wat at je als kind graag

Tanja

Well-known member
Sinds ik mijn voeding aan het aanpassen ben naar wapf inzichten herinner ik me steeds dingen die ik als kind at en lekker vond. Ik heb nog een heel oud cassettebandje waarop een gesprekje staat tussen mij (4jr) en mijn vader. Mijn vader vroeg daar o.a. wat ik het liefste at, mijn antwoord was aardappeltjes (tsja, daar liet mijn instinct het even afweten...maar nu komt ie) "en verder?" vroeg hij, waarop ik zei, met jus, verder niks. Ook pikte ik de vetrandjes van de karbonade als de rest van het gezin even niet oplette (dit was een soort sport bij ons aan tafel...), viste de vetste stukjes hachee uit de pan, vind ik nog het lekkerste en als niemand keek smeerde ik dik boter op een plakje kaas, rolde dit op en smulde hiervan. Als we bij de bakker een gebakje mochten uitkiezen koos ik boterkoek. En wat ik me nog herinner is dat ik gek was op het plakje leverworst dat je bij de slager kreeg of op verjaardagen op tafel stond.

Natuurlijk vond ik snoep ook lekker en at ik als ik de kans kreeg witte boterhammen ipv het zeer stevige zuurdesembrood dat m'n moeder uit de natuurwinkel haalde. Maar toch onmiskenbaar een natuurlijke neiging naar vet. Ik was benieuwd of anderen dit ook hadden.

 
Ik was dol op boterhammen met leverworst of leverpastei.Vind ik nog steeds lekker, heb nu regelmatig de leverpastei van Proef. Bij ons thuis werd er in mijn vroege jeugd wel altijd vers gekookt maar later werd er helaas steeds meer gebruik gemaakt van zakjes en pakjes.

 
Niet alleen als kind, maar m'n hele leven al neig ik naar vet en zout. Ik wist alleen niet het verchil tussen goed vet en slecht vet en goed zout en slecht zout, dus heel veel transvetten op in de vorm van o.a. chips en friet. :? En helaas ook te vaak de combinate vet en zoet gekozen. Maar in essentie was de neiging naar hartig voedsel altijd aanwezig, van toen tot nu.

Mike

 
Ik vond gekookte lever en niertjes, koud op brood altijd heel lekker, met veel boter.

En als mijn moeder kippensoep maakte, zat er iets in wat wij hoedjes noemde, maar ik heb het gisteren aan mijn moeder gevraagd, maar ze weet het niet meer.

Morgen ga ik lever en niertjes halen en net als vroeger weer koud met veel roomboter opeten. Lang geleden dat ik dit gedaan heb, maar door dit forum komt het weer naar boven.

En een feest was het als we koude schotel hadden, die maakte mijn moeder nog met het worstmachientje en rundervlees.

 
Ook ik at het liefste vet. Thuis werd er veel vlees gegeten, naast de vetrandje vond ik de botjes uitzuigen van bv een karbonade heerlijk! En mijn oma heeft lang voor mij iedere zondag kippenvleugeltjes gemaakt, die kreeg ik als lunch met boontjes en rijst. Niets is en was zo lekker als een goed bereidt velletje van de kip. Heerlijk! En vooral, met je handen mogen eten, ook eg lekker. Oma komt uit Indonesie, dus het perfecte excuus om met je handen te eten :)

Ook chips en friet stond op mijn favorietenlijstje, net als snoep.

 
Ik kan me nog herinneren hoe ik als kind aan tafel altijd vroeg aan iedereen of ik de velletjes van de kip mocht hebben. De kip hoefde ik niet, als ik de velletjes maar had. Lekker vet. Helemaal super als je bij opa en oma met tantes, ooms en neefjes en nichtjes gezamenlijk at. Dat leverde wel heel veel velletjes op!!!.

Ook herinner ik me dat ik van mijn moeder geregeld boterhamworst moest halen bij de Gruyter. Onderweg werd er flink van gepikt. Nog ééntje zal ze wel niet missen. Hahaha, zaten er nog een paar lullig plakjes in het zakje, want platic verpakkingen voor vlees waren er nog niet.

Verder zo gek op gebakken eitjes.....hhhhmmm. Ben er nog gek op.

En liefst overal mayonaise overheen doen. Heel wat emmertjes leeggesnoept.

Zwart op wit, ook zo lekker. Heerlijk zout. Altijd gek op zoute drop geweest. Ben er nu nog stapel op, maar ja, koolhydraten.....dus maar niet meer.

Aangezien ik uit een katholiek kwam aten we elke vrijdag vis. Heerlijk die gestoofde witvis in een boter/moesterd saus. Toen de paus besloot dat op vrijdag gewoon vlees gegeten mocht worden had ik zo mijn protesten. Voor mij heeft mijn moeder deze tradities nog lang gehandhaafd.

En dan de augurken in de pot. Altijd was bij ons de pot half leeg. Nu nog kan ik een pot augurken niet weerstaan. Of ik eeuwig zwanger was werd mij geregeld gezegd. Ja, zwanger van augurken.

En dan als puber, samen met mijn vriendje een pakje camembert kopen en dan die door het midden snijden en ieder de helft....zo een groot stuk uit het vuistje!!!!!

De koekjestrommel was geen partij voor mij, dit was het terrein van mijn zusje. Zij was de zoetekauw en ik de hartige kwauw.

Nog altijd vind ik bovenstaande dingen lekker. Vooral boterhamworst gerold om een augurk. Kaas en eieren super!!!!!! met of zonder mayonaise. Kipkluisjes!!!! Krijg er gewoon honger van.

 
Van kleins af aan neigde ik altijd naar zoutte voedsel. Deed ook altijd extra zout op mijn eten. Ik heb ook altijd een lage bloeddruk gehad. Nu heb ik dat totaal niet. Helemaal nu ik weet hoe slecht keukenzout is. Ik denk dat mijn lichaam eindelijk verzadigd is door de keltisch zeezout en de sole die ik inneem. En dat mijn bloeddruk gestabiliseerd is. Ik heb in ieder geval geen neiging meer om zoutig te eten.

 
Ik vond altijd zoute lappen (drop) lekker en zwart/wit salmiak.

En als we patat aten deed ik er heel veel mayonaise bij.

Ik deed ook altijd veel jus over mijn eten, was dan wel van de verkeerde 'boter' maar toch.

Lia

 
Ik ook altijd graag vet en zout. Patat, hamburgers, frikandellen en dan het liefst me zoveel mogelijk mayo of satesaus. Bijna elke avond voor ik ging slapen bakte ik wel eieren, hamburger of iets anders rijk aan vetten en eiwitten. Heerlijk! Was ook superblij toen ik erachter kwam dat vet juist erg gezond was. Ze noemden mij vroeger ook weleens de frikandellenkoning :mrgreen:

Na het zaalvoetballen altijd standaard een glas bier en 4 frikandellen speciaal :lol:

 
Ik was een echte zoetekauw, altijd enorm veel gesnoept. Verder at ik het liefst rauwe groente. Ik luste geen gekookte groente ( zeker niet met die maizena papjes waarmee men vroeger kookte, brr) en geen aardappels, die heb ik dan ook niet veel gegeten. had een hekel aan de Hollandse keuken. Ik was dol op brood. Ik heb erg veel brood gegeten, kwam er pas laat achter dat ik een gluten intolerantie had, had als kind al vaak buikpijn. En vond zout niet echt lekker en at weinig vet. Ik heb dus wel een hele ommezwaai moeten maken in denken over eten de afgelopen jaren :) ik moet ook wel lachen als ik de hoeveelheden vet zie die ik nu in de pan doe als ik mijn eten bereid. ik heb eigenlijk de afgelopen jaren pas geleerd intuïtief te eten en die dingen te kiezen waar mijn lichaam behoefte aan heeft.

 
Oh Janse 4 frikandellen! wha ha ha wat erg, maar iedereen is toch wel in wezen vetzuchtig lijkt erop. Salmiak en kippevelletjes was ik even vergeten, maar kunnen ook zo op mijn lijstje. Ik las net een berichtje op fb van een kennis: net bij Ikea geweest en nu op de terugweg even langs bij kfc, want kindern hadden nog honger na hotdogs en zweeds ballen. :roll:

 
Van nature had en heb ik ook een hang naar vet en zout.

Ik at graag rundvlees met die witte vetrandjes, heerlijk vond ik dat, totdat ik ging beseffen wat dat vet was, toen wilde ik het niet meer.

Gelukkig wel veel gehad. Het vlees smaakte vroeger in mijn beleving ook veel lekkerder. Snel klaar vlees was er in die tijd niet bij;)

Ik ben midden 40.

Ik wilde nooit snoep, chocola o.i.d. IJsjes maakte je mij ook niet blij mee.

Wel kaas en worst en chips.

Als mijn familie een ijsje at, vroeg ik altijd om friet met veel mayo.

Ik herken ook veel hier;) jaaaa het knapperige velletje van de kip....hmmmmm!

Koekjes kreeg je amper. Alleen bij de thee een biscuitje.

Als je tegenwoordig ziet wat kinderen aan voorverpakte koekjes (shit!) meekrijgen naar school, dan word je er verdrietig van...

 
Jus, veel jus, ja dat aten wij thuis ook allemaal veel! Wit brood, en veel spek. Wij zijn thuis allemaal speketers. Ik heb weinig goeds te zeggen over mijn stiefmoeder, maar haar speklapjes gepaneerd en dan gebakken... Overheerlijk!

Ik was van de zoete salmiak, mijn zus van de zoute.

Opa die viste in t Veerse Meer naar paling. Tussen de middag uit school, mama bakt de paling, ik met mijn broertje op de knieën aan de salontafel en paling eten totdat je niet meer kan.... Uiteraard gebakken in roomboter! Dat was toen nog gezond of t hoorde gewoon bij de paling :mrgreen:

 
Oké, ik ben nog steeds kind, maar ik heb dus nog wel vers in mijn geheugen zitten wat ik at vóórdat ik hier terechtkwam ;). Als klein kind al ben ik opgevoed door ouders die erg weinig vet eten. Dit heeft er niet voor gezorgd dat ik dan ook zo werd, integendeel. Van drop moest ik niet veel hebben, maar ik was helemaal dol op chips. Op verjaardagen at ik zo in mijn eentje zo'n lekkere grote zak leeg. Ik snoepte altijd lekker veel van de kaas, stiekem extra veel plakken op mijn boterham. Als we pannenkoeken bakten en ik mee mocht helpen, deed ik als mijn ouders niet keken extra veel boter in de pan, want dat vond ik zo lekker. Ik was overigens ook gek op taart. Vaak at ik minstens twee stukken en wilde ik dan nog meer. Eieren gingen er ook zeker in. Ik heb ook vrij veel zoet gegeten, was echt een broodliefhebber, maar hartig zeker ook.

 
Wat ik ook lekker vond: als er biefstuk gebakken was, dan met wit brood in de jus dopen. Vooral de wat dikkere randjes waren erg lekker.

En ik at op brood pure hagelslag waar dan nog een dikke laag 'boter' over ging.

En chips met dipsaus.

Lia

 
Ja, het vet van de biefstuk.... Biefstuk lustte ik iet, nog steeds niet, maar dan met je boterham er doorheen... Heerlijk! Vader de biefstuk, ikke t vet (mijn vader ook hoor).

En inderdaad, die hagelslag, op een witte boterham met dubbel boter, t liefst wel roomboter! Dat hadden wij vroeger volgens mij wel regelmatig in huis.

 
Ik hield ook van vet hoor, als kind, ik bewaarde ook m'n vette randje van de karbonade voor het laatst, en weet nog dat m'n opa zo'n dikke laag boter op m'n brood smeerde dat daar een hele dikke laag hageslag in vast geplakt kon worden, hij wist wel wat ik lekker vond :D

Ik denk dat kinderen vaak gek zijn op vet, want ze hebben nog geen benul van de slankheidsnorm en "gezond" eten die hun later parten zullen gaan spelen. Volwassenen maken zichzelf wijs dat ze niet van vet houden. Nou, mij maak je niks meer wijs! :twisted: Ik heb jaren anorexia gehad en ben daarna is een soort control toestand blijven hangen, waarin ik alles met mate at, maar vet en (gelukkig ook) suiker hield ik op het minimum. Ik hield veel meer van vis en kip dan van vlees, en ik was gek op rauwkost.

Sinds oktober 2011, toen ik op dit forum gewezen werd, ben ik veel vet en heel weinig koolhydraten gaan eten. En raad eens? Ik vind rood vlees veel en veel lekkerder dan kip en vis, en naar rauwkost kijk ik bijna niet meer om, ik ben toch geen konijn? Ik zag vandaag nog een collega een grote rauwkostsalade naar binnen werken, en echt gelukkig keek ze er niet bij moet ik zeggen. Rauwkostsalades eet je met je verstand, niet met je hart (en dan heeft je verstand het nog mis ook)

Kortom: we maken onszelf maar een beetje wijs dat vet niet lekker is. Kinderen vertellen de waarheid zegt men, en dat geldt ook voor wat lekker is! Helaas houden ze ook vaak van zoetigheid, maar dat zit in het instinct: we vinden vet en zoet lekker omdat dat calorierijk is, in tijden van schaarste moet het lichaam voldoende reserves hebben dus wanneer het de kans krijgt moet het veel energie tot zich nemen. Jammer dat onze instincten ons er niet op wijzen dat zoetigheid niet goed voor het lichaam is :cry:

 
Poekie schreef:

"En ik at op brood pure hagelslag waar dan nog een dikke laag 'boter' over ging."

Da's toevallig, dat schreef ik in mijn bovenstaande post op hetzelfde moment dat jij het ook schreef Lia :D

 
Hoi Enjoy,

Wat leuk om weer wat van jou te horen. Gaat het goed met jou? Vertel eens, we hebben al een tijd niets meer van je gehoord.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan