Bijna vier jaar geleden had ik een ziekenhuisrekening van € 7800. Dat had ik niet zelf willen betalen.
Maar je kan dat ook anders bekijken. Stop elke maand € 100 in een pot en na een jaar is het al € 1200 en na 10 jaar € 12000. Maar dan heb je wel de discipline nodig om dat echt elke maand te doen. Nu is het elke maand een verplichting. Als het een vrijblijvendheid wordt kan je wel eens een maand of paar maanden overslaan in dure maanden.
Je hebt in feite weinig keuze volgens mij want de rekeningen van het ziekenhuis worden standaard betaald vanuit de verplicht door jou opgehoeste basispremie toch?
Hierboven ging het over GGZ (geestelijke gezondheidszorg):
zit je toch vaak opgescheept met van die keurig binnen de lijntjes BIG-goedgekeurden in die geestelijke gezondheidssector.
Deze GGZ-zorg gaat via de basisverzekering in principe:
dus als je niet veel geld ervoor over hebt, dan kun je jezelf er heus wel ergens tussenwurmen want die basispremie betaal je meestal gewoon al verplicht elke maand.
Dus ja, met soms moeite kun je dan evt. daar terecht maar ik ga liever naar vrijgevestigden was mijn punt (vaak net iets minder oogkleppen).
Wat je noemt aan spaarplan hanteer ik voor de tandarts of de mondhygienist:
ik heb bijv. geen tandartsverzekering:
is ook niet verplicht, al gaan er stemmen op om die ook verplicht te stellen voor iedereen.
tegenwoordig zie ik al nauwelijks een tandarts overigens:
in de praktijk waar ik kom, hebben ze een tandartsentekort:
en daar krijg je standaard een mondhygienist voor de halfjaarlijkse controle.
Betaal ik uit eigen zak.
Ben er klaar mee met die verzekeringen.
Met zo'n verzekering als je hoge premies betaalt en je doet er geen beroep op:
na een jaar is je opgehoeste premiegeld foetsie:
dat gun ik die grote verzekeringsmaatschappijen gewoon niet.
Als je zelf spaart (kun je het beste wel niet in euromunten sparen hahaha want ze smelten via inflatie in waarde onder je vandaan), dan bouw je tenminste nog iets op:
zo doe ik het: precies wat je zei
@edwin
Bijv. ook:
ik heb zoveel jaar terug een spierskeletarts (muscoskeletaal arts) bezocht geheel naar tevredenheid:
zijn vrijgevestigden die op dat gebied goed kunnen helpen:
denk dat die alleen evt. vergoed kunnen worden vanuit de aanvullende verzekering, maar goed, ik betaal liever gelijk gewoon uit eigen zak ipv voor dit soort sporadische zorg standaard aanvullende verzekeringen aangaan.
Mensen gaan naar fysiotherapeuten e.d. :
die zijn ingesteld op jou zoveel mogelijk sessies verkopen.
Niet de muscoskeletaal arts die ik bezocht:
die vroeg wel heel lang en goed door op bepaalde aspecten van mijn leven voor een zo goed mogelijk beeld, manipuleerde ook mijn lichaam op bepaalde plekken overigens en gaf schema's voor hoe ik er mezelf verder weer bovenop kon helpen met in mijn geval simpele maar effectieve traningsschema's (ik had een peesplaatontsteking onder mijn voeten die maar niet overging).