wat at je als kind graag

smac, was dat niet swerelds goorste ham in blik? Dat zat altijd door de pasta bij een vriendinnetje thuis, voor mij een reden om niet te blijven eten. Bij ons thuis geen nep, geen margarine, geen croma, veel biologisch. Ik kreeg als ontbijt vroeger verse jus met zelfgemaakte musli.

Oh ja kaassoufle.... met verbrande lip als je niet uitkeek, mijn snack.

Dik roomboter en nutella op een wit broodje

 
@ Food en Mood & Daniellemv4

Quote:
Maar kan je die halvarine niet in de prullenbak gooien en er roomboter voor in de plaats doen?


Als ik daar aan begin zet ik mijn baan op het spel. Ik heb afgelopen tijd volgens mijn leidinggevenden al te veel mijn eigen visie gevolgd zoals weigeren om kinderen voeding uit de magnetron te geven. Het is een kwestie van aanpassen en meedoen of elders werk gaan zoeken. En dit kan ik ook wel begrijpen. We dienen als een team samen te werken en met de gezichten dezelfde kant op te staan. We dienen een bedrijfsbeleid te volgen, anders heeft het ook geen zin om een bedrijfsbeleid te hebben. Ik heb veel plezier in het werk en zie dat ik toch nog wel veel goeds kan doen op dit gebied, dus ik heb ervoor gekozen om niet de boel op stelten te zetten.

Quote:
heb je wel een gedacht om flyers uit te delen aan de ouders over juiste voeding op het dagverblijf(toch?)waar je werkt,of het met de rest van de leiding te hebben over roomboter ipv halvarine.


Daar heb ik allemaal wel aan gedacht. Met de meeste collega's valt helaas niet echt zo veel over voeding te praten. Het is hun ding niet. Het is een echte vrouwenorganisatie, dus de meesten zijn bang voor (verzadigde) vetten, maar stoppen zich wel dagelijks vol met suiker. En daarover beginnen is vechten tegen gewoontes, verslavingen, levenshoudingen, jeugdsentiment en noem maar op...

Ik heb mijn bezorgdheid wel bij de pedagogische dienst geuit en we zijn toen bezig geweest om het voedingsbeleid te herzien. Ik heb in een werkgroep voor gezonde voeding gezeten. Daar was ik de meest fanatieke en radicale van de club. En geloof me: ik heb heel wat gediscussieerd en gelobbyd om de voeding voor kinderen beter te krijgen. Volle zuivel was bijna gelukt, maar roomboter is nog echt een brug te ver. Ik heb ook geprobeerd om een biologische leverancier te regelen, maar dat was nog allemaal te veel werk en vernieuwing in eens. En natuurlijk spelen de financiën ook mee. Je moest eens weten hoe vaak ik de supermarkt ben binnen gelopen met een kladblok en een pen. Ik heb heel de winkel onderste boven gehaald en alle etiketten gelezen om enigszins verantwoorde en betaalbare alternatieven te vinden voor al die suikertroep die ze eerst te eten kregen.

Wat we in ieder geval hebben bereikt is dat veel suikerproducten eruit zijn gegaan, dat alle kunstmatige zoetstoffen eruit zijn, dat de honing biologisch is, dat smeerleverworst eruit is, dat we veel meer rauwkost bij de lunch eten, dat we op sommige locaties brood (zonder E-nummers) van de bakker hebben en dat er ook verschillende extra gezonde dingen bij zijn gekomen zoals olijven en haring in blik. De nieuwe soorten broodbeleg zijn sandwichspread, pesto, geitensmeerkaas (biologisch) vlees met zo min mogelijk E-nummers. Dat is al heel wat. En verder mogen de kinderen niet meer ongezond trakteren en dat scheelt ook al veel snoep en chips!

Het probleem is dat de werkgroep nog niet te veel af durft te wijken van de voorschriften van het Voedingscentrum. De GGD was ook betrokken bij het project. De 2 GGD-personen zelf stonden trouwens best wel open voor wat ik te zeggen had, maar we zijn een groot bedrijf en kunnen niet zo maar een beleid gaan schrijven die gebaseerd is op de alternatieve visie van één (of enkele medewerkers), ook al kan ik nog zo veel bewijs aanleveren en alles onderbouwen. We weten allemaal dat er ook een heleboel onderzoeken zijn die ontkrachten wat wij geloven. Het is dan voor een organisatie veel veiliger om dicht bij de voedingsadviezen van de overheid te blijven. Dat is ook wel te begrijpen vind ik.

Een groot obstakel vormen dus ook de collega's en de ouders die grotendeels geloven wat de overheid ons probeert wijs te maken. Als wij dan opeens met roomboter aan komen zetten, gaan die op hun achterpoten staan en bezwaren maken. We willen geen klanten verliezen en het personeel ook zo ver krijgen dat ze het nieuwe beleid kunnen en willen implementeren. Helaas, het kan allemaal niet zo snel en radicaal als ik en sommige anderen van de werkgroep zouden willen. We moeten realistisch blijven, ook al is het net zo goed realistisch dat het niet zo best gaat met de volksgezondheid.

Ik heb meerdere malen voorgesteld om alle personeelsleden in een grote zaal uit te nodigen voor een lezing die ik zelf zou geven of zo iemand als Mike. Ik heb aangeboden om de vestigingen langs te gaan om lezingen te geven. We hebben wel voorlichtingsworkshops gegeven aan afgevaardigden van iedere vestiging en ik heb wel eens bij een vestiging een teamvergadering bijgewoond om uitleg te geven. Maar de mensen moeten er echt klaar voor zijn, zowel de leidinggevende als het uitvoerende personeel, hoewel ik zelf nog altijd geloof dat ik alles duidelijk genoeg uit kan leggen. De mensen die nog niet zo veel weten volgen dit wel, maar de mensen die al helemaal in de materie van het Voedingscentrum zitten zijn veel moeilijker.

Binnenkort ga ik een of enkele lezingen geven in de wijk waar ik nu werk. Ik ga vragen of ik een affiche mag ophangen bij de vestiging. Misschien zijn er wel ouders die geïnteresseerd zijn. Ik zal wel zien. Ik hoop nog eens voor mijn team een lezing te kunnen verzorgen of misschien een lezing in de wijk die gericht is op de voeding voor kinderen. Maar ook dan weer moet ik voorzichtig zijn. Ouders kunnen zich ook wel gemakkelijk aangevallen of verweten voelen als ik te uitgebreid zou vertellen wat voor een voeding ze de kinderen geven. Het is een kwestie van de juiste toon vinden. En daarbij blijven de meeste ouders ook gewoon mensen die leven zoals de meeste mensen leven. Van de kinderen hoor ik ook wel eens wat ze thuis eten. Daar gaat het er natuurlijk ook niet altijd gezond aan toe, althans volgens onze begrippen. Zoals Mike ook wel eens aangeeft: de mensen die denken dat ze gezond leven vormen net zo'n groot probleem als de mensen die weten dat ze ongezond leven.

Kortom, het lijkt gemakkelijker dan het is.

 
Quote:
smac, was dat niet swerelds goorste ham in blik?


He zeg Tanja, weet je wel hoe lekker ik smac altijd vond?! :evil: Smac was heilig! :)

Quote:
broodje pindakaas met hagelslag zo dik mogelijk


Dat deed ik ook totdat ik ontdekte dat chocopasta met pindakaas het allerlekkerste was. Ik deed van de duo penotti de witte met een klein beetje bruine pasta dik op een aparte boterham. En de bruine pasta uit de pot deed ik op een boterham met daarop geklapt een boterham met pindakaas. Dat smaakte naar M&M's, hmmm. Ergens wel jammer dat al die lekkere dingen zo ongezond zijn. Anders zou ik nog altijd veel suiker eten, denk ik...

 
heel herkenbaar @DenniS mooi dat je lezingen in de buurt gaat doen!

beleid kun je niet zomaar aanpassen, tenzij er iemand in een cursus verteld dat pindakaas tot 8 jaar echt niet kan vanwege allergische reacties en problemen met longen door de pindakaas.

Ik blijf me verbazen hoeveel er gesnoept wordt door medewerkers en ook in bijzijn van kinderen. De traktaties blijven vaak en veel snoep of taart voor de leidsters.

Dit terwijl het beleid anders zegt, men laat het toe.

Ik heb het er wel met een collega over gehad hoe fantastisch het zou zijn dat er lezingen kwamen en in de buurt zodat er wellicht ook ouders kwamen, maar we durven de flyer niet op het werk op te hangen, te riskant........

Op de bso van mijn dochter heb ik gezegd dat ik niet wil dat ze mijn dochter een snoepje geven bij vertrek zoals ze bij alle kids doen.

Toen ik vroeg naar de visie/ped. doel wat hier achter stak was het zodat ze wisten/konden zien dat een kind vertrokken was, een kind weigert geen snoepje.

Die van mij dus wel, op de vraag zit daar e in, kwam het antwoord ja, die mag ik niet, ik heb thuis wel snoepjes zonder e.

welke boodschap draag je uit? en wat houdt je in stand hiermee?

na een tijdje komt de pm-er naar me toe en zegt het in het team neergelegd te hebben en ze zetten de pot niet meer op de tafel, wanneer een knd er naar vraagt mag het en daarmee is het "voeden van.." van tafel.

Ik moet zeggen dat bij mij op het werk van de 17 mensen er toch 6 aan de kefir zijn inmiddels en sole. Ook een aantal komen mee naar de lezing en hadden die van 3 januari graag bijgewoond, maar het was een te onrustige tijd na de vakantie.

Het is moeilijk mensen te veranderen in gewoonten en denkpatronen die zelf niet weten waar ze staan.

Ik blijf wel uitleggen waarom ik bepaalde dingen niet of juist wel eet en merk dat er best wel interesse is bij anderen.

Er zijn collega's die meer en meer synthetische toevoegingen weren en lezen wat er voor ingrediënten in een product zitten.

Toen de dames zagen wat ik at en dat ik binnen een maand of 4 ongeveer 10 kg kwijt leken ze belangstellender, totdat ik zei dat wanneer je zoveel vetten tot je neemt en suiker blijft eten je dan alleen maar dikker wordt.

Sommigen keken ervan op dat er in zoveel producten suiker zat en na ontkenning kwam degene er vol ongeloof op terug, het zijn kleine stapjes de veranderingen die hierdoor komen, maar het is een begin va zelf denken en zelf ontdekken.

(ik weet niet of alles kloppend achter elkaar staat, heb een nieuwe pc en we zijn nog geen beste maatjes)

ratel

 
Nou het is goed te lezen hoor ratel. Ja mensen maken zichzelf heel wat wijs, zeker wanneer ze verslaafd zijn. Veel PM's lijken het gevoel te hebben de kinderen iets (of veel) te kort te doen wanneer ze hen geen suikerwaren geven. Ze projecteren zo hun eigen verslaving en bijbehorende behoeftes op de kinderen en dragen daarmee de verslaving ook voor een stuk over. Ik hou suiker altijd erg op afstand en zeker als ze er zelf niet om vragen biedt ik het ze ook niet aan.

Mijn motto is:

Als je kinderen wilt verwennen, geef ze liefde, geef ze aandacht en ga iets leuks met ze doen, want dat is wat ze nodig hebben wanneer ze om suiker vragen en wanneer ze er niet om vragen.

Ik merk dat ook dat kinderen in mijn bijzijn zelden om suiker vragen, zeker wanneer ik goed in mijn energie/stemming ben en mijn motto doorwerkt in mijn werkhouding.

Kan je met je leidinggevende niet over het voedingsbeleid praten? Die zal waarschijnlijk ook suiker gebruiken, maar is vanwege een hogere opleiding en denkniveau misschien wat meer in staat om de dingen los van elkaar te zien en te beseffen hoe belangrijk het is om als professionele organisatie voor gezonde voeding te kiezen en daarmee een statement uit te dragen naar de buitenwereld. Zo ook kan je misschien eens nader je zorg uitspreken bij de leidinggevende van de BSO van je dochter. Maar ja, het ook fijn om een goede verstandhouding te blijven behouden met de PM's van je kinderopvang. Lastig he...

 
Respect Dennis! Wat een werk en tact! Ik zou me serieus moeten inhouden om niet stiekem de halvarine te gaan mengen met roomboter :twisted:

 
Quote:
Maar kan je die halvarine niet in de prullenbak gooien en er roomboter voor in de plaats doen?


Dat zou ik natuurlijk het liefst doen en die neiging heb ik natuurlijk ook. Ik heb er in ieder geval al voor gezorgd dat er voortaan een pakje roomboter in koelkast ligt, zodat ik zelf een goed voorbeeld kan geven. En als we dan iets in de keuken gaan bakken, dan kan die aangewend worden. Roomboter is even vet als margarine, dus even veilig in de ogen van verschillende collega's. Maar ik zal alert blijven zijn om op het moment nog eens te vragen of ik echt niet een uurtje tijdens de vergaring het team mag informeren over voeding.

Quote:
Ik zou me serieus moeten inhouden om niet stiekem de halvarine te gaan mengen met roomboter


Hahaha, dat is een goed idee! Lege halvarinekuipjes verzamelen en thuis vullen met roomboter en op het werk weer in de koelkast zetten... :mrgreen:

 
Vroeger...

Veel appelmoes, zoadat ik het andere eten snel kon wegwerken.

Chocolade, van die koetjesrepen :D

Gebakjes en taart met veel slagroom.

Chcoladepudding, griesmeelpudding, beide ook met slagroom.

Met patat en kroket of gehaktbal naar Studio Sport kijken.

Ja, ik at ook wel groentes hoor, eigenlijk alles behalve asperges en zuurkool.

Thuis was er veel hollandse pot.

 
Ik krijg door jullie de ene na de andere flashback. Brood met appelmoes en suiker en kaneel en koetjesrepen, allemaal veel gegeten. Koetjesrepen vond ik nooit echt lekker, zat te weinig smaak (vet) aan en was te droog. Wie kent nog de chocoladereep 3 musketiers? De chocoladereep die hier nu nog het meest op lijkt is de Curly Wurly van het Engelse merk Cadbury. Toen ik in 1990-91 in Engeland studeerde at ik alle chocoladerepen die er in Engeland te koop waren. Ik kon toen vreselijke verkoudheden krijgen, waarbij mijn neus en voorhoofdsholtes potdicht zaten, maar de associatie maken met die repen, ho maar. Onwetendheid troef!

Mike

 
Koetjesreep bestaan ook nog steeds moest ik helaas constateren (traktatie op school), die ligt nu naast het zakje hamkaas chips, in de prullenbak. Toch zielig voor mijn kinderen, die kunnen later niet oude herinneringen ophalen over alle troep die ze als kind aten. (Voor zo lang het duurt natuurlijk, ik maak me geen illusies).

 
@Dennis is erg lastig, mjn hoofd doet zelf aan zo'n dieet met shakes, weet even niet meer hoe het heet, het is iig bommetjevol aspartaam, daar heb ik haar wel meteen vrijblijvend op gewezen.

Ze staat idd wel open voor nieuwe dingen, maar in deze economische crisis en terugloop binnen de kinderopvang weet ik niet of het handig is de aarde te doen schudden.....

 
@fatsnotbad ja die herbalife en ze had al last van hoofdpijnen

Ik moest eigenlijk erg lachen toen ze constateerde dat ik opeens wel erg afviel (zichtbaar) en toen vroeg ze hoe dat kon, vetten eten goede vetten en no Sugar :)

 
Herbalife veroorzaakt mogelijk leverproblemen, vandaar mijn variatie op de naam:

http://en.wikipedia.org/wiki/Herbalife#Herbalife_and_liver_disease

Mike

 
Quote:
Herbadeath


Hahahaha :lol:

Ik ken ook iemand die het gebruikt en toen ik haar op de gevaren van fructose wees (die er veelvuldig in wordt gebruikt!) en vertelde dat dit een grote dikmaker is, beantwoordde ze dat juist haar buikvet een heel eind geslonken was, ondanks de fructose. Voor afvallen zal het best werken, maar voor de gezondheid is natuurlijk een andere kwestie.

Het verbaasd me eigenlijk dat er nog geen legio afslankproducten voor kinderen zijn, of bestaan die al wel? Obesitas is in Amerika immers ook al flink tot de jongste generatie aan het doordringen.

 
Ik weet van mensen die herbalife gebruikt hebben dat ze daarna enorm ziek zijn geworden. Wekenlange keelontsteking, vreselijke koortslip, griep kortom kwakkelen met hun gezondheid, maar het daarmee in verband brengen ho maar.

Kinderen gebruiken wel light producten, dat is al crimineel. Maar een afslankproduct voor kinderen, Dennis, gat in de markt!

 
Herbadeath heeft een kinderprogramma dus in zoverre bestaat het wel degelijk.

Wat ik at als kind:

Vader was bakker dus heel veel gebak (soms wel 2keer pd) dus hetzelfde effect van de werknemer van mars teveel ervan eten roept weerstand op, en moeder slager dus vlees, zoet op brood niet alleen vleeswaren en kaas en ook geen boter. Friettent zelden omdat pa dat niet lekker vond en die methode heb ik overgenomen ik eet er eigenlijks niets van alleen bij uiteten komt er meestal friet bij jammer genoeg.

Ben altijd wel een veeleter geweest en nu nog een beetje en ook selecteerder.

Van mijn zakgeld veel snoep gekocht (pepermunt en drop) al ben ik daar ook al meer dan 10 jaar vanaf dat zelfde geld voor chips die ik ook al geruime tijd niet meer eet, daarvoor had ik wel bodemdrift van wat ik op dat moment in hand had. Heb bij een logistieke snoepfirma gewerkt en daar ben ik heel veel selectieve snoep aan het eten gegaan veel chocolade en toen nieuw de autodrop.

 
Grappig om eens over na te denken wat ik graag at ( en eigenlijk nog steeds graag eet ).

Ik was vooral dol op aardappelen met veel Jus, of mijn moeder maakte witlof schotels met ham/kaas, en ik vond het dan heerlijk om het sap, gemengd met de vleesjus op te slurpen van mijn bord ( lekker zout ). Ik kom van een Scheveningse familie met een rijk vissersverleden, en het was altijd uitkijken naar de schol gebakken in boter van oma. Wanneer er Kuit (eitjes) in de vis zat dan moesten we dat aan Oma geven, die zat dat dan met haar handen op te peuzelen. Verder was ik altijd wel gek op vis ( vooral witvis ) lekkerbekken, kibbeling, paling, makreel enz..

Een grote pasta liefhebber!! Vooral de lasagnette schotel uit de oven, dat was altijd mijn lievelingseten.

Ik eet ( en at ) altijd het liefst hartig, en been geen enorme fan van zoetigheid, behalve van chocolade. Ook mijn broer en zusje geven eigenlijk niets om zoetigheid, en we waren dus niet echt snoepers ( granen en andere koolhydraten even niet meegerekend ).

Natuurlijk ook de Patat, Hamburgers en snackvoer.

Krijg er trek van!!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.754
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan