zorgverzekering

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
210 per maand 😱 Zonde van je geld zeg! Ik betaal 125 per maand, niks extra's en hoogste eigen risico. Ook al weggegooid geld want ik wens geen gebruik te maken van hun 'diensten'.
jij hebt dus de tandarts ook niet meeverzekerd? En als je in ziekenhuis komt betaal je de hoofdprijs

Als ik terugkijk hoe vaak ik de afgelopen jaren in het ziekenhuis belandde (niet) en wat dat afkopen van het vrijwillige eigen risico me heeft opgeleverd al die jaren: vind ik het een goede deal.

Hoogstens in mijn geval, met die liever-lui-dan-moe-mentaliteit van mij:
sinds vorig jaar check ik mijn polis telkens pas weer en daarvoor nam ik helaas zonder slag of stoot aan dat ze de gekozen voorwaarden van het jaar ervoor doorzetten naar het nieuwe jaar:

maar dat doen ze dus niet automatisch, de sneakers:
dus ik moet elk jaar opnieuw mijn voorkeur voor dat vrijwillige eigen risico expliciet weer doorgeven aan de zorgverzekering, anders dan moet ik toch weer die extra premie betalen.

Ik betaal wel extra voor vrije keuze: dat als ik eenmaal in dat ondoorzichtige systeem terecht kom, dat als ik keuze ergens voor wil (bepaalde arts of ziekenhuis o.i.d.) of denk nodig te hebben (ook voor vergoedingen buitenlandzorg), dat ik die dan heb (voor zover die nog niet helemaal is uitgehold, maar ja).

Laatst bewerkt:
Nee, geen tandarts of andere aanvullende verzekeringen. Ga nooit naar tandarts.
En als ik in het ziekenhuis zou belanden dan ben ik mijn eigen risico kwijt. Maar een groot deel zou ik dan toch al kwijt zijn geweest aan het 'gewone' eigen risico.

Een ziekenhuisopname kost wel wat hoor. Dat kan zomaar een paar duizend euro per dag zijn.

Een ziekenhuisopname kost wel wat hoor. Dat kan zomaar een paar duizend euro per dag zijn.
Ja dat is waar maar je moet met dit soort dingen lange termijn denken:
Huisartsbezoek valt bijv. niet onder het eigen risico.
Maar hoe vaak beland je in het ziekenhuis : de maatstaf is ongeveer: als dat eens in de 10 jaar is volgens je inschatting: dan kun je beter kiezen voor een verhoogd eigen risico.
Is het vaker dan eens in de 4/5 jaar dat je in het ziekenhuis belandt volgens je inschatting: dan kun je misschien beter wel gewoon je eigen risico niet verhogen.

----

Rekensom:
Hoog eigen risico (€885), met bijv. €200 premiekorting per jaar
9 jaren: je betaalt €0 eigen risico.
Maar je "spaart" elk jaar €200 korting op je premie → 9 × €200 = €1800 bespaard.
1 jaar met opname: je betaalt €885 zelf (ipv €385).
Extra kosten: €500.
Netto over 10 jaar: €1800 bespaard - €500 extra = +€1300 voordeel.

Zelfs als de korting "maar" €150 per jaar is (lager dan gemiddelde), bespaar je nog 9 × €150 = €1350 minus €500 extra = +€850.

Dat weet ik maar dan nog kost dit alleen mijn eigen risico en dat is voor 2026 €885.
Zolang ik dit bedrag op mijn spaarrekening heb staan kies ik voor hoogste eigen risico. Dat heeft me in de afgelopen 10 jaar al heel wat premie gescheeld. En daar kan ik weer de nodig supplementen voor kopen. 🙂

Ik heb nou spijt dat ik me er niet vorig jaar al verder in verdiept had,had vast ook geld gescheeld. Ben nu overgestapt van Z.Kruis naar VGZ en dat scheelt ons samen 40 euro PER MAAND!!! van 300 naar 260 euro. Het verschil met je korting als je het hoogste eigen risico neemt is onlogisch groot. Wij hebben allebei hoogste eigen risico,mijn man 0 zorgkosten in 2025 dus kassa! IK had de pech met het abces in mijn keel en was 800 euro kwijt,maar dat had ik er voor staan op mijn spaarrekening ( 1,17 % rente) en mocht zelfs ook in diverse termijnen betalen,dus ik hevelde het geld van mijn spaarrek. pas over op het moment dat er weer een deel betaald moest worden,goed geregeld. Ik kan nu de 40 euro die we maandelijks uitsparen ook vast op mijn spaarrek.zetten!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.652
Leden
8.695
Nieuwste lid
FAGAgueda5
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan