Rol van type Vetten

Laat je niet gek maken door die Ard Pisa. Hij baseert zijn boek op de onzinnige theorie van Brian Peskin. Ik op 11 februari 2015:




Zaadolien bestaan uit meervoudige en soms ook enkelvoudig onverzadigde vetten, die zeer gevoelig zijn voor oxidatie omdat het instabiele vetzuren zijn, met name de meervoudig onverzadigde. Als je grasgevoerde dierlijke producten eet, krijg je deze vetzuren vanzelf binnen, maar dan beschermd door dierlijk, verzadigd vet. Sally Fallon herhaalde dit nog eens op ons laatste congres.

Als je graszaden gaat persen, ook al is het extra vergine oiie uit de eerste koude persing, creeer je onbeschermde olien die oxidatieprocessen in je lijf teweeg brengen d.m.v. zogeheten vrije radicalen (beschadigde zuurstofmoleculen zonder elektron).

Brian Peskin spreekt zichzelf tegen door te stellen dat visoiie geoxideerde onverzadigde vetzuren bevat omdat veel van deze olien bewerkt zijn door allerlei verhittingsprocessen en daardoor toxisch worden, maar tegelijkertijd extra vergine PEO’s (parent essential oils) te promoten en te suggereren dat deze niet ranzig zijn of worden. Ook stelt hij dat het menselijk lichaam in staat zou zijn deze korte-keten vetzuren te verlengen van ALA naar DHA aan de omega-3 kant en LA naar AA aan de omega-6 kant, wat helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Gek genoeg ziet hij dieren vooral als een bron van complete eiwitten en niet als een bron van stabiele verzadigde vetten, die ook nog eens de omega’s behoeden voor oxidatie.

Simpel gesteld:

PUFA’s = oxidatie. Verzadigd vet = bescherming tegen oxidatie. Er is geen lange geschiedenis van de consumptie van zaadolien en je neemt dus deel aan een modern voedselexperiment met potentieel rampzalige gevolgen!

Mike

 
Ik weet niet hoe de weides erbij staan in Buellingen. Het principe is: hoe meer gras hoe beter.

Mike
 
Dank je. Ja, dat is natuurlijk niet uit de beschrijving van een pakje boter op te maken. Ik denk dat het in ieder geval goed is om elke dag een theelepeltje boter gewoon zo te eten.

Dorothé
 
Hi D. Bij de kaaskraam van Michel ligt nu ook de biologische rauwmelkse (gras)boter van blaarkoppen en op donderdag staat op de bio markt in Wijck de Michaelshof, die hebben rauwmelkse boter en slagroom bio, Spal haalt daar ook haar spullen, zijn goed door de keuring. Limburgse heuvelland bodem is niet verkeerd als ik mijn melkboer mag geloven zeer rijk aan klaver en kruiden.
 
Tja die mevrouw met haar kaaskraampje is overleden en sinds vorige week is daar nu de Michaelshof voor in de plaats gekomen, ik ben er nog niet geweest om te kijken of ze ook de rauwe slagroom bij zich hebben, jij wel?
 
Ja, die vrouw is overleden aan koolmonoxide. Erg. Ik weet trouwens niet of de kraam van Lanaken weer terug komt. Een vrouw uit de kraam van Lanaken staat nu ook in de Michaelshof. Misschien werken ze wel samen...???
Ik was er vorige week en heb dus de Sauerrahmbutter genomen en rauwmelkse kaas met dierlijk lab. Ze hebben ook Kefir en Frischkäse. Rauwe slagroom weet ik niet. Ik ga donderdag weer, zal ik eens vragen en dan neem ik hem meteen.
Ik laat het nog weten.

Dorothé
 
Hoi Tanja,
Even een antwoord op je vraag:
Ik was vandaag weer op de biomarkt bij de kaaswagen. Ze hebben wel rauwmelkse boter, maar dit is nu niet van weidegras, want de koeien zijn nu hoofdzakelijk op stal. Ze hebben geen rauwmelkse slagroom. Als men wil, kan hij rauwe melk meebrengen.

Dorothé
 
Ik lees dat er in roomboter ook CLA zit, geconjugeerd linolzuur. Hier wordt verder niet over uitgeweid, alleen dat het positievere eigenschappen heeft tov linolzuur (LA).

Weet iemand hier meer over?
 
Dat is (door dieren) omgezet linolzuur ook wel bekend als natuurlijk transvet welke voorkomt in Grasgevoerd vlees en zuivel.
https://chriskresser.com/can-some-trans-fats-be-healthy/
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan