Fermentatie vragen

@ dboskma: klinkt geweldig, zo'n workshop fermenteren! Ik heb er interesse in! Het hangt er wel een beetje vanaf waar ik heen reizen moet ....

 
@dboskma Een workshop lijkt me superleuk! Niet alleen omdat t voor mij leerzaam zou kunnen zijn om t zelf eens 'live' onder begeleiding te doen,maar ook om 'kindred spirits' te ontmoeten:)

Zoals Rapunzel aangaf,ligt het wel eraan waar het wordt gehouden (en wanneer),aangezien ik in het Zuiden woon en bv helemaal afreizen naar de kanten van Drenthe,Friesland,Groningen met de trein erg lang is.

 
Maak voor je familie een keer hang-op, laat yoghurt uitlekken, dan heb je veel wei...die je anders toch weg moet gooien.

 
Ik denk niet dat mijn familie hang-op lust! Maar goed.... dat zou ik dan toch kunnen doen. Het kan - ivm GAPSerigheid - gewoon met yoghurt uit de bio winkel?

 
Idd gewoon goede kwaliteit biologische yoghurt door een theedoek laten lekken. De eerste druppels weggooien, want dat is meestal nog geen heldere wei. Ik zag ook griekse yoghurt van de Weerribben in de natuurwinkel, dit bevat meer probiotische stammen dus lijkt mij beter en de hangop is voller van smaak, omdat er meer vet in zit. Hanop met wat honing en bosvruchten wie lust dat nou niet?!

Ik neem zelf meestal rauwe melk, doe er een theelepeltje probiotica in en laat het verzuren en laat het vervolgens uitlekken door een theedoek.

 
Dat is me een beetje te prijzig,om steeds yoghurt aan te schaffen en uit te laten lekken voor een beetje wei (die sowieso nog niet goed voor me is.) en yoghurt steeds weg te gooien,want bij mn familie hoef ik echt niet met 'vette standaard smaakloze'yoghurt aan te komen!

 
@botervloot: ik kan het ook doen met rauwe melk als ik wil. Ik kan namelijk aan kamelenmelk komen hier! Die is wel ingevroren als je hem koopt maar..... hij is wel rauw!

 
Joey, je krijgt geen beetje wei hoor, maar echt veel wei en een beetje uitgelekte yoghurt, ssamen met lekkere vette geklopte slagroom(met honing) is dit volgens mij, 1 van de lekkerste toetjes of tussendoortjes.

Hier thuis bij iedeeen favoriet, ook binnen de familie en vriendenkring.

 
Dat geloof ik graag Dirtsa,maar t is voor mij (nu nog) niet weggelegd. Vraag me af of zoetigheden ooit voor mij zullen kunnen met mate,of dat t te veel een 'trigger' is.

 
Mijn rauwe wei blijft minimaal 4 maanden goed in de koelkast, mits het hele zuiver wei is dus gooi het eerste beetje uitgedruppelde wei altijd weg, zodat er geen caseïnes inzitten! Ik zie geen reden waarom wei van uitgelekte goede yoghurt minder lang houdbaar zou zijn, dus 4 maanden fermentatieplezier!

 
Joey, dat weet ik natuurlijk ook niet. Deze hangop is overigns absoluut niet zoet, ik gebruik maar beetje honing in de slagroom. Maar misschien is dit voor jou al teveel. Wel jammer hoor.

Ik heb helemaal niets met toetjes, nooit gehad ook. Maar hier kan ik echt van genieten.

En dat is zoveel waard.

Ik gooi de wei altijd weg, heb geen idee wat ik ermee moet doen. maar als dit geschikt is om mee te fermenteren, dan is dit het proberen waard.

 
Dirtsa,

Weggooien is zonde! Wist je dat je er planten mee kunt kweken? Als je het aan gras geeft, geef je het eigenlijk gewoon terug (wei komt van melk en melk komt van gras). De bodem is er gek op en het is ook voor de bodem bijzonder voedzaam!

Mike

 
Dirtsa,

Weggooien is zonde! Wist je dat je er planten mee kunt kweken? Als je het aan gras geeft, geef je het eigenlijk gewoon terug (wei komt van melk en melk komt van gras). De bodem is er gek op en het is ook voor de bodem bijzonder voedzaam! Dave Wetzel van Green Pasture gebruikt melk van zijn eigen koeien om botervet van te maken. De wei en de rest van de melk geeft hij terug aan de wei en zowel het gras als de koeien varen hier wel bij!

Mike

 
Jeetje, wat heb ik nog veel te leren. maar ik ga in het vervolg de overtollige wei aan ons gras geven...al staan er geen koeien op te grazen. Maar wel onze hond en de hond van vrienden,haha

 
Dirtsa,

Bedenk dat alles wat van/uit de aarde komt ook weer aan de aarde kan worden teruggegeven. We moeten weer leren denken in de eeuwige levenscyclus waarbij het begin het eind is en het eind het begin, waarbij leven dood is en dood leven.

Mike

 
Ik vind het prachtig. Tegenwoordig woorden dit soort dingen alleen aangehaald vanuit religieus perspectief en vanuit relatie met God. De relatie met het praktische leven op aarde wordt bijna nergens zo letterlijk weergegeven. Laatst had je op het gaps-forum ook zo'n fenomenale: 'Zo boven, zo beneden', in het kader van de gut-brain (eerder 'geest')connectie. Ik kreeg er kippenvel van! Vooral ook omdat uitspraken in de bijbel daardoor in een veel breder/kompleter (en voor mij 'waar'der) licht komen te staan.

 
Hilda,

Ben jij religieus? Ik houd een soort 'primitieve' spiritualiteit aan. We kunnen van natuurvolkeren meer leren dan over voeding alleen. Zij zagen de hemel als de Vader en de aarde als de Moeder. De Vader (hemel) geeft zonlicht en neerslag. Beide 'bevruchten' de aarde, de Moeder. Deze wordt vervolgens 'zwanger' en 'bevalt' van planten-, dieren- en mensenleven. Zo kom ik op uitspraken als 'zo boven, zo beneden' en praat ik over eeuwigdurend leven. Ik bestudeer de natuur, zowel op als buiten de aarde. Het heeft me al veel wijsheid opgeleverd op het gebied van voeding, maar ook spiritualiteit. Je blijft daardoor ook het grote plaatje zien.

Mike

 
Ik ben niet religieus, wel gelovig. Met de kerk heb ik niets. Ik probeer mijn geloof door te laten werken in hoe ik in het leven sta, hoe ik met mensen omga en hoe ik mezelf voortdurend probeer te verbeteren. Inzichten uit andere levensfilosofieën (die m.i. meestal hetzelfde bedoelen in andere woorden en met andere metaforen en verhalen) triggeren mijn affiniteiten waardoor het kwartje soms eerder valt en het toepasbaar wordt. Door jouw opmerkingen zag ik ineens een religieus gegeven weerspiegeld in het praktische leven op aarde waardoor er voor mij in de bijbel een rechtstreekse link ontstond tussen de spiritualiteit van het geloof en het verband tussen alles wat leeft. Zo boven, zo beneden: Hemel-en-aarde enerzijds, hoofd-en-buik anderzijds. 'Zo boven, zo beneden' is op allebei van toepassing, daardoor ontstaat er juist een link tussen het één en het ander waardoor het geheel meer een geheel wordt. Ik kan het niet zo goed uitleggen.. Er ontstaat hier juist een beeld in het kader van het totale plaatje en een beeld van wat er in een bijbel allemaal bedoeld kan worden waar we geen weet van hebben.

Misschien je eigen voorbeeld aanhalend: de yogi in India die zich volledig richt op het hogere bewustzijn en zijn lichaam verwaarloost krijgt kanker. Je wordt méér één geheel - en verhoogt daarmee misschien je bewustzijn - als je zowel je geest als je lichaam goed verzorgt. Niet omdat je slechts je lichaam goed verzorgt, maar omdat je een diep inzichtelijk begrip hebt voor dat dat nodig is en waarom.

Hilda

 
Exact. Je kunt niet gaan mediteren in een grot en daarna koffie met koekjes gaan consumeren. Dat zie je in New Age-kringen veel gebeuren. Er zijn veel mensen met overgewicht in die kringen, omdat ze totaal niet goed eten, het aardse ontkennen. David Icke beschreef de New Age-mentaliteit ooit als 'zweven boven het vliegveld en weigeren te landen'. De ultieme ironie is dan dat je door dat overgewicht juist aan de aarde vastgeankerd zit!

New Agers zijn alleen maar bezig met het licht. Ik noem wel eens het voorbeeld van een woestijn. Er is geen betere plek ter wereld waar het zonlicht vrij spel heeft dan een woestijn. Maar daar groeit bijna geen plant! Als het allemaal om licht draait, dan zouden woestijnen de meest rijke plantgroei ter wereld moeten hebben. Kennelijk gaat het dus ook om mineralen en andere voedingsstoffen in de bodem. De planten gedijen alleen maar in een vruchtbare bodem en dat geldt voor ons ook.

Natuurvolkeren snapten dat en hadden dus voortdurend dat grote plaatje in het achterhoofd, de balans tussen de twee grootste krachten van de schepping, mannelijk en vrouwelijk, yang en yin, hemel en aarde. Voor natuurvolkeren was vruchtbaarheid en voortplanting het hoogste goed. Daarvoor heb je opnieuw nodig een man en een vrouw. Deze laten samen iets achter wat iets van hem, iets van haar en iets van zichzelf is. 1+1=3, het geheel is groter dan de som der delen. Dat is het principe van de natuur, wat 'geboorte' betekent! Natuurvolkeren zagen iets nalaten als het hoogste goed. De Indianen dachten zelfs 7 generaties vooruit!

Hoe spiritueel is dat? Vooral als je bedenkt dat het dan niet meer om jou draait, maar dat je bestaat voor je nageslacht. Om dit nageslacht mogelijk te maken moet je je LAGERE chakra's voeden, want die zorgen voor vruchtbaarheid en voortplanting (een kind wordt onderin verwekt, wordt onderin gedragen en komt ook van onderen in deze wereld terecht). Dat is de ware wijsheid.

Je moet bij mij niet aankomen met letterlijk schijnheilige verhalen over 'je hoger chakra's voeden' d.m.v. 'uitsluitend plantaardige voeding' i.v.m. een 'evolutionaire sprong' naar een 'hoger bewustzijn', waarbij we maar liefst '12 strengen DNA' krijgen, al of niet geholpen door vriendelijke, buitenaardse wezens. Klinkt allemaal mooi, als het niet zo belachelijk was. Dus je gaat nog meer in je kop zitten (hogere chakra), wordt onvruchtbaar door veganistische voeding waardoor je je dus niet kunt voortplanten en bent dus alleen maar met jezelf en je 'bewustzijn' bezig? Klinkt allemaal bijzonder egoistisch i.p.v. spiritueel, nietwaar?

Het probleem is dat we met z'n allen veel te veel in onze kop zitten. Vanuit het yin/yang-principe is dit een overdaad aan yang. Bewustzijn is ego en mannelijk (yang). Het is isolatie, dualiteit. Het heeft ons veel mooie dingen gebracht, want daarom kan ik nu o.a. deze woorden schrijven en dingen benoemen. Het is taal, rationaliteit. Onderbewustzijn is vrouwelijk, yin. Dit gaat altijd over het geheel, het totaal, de balans. In het lichaam noemen we dit homeostase. De meeste gezondheidsklachten hebben te maken met die automatische, onderbewuste, vrouwelijke functies (spijsvertering, stofwisseling, zenuwstelsel).

Iedereen heeft het over het ontwikkelen van je bewustzijn, vooral in 'sprituele' kringen. Ik noem deze mensen 'spirillusionisten' omdat ze m.i. vluchten naar het licht. Vluchten is angst en angst is ego. Alleen het mannelijke bewustzijn (ego) is bang omdat het uitgaat van het principe van afscheiding. Het is dan bang om opgeslokt te worden door het geheel, het vrouwelijke yin-onderbewustzijn. In het geheel is er geen plaats voor een losstaand zelf (ego). Al zo'n 8000 jaar verkeren we collectief en persoonlijk in een te vergevorderd, overontwikkeld mannelijk ego-bewustzijn dat in staat van oorlog leeft met het vrouwelijke onderbewustzijn. Daarom worden vrouwen onderdrukt, de aarde geplunderd etc.

De natuurvolkeren snapten dat het allebei heel goed samenkon. Dat je een zelfbewustzijn mag hebben, maar tegelijkertijd onderdeel uitmaakt van het collectief, het geheel, de stam, de samen-leving. Maar dan moeten we wel uit onze kop stappen en 'aardig' (verwijzing naar de moeder) worden. We mooeten 'aarden' en 'gronden', terug naar de moeder dus. Daarvoor zullen we ook 'aards' voedsel moeten eten en dus juist niet met ons hoofd in de wolken gaan zitten door de veganist uit te hangen. We moeten vetten eten. En eiwitten. En cholesterol. Van dieren!

Uiteindelijk gaat het erom dat we helemaal niet zoveel met onszelf bezig moeten zijn, maar met elkaar, met de aarde en met de kosmos. Uni-versum betekent: 1 lied. We zijn allemaal spelers in een orkest en spelen hetzelfde lied. 'Individu' betekent: ondeelbaar. Er is alleen maar de ILLUSIE van afscheiding, in werkelijkheid zijn we allemaal d.m.v. onzichtbare electromagnetische energie met elkaar verbonden. Om dat te snappen en te voelen moeten we ons weer leren verbinden met het ONDERbewustzijn, met de yin-kracht, de vrouwelijke kracht van (ver)geven en van liefde.

Hilde, jouw voorbeeld van die chemische schimmelkuur spreekt boekdelen. Eerst verklaarde je ze de oorlog (mannelijk, yang) en gooide er een zwaar chemisch goedje tegenaan (bombarderen, agressie, vernietiging). Toen veranderde je je mindset en werd je letterlijk aardig en binnen 2 dagen waren ze uit zichzelf verdwenen. Joey, jij bent ook in voortdurende staat van oorlog met je lichaam. Je raakt jezelf helemaal kwijt in je destructieve ego. Je lichaam is je tempel. Koester het en wees er zuinig op!

Amen,

Mike

 
Ik denk dat t destructieve gedrag bij mij eerder heeft te maken met een gebrek aan idd eigenliefde,maar meer een onbewuste haat naar het leven/universum toe. Alleen waar de een die haat ventileert naar anderen toe,keer ik het naar mezelf.

Maar goed...kan t topic beter veranderen van fermenteren naar ventileren;)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.524
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan