wat at je als kind graag

Als het om zoet gaat vond ik chocolade, manneke

Pis drop en rijstemeel/ havermout met suiker en heel

veel roomboter lekkaaaah!

Wat beteft hartig: patat met veel mayo, kroketten, kaassoufles, frikandellen,gewoon kaas en worst uit het vuistje, rookworst, gegrilde kip en o ja

ik kuste als kind ook alle vis en olijven.

Leuke topic hoor :)

 
Dag allemaal, ik heb me zojuist voorgesteld en wil meteen van de gelegenheid gebruik maken om een vraag te stellen aan Mike.

Vooraf: Mike bedankt voor alle info die ik tot nu toe heb gelezen, ik heb er al veel aan gehad.

Ik eet al vele jaren redelijk gezond en het laatste jaar ook koolhydraatarm, dat kost me weinig moeite want ik ben een echt groentenmens, mijn lunch bestaat ook altijd uit groenten/eieren/kaas/noten etc. (of/of). Mijn ontbijt: griekse yoghurt, walnoten,amandelen hazelnoot, sesamzaad en (sinds kort ook chiazaad), pruimen lijnzaad haverzemelen lecithine lijnzaadolie. Soms ook banaan of kersen/bessen, afwisselend. Avondeten veel groenten erbij afwisselend vis kaas soya tempeh eieren. Tussendoor dadels paranoten olijven kaas soms een cracker met dik roomboter. Verder slik ik multi vit. en extra vit C B D en K. allemaal van een goed merk. En drink ik 2x dgs Sole.Mijn probleem is dat ik al lang (wel 2 jr) keutelige donkere ontlasting heb. Soms gaat het beter, maar heel vaak gaat het minder goed. En ik kan zeker niet dagelijks naar de wc. Nu heb ik uit al je info gelezen dat het belangrijk is om ruim goede vetten te nemen. Ik gebruik roomboter olijfolie (extra virgine) en kokosvet. Mogelijk in verhouding te weinig, maar dan weet ik niet waar/wanneer ik het dan in kan nemen. De laatste tijd neem ik weer wat psyllium vezels en chiazaad. Van de week heb ook de reiniging met sole gebruikt (2thl op half lt water en half uur blijven liggen. Resultaat minimaal.

Een beetje lang verhaal, maar zo krijg je iig een indruk van mijn manier van eten. Mike heb je een advies voor mij? Oja... ik eet geen vlees en drink geen melk. Ik ga a.s. zaterdag naar een zuivelboerderij om rauwe boter en kaas te kopen. Mike misschien heb jij een idee wat ik eventueel anders kan doen? Alvast bedankt voor je aandacht. :)Miek.

 
Misschien kan het bericht van Miek verplaatst worden naar haar voorsteltopic?

Bietjes met spek, is nog steeds favoriet hier hoor mijnlijf!

 
oww jaa zoethout en massee, zo'n wit blok die je kon halen bij een heel klein winkeltje in het dorp, en dan maar knagen op die dingen, beide duurden een eeuwigheid voor je ze op had.Drop hadden ze er ook en van die suikerstaven.

Als ik er nu aan denk trekken mijn kaken samen en loopt het kwijl me uit de mond en nee niet omdat ik er zin in heb ;-)

spoetnik maakte mijn oma altijd dit was met koffiemelk en suiker en dat deed ze dan door de ranja of priklimonade, dit ging heel erg bruizen6 ,maar vond het zo smerig brrrr

 
Hier ook mijnlijf of komt dat omdat ik alleen woon :wink:

Een vriend van mij heeft nog nooit bietjes met spek gegeten... Gebrek aan opvoeding!

 
Mijn moeder noemde het krootjes .

Maar toen we in Friesland kwamen wonen wist de groenteboer niet wat dat was Ha ha .

 
En dropwater gemaakt van die dropstaven

Blegh daar zou ik nu niet meer aan moeten denken

En bietjes met spekjes,klinkt lekker maar nog nooit gegeten

Wij eten het met uitjes,en wat azijn en suiker en zout,peper.

 
Zoet en vet

Ik heb erg veel gesnoept in mijn jeugd en daarna ook, vooral koekjes en chocola. Als kind hield ik ook wel van echt snoepwinkelsnoep, maar daarna niet meer. Op de boterham hield ik niet van boter, wel van leverworst en zoet, vooral chocolade beleg. Ik hield niet van melk, wel van eieren. Ik hield van veel soorten vlees en vooral het vette vlees. Ik hield niet van 'stokken' en 'elastieken' in het vlees, zoals ik het toen noemde. Ik hield wel van kluiven, maar niet van minibotjes, pezen en droog taai vlees dat je niet fijn gekauwd kunt krijgen. Vis vond ik ook lekker, maar ik had een hekel aan graatjes.

Wat groente betreft hield ik vooral van rauwe groente en aardappels met veel jus én appelmoes! Aan veel gaar-gekookte groente had ik een hekel. Het valt me sowieso op dat veel kinderen niet van groente houden, in ieder geval niet van gekookte groente. Gebakken groente vond ik vaak wel lekkerder. Verder was ik dol op friet met veel saus en veel soorten snacks. Op de boterham mochten wel eens haring in tomatensaus, knakworstjes of smac, heerlijk allemaal!

Verder scoorde de combi van vet en zoet ook altijd goed. Denk aan pannenkoeken, wafels, oliebollen en zo. Ik heb ook een tijd gehad dat ik suiker over de friet deed. Chips vond ik ook lekker, vooral alle mogelijke vormen van kaas-chips. Dit terwijl ik verder absoluut niks van kaas moest hebben. Kaas was de duivel. Over het algemeen had ik graag genoeg zout op mijn eten.

Ik herinner me opeens dat we een tijd lang samen met iemand een varken lieten slachten en dan bijvoorbeeld een kwart of half varken in de vriezer hadden. Dan krijg je er dus ook heel veel spek bij. Soms liet ik een pak spek ontdooien in de magnetron en bakte ik die in de pan gaar. Ik verbaasde me erover hoe lang ik vol bleef van al die plakken spek. Heden ten dage eet ik nog altijd veel liever een karbonade of een vette worst, dan kipfilet of biefstuk. Wat dat betreft is er weinig veranderd.

Voor vet was ik beslist niet bang en op het werk in de kinderopvang heb ik ook nog nooit een jong kind meegemaakt die bang is voor vet, integendeel. Er zijn er wel bij die niet van boter houden, maar over het algemeen gaat boter erin als zoete koek. Vooral jonge kinderen eten de boter zo van hun mes en soms betrap ik kinderen die 'stiekem' met hun vingers uit het kuipje aan het eten zijn. Maar dit is helaas wel halvarine. :(

 
Dennis, ik weet natuurlijk welk werk je doet en waar je werkt.

Maar kan je die halvarine niet in de prullenbak gooien en er roomboter voor in de plaats doen?

Die arme kinderen aan de halvarine :?

 
Drop is al vaker genoemd. Heb ik me vroeger ook veel aan schuldig gemaakt, vooral muntendrop, boerderijdrop en honingdrop.

Mike

 
Ze hebben daar natuurlijk halvarine omdat dat goedkoop is,vanaf 60 cent per 500 gram!

Boter kost al vanaf 1 euro per 250 gram

En met al die bezuinigingen kan dat niet,eerst geld dan gezondheid.schandalig.

En ook ken ik heel veel mensen met kinderen,en die gebruiken allemaal van die halvarine troep.Heb er al gelukkig veel weten overtuigen roomboter te gaan gebruiken gelukkig.

Dennis,heb je wel een gedacht om flyers uit te delen aan de ouders over juiste voeding op het dagverblijf(toch?)waar je werkt,of het met de rest van de leiding te hebben over roomboter ipv halvarine.Als dat past in het budget natuurlijk.

 
Heel veel mensen zijn er van overtuigd dat halvarine enzo goed voor ze is. Zeker in de reguliere hulpverlening. Het zou heel mooi zijn als er natuurlijke producten als voeding gegeven gaat worden. Op dit moment vult iedereen zich tijdens de eetmomenten op het werk en ben ik de enige die zich voedt.

 
Muntdrop van klene, ja hoor ook fan van, het enige snoep dat bij ons in huis werd gehaald, 1 zak per week, die haalde de volgende dag niet eens.

 
Ja drop vroeger! Dubbelgezouten liefst!

Of "gemalen sep" zoals men het noemde vroeger waar ik woonde (salmiakpoeder met suiker mmm).

Of van die doorzichtige anijsdropsnoepjes, of die hele citroenzure napoleonsnoepjes, die in de kern helemaal zuur spul had zitten daar je ogen zo van dichtknepen zo lekker zuur.

Of deze dextrose lollie: http://www.toversleutel.nl/lollies-en-kermissnoep/lollie---dextrose : ook lekker zuur.

Of de roze limlollie-ijsjes van Jamin: volgens mij zat er ook yoghurt in.

Dus door de bank genomen zoet maar wel liefst in combinatie met dan wel zout of (zo) zuur mogelijk (erbij).

 
Inderdaad dubbel-zoute drop.

En smac met een sausje van pateh royal, zo'n dipsaus van Calvé. Foute boel weet ik nu.

En hamkaassouffles.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.670
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan