Fermentatie vragen

Nee niet afspoelen! Doe je toch ook niet met zuurkool. Gewoon bij de maaltijd een beetje, in je salade of op de boterham.
Gefermenteerde groenten kun je heel goed in de koelkast bewaren.
 
Nog één vraagje!
Als je deze groente in de koelkast bewaart, moet dat dan in dezelfde bokaal of pot waarin gefermenteerd werd? Of kun je deze dan overhevelen naar een ander bewaar iets?
 
Kan alletwee, vergeet niet dat fermenteren een conserveringsmethode is, dus je maakt het langer en beter houdbaar.
Als je in kleine potten fermenteert dan is overhevelen niet nodig.
Succes!
 
Tanja, heb jij ervaring met het fermenteren van Chinese yam en slijmgroenten zoals o.a. okra en lotuswortel. Deze lijken mij ook zeer goed voor het darmstelsel. Wel vraag ik me af of je met het eten van gefermenteerde voeding geen probleem kan krijgen met een teveel aan histamine?
 
Jasper, er zijn twee manieren om pasta “juist” te bereiden. Gekiemde granen meel als basis voor je deeg of deze kant wn klare pasta: https://nl.iherb.com/pr/food-for-life-ezekiel-4-9-sprouted-grain-pasta-penne-16-oz-454-g/32949

Je kunt ook je eigen zuurdesemdeeg gebruiken en daar pasta van maken.
 
Ben, jou vraag heb ik over het hoofd gezien eerder. Dus nu alsnog mijn reactie, ik vind slijmerige groenten niet zo heul lekker om te fermenteren, maar het idee is wel goed. In elk geval okra niet langer dan 3 dagen anders is het té snotterig. Lotuswortel is wel een lust voor het oog en zou je aan kimchi kunnen toevoegen.

Histamine is inherent aan gefermenteerde producten, maar het heeft vaak ook ontstekingsremmend effect. Ik zou er zelf zaken waarvan bekend is dat ze anti-histamine/-inflammatoire effect hebben aan toevoegen, zoals gember en knoflook en misschien dat daarmee de voordelen opwegen tegen de nadelen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.770
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan