wat at je als kind graag

Quote:
Wanneer er Kuit (eitjes) in de vis zat dan moesten we dat aan Oma geven, die zat dat dan met haar handen op te peuzelen.


En dat hield oma jong! Jong leven werkt verjongend. Niet voor niets eet de adel (die aanzienlijk langer leeft dan het 'gepeupel') kaviaar. Oma maakte gebruik van overgeleverde wijsheid en men heeft altijd al geweten dat viseitjes bijzonder voedzame en heilzaam zijn. Weston Price beschrijft ook in zijn boek hoe viseitjes voor bepaalde volkeren een zeer gekoesterd voedingsmiddel waren, met name voorafgaand en tijdens de zwangerschap!

Mike

 
Hè Mike,

Dit lijkt mij inderdaad een perfect voorbeeld van geleefde wijsheid! M'n oma wordt nu nog blij als ik haar zeg dat ik een stuk lever in de vriezer heb liggen voor haar!

Ik moet zeggen dat ik de kuit ook weleens stiekem zelf op at ;-) , smaakt lekker zout. De oude wijsheden zijn de wereld nog niet uit!

 
Quote:
Poekie schreef

Hoi Enjoy,

Wat leuk om weer wat van jou te horen. Gaat het goed met jou? Vertel eens, we hebben al een tijd niets meer van je gehoord.


Oh oh Lia, ik had je vraag helemaal gemist 8O

Dat is ook de reden dat je niet veel meer van me hoort: dit forum is een enorm succes, maar voor mij een beetje té veel, want er wordt zo ontzettend veel geschreven dat ik het, hoe graag ik het ook zou willen, niet meer bijhoud. Dus ik probeer het ook niet meer tegen beter weten in. Het gaat ten koste van teveel andere dingen, temeer daar ik full time werk en per dag anderhalf uur reistijd (op de fiets) heb. Ik check wel vaak even de onderwerpen en soms duik ik er dieper in, liefst zou ik alles lezen, en misschien komt er wel weer een periode dat ik dat doe, maar nu lukt dat even niet.

Komt ook omdat het héél erg goed met me gaat. Ik eet nu sinds oktober 2011 min of meer volgens WP (meer in die zin dat ik een minimum aan koolhydraten binnen krijg en hoofdzakelijk goede vetten, en minder omdat ik geen zin heb natuurwinkels en boerenmarkten af te lopen, dus het moet wel bij Albert Heijn verkrijgbaar zijn, indien aanwezig biologisch). Ik voel me er geweldig bij! Je weet dat ik 25 jaar min of meer anorexia heb gehad (eerst meer, toen minder :wink:) dus mijn lichaam kon wel wat vetten gebruiken. Mijn haar groeit beter en ziet er voller uit, mijn acné is verdwenen, ik heb bijna nooit meer honger, ben niet meer de hele dag met eten bezig, geen snaaigedrag meer, heb het veel minder vaak koud, slaap beter, ontlasting is (nog steeds) perfect.....en verder had ik eigenlijk geen klachten. Dus ik ben ook niet actief zoekende hoe ik nóg beter kan gaan eten, het is gedaald op de prioriteitenschaal. Ik ben jullie allemaal heel dankbaar voor je adviezen en goede tips. Dus als je me niet zo vaak ziet is dat in mijn geval alleen maar goed.

Ik ben drie kilo aangekomen, en ik ben daar tot mijn verbazing heel blij mee. Ik woog al vele jaren 65 kilo bij 1,82 meter. Nu weeg ik 68 en als ik in m'n blootje voor de spiegel sta weet ik eigenlijk niet waar ze zitten. Maar je ziet wel minder ribben en andere botten. Oftewel: ik was toch wat te mager. Nu is het een stuk mooier, en zonder de vetkwabben waar ik al die jaren zo bang voor was. Ik moet wel flink door blijven eten want ik heb snel de neiging om zomaar weer één of twee kilootjes kwijt te raken als ik niet oplet. Maar dat vind ik niet erg, ik mag eindelijk genieten van slagroom, kaas en kip mét vel!! Jazeker, voor mij is het nu elke dag kerstmis :lol:

En Lia: heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! :D

 
paling gerookt van opa, en dan het liefste direct uit de warme rookton. als ze hingen te drogen aan de lijn, moest je me in de gateen houden. ik was als meisje van 3 ook kampioen struipen! zo lekker vond ik het.

en speklapjes, houtgerookte worst en kippenvleugeltjes waren ook favo. + file american, mayonaise, appelmoes, aardbeien, snert, pruimen en doppinda's. het kon erger als ik het zo lees haha.

 
Naar aanleiding van de vraag wat at je als kind herinner ik me ook wel iets dat misschien interessant is. De melkboer reed rond met losse melk in melkemmers , misschien is dat wel verse melk geweest, hoewel het wel van de melkfabriek kwam. Ook kan ik me flessen melk herinneren met room erop. Mijn moeder kookte babypap van melk en rijstemeel, ik mocht altijd de vellen opeten. Ik houd nog steeds van pap. Vandaag van gepasteuriseerde melk pap gekookt met Brinta. kluitje roomboter, stevia druppels en een beetje keltisch zout. De ingredienten van Brinta nog eens nagekeken (veel verschillende granen en extra vitaminen) maar de granen zien er wel heel "zacht"uit. Op het pak staat niet hoe ze ze verwerkt hebben. Kan het zxijn dat ze daardoor lichter te verteren zijn,hoewel het natuurlijk koolhydraten blijven. Vanmorgen at ik 2 boterhammen (veluws desem) met geitenkaas en roomboter en rooibos thee maar kreeg maagpijn. Heb dus nooit geweten dat het door een zouttekort komt. Ik drink iedere dag Miso-soep (uit een potje, dat wel) en heb de ingredienten nog eens nagekeken, zeegroente, zeezout en geen E-nummers en realiseerde me dat ik nooit maagpijn heb nadat ik die soep heb gedronken. Ik heb het zelfs in het ziekenhuis gedronken in plaats van hun synthetische zakjes. Ik heb nu een beetje keelpijn en moet hoesten, ga straks de sole proberen. Wil iemand a.u.b. reageren op de Brinta en de Misosoep als iemand dat kan verklaren? Ben zeer benieuwd. Liesje.

 
Zitten er in die bambix geen E-nummers dan? Lijkt mij van wel.

En granen zijn suikers, dus niet zo goed. Suikers houden klachten/ziekten in stand.

Lia

 
Miso is toch gemaakt van soja?

Zo ja dan is het sowieso niet handig

(iedere dag) binnen ter krijgen.

Bambix is gemaakt van granen dus gluten en is niet bio.

I.p.v de bambix kan je rijstemeel

of boekweitmeel nemen bio.

 
Miso is een gefermenteerd produkt van soja, zout en vaak ook granen. Komt uit de Japanse keuken. Wat ik grappig vind dat ik het altijd wil drinken. Zeggen ze niet dat je lichaam aangeeft wat het nodig heeft. Ik weet natuurlijk niet hoeveel miso er dan per dag in een kopje zit. Het is tenslotte een gedroogd produkt. Ik heb lichte maagklachten en nooit last van die misosoep.

Wat betreft de bambix zal ik volgende keer toch maar de rijstvariant nemen. Zo vaak eet ik dit trouwens niet, af en toe. (van gepastoriseerde geitenmelk). Volgens het pak zitten er geen E-nummers in. Want ik lees alle verpakkingen en neem geen E-nummers. Vandaar dat ik de ziekenhuiszakjes soep niet at. Over alle info die ik hier lees kijk ik regelmatig of ik ook nog info via Google kan vinden. Bij het googelen naar rauwe melk kwam ik een site tegen over voeding van de koeien. Ze mogen geen diaree krijgen, ze moeten zoveel mogelijk melk geven enz. Ik kreeg de indruk dat ze iedere dag onder controle staan, dus dat moet dan ook in laboratoria zijn. Vraagt de dokter ons weleens wat we eten?

Liesje

 
Ik sta open voor alle info. Maar Miso is denk ik iets anders dan zomaar soja. Als ik Google miso -kom ik bij Wikipedia in het engels, dat kan ik helaas niet lezen. Miso is gefermenteerd en zal een reden hebben dat het in Japan als zeer gezond wordt beschouwd.

Ik lees op WP dat bv onze melk ook veranderd is van samenstelling door pasteuriseren t.o.g. van rauwe melk, voor miso zou je dan moeten weten hoe dat in laboratoria is uitgezocht door toediening aan muizen. Zal vast wel ergens te vinden zijn.

Zo gebruiken ze in Japan ook umeboshi, zoute pruimen. Als je daar iedere dag 1 van eet hou je de dokter buiten de deur.Ik heb ze vroeger wel gegeten, ze zijn extreem zout maar kunnen ook meegekookt worden. Hoeveel kanker komt er eigenlijk voor in Japan t.o.v. Nederland, zou ook een aanwijzing kunnen zijn van gezonde (maar anders) voeding t.o.v. de nederlandse voeding.

Liesje

 
Gefermenteerde sojaproducten zijn inderdaad een ander verhaal. Er is in Azie een lange geschiedenis van gefermenteerde sojaproducten voor menselijke consumptie. Wel wil ik je aanraden deze niet te vaak tot je te nemen i.v.m. de oestrogeenwerking die ervan uit gaat.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.325
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan