Rol van type Vetten

G

Guest

Guest
De rol van vet in zn algemeen begrijp ik onderhand wel. Mike roept constant verzadigd vet.

Als ik t goed heb begrepe,kort door de bocht gezegd,vanwege t feit dat deze uit kleinere monecules bestaat en dus direct door t lichaam wordt opgenomen voor energie?

Maar ik vraag me af,wat is dan de rol van onverzadigd vet in t lichaam?

Zo bestaat bv geitenkaas voor tweederde uit verzadigd vet,maar er zijn ook dierlijke vetbronnen zoals eend die meer 50/50 zijn. En volgens bestaat vette vis uit meer onverzadigde dan verzadigde vetten...

Ja en we weten natuurlijk allemaal,ongeacht onze eetgeschiedenis dat transvetten niks goed doen,daarom komt t in de natuur ook niet voor.

En dan nog wat mbt vet....velen hier maken bouillon van kip.Een tijdje geleden merkte iemand op dat je kip niet langer dan 3uur moet laten trekken ivm ontstaan van schadelijke effecten/ranzigheid vh vet. Persoonlijk zou ik hier nog aan toevoegen dat t beter is om bij kippenbouillon t gestolde vet bovenop weg te scheppen en weg te gooien,juist dat vet/gelatine wordt in GAPS benadrukt voor herstel vd darmwand maar dit bevat hoge Omega6.(Tenzij je 100% zeker weet dat kip alleen heeft geleefd op gras/wormpjes e.d.,maar meestal worden ze nog bijgevoerd met mais etc.)

Dus kun je de gelatine beter bewaren voor de grasgevoerde runder/lamsbouillon....maar ieder zijn ding natuurlijk:)

 
De reden waarom ik hamer op verzadigde vetten is niet alleen de kleine moleculen die het lichaam mogelijk maken verzadigd vet direct als energiebron aan te wenden. Een andere reden is dat dieren plantenstoffen omzetten tot een opneembare vorm voor ons mensen en deze eveneens in geconcentreerde hoeveelheden aanbieden.

De vetoplosbare vitamines A en D bijvoorbeeld, zijn uitsluitend in dierlijke vorm opneembaar voor de mens. De plantaardige vorm van vit. A is betacaroteen, ook toepasselijk pro-vitamine A genaamd, omdat het een voorbereidende vit. A is. De werkelijke vit. A is dierlijk. De plantaardige vorm van vit. D is D2, maar alleen de dierlijke D3 is voor de mens opneembaar.

Tenslotte is nog een belangrijk argument voor verzadigde vetten dat wat Joey zelf al aanhaalt, nl. dat ze niet alleen verzadigd zijn maar ook onverzadigde vetzuren bevatten. Hierdoor neemt je behoefte aan plantaardige, onverzsdigde vetzuren af, want die zitten al in de juiste verhouding en balans in de verzadigde vetten (mits het dier het juiste voer eet).

Mike

 
Ik denk dat onverzadigde vetzuren eveneens belangrijk zijn. Niet voor niks zijn omega-6 en omega-3 essentiële onverzadigde verzuren. Het probleem ligt hem in het feit dat we na de tweede wereldoorlog overgestapt zijn op plantaardige olien en vetten en die zijn meestal zeer rijk aan omega-6 en in veel gevallen ook nog eens geraffineerd en gehard. We hebben dus dierlijke verzadigde vetzuren ingeruild voor plantaardige omega-6 vetzuren. Hierdoor krijgen we dus te veel omega-6 en te weinig verzadigd vet binnen. Een bijkomend probleem is dat we omega-3 en omega-6 in een bepaalde verhouding binnen dienen te krijgen. Ik dacht in de verhouding 1 op 2 of 1 op 4. Omdat we niet of nauwelijks méér vis en omega-3 rijke voeding zijn gaan eten, maar wel veel méér omega-6 rijke producten is deze verhouding verstoort. Dit wordt versterkt doordat ons vee tegenwoordig omega-6 rijke voeding te eten krijgt in plaats van omega-3 rijke voeding. Hierdoor bevatten reguliere dierlijke producten ook meer omega-6 en minder omega-3 dan vroeger en dan de hedendaagse biologische producten. Het overschot aan omega-6 werkt ontstekingsbevorderend en ontkracht de gezondheidsbevorderende eigenschappen van de omega-3 verzuren. Omdat iedereen alsmaar blijft onderstrepen dat onverzadigde vetzuren gezond en essentieel zijn en verzadigde vetzuren gevaarlijk, is heel de bevolking gaan geloven dat dit zo is. Daarom onderstreept Mike juist dat verzadigde vetzuren zo belangrijk zijn en dat je beter heel zuinig kunt zijn met omega-6 vetten. Dierlijke voeding en zo nu en dan wat noten levert al genoeg omega-6 op. We hoeven daarbij niet ook niet nog eens margarine en zonnebloemolie te gebruiken, al zouden het de biologische varianten zijn. Margarine is sowieso nooit een goed idee omdat dit altijd geraffineerde olie betreft. Ik waag me nou op het vakgebied van Mike. Corrigeer me maar als er nog foutieve dingen in mijn verhaal staan, Mike... :)

 
Verzadigd vet is dus optimaal,maar alleen als je zeker weet dat t grasgevoerd is. Anders kun je beter 't magerdere spierweefselvlees eten gebakken in kokosolie om de Omega3 verhouding te verhogen.

Maar goed,ik vroeg me dus af wat de rol was van onverzadigde vetten in t lichaam....want zoals gezegd,bepaald dierlijk vlees heeft een soort van 50/50 balans of juist meer onverzadigd vet. (Ik doelde niet zozeer op de plantaardige olien.)

 
Het lichaam heeft maar heel weinig enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren nodig en draait grotendeels dus op verzadigd vet. Zoals gezegd, als het gaat om grasgevoerd vlees en grasgevoerde zuivel, dan zitten die onverzadigde vetzuren al in het vlees en de zuivel en hoef je zelfs geen enkele andere bron van onverzadigde vetzuren aan te spreken.

Onverzadigd vetzuren worden essentieel genoemd omdat het lichaam ze niet zelf aanmaakt en dus uit voeding moeten worden verkregen. Aangezien ze echter in kleine hoeveelheden en inderdaad in de juiste verhouding in onze voeding moeten voorkomen zijn ze dus niet essentieel in de zin van dat er een constante behoefte aan is. Wel is het zo dat een verzadigd vet en een omega-3 vet synergetisch uitwerken, zoals te zien is bij het Budwigpapje en bij de combinatie van boterolie en levertraan van Weston Price.

Mike

 
Maar nog altijd blijft de vraag open waar nou de onverzadigde vetzuren precies voor dienen. Ik ben intussen ook wel nieuwsgierig geworden... :?:

Die gelei van levertraan en boterolie die ik toen op de kennisavond had gekocht bevalt wel goed. Ik weet niet of het daar aan ligt, maar ik lijk wel een stuk meer energie te hebben de laatste tijd. (sinds ik het gebruik?)

 
Quote:
Maar nog altijd blijft de vraag open waar nou de onverzadigde vetzuren precies voor dienen. Ik ben intussen ook wel nieuwsgierig geworden...


Dat is simpel: vetzuren bouwen cellen. Zoals gezegd zijn verzadigde vetzuren daarbij het allerbelangrijkst.

Mike

 
Wou toch nog even op dit onderwerp reageren. Ik weet niet of het in dit topic past maar toch.

Als verzadigde vetten en cholesterol echt zo ongezond waren is dat een belediging voor onze voorouders, hebben zij het al die duizenden zo niet miljoenen jaren mis gehad en wat ook nog een feit is denk ik opeens is dat borstvoeding het beste is wat een baby tot zich kan nemen en dat is verzadigd als wat. Dan zou dat ook ongezond moeten zijn, klinkt heel onlogisch en borstvoeding is heel romig en vet is dus lekker. Doordat het heel lekker is is het een soort van garantie dat elke baby het lekker vindt en dus is zijn overleving en ook zijn nageslacht in zekere vorm gegarandeerd.Een vorm van overleving sorry dat ik het moet aanhalen maar datzelfde geldt ook voor sex, bijna niemand op deze aardbol houdt van nature niet van sex, er is bijna niemand die het niet fijn vindt. Mensen die gedwongen misbruikt zijn is is een ander verhaal maar omdat de natuur sex zo fijn heeft gemaakt heeft ie de mens van en ook andere levende wezens op aarde van uitsterven behoed.

Mensen staan er soms niet bij stil maar de natuur is nagenoeg perfect. Make-up en parfum bestaat ook al zooooo lang.

Bloemen en planten hebben de meest aantrekkelijke kleuren om dieren en insecten te lokken, hoe sexier ze zijn door hun natuurlijke make-up hoe meer een bep. plant of bloem kans heeft bestuifd te worden en zo weer het nageslacht garandeerd en dat geld ook voor hoe lekkerder ze ruiken(parfum) hoe meer kans ze weer hebben om bestoven te worden.De natuur zit ingenieus in elkaar.

Correct me if I'm wrong.

 
Quote:
Mensen staan er soms niet bij stil maar de natuur is nagenoeg perfect.


Ik vergelijking met alle kunstmatige troep die wij als mensen hebben uitgevonden is de natuur perfect. In vergelijking met een hogere kosmische orde is heel de natuur of een groot deel ervan inclusief dieren en ecosystemen misschien wel verre van perfect. Als ik in de natuur rond kijk, dan zie ik namelijk oneindig veel voorbeelden van parasitisme, dat is hier op de Aarde de norm: elkaar aanvallen, opeten en leegzuigen. Zet dat eens af tegen een planetair systeem dat gebaseerd is op vrijwillige co-creatie, oftewel eenheidsbewustzijn...

 
Wij hebben thuis een kleine rondlopen van iets meer als anderhalf jaar oud, zit nog steeds aan de borstvoeding. Wat gewoon het beste is wat er is. Nu weet ik dat er volkeren zijn die hun kinderen jaren borstvoeding geven, dat zal hier in deze maatschappij wel lastig worden omdat als ze op een gegeven moment naar de peuterette school moeten je bijna geen borstvoeding meer kunt geven.We proberen het dan wel te combineren maar hoe lang kan je het beste borstvoeding geven?Daar had ik het vandaag nog met mijn vrouw over.

Op het consultatie bureau zeggen ze dat ie toch wel langzaam op vast voedsel moet maar zo'n kind geeft dat echt wel aan. Gewoon de natuur volgen lijkt mij en niet naar de signalen om ons heen luisteren. Iedereen geeft je advies omdat zij weer het advies van de consultatie bureaus klakkeloos opvolgen.

 
Natuurvolkeren gaven borstvoeding tot het kind ging lopen of soms zelfs nog jaren daarna, soms wel tot 6 jaar oud. Je zou ook je kind hierin kunnen volgen door borstvoeding te blijven geven tot het kind zelf aangeeft vaste voeding te willen (door er bijvoorbeeld naar te grijpen als het op tafel staat).

Mike

 
ik heb de jongsten tot ruim 4 jaar borstvoeding gegeven. En als je de natuur zijn gang laat gaan dan bouwt een kind dit vanzelf af. Uiteraard eten ze steeds meer mee, dus peuterzaal is geen probleem.

Dan geef je de borst als het kind wakker wordt, en als het weer thuis is van peuterzaal of zelfs groep 1.

Op een gegeven moment dronk de jongste vooral nog 's morgens en 's avonds, soms 's nachts. En als troost, ideaal ook als een kind wat ziekelijk is. Borstvoeding valt altijd goed ( onze ervaring).

qua opvoeding bepaalde ik op een gegeven moment wanneer wel of geen borstvoeding. Dus niet in een winkel. Is ook nooit een probleem geweest. Ze wisten heel goed als ik zei : nu even niet, dat ze even moesten wachten.

Wat ook leuk is, de jongste is nu 10 en hij weet nog steeds hoe het smaakte...hmmmm :D

 
Heb gelezen dat er zelfs kinderen zijn die tot en na hun negende jaar nog borstvoeding krijgen maar dat gaat natuurlijk wel ver.

Dank je wel voor jullie respons.

 
http://archive.aweber.com/sjamoni-tips/E3Cvc/t/Weet_jij_welke_vetten_je_echt.htm
Quote:
Weet jij hoe het zit met de vetten?

Onderstaand vind je een samenvatting van de lezing van Dr. Frits

van der Blom ,

waarin hij heeft uitgelegd hoe het nu precies zit met

de vetten. Wat je wel en niet moet eten en in welke verhoudingen.

Welke vetten heb je nodig en waarom?

Bron: Lezing Dr. Frits van der Blom op 18 december 2012

(http://www.lichtvanzelf.nl/hennep-en-gezondheid)

Een oude en vrijwel vergeten wijsheid: VVV! OK!

Verzadigde Vetten kun je Verhitten > VVV !

Onverzadigd vet eet je liever Koud > OK !

Een combinatie van misvattingen dient te worden gezien en begrepen.

* Cholesterol veroorzaakt geen hart- en vaatziekten.

* Verzadigd vet veroorzaakt geen hart- en vaatlijden.

* Het gaat niet om omega-3 derivaten, maar om LA en ALA.

* Plantaardige oliën en vetten zijn niet gezonder dan dierlijke.

Vaak gaat het zelfs bij plantaardige vetten om niet benoemde

industriële transvetten.

* Vetarm (half vol / light) kost vet-oplosbare vitamines.

* Toegevoegde chemische vitamines doen "het" niet.

Linolzuur, LA = basis Omega-6, Alfa Linoleenzuur, ALA = basis

Omega-3

Deze twee zijn de enige essentiële vetzuren, die ons lichaam niet

zelf kan maken.

Hieruit kan onze biologie alle overige vetzuren en derivaten maken.

Deze twee spelen een hoofdrol bij het transport van zuurstof in de

celwanden.

Ideale verhouding bij inname is 1:1 - 2,5:1

Dit is als volgt te bereiken:

Meng 3 delen hennepzaadolie met 1 deel lijnzaadolie of meng 2 delen

sesamolie met 1 deel lijnzaadolie (alles koud geperst).

Neem hiervan minstens 3 x daags een koffielepel (= 5 ml.) Niet

verhitten; koel en donker bewaren.

Vul dit aan met kokosolie (niet ontgeurd!), eveneens 3 x daags een

koffielepel. Bewaren op kamertemperatuur. Verhitten mag.


 
Ik ga met Frits eens emailen, want hij herhaalt steevast wat Brian Peskin en anderen beweren: het draait om plantaardige, essentiele omega-3 (ALA) en omega-6 (LA) en niet om de dierlijke derivaten hiervan, te weten DHA en arachidonzuur (AA). Vervolgens komt hij met een plantaardig mengsel waarmee je zelf deze 'essentiele' vetzuren kunt samenstellen. Het lichaam zou zelf de derivaten hiervan kunnen aanmaken.

In 1 woord: BULLSHIT! Het menselijk lichaam is helemaal niet ingesteld op ALA omzetten in DHA en LA omzetten in AA. Evenmin is het lichaam ingesteld op de omzetting van plantaardige betacaroteen in vitamine A. We hebben hiervoor altijd de dieren gebruikt. Bedenk dat wat wie dan ook beweert ALTIJD moet worden afgemeten aan een evolutionaire en historische basis. Er is GEEN evolutionaire/historische basis voor wat Frits beweert, aangezien het ijs pas 10.000 jaar geleden begon te smelten en we de 2,5 miljoen jaar daarvoor in opeenvolgende ijstijden hebben moeten zien te overleven, niet op basis van plantaardig maar hoofdzakelijk DIERLIJK voedsel.

Een uitstekend artikel dat ingaat op deze materie is dit van de Amerikaanse WAPF-site:

http://www.westonaprice.org/know-yo...5IGFjaWRzIjtpOjE2O3M6MTE6ImZhdHR5IGFjaWRzIjt9

Mike

 
tnx @lievergezond. Ik ga Frits maar eens vragen voor een lezing denk ik.

Iedereen die meer wil weten over de technische achtergrond van vet raad ik dit filmpje en dit boek aan.

Zo leer je dat transvetten in de natuur ook voorkomen, maar in zeer kleine onschadelijke hoeveelheden, dat het meeste vlees merendeel uit onverzadigde vetten bestaat, dat zeer veel hormonen uit cholesterol gemaakt worden, dat verzadigd vet moleculair niet kleiner of groter hoeft te zijn dan andere vetten (hangt van de keten af), dat er meer dan 30 soorten vet zijn, dat alle vetten (behalve transvetten) gezond kunnen zijn en dat het om de verhouding gaat.

Ik vind het persoonlijk heel goed dat Mike een voorliefde heeft voor verzadigd vet: we worden er zo bang voor gemaakt. Eindelijk een tegenbeweging. Nu is het wel zo dat de meeste toxines (dioxines, PCB's, DDT etc) heel makkelijk oplossen in vet en dieren eten van het land waar deze stoffen gewoon aanwezig zijn omdat deze stoffen nauwelijks af te breken zijn door moedernatuur. Overdrijf daarom niet in je intake en kies echt altijd voor zo biologisch en grasgevoerd mogelijk!

 
Wat mij het meest verbaast is dat hij het boek van WP als basis gebruikt voor de theorie en er een puur plantaardige praktijk van maakt. Dat is een behoorlijke sprong.

 
Uit het artikel van Mary Enig:

Quote:
Modern research has also indicated that it is not healthy to consume too much of either of the EFAs, even though they may be in the "right" balance, and that the body uses EFAs to best advantage when the diet contains adequate saturated fat, an important fact which Peskin does not mention.


Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.803
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan