Rol van type Vetten

Quote:
Ook vanuit evolutionaire oogpunt zie ik niet dar we van lijnzaad bv.afhankelijk waren of er een tekort aan hadden.


En al helemaal geen hennepzaadolie!

Mike

 
Eet eigeel en lever en soms wat vette vis en je zit goed wat betreft de essential fatty acids. En als je wilt pak wat cod liver oil.

Daarbij vlees eten en kokosolie en roomboter en rauwe melk en goed gekookte groenten, zoete aardappels, kefir, yoghurt, rauwmelkse kaas, botten bouillon, gefermenteerde groenten, wat zuur fruit, wat water of thee, sole, wat meer wil je?

 
ik zag tijdje geleden via een link op dit forum een filmpje over obesitas.

Er kwam ook een man bij een arts om te meten hoeveel zijn vetpercentage was.

Hij was slank, en had geen dikke buik maar volgens de test en de arts een kilo teveel vet vooral om zijn organen zoals nieren.'

Nu vroeg ik me af, is dat wel slecht vet om je nieren is dat niet een soort bescherming?

als je bv ziet hoeveel koeien ,die alleen maar gras eten ,vet hebben om mijn nieren dan vraag ik me af of het wel slecht is?

 
Ik denk dat je hier een heel interessant punt naar voren brengt, sheila! Ik zie dat ook regelmatig naar voren komen in TV-programma's en vraag me ook al tijden af of dit niet onnodige bangmakerij is. We zijn zo vetfobisch gemaakt dat je je moet afvragen of een gezond inwendig vetpercentage nu wordt afgeschilderd als een ongezond percentage. Het antwoord hierop heb ik niet klaar, maar mijn intuitie vertelt me dat je gelijk hebt!

Mike

 
Quote:
In 1 woord: BULLSHIT! Het menselijk lichaam is helemaal niet ingesteld op ALA omzetten in DHA en LA omzetten in AA. Evenmin is het lichaam ingesteld op de omzetting van plantaardige betacaroteen in vitamine A. We hebben hiervoor altijd de dieren gebruikt. Bedenk dat wat wie dan ook beweert ALTIJD moet worden afgemeten aan een evolutionaire en historische basis. Er is GEEN evolutionaire/historische basis voor wat Frits beweert, aangezien het ijs pas 10.000 jaar geleden begon te smelten en we de 2,5 miljoen jaar daarvoor in opeenvolgende ijstijden hebben moeten zien te overleven, niet op basis van plantaardig maar hoofdzakelijk DIERLIJK voedsel.


Als ik dit lees, slaag ik wel een beetje in paniek...

Hoe gaan wij die 7 miljard hier van dierlijke eiwitten en vetten blijven voorzien ?

De zeeën zijn nu al wijt leeg, en de huidige vleesindustrie zijn we liever kwijt dan rijk... Dat hele zaakje is fameus uit de hand gelopen als je het mij vraagt.

Hoe moeten we dan verder, als we daadwerkelijk afhankelijk zijn van dierlijke vetten en eiwitten ?

*huidige visie spat uitéén*

 
Zie de Ted Talk van Allan Savory

http://www.mikedonkers.com/raw-food-en-superfoods/

Dan hebben we meer dan genoeg vlees, gecombineerd met goed uitgekiende visvangst en desnoods kweekvis maar dan zo natuurlijk mogelijk en niet zoals nu zo goedkoop mogelijk.

Verder geen militaire industriele complex meer zodat er werkelijk enorme hoeveelheden grondstoffen, arbeid en geld beschikbaar komt om dit allemaal te realiseren.

Verder alle (waarvan veel op dit moment geheime) technologie beschikbaar stellen aan dingen die postief zijn voor de mensheid inplaats van zoals nu bijna uitsluitend voor het op nog slimmere manier vermoorden en controleren van mensen.

 
Mary Enig, bestuurslid en betrokken bij de oprichting van de WAPF de auteur van Feiten over vetten is gisteren overleden. http://drkaayladaniel.com/the-pioneering-spirit-of-dr-mary-g-enig-1931-2

 
hoi Tanja, och, wat zonde. Wat een goed werk heeft Mary Enig verricht in een tijd dat we juist nog volop in de vetleugens geloofden.

 
Ik had het ook al gelezen. Zij was de pionier op het gebied van het naar buiten brengen van de gevaren van transvetten en heeft veel kritiek over zich heen gekregen. RIP, Mary!

Mike

 
Is het waar dat verzadigd vet rechtstreeks via lymfevaten in het hart komen, worden rondgepompt en vervolgens in bloedbanen van de lever terecht komen?

 
Nou Muis korte-keten vetzuren gaan eerder vanuit de maag en darmen via de poortader naar de lever en lange-keten vetzuren worden voor een deel na resynthese in de darm via de lymfe getransporteerd. Het lymfevocht komt via twee grote verzamelvaten achter het sleutelbeen in de bovenste holle ader terecht en wordt zo in het bloed opgenomen.

Je hebt ook korte keten verzadigde vetten, zoals boter, dus ik denk dat ik je vraag met een nee ga beantwoorden.

Ik zou de fysiologie van voeding/vetvertering eens bestuderen als het je interesseert.

 
Ik ga me er verder in verdiepen :).

Quote:
MCT’s hoeven niet door de lever te worden verwerkt en hebben geen gal nodig om geëmulgeerd (van grote vetbolletjes, kleinere vetbolletjes maken) te worden.

Ze zijn daarom een ideale energiebron voor mensen met spijsverteringsproblemen en mensen met leverproblemen die gevoelig reageren op vet.


 
Why Eating Fats Really Doesn't Make You Fat

De Weston Price Foundation wordt nog genoemd aan het eind van het artikel:



Another doctor, Weston Price, knew all this as far back as the 1930’s. He was a dentist who searched for an answer to tooth decay in many parts of the globe by studying the diets of indigenous people. He found that butter and other saturated fats were staples in the diets of populations displaying supreme health. When butter and other saturated fats were a central ingredient in the diet, children grew to be robust, sturdy and free of tooth decay.

The dietary guidelines of The Weston Price Foundation were posted in the year 2000, before the natural health movement got underway, and they are echoed in many of today’s natural health articles.

The Weston Price Foundation’s guideline for fats is: Use only traditional fats and oils including butter and other animal fats, extra virgin olive oil, expeller pressed sesame and flax oil, and the tropical oils — coconut and palm.

Mike
 
Met sesamolie is niks mis hoor, niet te zeer verhitten, lijnzaad bevat wel fyto oestrogenen dus daarom niet zo populair hier, omdat we al zoveel (xeno)oestrogenen binnen krijgen.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.875
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan