Fermentatie vragen

Botervloot schrijft hier ergens dat fermentatie in het donker gebeurt (bijv in een keukenkastje).

Veel mensen hier zetten dan ook de kefir in een keukenkastje.

Maar ik had een recept gezien waarbij het juist wordt aangeraden in de volle zon te laten fermenteren http://www.carrotjuice.com/fermented-carrot-juice-recipe.html

Ik weet van bijv. het maken van sint janskruidolie ook dat je het in de olie in de volle zon moet zetten om er de karakteristieke rode kleur van te krijgen (of dat fermentatie is weet ik niet): daar weet de keuringsdienst van waren zich dan ook geen raad mee, terwijl dat wel het traditionele recept is voor de werkzaamheid van sint jans kruid olie overigens.

Dus dan nu de vraag: moet ik nou wel of niet in de zon fermenteren?

 
Goede vraag. Ik heb me dat ook vaker afgevraagd. Melkkefir moet bijvoorbeeld in het donker, maar waterkefir heeft ineens weer licht nodig. Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft..

 
Ik neem aan dat er niet 1 antwoord is, maar dat dit afhangt van welk produkt je wilt fermenteren.

 
Ervaring heeft mij geleerd dat het geen bal uitmaakt; in het keukenkastje of op het aanrecht. Als ik het te rommelig vind verstop ik de kefir in het keukenkastje en anders zet ik het gewoon op het aanrecht, resultaat is altijd hetzelfde!

 
Micro-organismen gaan dood door de UV-stralen van het zonlicht. Als de fermentatie daadwerkelijk door de organismen (vergisten bijvoorbeeld) plaats heeft, dan kan dat niet in het zonlicht.

Als de fermentatie plaats heeft door zouten of zuren, dan zou zonlicht kunnen werken. En ja, het product zelf kan voor gisten, zouten of zuren zorgen.

 
bij mij staat de waterkefir ook in het keukenkastje gezellig naast de melkkefir.

en het lukt best hoor, smaakt zurig genoeg.

 
Mijn waterkefir staat op de vensterbank, leuk om het proces te volgen, en smaakt eerder bitter dan zuur.

 
Als de waterkefir bitter of te zuur is, dan zijn de ingredienten of niet goed of niet voldoende.

 
Ik heb het boek "Kombucha: Miracle fungus" via Amazon UK besteld voor GBP 0.02 ;-)

Daarin staat naast informatie over kombucha ook heel veel informatie over kefir en andere fermentatie technieken. Niet duur voor zoveel informatie ;-)

 
Leuke site DenniS. Ik heb al een week bieten in de koelkast liggen om beet kvass te maken. De bietjes moeten daar zo vers mogelijk voor zijn, maar ik ga het toch proberen. Volgens mij zijn ze nog lekker stevig.

 
Boselfje, dat gaat nog prima van bietjes van een paar weken oud. Bij mij liggen ze ook wel eens

een week of 4.

Ik had trouwens een lekkere variant op Beet Kvass gemaakt: Naast de rode bieten had ik stukjes gember en een paar rode uien mee laten fermenteren.

Ik vond het een heerlijk hartig drankje.

 
Nog minimaal 2 dagen wachten :wink: het rode staat wel erg vrolijk op het aanrecht!

Juglen schrijft:

Drink elke ochtend een klein beetje op een nuchtere maag

Als ik niet werk kan dat wel, want dan kan ik steeds een half uur later het volgende nemen. Maar als ik vroege dienst heb kan ik maar 1 ding op nuchtere maag drinken. Iemand enig idee of je ook een glas in de middag kan drinken?

 
Ik vond het lekkerder met gember erin en wat citroensap erdoor, zo au naturel vond ik het zozo, maar alles voor de gezondheid.

 
Het recept van Juglen is al wijd verspreid. Kom t overal tegen. Ik hoop niet dat ik de wei erbij moet doen. Zie het wel staan op een engelstallige site.

Ik kan proberen de wei van de kefir op te vangen. Ik ben iet goed in dat soort dingen....

Hoe maakte jij het Tanja?

Wei is toch het vocht wat onderin de fles zit als de rest samenklontert? Dat gebeurde namelijk vandaag. Ik heb een glas van dat dunne spul (wei ook ik) opgevangen. Nog niet bij de bietjes gedaan.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
505.347
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan