagen achter elkaar doen. neem daarbij overdag de appelsmoothie van Mike.

Ik denk dat dit al een mooi begin is voor de leverreiniging. Lees het allemaal eens na, er staan ervaringen en vragen/antwoorden.

Nog een tip: begin zeker ook met keltisch zeezout en H202.

 
Dirtsa, ik heb himalaya zout, is dat hetzelfde? Die lever reiniging is een goed idee, ga ik zeker doen! H202 zoek ik op.

Mijn moeder zegt altijd 'niet mauwen maar doordouwen'. Daar had ik (en heb soms nog) een hekel aan. Maar blijkbaar heb ik er toch wat van mee gekregen dan :-D

Mmm volle yoghurt, roomboter en slagroom. Lekker! Toekomst muziek voor me. Kokosolie gaat goed bij me en vet vlees is ook geen probleem.

Fijn je bevestiging, dat ik er wel kom. Dat wil ik ook, er komen en dat betekent verantwoording nemen. Gewoon beginnen. Een reis van duizend mijl begint tenslotte ook met de eerste stap.

 
@ Sylvia:
Quote:
Mijn moeder zegt altijd 'niet mauwen maar doordouwen'.


Zo´n moeder heb ik dus ook.

Echter ook als doordouwen in een bepaalde richting een dood spoor is, vond ze nog dat ik moest doordouwen.

En dan is niet durven loslaten (klinkt me ook aardig bekend in de oren!) een behoorlijke sta in de weg kan ik je vertellen met die doordouwopvoeding als ik heb gehad.

Doordouwen prima, maar wel als het de goede richting op is!

En: elke dag verandert de situatie: niemand is vandaag wie die gisteren was.

Daarom is die afstemming elke dag belangrijk van wat is goed voor mij en wat niet.

Het komt allemaal heel nauw.

Mijn lichaam en geest geven signalen genoeg af en hebben die altijd afgegeven, maar ik heb er niet altijd naar leren luisteren vanwege zo´n doordouwopvoeding.

Daarbij komt trouwens dat ik ook denk dat wij mensen nu veel meer vergiftigd worden dan in de tijd dat mijn moeder jonger was, waarmee ik denk dat daarom alleen al de afstemming NOG belangrijker is voor mij dan voor mijn moeder.

Best lastig soms die generatiekloof.

Voor mijn moeder is luiheid synoniem aan het chronisch vermoeidheidssyndroom bijvoorbeeld.

En als ik mijn moeder vertel dat ik biologische groenten koop, dan verklaart ze me voor gek.

Zij ziet het als een verkoopstunt en niet meer dan dat.

Mike zegt hier: we moeten terug naar de moeder.

Maar terug naar mijn moeder is niet altijd raadzaam op de manier zoals ze dat voor mij uitstippelde.

Mijn manier van terug naar mijn moeder gaat dus bepaald niet over rozen.

Mijn moeder is opgegroeid in een patriarchie die bepaalde mannelijke waarden (denken, ratio, discipline, begrenzing) hoger aanslaat dan vrouwelijke (gevoel, symbiose, ongebreideldheid, grilligheid) en in een patriarchie gaat de tocht naar de symbolische innerlijke moeder nu eenmaal niet over rozen.

Wij moeten een moeder in onszelf vinden die vaak moederlijker is dan de door de patriarchie bezoedelde moeders die ons tot voorbeeld dienen.

Himalayazout is ook mineraalzout, maar volgens Mike heeft keltisch zeezout (dacht ik) een streepje voor omdat het ook licht in zich opgeslagen heeft zitten en natter is dan himalayazout, waarmee het ook meer magnesium bevat.

 
Dorien,

We moeten terug naar de moeder, maar dat geldt voor je eigen moeder ook! Aangezien we allemaal vrije wil hebben, kun jij dat uiteraard niet bepalen voor je moeder, je hebt alleen invloed op jezelf. Hopelijk kun je, door het goede voorbeeld te geven, je moeder veranderen: een goed voorbeeld doet volgen.

Quote:
Wij moeten een moeder in onszelf vinden die vaak moederlijker is dan de door de patriarchie bezoedelde moeders die ons tot voorbeeld dienen.


Helemaal waar! De energie in onze wereld is overmatig yang en dus destructief. We zijn hier allemaal door beschadigd. Niemand doet het echter bewust, het is allemaal onwetendheid, de vloek van de mensheid, Je kunt niet schuldig zijn aan iets wat je niet weet, dus je moeder draagt geen schuld. Zij deed slechts wat haar geleerd is en wist letterlijk niet beter. Heel belangrijk dus dat je haar leert vergeven door te beseffen dat onwetendheid aan de basis ligt van haar woorden en gedrag.

Leer ook jezelf vergeven door 'fouten' te zien als leerervaringen, want ook jij wist voorheen niet beter en was dus evenmin schuldig. Nu weet je wel beter en ben je verantwoordelijk. Het verschil tussen verantwoordelijkheid en schuld zit hem in kennis. Er is een oermoeder waar we naar terug moeten gaan, de moeder die ons allemaal heeft gemaakt. Deze moeder is de aarde, Moeder Aarde. Leer eerst maar eens contact te maken met de fysieke aarde en je fysieke lichaam, dat zijn twee dingen waarover je wel controle kunt uitoefenen. Die controle dient niet mannelijk te zijn (overheersing) maar juist gebaseerd te zijn op loslaten, overgave (vrouwelijk).

Zeezout hoort uit 'la mer' (de zee) te komen, de moeder. Het Franse woord voor ‘moeder’ is ‘mère’. Dat de zee vrouwelijk is, vinden we in diverse talen terug. Te beginnen met het Nederlands, dat het oude woord ‘baren’ kent, wat ‘golven’ betekent. Vrouwen hebben een ‘baarmoeder’, wat dus verwijst naar weeën die zich als golven naar binnen en naar buiten bewegen. Precies hetzelfde doet de zee om de zes uur en wij noemen dit ‘eb’ en ‘vloed’. De zee is de oorsprong van alle leven op aarde en het is geen toeval dat ons bloed zo veel lijkt op zeewater.

Het Italiaanse en Spaanse woord voor moeder is ‘madre’. In het Spaans heet de zee ‘mar’ en in het Italiaans ‘mare’. De moeder van Jezus heet Maria. Een vrouwelijk paard noemen we ‘merrie’. Het Chinese karakter voor ‘zee’ is een combinatie van ‘water’ en ‘moeder’. De acupunctuur maakt gebruik van centrale energiebanen die ‘meridianen’ worden genoemd. Ook de aarde heeft meridianen.

Zeezout dus, dat voortkomt uit zonlicht en water, geen landzout dat opgesloten is geraakt in droog en donker gebergte.

Mike

 
Sylvia,

H2O2 kun je bestellen via internet bij: http://www.unlimitedhealth.nl/shop/...id=hv004ofknchh2iqo97ib7lq8k1&x=0&y=0

Ze verkopen een 3% oplossing en een 35% oplossing.

Van de 35% kun je zelf een 3% oplossing maken. Is goedkoper.

Je begint nl. met een 3% oplossing tot je te nemen. En als je dan op een gegeven moment aardig gewend raakt aan de H2O2 kun je overschakelen naar de 35% oplossing.

Er staat vast wel ergens op het forum een uitleg/protocol van hoe H2O2 te gebruiken.

Himalayazout wordt gewonnen uit grotten, ziet dus geen zonlicht.

Net wat Lievergezond zegt: Keltisch zeezout ziet wel zonlicht en heeft daar dus inderdaad een streepje voor op Himalayazout.

Bovendien kan er in Himalayazout ook uranium zitten.

Maar het extra magnesium in het keltisch zeezout komt volgens mij niet van het 'natte' maar van de klei die er ook in zit.

Het zout wordt gewonnen via bassins. Zie: http://www.keltischzeezout.com/wat_is_keltisch_zeezout_.aspx

 
Quote:
Bovendien kan er in Himalayazout ook uranium zitten.


Dit moet even uitgelegd worden. De NAVO gebruikt in de strijd in Afghanistan bommen met verarmd uranium. Himalayazout komt uit Pakistan en dat ligt er pal naast. Er kan dus ook verarmd uranium in het Himalayagebergte zitten waar het zout uit gewonnen wordt.

Quote:
Maar het extra magnesium in het keltisch zeezout komt volgens mij niet van het 'natte' maar van de klei die er ook in zit.


Magnesium is een waterminnend mineraal. Het zout bevat nog 7-10% vocht en hierdoor blijft magnesium bewaard in het zout.

Mike

 
Ik blijf leren maar ik moet misschien toch nog meer vet eten voor de hersentjes om het nog beter te kunnen verwoorden.. :lol:

 
@Mike, Dirtse, Poekie en Sylvia,

Grappig hoe het door elkaar ging over ¨terug naar de moeder¨ en zout zonder dat ik de connectie zag!

En loslaten wat idd ook iets oermoederlijks is als tegenhanger van de controle.

Omdat wij voorbeelden missen van wat oermoeder zou kunnen zijn is het belangrijk te sparren met mensen die ook op zoek zijn naar (oermoederlijke) waarden die kunnen ondersteunen ipv in de weg staan. In theoretische zin de oermoeder omarmen is vaak weer veel makkelijker dan de concrete vertaling van dit streven.

En loslaten is ook een kreet die alleen iets te betekenen heeft in de praktijk.

Wat loslaten?

Wie loslaten?

Het ligt vaak veel subtieler dan het lijkt (voor mijzelf althans).

Of: een docent van mijn zei: anders omarmen is soms beter dan loslaten, voor het gehele kind met het badwater wordt weggegooid.

Quote:
De NAVO gebruikt in de strijd in Afghanistan bommen met verarmd uranium. Himalayazout komt uit Pakistan en dat ligt er pal naast. Er kan dus ook verarmd uranium in het Himalayagebergte zitten waar het zout uit gewonnen wordt.


De eerlijkheid gebiedt dan voor een eerlijke vergelijking tussen himalaya- en keltisch zeezout misschien ook te zeggen dat het keltische zeezout gewonnen wordt in de buurt van een kerncentrale toch Mike?

En hoe consequent worden lekken in kerncentrales doorgegeven aan het publiek?

 
Heel Frankrijk staat vol met kerncentrales, omdat Frankrijk ervoor gekozen heeft om zijn energievoorziening vrijwel geheel afhankelijk te maken van kerncentrales. Keltisch zeezout wordt periodiek getest en bevat geen vervuiling. Die Kelten waren zo gek nog niet met hun kleimoerassen!

Mike

 
Sylvia, hartstikke fijn als ik een keer met je mee mag naar de kennisavond! Ze worden in Soest gehouden en de eerstvolgende is op vrijdagavond 25 november. Maar ik weet nog niet zeker of ik dan kan. :)

Het specifieke koolhydraten dieet komt in grote lijnen overeen met GAPS. Waarom ben je daar ooit mee gestopt? Uit praktische overwegingen? Ik denk dat jij er ook goed aan doet om jezelf een beetje meer los te weken van de kokosolie en aan de dierlijke vetten te gaan in de vorm van ghee, reuzel of eendenvet (waar hier niet aan te komen is). Dan moet die galblaas/lever werken.

 
het heeft bij mij wel enkele maanden geduurd hoor voor ik langzamerhand steeds meer merkte van de werking. Wat ik hiermee zeggen wil is, geef je lichaam de tijd om hieraan te wennen en om te schakelen.

Daarbij doe ik nu de milde leverreinigingen/de appelsmoothies, heb ik mariadistezaad en de lever/galthee.

 
Dank je wel allemaal voor al deze informatie. Ik laat het op me inwerken en ga er dan mee aan de slag.

Eerlijk gebied me te zeggen dat ik kokosolie (en rode palmolie) niet los wil laten. Ik ga wel én kokosolie én dierlijk vet doen. De Ghee boter gebruik ik met mate, omdat ik niet van de geur en niet van de smaak houd.

Heb nu een soep op staan met veel (vet) vlees. Alleen nog zonder schenkel of mergpijp, want dat wil ik enkel biologisch nemen en dat was er niet. Ik heb er kip met bot in gedaan, karbonade met bot en een speklap.

Wat mijn moeder betreft, kom ik van ver. Zo ook met mijn eigen moederschap. Ik weet niet wat het meest pijnlijk was. De pijn en verwerking van mijn eigen 'kinderverdriet' of de verwerking van de pijn die ik als moeder naar mijn eigen kinderen had. Het proces van mezelf vergeven door mijn fouten te zien als leerervaringen vond ik heel heel erg moeilijk. Ik had de neiging (en soms nog) om me vast te houden aan mijn schuldgevoelens. Nare, maar bekende, vertrouwde gevoelens waaraan ik me jarenlang hebt vastgehouden als een soort van schijnveiligheid. Ik realiseer me dat ik daarmee zowel mezelf als mijn kinderen te kort doe. En me daarmee in een slachtoffer positie plaats. Nu weet ik inderdaad beter en neem ik mijn verantwoordelijkheden. Met vallen en opstaan hoor. Mijn moeder heb ik vergeven. Zij heeft vanuit haar opvoeding gehandeld. Ook bij haar zit veel pijn en een mens met pijn heeft overlevingsstrategieën om die pijn niet te hoeven voelen. Totdat er bewustwording komt en dan kun je er wat mee. Mijn moeder is zich niet bewust hiervan. Ze snapt het niet. Het is goed zo voor mij. Ik kan nu van haar houden zoals ze is. Alhoewel ik me echt nog aan haar kan irriteren hoor. Gelukkig kan ik deze gevoelens relativeren en dat maakt het een stuk aangenamer allemaal.

Mezelf vergeven was en is soms nog het moeilijkst van al. Mijn jongens hebben beide darmklachten. De jongste (22) op dit moment zeer hevig met bloed bij de ontlasting. Is vandaag bij de dokter geweest. Bloed is geprikt.

Hij zit zo in zijn weerstand, zeker wat betreft anders gaan eten.

Deze slechte darmwerking heb ik hen doorgegeven. Ik zat tijdens beide zwangerschappen vol in de eetstoornis en was me totaal onbewust van de schade ik daarmee aan mijn kinderen toebracht.

En dan komt het stukje schuld versus verantwoording weer even om de hoek kijken. Ik kies voor het laatste :)

Ik ga keltisch zeezout en H2O2 kopen.

Het Gaps forum is niet meer toegankelijk, dus ik wil even uitzoeken hoe de eerste stap gaat en welke kruiden ik wel of niet mag gebruiken. Ik wil toch met de eerste fase beginnen, maar dan voor 2 weken of zo.

Ik zag dat de milde leverreiniging met eieren is. Die mag en durf ik daardoor niet te nemen, vanwege intolerantie. Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Klysma's wil ik eigenlijk echt niet meer. Dat vind ik zo'n gedoe en onprettig.

Waarom ik nou met het SC dieet ben gestopt, weet ik niet precies. Ik voelde me niet echt beter worden. Achteraf kan het door de hoeveelheid melkeiwitten en kippen eiwit komen die ik heb genomen en waar ik volgens de bloeduitslagen dus high op scoor.

Ik bakte toen veel amandelbrood en heb daar inmiddels ook een lichte intolerantie voor. Amandelen mag ik roterend.

Goh wat zou ik dat graag los laten zeg. Maar wie weet, als mijn darmen wat hersteld zijn dat dit binnen de mogelijkheden hoort.

Rapunzel: ik weet niet of ik 25 november kan. Ik zie in mijn agenda dat ik die week veel moet werken, ook dat weekend. Soest is best een eind rijden. Omdat ik niet zo lekker in mijn energie zit, ben ik snel moe. De afgelopen week had ik vakantie. Morgen weer werken met een dienst van 12.30 tot 22 uur. Ook de rest van de week werk ik veel. Daarbuiten om heb ik dan weinig energie over om een hele avond weg te gaan. Ik heb een behoorlijk pittige baan.

Daarnaast wil ik ook nog wat sporten of wandelen en ga vrijwel dagelijks even bij mijn moeder langs. Mijn vader is zeer recentelijk overleden, dus ondersteun ik haar wat.

Oja, ik hou veel van moeder aarde.

Sylvia

 
Geeft niets hoor Sylvia! Ik kan zelf waarschijnlijk ook niet 25 november, dus dat komt goed uit. Ik heb zelf geen rijbewijs (ja die mensen bestaan nog) en reed meestal met mijn zus mee. Maar die heeft bijnieruitputting gekregen en moet vroeg naar bed. Om 9 uur, half 10 al. En die avondjes in Soest worden laat! :D

Zelf heb ik geen kinderen maar het lijkt me een hele verantwoording. Neem het jezelf niet kwalijk. Je was onwetend.

Ik ben ooit van een rawfood dieet overgestapt naar WAPF. Ook ik liep vast op zuivel en eieren. Je kunt je lever ook reinigen met het sap van 1 citroen+1 eetlepel olijfolie+lauw water. Wanneer ik dat drankje op de nuchtere maag inneem dan kan ik vaak nog naar de wc ook!

 
even een vraagje mbt zuurkool

Ik ben nog niet zo handig in het zelf fermenteren en dus heb ik vandaag bij de groenteboer een beetje zuurkool uit vat gekocht. Nu vroeg ik me af of dit nu net zo goed is als wanneer je het zelf fermenteerd?

Ik heb zonet deze zuurkool goed gebakken met ui (de geur alleen al is heerlijk), dit omdat ik rauwe zuurkool nog niet zo goed verteer.. Ik besef me dat de bacterien zo kapot gaan en dus de voordelen teniet gaan..

echter,

kan ik deze zuurkool ook door een smoothie doen? dan heb ik wel de rauwe voordelen en niet misschien is het zo beter verteerbaar?..

en dan nog..

Kan me nog herinneren dat Mike iets gezegd heeft over zuurkool en de schildklier.. Is zuurkool net zoals andere koolsoorten per definitie slecht voor de werking van de schildklier?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.923
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan