Fermentatie vragen

Joey,

Dat is wat ik bedoel. Haat = yang. Liefde = yin. Als je haat in je draagt die ten koste gaat van liefde dan heb je dus meer yang dan yin in je. Dan is je mannelijke, destructieve energie in oorlog met je vrouwelijke, liefdevolle energie.

Mike

 
Mijn nieuwe fermenteer experiment van een spitskool/wortel/gember ziet er goed uit en het ruikt ook best goed (zuurkool-achtig) maarrrr..... er zit zo weinig druk op de weckpot! Is dat erg?? Workshop leider? Ik ben ook nog met ghee maken aan de gang geweest en ik geloof warempel dat het eindelijk gelukt is! Hoera! Morgen komt de waterkefir aan de beurt....

 
Ik heb net de weckpot open gemaakt en hij zei 'plof'. Ik heb meteen een hapje geproefd en het is lekker! Fris zurig en iets knapperig. Ik beschouw het experiment als gelukt! Hoera! Nu ben ik weer aan het oefenen met de ghee.... Mijn vorige ghee was toch ietsje verbrand of te hard gegaan. Die ruikt en smaakt heerlijk naar karamel!

 
mijn zuurkool is gelukt! ik heb het met halve witte kool, 4 cm gember, 2 winterpeenen dan 1 theelepel zout en 1 eetlepel water kefir korrels gemaakt. na 4 dagen heb ik de kefir korrels eruit geschept - wist niet of ze zo goed waren erin. ik heb het daarna 6 dagen buiten de koelkast laten staan en om de zo veel geproefd - nu is het eindelijk lekker zuur :)

 
Geachte voedsel fermenteerders

Ik heb een vraag: ik probeer stro te fermenteren, gewoon door het onder water te zetten, hoe komt het dat het stinkt, kan het onder water rotten?

 
Adrie,

Je gaat toch geen stro eten, hoop ik? :wink:

Schimmels floreren in warme en vochtige omstandigheden. Fermentatie gebeurt weliswaar d.m.v. schimmels, maar als de boel gaat rotten heb je te maken met de verkeerde schimmels. Ik neem aan dat je dit vraagt omdat je een boer bent die gefermenteerde stro als wintervoer aan je dieren wil toedienen. Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar hier is een wetenschappelijke studie uit 1978 naar de fermentatie van stro van roggegras:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC242877/pdf/aem00218-0095.pdf

Men heeft dit bewerkstelligd door een vochtigheidsgraad van 70% te hanteren en een fermentatiecultuur toe te dienen (interessant genoeg een candidabacterie!). Wat ik kan opmaken uit het stuk is dat het nog een hele kunst is om stro te fermenteren!

Mike

 
Heel erg bedankt, daar heb ik wat aan! (niet cynisch bedoelt:) Ik wil stro gaan fermenteren om er oesterzwam op te kweken, het is i.p.v. pasteuriseren.

Ik ga het stuk lezen.

Ow, ok, gelukkig is pasteuriseren ook een optie! Maar ik ga het toch proberen, alhoewel, dit gaat boven mijn pet, of mogelijkheden.

Ze koken het eerst voor dat het geënt wordt met candida.

Dat wilde ik dus overslaan, nu heb ik 2 flinke emmers met stro(onder water), de ene stinkt en de ander ruikt alleen een beetje zurig, misschien kan ik daar een kweek van bewaren.

Als iets lukt, laat ik het nog weten,

Gr Adrie

 
Wat een bijzonder stuk over spiritualiteit. Helder verwoord. Ben het er helemaal mee eens..

Ik ben een tijd terug naar een therapeut hier in Brabant geweest, een esoterisch genezer. Hij weet of wist veel over de theorie van Alice Bailey. Wat me toen al verbaasde was dat hij totaal niet met voeding (eten) bezig was. In ieder geval niet op een verantwoorde bewuste manier. Ik zag hem enkel geraffineerde suikers eten. Ik heb het hem eens gezegd. Ik kon het niet rijmen, zijn betoog over bewustwordingsproces etc. in combinatie met het eten van lege voeding. Zijn antwoord was van dien strekking, dat hij zichzelf geestelijk in balans kon houden, door zichzelf te behandelen. Mijn vertrouwen in hem was weg, ik ben met de behandelingen gestopt.

Nu nog mijn weg vinden. Mijn intoleranties zitten onder andere in de (melk) eiwitten, kippen eiwit, caseïne, granen, maïs, tomaten, chlorella, aloe vera, diverse soorten bonen, uien, honing, agave, en nog veel meer...

Het lijkt me dat het Weston Price dieet daardoor lastig voor me wordt voor me gezien de eiwit intolerantie.

Daarom dacht ik eerst het introductie dieet van GAPS te doen om de darm te helen.

Ben al jaren aan het zoeken en ook worstelen met eten.

Het lijkt alsof ik vele intoleranties heb opgebouwd. Volgens mevrouw Vink (Medisynx) zal ik mijn hele leven lang bovengenoemde producten moeten vermijden. Het GAPS dieet geeft andere geluiden. Dirtsa vertelde me op dit forum ook dat intoleranties te genezen zijn. Mezelf voeden volgens Weston Price kan ik, buiten dit forum om, tot nu toe nog niet zoveel over vinden. Hoe het dieet nu precies in elkaar zit? Is het te combineren met bijv. GAPS? Wat ik ervan lees is dat er naast vlees en vis, veel eieren en yoghurt gebruikt worden, iets wat ik dus volgens recente bloeduitslagen niet verdraag.

Het liefst zou ik nu de dag beginnen met heerlijk in (geklaarde boter) gebakken eitje of/en zalige zelf gemaakt sc yoghurt of room met bijvoorbeeld goede honing en kokosolie erin. Maar helaas. Gelukkig mag ik wel de kokosolie en die eet ik dan ook volop.

 
Sylvia,

https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=10

Deze link staat in het alleen lezen topic. Die topic vind je onderaan het topics/discussie overzicht.

Hierin geeft Weston Price zijn voedingsrichtlijnen.

Krijg je een beetje een idee hoe of wat. Er staan nog meer topics van Mike zijn hand over voeding in het alleen lezen topic.

En anders even rechtsboven aan de pagina de zoekfunctie gebruiken.

En Astrid schreef al een keer dat zij op een gegeven moment het eliminatie gebeuren gedag heeft gezegd en gewoon volgens WP is gaan eten en dat haar dat erg goed bevalt.

Ik ben, gelukkig, gezegend met een goede gezondheid en heb geen ervaring met darmproblemen etc.

Het lijkt me ook erg verwarrend als je van die dit hoort en van die weer dat.

Maar ik zou zeggen, volg je gevoel. Ga proberen mondjesmaat bepaalde voeding (die Weston Price aanbeveelt) weer te her introduceren en kijk wat het met je doet. Het kan best zijn dat jouw intolerantie is gebaseerd op bewerkte/gepasteuriseerde producten.

Dus het ook best zijn dat als je de biologische rauwe variant zoetjes aan weer in je systeem invoert je misschien wel verrast wordt dat je lichaam dit wel accepteert. Want mevr. Vink kan wel zeggen dat je die bepaalde voeding je hele leven moet vermijden maar in principe moet een mens alles kunnen eten, en dan zeker onbewerkte voeding, zoals de natuur dat bedoeld heeft.

 
Hoi Sylvia,

Je kunt GAPS zien als een Weston Price dieet maar dan aangepast aan mensen met ernstige darmproblemen! Het verschil is dat je bij GAPS geen enkel graan mag, geen aardappels, geen zoete aardappels en alleen zelf gefermenteerde zuivel (als je er tenminste tegen kunt). Ik zit zelf ook met het zuivel vraagstuk. Gisteren heb ik na 1 jaar de stoute schoenen aangetrokken en heb ik bij EkoLand een biologische geitenyoghurt gekocht. Daar heb ik een klein schaaltje van op, gewoon om eens te kijken. Het resultaat? Vannacht 1x een héél klein beetje buikpijn, een heel klein beetje lucht en nu zit ik verstopt terwijl ik dat al heel lang niet meer gehad heb. Dus ik denk dat die yoghurt nog te hoog gegrepen is. Het is een lange weg die je hebt te gaan. Vooral als je al 'wat ouder bent.' Ik ben 53. Je kunt er gerust 3 jaar voor uittrekken denk ik. Jij eet toch nog wat glutenvrij graan las ik. Het is mogelijk dat dat je nog belemmert om snel vooruitgang te boeken. Mike echter denkt dat een beetje glutenvrij graan totaal geen kwaad kan. Aan jou de keus.

 
@ Sylvia,

Quote:
Volgens mevrouw Vink (Medisynx) zal ik mijn hele leven lang bovengenoemde producten moeten vermijden.


Dit doemgeluid heb ik ook moeten aanhoren bij een behandelaar.

Het gaat over het behandelplafond bij die behandelaar, in de plaats van dat de beperking bij jou wordt gelegd.

Geeft niet, maar je hebt het recht om dit niet te hoeven geloven.

Ik ben van een hoop intoleranties af waarvan mijn voormalige behandelaar ook zei dat ik blijvend zouden zijn: tarwe en melk.

Ik wil je overigens waarschuwen om te snel te veel vet te willen gaan eten om maar niet te veel koolhydraten te hoeven gebruiken (dat was/is mijn valkuil geweest).

Daar ben ik persoonlijk -bijnier- en hypoglycemiepatientje- de mist mee ingegaan (10 kilo aangekomen bijvoorbeeld:) ).

Veel mensen hier hebben een tijd lang veel gedaan aan reiniging en nog en die kunnen makkelijker dan ik vet verteren.

Ik denk dat die reiniging de sleutel is om meer dierlijk vet en eiwit aan te kunnen uiteindelijk: hetgeen waar je lichaam erg veel behoefte aan heeft.

Als je heel ziek bent kan je lichaam het echter niet altijd aan dus is het een kwestie van veel lever-nier-lymfen-darmen reinigen op een manier dat het leuk blijft voor je, met nadruk dat laatste!

Groentensappen met name kunnen daar ook een goede rol bij spelen.

Ik merk bij mezelf ook bijv. dat ik bijv. slagroom beter aankan in een leverdrank (citroen-biet-wortel-gember) dan in koffie.

Dus de combinatie van reinigend drankje met dierlijk vet of als je er niet tegen kan dan bijv olijfolie is ook een manier om aan je tax te komen.

Maar ik lees dat je niet goed tegen melkeiwit kan.

Misschien is dan de 24 uursyoghurt iets voor je van het gapsdieet / sc-dieet als je die verdraagt ?

In elk geval is daar de eiwit al uit gefermenteerd.

 
@ Rapunzel:

Quote:
Het resultaat? Vannacht 1x een héél klein beetje buikpijn, een heel klein beetje lucht en nu zit ik verstopt terwijl ik dat al heel lang niet meer gehad heb. Dus ik denk dat die yoghurt nog te hoog gegrepen is.


Bummer!

Ga je nu magnesium nemen?

Welke magnesiumverbinding gebruik jij Rapunzel?

Of ga je klysmeren?

 
Hoi lievergezond mijn eten bestaat nu al voor het grootste gedeelte uit vet. Vooral extra vierge kokosolie. Ook eet ik steeds meer vlees. De koolhydraten die ik eet bestaan vooral uit rijst en boekweit. Ik dronk veel rijstemelk, begrijp dat dit niet goed is. Ik maak het pak hier leeg en ga de granen voorlopig even mijden. Als kind werd ik al misselijk na het eten van slagroom. (Ik ben overigens dol op de echte bossche bollen, maar die zijn zoo slecht. Heb ze sinds lang niet meer gegeten) Als ik (volle) yoghurt of kwark eet, voel ik me nadien altijd wat misselijk en vermoeid. Een vet stuk vlees daarentegen gaat meestal prima.

Dank je wel voor je reactie, Poekie, ik hoop dat ik weer eens gefermenteerde zuivel kan verdragen. Mevrouw Vink wil ik niet helemaal afvallen in haar theorie hoor. Ook daar ben ik wijzer geworden. Zij houdt zich echter enkel bezig met eliminatie van voeding die intolerantie veroorzaken. Gezonde voeding lijkt ze niet zo boeiend te vinden. Ik was laatst echt heel erg aan de diarree, adviseert ze me cola te drinken. Dan heb je bepaalde stukken niet helemaal goed begrepen volgens mij. Misschien is het in haar geval wel, schoenmaker blijf bij je leest en doe dat waar je goed in bent, maar ga geen adviezen geven die men vanuit chemische industrie ook zou geven. Toen ik bijvoorbeeld zei dat kokosolie schimmeldodend is, veegde ze dat van tafel. Ze is niet goed in luisteren, adviezen geeft ze des te meer. Ze is wel een hele goede acupuncturist. Voor dat stuk wil in nog naar toe gaan, de rest van haar goedbedoelde adviezen laat ik van me afglijden.

Hoi Rapunzel, ik denk dat ik met het GAPS introductie dieet begin, om mijn darmen weer wat te laten herstellen. Daarna wil ik Weston Price en GAPS (en SCD) wat met elkaar gaan combineren. Ik ben 48 jaar.

 
Mijn advies: loop niet naar die Vink toe, maar ren er keihard van weg! Ze is een echte elimiNAZI en ze weet werkelijk NIETS van voeding! Ongetwijfeld omdat ze zelf ook niet goed eet...

Mike

 
@Sylvia:

Coca cola tegen de diarree: Coca cola was vroeger bedoeld als een medicinaal drankje schijnt (voor 1900), maar ze stopten er door de jaren heen wel steeds meer suiker in. Ik kan me in elk geval niet voorstellen hoe zoveel suiker goed kan zijn voor de darmflora. Is het geen bietensuiker in de coca cola dan is het aspartaam en daar moet je ook heel ver van wegblijven.

Een therapeut die jou coca cola aanraadt die weet volgens mij ook niet helemaal waar die mee bezig is!

Overigens ken ik een kankerpatient die ook dat advies kreeg van reguliere artsen om coca cola te drinken tegen de bijwerkingen van de chemo (diarree) terwijl die barst van de gisten en schimmels in zijn lijf en wetend dat kankercellen zich voeden met suiker.

Waar zijn wij hier nou helemaal mee bezig?!

Over kwakzalverij gesproken.

 
Haar site/naam zegt alles: ziek door voeding. Het hoort te zijn: gezond door voeding.

Ik merk aan jou, Sylvia, dat je al erg veel twijfels hebt, nu nog durven kiezen voor je gevoel ipv je verstand.

het is geen enkel probleem dat je bij haar terecht bent gekomen, en ook niet dat je ervan geleerd hebt. heb ik ook. Maar vooral dat ik er goed aan heb gedaan mij af te keren van haar en haar gedachtengoed.

Ik ben langzamerhand begonnen, eerst met de sole en H202, daarna langzamerhand steeds meer vetten ( en de onverzadigde vetten de deur uit), in het begin te snel de koolhydraten afgezworen. Maar als snel deze beperkt weer genomen.

Ik ben in driekwart jaar zo enorm vooruit gegaan, vooral mentaal. Ik ben vrolijker, stabiel, heb meer zelfvertrouwen. Ook fysiek ben ik zeker vooruit gegaan, niet meer de typisache MS vermoeidheid(die is gewoon letterlijk en figuurlijk verlammend), ik kan weer lang staan bij het aanrecht(daardoor kan ik weer koken bijvoorbeeld), ik ga nu iedere dag bijna uur met de hond scooten(scootmobiel).

Ik kwam niet verder dan de bank. Vaak kon ik na de lunch nog net met moeite bij de bank komen, en lag daar de rest van de dag op.

Voor de acupunctuur hoef je echt niet bij haar te blijven, er zijn genoeg goeie acupuncturisten te vinden. Bij haar kun je alleen voor acupunctuur terecht als je ook haar eliminatie dieet volgt en haar idee-en onderschrijft.

Ik weet zeker dat jij ook hebt gemerkt dat zij geen tegenspraak duldt.

Durf te kiezen voor jezelf, durf los te laten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.522
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan