wat at je als kind graag

Roomboter! Alleen was dat alleen met hoogtijdagen in huis. Heerlijk. En inderdaad de velletjes van een gegrild haantje. En bij een buurvrouw die kippen had, kregen we heel af en toe een geklutst rauw ei met suiker (als er een windei was gelegd) en ik vond dat heerlijk. Pure chocolade was ik ook gek op en verder natuurlijk chips: die kleine kaaswormpjes.

 
GEbakken kippenlever en dan met een boterham in de jus soppen. En kroketten met pittige mosterd op de boterham! En savonds een glas warme melk. Maar een zak winegums maakte ook geen schijn van kans hoor ;-)

 
Jullie posts brengen herinneringen terug aan de kindertijd. Ik had altijd iets met vette saus. Als ik frites at, at ik deze met veel mayo, curry of satesaus, of, nog beter: speciaal of zelfs een combi van speciaal met satesaus. Het moest bij mij echt drijven in de saus. Als ik brood besmeerde lag de (nep)boter er zo dik op dat je het brood nauwelijks zag. Hetzelfde met pastasaus, je moest bij mij gewoon niet de pasta zien.

Rond kerst herinner ik me de speciale traktatie van witbrood (eindelijk!) met echte roomboter en daar weer suiker op. Als 12-jarige nam ik volle melk mee naar school en kon daar intens, met mijn ogen dicht, van genieten. Op zondag aten we altijd friet met kip. Ik wilde nooit de droge vleugels, altijd de vette pootjes. Ik was ook gek op die kaaswormpjes, mijn favoriete chips.

Kortom, deze manier van eten is voor mij volledig 'thuiskomen'. Nu mag ik ongegeneerd elke dag eten alsof het kerstmis is, maar dan zonder al die suiker en dat zetmeel en op basis van kwalitatief hoogwaardig vet en zout. Ik heb mezelf als vegetarier wat dat betreft ook 19 jaar voor de gek gehouden, maar zelfs toen at ik ook het liefst zo vet mogelijk!

Mike

 
ja die kaaswormpjes vond ik ook heerlijk. En dan zo lang mogelijk wachten met het aflikken van je vingers, want daar zat dan extra veel van het kaaspoeder aan.

En marsen at ik ook graag, ik kluifde altijd eerst de kantjes er af, dan de onderkant en dan pas de rest.

Lia

 
Wat leuk om al die verhalen te lezen. Patat moest bij mij ook altijd half gaar zijn. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Dus dan is de patat nog lekker zacht en smeuïg. En daar bovenop deze nog zachter maken door de mayo wat er royaal overheen gaat. Dan smelt het zo lekker in je mond.

 
Niemand weet meer hoe die kaaswormpjes heten? Ik ook niet, te lang niet gegeten, vond ze ook lekker. Lia, gatver, zo at ik mijn marsen ook, zodat je de karamel met chocola overhield, chocotoff ook zo lekker. Patatje oorlog was ook aan mij besteed.

Weet ik ook gelijk weer waarom ik zo mijn amalgaam eruit moet laten halen...

 
chipito's. Ze zijn nog steeds te koop.

Tanja, wat ben je toch een heerlijk mens, die reacties van jou......

Lia

 
Bij mij was het witbrood, hagelslag, appelmoes.

Snoep,koek en chips maar dat kreeg je dan op zaterdag avond en

zondag morgen stiekem in de koektrommel.

Een keer in de week inderdaad friet met....... :p

Dronk meestal cola en overdag thee met veel suiker, later koffie.

Richard

 
ik rook het al van buiten na het spelen richting de voordeur lopend, we noemen het boutegouri, zelfgemaakt brood met vulling mama maakte het één keer in de week en dan was het echt smullen inclusief de munt thee extra zoet. de vulling was gehakt, uien, knoflook, tomaat, en speciale kruiden. ahh krijg nu al trek erin. ik denk dat ik mama even ga bellen om weer die jeugdsentiment te laten herleven.

 
Ik was een zoetekauw: wij aten bijv veel gebakken appeltjes met overigens wel ook bloedworst: dat hoorde er dan bij. Maar die appeltjes vond ik het summum.

Of mijn moeders gebakken witte brood met kerst: daar zat volgens mij ook boter in en misschien suiker?

Het smaakte een beetje zoet.

Rond kerst hadden we ook van dat witbrood met enkel harde stukjes candij erin.

Lekker!

Satehsaus vond ik ook heerlijk om zo met brood op te eten.

Dat vind ik nu nog heel lekker.

Verder at ik inderdaad ook de vetrandjes op van die anderen van hun vlees afsneden, maar niet dat ik er nou zo ontzettend op zat te azen of zo.

Friet met mayonaise en satehkroketten vond en vind ik heel lekker, maar niet ovenfriet, gatver.

Ook vond ik vroeger lever lekker om te eten en nu krijg ik het niet meer door mijn strot jammer genoeg!

 
Als er ijsjes werden gegeten, wilde ik het liefst een hoorntje met alleen slagroom erin. Verder snoepte ik van de blue-band, vond ik leverworst en metworst heerlijk. Op brood liefst veel boter en pindakaas. Maar suiker snoepte ik ook graag. Frites met kroketten was altijd een verassing, typisch zaterdag voedsel bij ons thuis.

Rijstebrij met bruine suiker en zoveel boter als ik te Pakken kon krijgen.

 
Gele kaaswormpjes, heeeeerlijk. Trouwens alles wat maar zout, zuur en vet was.

Ook bloedworst, kippenlevertjes gebakken met veel uien.

Mosselen, zure haring, zoute haring, braadharing, rolmopsen, mosselen. Gek eetpatroon voor de meeste kinderen maar ik heb dat van mijn vader (gelukkig).

Helaas ook de ongezonde gewoontes: friet met fricandellen en heeeeeeeel veel mayonaise.

Mijn doodzonde als volwassene is: brood met heel dik de pindakaas en een laagje pure hagelslag.

Dat was vroeger mijn snoepmomentje en nu af en toe nog steeds.

 
Ik zie meerdere keren kroketten terugkomen. Ik was altijd gek op kroketten en beschouwde tijdens mijn vegetarische periode kroketten en bitterballen als de enige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong waar ik me aan te buiten mocht gaan als er weer eens ergens een bittergarnituur rondging (of als ik langs een automatiek liep).

Nu besef ik dat ik als vegetarier snakte naar dierlijke vetten en eiwitten en nu ik deze van hoogwaardige kwaliteit dagelijks eet hoeven die kroketten niet meer voor mij. Sowieso alles wat in ranzige en bewerkte plantaardige olie wordt gefrituurd is voorbij, vond bijv. als vegetarier falafel altijd heel erg lekker.

Mike

 
Ik hoef ook geen kroketten meer maar ik vind rundsbouillon van botten heel erg naar kroketten smaken dus misschien daarmee :)

Ik vraag me wel af hoe je er toch bij kwam om 19 jaar lang vegetarier te zijn. Was dat uit gezondheidsoverwegingen (;-)) of ivm dierenleed of ...?

 
Dierenleed. Ik trapte in het vegetarische zwart-wit-beeld waarbij je ofwel tot een immorele groep vleeseters behoort die de bio-industrie in stand houdt, ofwel de moreel 'verheven' keuze maakt om hier niet bij te horen en dus ook geen vlees te eten. Pas toen ik vanaf 2007 mijn voedsel bij boeren ging halen, zag ik dat dieren ook goed behandeld kunnen worden, waardoor ethisch carnivorisme wel degelijk mogelijk is. Eind 2009 maakte ik daadwerkelijk de overstap naar ethisch carnivorisme.

Mike

 
wat leuk te lezen hoe je terug kijkt naar toen en wat je toen at.

Ik weet nog dat wij elke zondag soep aten, met mergpijp, schenkel en gehaktballetjes, daarnaast een stuk vlees, meestal karbo, schnitzel of rollade.

Mijn oma had altijd bloedworst en als zij vlees maakte aten we niet, maar vraten we ;-)

Ik hield als enige naast mijn pa van gebakken levertjes met lekker veel boter en uitjes.

Mijn broers aten het liefst witbrood en ik zodonker mogenlijk of van die witte pap met melk die stijf wed als je niet snel genoeg doorat, rijstmeel?

Elke vrijdag papatdag en op woensdag meen ik bruine bonen met spekjes, speklap en lekker veel augurk, zilveruitjes en spekvet mmmmm

Daar zaten ook altijd van die witte vette dobbeltjes bij, zijn dat kaantjes, knapperig en het vet droop eraf, om van te watertanden.............

Volgens mij aten wij veel vlees en voor ons 5 kids was de bal gehakt net zo dik als die van de grote baas, tenminste in mijn herinnering.

Geen fridranken door de weeks of chips, alleen de weekenden.Na school een beker melk of een kop thee, vast ook ranje,maar daar hield ik niet van, nu nog niet.

Bij opa kreeg ik altijd een boterham met heel veel roomboter en hagelslag of kaas, moet nu vaak aan hem denken als ik een broodje eet, zo mooi :)

Ik leerde rijstebrij, krentjebrij en karnemelkse gortpap, zo ook griesmeelpuding eten.

Helaas leerde dezelfde opa mij ook dat je afhankelijk kan worden van suiker binnen no time.

Dikke koeken, liefst met chocolade of jam ertussen, van de dubbele koeken met zo'n witte laag ertussen. Heel veel chocola en suikersnoepjes in de vorm van bloemen of schelpen.

Op een gegeven moment van die enomre dikke chocolade ijsjes, ze zeggen dat het 1 pakje boter is...... weet niet meer hoe het heet.

Als ik bij opa at dan aten we meestal patat en fricandel en voor opa dan zo'n bal gehakt uit zo'n grote juspan, lekker soppig brrrrr.

Ik groeide ook de pan uit, van een 10-jarige slanke meid naar een puber met overgewicht.

Die kaaschippies en de vingers aflikken, dat was heerlijk, zo ook de velletjes van de kippenpoten. Wanneer we dan kleine potjes of vleugeltjes hadden vrat ik nog net niet de botten op, maar zoog ze wel uit als dat kon en sappig was haha

Dan als iedereen klaar was snel kijken of er een pielert bij was, want dan had je nog een behoorlijk stukje vlees op een afgelebberd pootje.

wij aten wel vaak aardappelen volgens mij en toetjes waren uitzondering, maar bij opa altijd na het eten :)

 
Ik vond vroeger het meeste vlees niet lekker en al helemaal het draadjesvlees, dit was altijd zo droog. Geen idee hoe me moeder het klaarmaakte maar nu kan je me er s`nachts voor wakker maken. Zodra er een botje of een vetje aan zat hoefde ik het al niet meer. Iets afkluiven, jeekie, hierin ben ik echt positief veranderd.

Ik kan me vooral herinderen de sla met gesmolten boter en stroop ( bizare combi) dit ging ook over de bruine bonen en niet te vergeten de broeder een grote deegklomp.

Mijn vader viste vroeger op paling, vers gerookt, daar slikte je je vingers bij af. Eet daarom nu ook geen paling meer er zit geen smaak meer aan.

Op zondag morgen tosti maken met lekker veel kaas ertussen.

 
Tja die kindertijd... bijna elke avond na het avondeten naar de friettent lopen en dan friet met curry en een frikandelletje met uitjes en mayo... of kiloos drop: boerderijdrop, centendrop, die grote superzoute muntendrop mmmjammm. Paprika wokkels ook kiloos, kaas en salami, lekker vet en zout. Boterhammen met extreem veel donkere hagelsag... En geen grammetje aankomen, ongelofelijk.

Waar blijft de tijd... de neigingen heb ik nog wel, maar dan in een gezondere vorm... bio kaas en vlees, rauwe cacaobonen en vet, kokosvet, keltisch zeezout enz.

Voel me er stukken lekkerder bij :)

 
Ik vond bijna alles lekker,was en ben een makkelijke eter,jammergenoeg lust ik echt geen orgaanvlees..

Mijn opa en oma die vlakbij woonde kookten altijd met roomboter,het rook dan altijd zo lekker als je kwam en mocht ook vaak meeeten.

Pas later ging mij moeder ook roomboter gebruiken,daarvoor altijd blue band..

Mijn opa en ma waren heel gezond,tot ze na een val van mijn opa in het bejaardenhuis kwamen.Mijn opa werd toen al snel dement,en kreeg hartklachten en was binnen een jaar dood.Mijn opa werd 78,m'n oma leefde wat langer maar ook verward en is 85 geworden,dankzij het bejaardenhuisvoedsel en alle pilletjes natuurlijk.

Maar ff ontopic,

Ik was gek op zoethout kauwen,geroosterd brood met kaas en met van dat speciale tomatensmeersel erop dan leek het op een pizza.

Ook gek op broeder met veel boter en stroop,m'n moeders milkshakes op zondags met roomijs,melk en aardbeien

Ach wat vond ik niet lekker

Alle kinderen houden toch van zout,zoet en vet?

 
Ik was een duimelotje dat ging over in nagelbijten en vreselijk snoepen .

Als ik in bed lag en het vermoeden had dat er nog een lekker snoepje in mijn jaszak zat , ging ik op mijn tenen naar beneden om te zoeken desnoods midden in de nacht .

(Nu heb ik al vanaf mijn 25e een kunstgebit :( )

Daarna ben ik gaan roken .Ja je moet iets in je mond hebben he ?

Maar een lekker klef broodje koud gebakken ei dat was het helemaal !

Mijn moeder was een vrouw van lekker veel vet , tja die had de oorlog meegemaakt en vond ons niet gezond als we geen speklaag hadden .(Ik woog dan ook 15 kilo op het jaar )

Rauwe melk haalden we bij de buren en de volgende morgen zat mijn broer om half 5 de melk af te romen en met veel suiker stijf te kloppen Ha ha !

Ik drink al jaren geen melk meer omdat ik er hier niet aan kan komen maar ik snak gewoon naar een lekker groot glas melk .

Wat ik vroeger echt lekker vond waren rode bietjes met uitgebakken spekjes en spekvet .

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.308
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan