Rol van type Vetten

@ahealthylife
Quote:
Overdrijf daarom niet in je intake


Wat bedoel je hier concreet mee? Klinkt een beetje als het voedingscentrum die zegt dat je " gevarieerd" moet eten.

 
Quote:
Nu is het wel zo dat de meeste toxines (dioxines, PCB's, DDT etc) heel makkelijk oplossen in vet en dieren eten van het land waar deze stoffen gewoon aanwezig zijn omdat deze stoffen nauwelijks af te breken zijn door moedernatuur.


Werd dit zelfde argument niet aangedragen om moedermelk te verketteren?

 
@Tanja Helemaal juist, wellicht door de industrie aangezwengeld! Maar ook in kunstmelk kunnen toxines zitten en daarnaast is het natuurlijk zo dat de positieve aspecten van moedermelk ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

 
Quote:
[...]kies echt altijd voor zo biologisch en grasgevoerd mogelijk!


Hallo Ahealthylife en andere forumgangers: belangrijke passage: ik vroeg me af: is het niet ook belangrijk dat naast dat het gaat om grasgevoerd vee, dat het ook veel buiten moet staan? (behalve als het vee liever wil schuilen of een warme plek wil?).

De biotandarts Heintzberger blijft hameren op dat het vee zelf ook niet de hele tijd op stal moet staan als het gaat om zuivel, naast dat het vee gras / planten eet die niet gegroeid zijn onder kunstlicht.

 
Ha ha ja sorry hoor Juglen, ik moet even lachten, het was niet echt een vraag, je hoeft me ècht niet uit te leggen, dat moedermelk het allerbeste is en de industriële voeding de grootst mogelijke rotzooi is. En zeker weten is dat door de industrie aangezwengeld en opgezet. Ik was eerlijk gezegd je argument onderuit aan het halen om de inname van dierlijke vetten niet te overdrijven. Wat ik vaststelde was dat dit argument al eerder door de industrie van stal is gehaald om hun producten te promoten en dat het nu wordt gebruikt door een forumlid om te waarschuwen tegen dierlijke vetten.

Uiteraard is kwaliteit altijd van het grootste belang. Het feit dat gifstoffen in dierlijke vetten worden opgeslagen wil niet zeggen dat je daarom plantaardige vetten kunt nemen om ze te vervangen en daarmee het zelfde effect bereikt. Net zo goed als je borstvoeding niet kunt vervangen kun je dat met dierlijke vetten ook niet.

 
@ Tanja, ik kwam afgelopen week iemand tegen die veel monden in haar gezin moet voeden, terwijl ze de eindjes aan elkaar moet knopen en zij zegt: "ik heb geen geld voor biologische voeding." Ik weet niet of ik in haar geval de/het industriele vervuilde zombie-zuivel/-vlees zou aanraken. Dit is een duivels dilemma waar zij voor gesteld staat en waar zeer waarschijnlijk nog veel meer mensen voor komen te staan in de toekomst als de recessie doorzet, zelfs al maken zij bewuste keuzes.

 
Lievergezond,

Ja, dan wordt het zeker ingewikkeld, vooral om bijvoorbeeld zaken als levertraan aan te schaffen.

Toch vind ik dat je ook met weinig geld gezond kunt eten. De groenten en melk die je zelf bij de boer haalt zijn niet duurder dan in de suup. Op de markt krijg je ook boerenkaas voor weinig. Bij de Lidl krijg je biologisch rundvlees en boter, msc koolvis ook niet duur. Als je biologisch van het seizoen koopt kan je ook veel geld besparen. Botten krijg ik vaak gratis, ook biologisch/grasgevoerd. Lamsvlees bij de islamitische slager is goed te betalen. Je kunt ook in de natuur gratis voedsel plukken (kruiden, brandnetels). Zolang ik nog de ruimte heb om het allerbeste te kunnen betalen geef ik daaraan de voorkeur en daarvoor ben ik ook heel dankbaar. Ik koop ook het liefs boerenboter en remeker kaas. Maar naar het zombievlees grijpen zou ik nooit doen.

De reden dat ik ooit vegetariër ben geworden was omdat ik geen kwaliteit kon betalen als student en wel wist wat het verschil was. Ik ben er een tijdlang dankbaar om geweest, omdat ik niet bang hoefde te zijn voor gekke koeienziekte en varkenspest, want ik had al jaren geen vlees aangeraakt.

 
hoi Mike heb je eigenlijk al contact gehad met Frits van der Blom over vetten omdat je zei dat je dat zou gaan doen.

Het zou me wel benieuwen wat daar uitgekomen is, mocht het me ook aangaan:)

Ik vond bij Jerry Brunetti ook iets over plantaardig vet (in dit geval lijnzaadolie)

http://www.nuganics.com.au/wp-content/uploads/2007/07/food-as-medicine.pdf (slide 50)

en wat het nodig heeft om om te zetten naar EPA/DHA:

Quote:
FLAX SEED OIL

• “THE” Omega-3 cereal

57% Omega-3, 16% Omega 6, 18% Omega-9

• Need magnesium, zinc, B-6, Vitamin C to

convert to EPA/DHA


Ik dacht: zit dat allemaal in een budwigpapje dan?: magnesium, zink, b-6 en vitamine C om het om te kunnen zetten tot EPA/DHA?

Ik denk het niet dus.

Voor de zekerheid stop ik er daarom tegenwoordig ook avocado, edelgist/biergist en mijn supplementen bij: vitamine c/multi-vitamine bij en keltisch zeezout bij.

 
Hier zie je dus dat de moderne ondervoede mens niet of nauwelijks in staat is om de omzetting te maken van het korte-keten omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur in lijnzaadolie naar het lange-keten omega-3 vetzuur DHA. Brunetti is echt niet de enige die dit zegt, het is talloze keren klinisch aangetoond.

Het werkelijke 'essentiele' omega-3 vetzuur is dus DHA, dat al door de dieren is aangemaakt. Wetenschappelijk gezien is DHA echter niet essentieel, aangezien het lichaam in staat is (hoewel op gebrekkige wijze en met zeer veel moeite) om het zelf aan te maken. Het lichaam kan echter niet zelf alfa-linoleenzuur (korte-keten omega-3) aanmaken, waardoor deze essentieel is. Het is dus maar net hoe je hier tegenaan kijkt: uiteindelijk draait het om DHA en is het dan niet veel handiger om de dieren deze omzetting voor ons te laten doen? Hetzelfde geldt aan de omega-6 kant voor de omzetting van het korte-keten omega-6 vetzuur linolzuur naar het lange-keten omega-6 vetzuur arachidonzuur (AA). Dit maakt AA het werkelijke 'essentiele' omega-6 vetzuur.

Ik heb contact gehad met Frits en we hebben beiden de intentie om eens rond de tafel te gaan zitten en visies uit te wisselen, maar het is er door drukte mijnerzijds nog niet van gekomen. Ook heb ik van Ton Claessen begrepen dat de uitgever van het boek van Peskin vanuit meerdere hoeken (incl. die van mij) kritiek heeft gekregen op het boek en er nu wordt gewerkt aan een nieuw boek, waarin enkele misvattingen van Peskin worden rechtgezet. Hier op dit forum is al te lezen welke grote problemen ik heb met wat Peskin allemaal beweert.

Mike

 
Ik ben meer geinteresseerd in het door jou zelf geschreven boek :wink:

 
Quote:
hoi Mike heb je eigenlijk al contact gehad met Frits van der Blom over vetten omdat je zei dat je dat zou gaan doen.


Vanmiddag is dat contact er dan eindelijk geweest. Frits en ik hebben 2 uur en 40 minuten met elkaar gesproken. Het verschil tussen de aanpak van Frits en die van mij zit hem in het publiek dat je wilt bereiken.

Frits wil een zo breed mogelijk publiek aanspreken, waartoe ook vegetariers, veganisten en de semi-vegetariers die eten volgens de Schijf van Vijf behoren. Voor hen is de boodschap van Frits om meer verzadigd vet te eten en oliesupplementen te nemen voor extra omega-3 en 6 radicaal genoeg. Frits is ook pro-vezels en ik ben dit niet.

Mijn boodschap is veel radicaler. Het woord 'radicaal' komt van het Latijnse 'radix' (wortel), dus: back to the roots! Ik stel me op het standpunt dat we inmiddels de voorlaatste degeneratieve generatie hebben bereikt en dat het einde oefening is voor de moderne mens als we niet als de donder weer gaan eten als onze verre voorouders. Dit betekent dat een onvruchtbaarheidsbevorderend vegetarisch voedingspatroon een moderne luxe is die we ons niet meer kunnen veroorleven. Ik denk dat ik Frits overigens wel heb weten te overtuigen van de ernst van de situatie, dus wie weet hoe dit nog zal doorklinken in zijn lezingen!

Al met al hebben we veel respect voor elkaars zienswijzes, die meer overeenkomsten vertonen dan verschillen!

Mike

 
Dank je wel Mike, dat je met Frits hebt gepraat ook en ook fijn dat Frits met jou wilde praten (ja waarom ook niet:) maar toch...) en dat jullie die tijd hebben genomen. God weet/Goden/Godinnen weten :)-) ) hoe het in de toekomst zijn beslag kan krijgen.

 
Frits en ik zijn het voor meer dan 95% met elkaar eens, dus het is niet erg waarschijnlijk dat we elkaar niet ergens vinden. Het was een zeer prettig en boeiend gesprek!

Mike

 
De uitkomsten van dit onderzoek verbazen ons natuurlijk niet : http://tinyurl.com/ab734hn

 
Ik heb vandaag ook een telefoongesprekje met Frits gehad over vetten. Volgens Frits zijn enkel 'linolzuur' (omega-6) en 'alfa-linoleenzuur' (omega-3) de ware essentiële vetzuren, want de overige omega-3 en omega-6 vetzuren zou je lichaam zelf aan kunnen maken met deze 2 basisvetzuren. Volgens hem is ieder lichaam in staat om de andere derivaten te maken waaronder ook DHA en EPA die relatief hoog gedoseerd voorkomen in vette vis. Voorwaarde is wel dat er voldoende verzadigde vetten aanwezig zijn omdat die bij de omzetting noodzakelijk zijn. Je puur richten op vette vis, maar bovengenoemde vetzuren onvoldoende binnenkrijgen zou kunnen betekenen dat je lichaam onvoldoende andere derivaten binnenkrijgt of kan aanmaken en daardoor aan tekorten kan lijden. Hij zegt er verder ook bij dat de basis moet liggen bij het eten van dierlijke biologische verzadigde vetten. Hoe zie jij dit Mike of anderen?

 
Polyunsaturated Fat — Healthy or Harmful?

Not only that, but medical researchers began recommending the consumption of vegetable oils to obtain large amounts of polyunsaturated fatty acids (PUFA), because these fatty acids reduce cholesterol levels. More recently, to counteract the negative effects of omega-6 PUFA from vegetable oils, many are recommending consuming high amounts of omega-3 PUFA from fish oils. But the need for PUFA is incredibly small and both omega-6 and omega-3 PUFA can contribute to degenerative disease by increasing exposure to "oxidative stress."

How Essential Are the Essential Fatty Acids?

The PUFA Report Part 1: A Critical Review of the Requirement for Polyunsaturated Fatty Acids

By Chris Masterjohn.

Abstract

Current reviews and textbooks call the omega-6 linoleic acid and the omega-3 alpha-linolenic acid "essential fatty acids" (EFA) and cite the EFA requirement as one to four percent of calories. Research suggests, however, that the omega-6 arachidonic acid (AA) and the omega-3 docosahexaenoic acid (DHA) are the only fatty acids that are truly essential. Eicosapentaenoic acid (EPA) occurs in fish products but is probably not a normal constituent of the mammalian body and in excess it interferes with essential AA metabolism. The EFA requirement cited in the scientific literature is inflated by several factors: the use of diets composed mostly of sucrose, glucose, or corn syrup; the use of diets deficient in vitamin B6; the use of purified fatty acids instead of whole foods; the use of questionable biochemical markers rather than verifiable symptoms as an index for EFA deficiency; and the generalization from studies using young, growing animals to adults. The true requirement for EFA during growth and development is less than 0.5 percent of calories when supplied by most animal fats and less than 0.12 percent of calories when supplied by liver. On diets low in heated vegetable oils and sugar and rich in essential minerals, biotin, and vitamin B6, the requirement is likely to be much lower than this. Adults recovering from injury, suffering from degenerative diseases involving oxidative stress, or seeking to build muscle mass mass may have a similar requirement. For women who are seeking to conceive, pregnant, or lactating, the EFA requirement may be as high as one percent of calories. In other healthy adults, however, the requirement is infinitesimal if it exists at all. The best sources of EFAs are liver, butter, and egg yolks, especially from animals raised on pasture. During pregnancy, lactation, and childhood, small amounts of cod liver oil may be useful to provide extra DHA, but otherwise this supplement should be used only when needed to obtain fat-soluble vitamins. Vegetarians or others who eat a diet low in animal fat should consider symptoms such as scaly skin, hair loss or infertility to be signs of EFA deficiency and add B6 or animal fats to their diets. An excess of linoleate from vegetable oil will interfere with the production of DHA while an excess of EPA from fish oil will interfere with the production and utilization of AA. EFA are polyunsaturated fatty acids (PUFA) that contribute to oxidative stress. Vitamin E and other antioxidant nutrients cannot fully protect against oxidative stress induced by dietary PUFA. Therefore, the consumption of EFA should be kept as close to the minimum requirement as is practical while still maintaining an appetizing and nutritious diet.

Arachidonic Acid is Essential to Growth as Well as Healthy Hair and Skin

Moreover, cholesterol-rich foods are the main source of arachidonic acid (AA). While AA is often said to be inflammatory, it is actually the most critically essential fatty acid in the body. Healthy adults only need very little, if any, of it, but growing children, women who are looking to conceive or are pregnant or nursing, and people who are bodybuilding, suffering from degenerative diseases involving oxidative stress, or recovering from injury need to consume AA in the diet. Strict vegans and those who consume lots of omega-3 fats might also require AA in the diet. Signs of deficiency include scaly skin, hair loss, and infertility.

Egg Yolks Contain Essential Fatty Acids DHA and Arachidonic Acid

One important set of nutrients that should not be overlooked is the long-chain essential fatty acids. Egg yolks contain the long-chain omega-3 fatty acid DHA, which is necessary for the brain and proper retinal function in the eye, and the long-chain omega-6 fatty acid arachidonic acid, which is required for the healthy skin, hair, libido, reproduction, growth and response to injury. These fatty acids are primarily needed by young children, pregnant and lactating women, and people with degenerative diseases involving oxidative stress, especially those of the nervous system such as Alzheimer's. While fatty fish and cod liver oil supply DHA in larger amounts, egg yolks have an advantage over these foods because they also contain arachidonic acid and because they do not contain EPA, which interferes with arachidonic acid metabolism.

According to NutritionData.Com, one egg yolk contains 75 mg of arachidonic acid (AA), 20 mg of DHA, but no EPA. As I describe in my Special Report, How Essential Are the Essential Fatty Acids?, DHA and AA are the two fatty acids essential to humans and other mammals, while EPA interferes with the body's use of AA and probably does not belong in the mammalian body at all.

Animal foods from animals raised on pasture are likely much richer in DHA. In all eggs, both the DHA and AA are contained in the yolk.

Dus doe niet moeilijk en eet veel rauwe eigeel.

Dus voor de omega-3 pak je de fatty acid DHA die in eigeel zit, en voor de omega-6 pak je de fatty acid arachidonic acid AA die ook in eigeel zit! The omega-6 arachidonic acid (AA) and the omega-3 docosahexaenoic acid (DHA) are the only fatty acids that are truly essential.

http://www.cholesterol-and-health.com/Egg_Yolk.html

En nog iets over lever:

Liver is Rich in EFA — Arachidonic Acid and DHA

In my thoroughly researched and extensively referenced Special Report, How Essential Are the Essential Fatty Acids?, I concluded that the only fatty acids for which there is convincing evidence of essentiality to humans and other mammals are the polyunsaturated fatty acids arachidonic acid and DHA. Arachidonic acid is necessary for growth, proper hydration, healthy skin and hair, gut health, and fertility, while DHA is necessary for learning, intelligence, and visual acuity.

According to NutritionData.Com, liver appears to contain 141 mg of arachidonic acid per serving. Thus, it is an even richer source of this nutrient than egg yolks. High-vitamin cod liver oil (discussed further in the product recommendations section) contains between 70 and 360 mg of DHA. Liver from land animals does not appear to contain significant quantities of DHA, but it probably does when the animals are fed grass, which is higher in omega-3 fatty acids than grain.

As described in my Special Report, the need for these fatty acids is extremely low for healthy adults. The requirement increases during infancy and childhood, pregnancy and lactation, recovery from injury, and diseases involving oxidative stress. Bodybuilders and others interested in building new muscle tissue should probably make sure to get some of these fatty acids.

Cod liver oil and fish oils contain EPA, a fatty acid that is probably not essential to mammals and interferes with arachidonic acid. When the total intake of polyunsaturated fatty acids (PUFA) is low, the EPA should be efficiently converted to DHA. When total PUFA intake or EPA intake is very high, however, the EPA may interfere with arachidonic acid metabolism and contribute to deficiency symtoms such as growth retardation, dehydration, flaky and scaly skin, hair loss, gastrointestinal syndromes, or infertility. Moreover, all of the PUFA contribute to oxidative stress when consumed in high amounts, a phenomenon that contributes to heart disease, cancer, fatty liver, diabetes, brain disease, DNA damage, and ageing. Therefore, it makes sense to obtain these precious fatty acids in small amounts. This means avoiding vegetable oils and excessive supplementation with fish oils and obtaining essential fatty acids from liver, muscle meat, butter, occasional fatty fish and very small amounts of high-vitamin cod liver oil.

A recent review by Darisuh Mozaffarian of Brigham and Women's Hospital and Harvard Medical School, cited in Issue 14 of my free newsletter, concluded that the benefits from fish oils plateau at 250 mg of omega-3 fatty acids per day. This is based on studies of populations consuming far too much total PUFA and a great excess of omega-6 fatty acids, and it still only justifies the consumption of one or two servings of fatty fish per week or one-half teaspoon of high-vitamin cod liver oil per day.

Cod liver oil should thus only be consumed in amounts higher than this in order to obtain the fat-soluble vitamins, and one should only consume these higher amounts within the context of a diet rich in vitamin B6, magnesium, and other minerals, low in total PUFA, and balanced by reasonable quantities of liver, muscle meat, and butter to provide adequate arachidonic acid and prevent EPA-induced deficiency symptoms.

 
Klinkt als een variant op wat Peskin beweert. Het menselijk lichaam is NIET goed in staat om korte keten-vetzuren te verlengen, ook niet als je voldoende verzadigd vet tot je neemt. Wij hebben altijd de dieren deze omzetting laten doen, omdat deze het spijsverteringsstelsel hebben dat dit mogelijk maakt en wij niet. Punt!

Mike

 
Telkens weer lees ik dat het probleem van de omzetting van omega3/6 naar de derivaten ligt bij de daarvoor benodigde enzymen en dat het lang niet zo is dat deze optimaal werken voor de benodigde actie.

Ons lichaam maakt de vetten die het nodig heeft om de juiste samenstelling van de celwanden te verkrijgen zelf van de opgenomen vetten.Vooral verzadigde en enkelvoudig verzadigde vetzuren.Ook hiervoor zijn de enzymen nodig.

Mij lijkt het dan ook verstandig om vooral DHA en EPA kant en klaar te eten.Ook vanuit evolutionaire oogpunt zie ik niet dar we van lijnzaad bv.afhankelijk waren of er een tekort aan hadden.

Ook eeen hogere KH. inname schijnt invloed te hebben op de uiteindelijke DHA/EPA samenstelling.Moet ik thuis eens opzoeken.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.744
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan