RIP Boogie (Run In Peace)

Van wanneer is die laatste foto?

Was in de week voordat het gebeurde, twee weken geleden dus. Exacte datum weet ik deze keer niet.

Mike
 
Dan klopt het wat ik zie helaas op deze foto. Ik zie pijn. Veel pijn. Ik heb een foto van Vito in exact dezelfde houding.
Ga ik zoeken voor je. Kan zijn dat ie op mijn oude tel staat.
 
Dan bevestig je mijn vermoeden. De laatste paar weken neigde Boogie heel erg naar mijn vriendin. Zij was de verzorgster als Boogie zielig was, ik was er om lol mee te hebben. Ik denk dat die kat allang aanvoelde dat het einde oefening was en ze uitte dit door extra aanhankelijk te zijn naar mijn vriendin. Zij zei dat Boogie op de een na laatste dag (donderdag) haar op een bepaald moment aankeek en heel zielig mauwde, alsof ze wilde zeggen: laat me nou toch gaan. De volgende dag hebben we hier ook toe besloten.

Mike
 
Ik kan de foto niet vinden. Maar ik kan het wel proberen uit te leggen. Lesje katten taal lezen.

Kijk het filmpje terug van Vito. 1 pootje naar binnen getrokken. Onder zijn lichaam. Dat betekent een gespannen houding. Oortjes staan niet rechtop zoals het hoort. Is ook gespannen houding. Pupillen zijn vergroot. Dat is een teken van stress en pijn. Snorharen staan ook niet zoals het hoort. Bij de pupillen de volgende kanttekening. Als het schemer of donker is dan zijn pupillen altijd vergroot.
Heeft je kat bij daglicht vergrote pupillen dan kun je er zeker van zijn dat ie ziek is, pijn heeft of stress heeft. Stress kan ook komen door lichamelijke pijn en ziekte evenals omgeving stress.

Zijn hele houding toont hier idd tekenen van een onbehaaglijk gevoel van niet lekker zijn.
 
Interessant. Ik ben absoluut niet goed in het lezen van die foto en kan niet beoordelen of je gelijk hebt, maar ik neem heel serieus wat je schrijft en waardeer het bijzonder. Ik wil gewoon de waarheid weten, dat is alles.

Mike
 
De waarheid is dat op deze foto heel goed te zien is dat ie absoluut hartstikke ziek is. En vooropgesteld, ik vind dit heel moeilijk om je dit te zeggen maar anderzijds heb ik ook het idee dat je dat graag wilt. Als ik ernaast zit miet je het zeggen want ik wil niemand kwetsen.

Zoals boogie erbij ligt is in een ver gevorderd stadium van pijn en ziekte. Net als bij mijn kat Vito. Alleen ik krijg al sinds 2014 vsn alle dierenartsen te horen dat hij niks mankeert. Terwijl ik weet dat dat niet klopt. Totdat ie bij de internist terecht kwam en mijn gelijk bevestigd werd.

Ik durf te wedden dat boogie op het moment van deze foto nog gewoon ging eten en indien mogelijk voor haar leeftijd nog speelde en knuffelde.
En dat is het moment waarop het gedrag van katten je kan bedriegen en dat ze zo gied en zo kwaad als mogelijk ziekte voor de eigenaar verbergen.
 
Ik heb nu al een paar sites afgewerkt die vertellen waar je op moet letten bij pijn bij katten. Ik herken niet of nauwelijks iets bij Boogie, ik denk dat ze haar hoge intelligentie gebruikte om slechts op zeer subtiele wijze dit kenbaar te maken. Tot voor die bewuste week mauwde ze normaal, was nog altijd even lief en vriendelijk en had energie voor tien, met een hoog gehalte aan lol. Daarmee is dus niet gezegd dat ze geen pijn had, want het viel me op hoezeer ze naar mijn vriendin trok.

Verder heb ik er werkelijk niets van gemerkt. Ze trok regelmatig beide pootjes onder haar lichaam, ik noemde haar dan 'kat zonder pootjes'. Ze deed van alles met die pootjes, zoals die foto's met haar poot over de ogen wel demonstreren. Ik heb geen idee of die bewuste foto met de pootjes gekruist daadwerkelijk een teken van pijn zijn, maar ik geloof je als je het zegt. Haar staart reikte altijd als een antenne naar de hemel als ze lol had. Ik zie foto's van katten met pijn die er echt miserabel uitzien. Niet Boogie, zelfs niet 2 weken geleden.

Mike
 
Vergelijk deze fito met de eerste die je hebt geplaatst. En ga vergelijken.
Spelletje, zoek de verschillen in alle delen van het lichaam. En je zal de wezenlijke verschillen wel degelijk zien.

Een gezinde kat zinder pijn heeft

Rechtopstaande oren
Pupillen als streepjes
Een ontspannen houding zoals staart, pootjes en snorharen. Verder kun je letten op hie je kat loopt. Loopt ie met een hoge rug of vlak. Springt ie nog goed of heeft ie moeite met springen. Dat zijn de dingen waar je op let. En laat je ook niet in de kuren keggen voor wat betreft een spinnende kat. Ik weet heel zeker dat boogie in dit stadium spinde. Katten spinnen niet omdat ze altijd goed in hun vel zitten. Katten kunnen spinnen van pijn en verdriet.
 
Boogie spinde van plezier, voor zover ik kan beoordelen. Liep niet met een hoge rug of vlak, maar vertoonde wel steeds vaker een inzakkende achterkant, bij de heupjes. Je ziet op bepaalde foto's ook dat de vacht daar inzakt, lijkt wel 'muscle wasting' (interen op de eigen spieren). Staart was altijd ontspannen. Geen enkele moeite met springen nadat ze was overgeschakeld op nat voer de laatste 3 of 4 jaar. Moeilijk hoor, het was een heel subtiel exemplaar!

Mike
 
En sorry voor mijn type fouten. Zit op mijn tel te typen en niet handig.
 
Inzakkende achterkant kan meer betekenen.
Bij oudere katten artrose. Ook sluit ik een alvleesklier ontsteking niet uit in combi met nierproblemen. Maar dit weet je niet. De vacht kan gaan klitten of open staan. In geval van mijn kat Rossi, Vito zijn broer klitten. Vito had ook alvleesklier ontsteking en zijn vacht ging open staan.
 
Ik ben niet in staat om de voor mij te subtiele verschillen te herkennen tussen de twee foto's. Maar ik ben dan ook een man van woorden en niet van beelden.

Mike
 
Misschien nu niet. Maar later wel. En laat vooral je gevoel daarbij gebruiken. Ik wert zeker als jij over een poosje de foto's naast elkaar legt en mijn berichten erbij pakt dat je wel de verschillen ziet. Nu misschien niet. Dat komt omdat je nog teveel emotie hebt en het te vers is. Het hoeft nu ook niet.
 
Ik vraag het me af. Subtiele visuele informatie is nooit mijn sterke punt geweest. En ik ben momenteel niet geemotioneerd, juist heel erg analytisch.

Mike
 
Inzakkende achterkant kan meer betekenen.
Bij oudere katten artrose. Ook sluit ik een alvleesklier ontsteking niet uit in combi met nierproblemen.

Zou mij totaal niet verbazen, ze viel niet voor niets zomaar om. Wat mij verbaast is hoe dat beestje tot aan het eind zoveel energie, lol en liefde te geven had!

Mike
 
Boogie's vacht werd wat doffer (maar had toch nog een mooie glans) en ging 'stekelen', zoals ik het noemde. Dit hield in dat ze dit jaar voortdurend 'in de rui' zat, ongeacht het seizoen. Maar het waren geen losse haartjes die ze kwijtraakte, maar omhoog staande plukken, als een soort punten, vooral in haar nek. Vandaar dat ik ernaar verwees als stekels.

Mike
 
Dat is dus juist hoe katten hun ziekte verbergen. Ze laten het zo goed en zo kwaad als mogelijk niet zien. Vaak wird gezegd, wanneer een kat miet meer eet is het spoed. Onthoud alsjeblieft dat je kat al doodziek is wanneer hij niet meer eet.

En als je mijn mening wilt weten, je bent er wel toe in staat. Je zegt zelf dat ze altijd een ontspannen staart had. Dat zie ik zelfs op de laatste foto. Je kan het wel, maar niet nu. Als je het wilt, en mijn adviezen ter harte neemt.
Daarbij zeg je zelf dat ze naar je vriendin keek met een blik, laat me gaan, ik ben op. Dat is je gevoel welke je hebt bij het objecteren van boogie. Jij hebt opgelet. Je hebt meerdere signalen gezien. In een eerder stadium. Je kon ze alleen nog niet plaatsen. Als ik deze signalen zie bij katten, en zeker mijn eigen katten dan wacht ik niet met een bezoek asn de dierenarts. Ik heb er nog nooit naast gezeten met mijn katten. Als ik bij de arts stond was dat omdat er wat uit kwam. Buiten de keren dat ze mij vertelden dat er niks was. Daar nam ik geen genoegen mee. Ging naar een andere arts en kreeg gelijk.

Hoe was boogie haar bak gedrag de laatste weken? Ging ze in de kattenbak zitten? Liggen? Veel graven?
 
Ik lees overal over gedragsveranderingen in negatieve zin, maar dat vertoonde ze totaal niet. Dat is het wat voor mij zo moeilijk maakt om die subtiele signalen van pijn en ziekte te herkennen. Ik ga wat foto's van o.a. vorig jaar verzamelen, misschien zijn die ook veelzeggend.

Mike
 
Hoe was boogie haar bak gedrag de laatste weken? Ging ze in de kattenbak zitten? Liggen? Veel graven?

Nee, niets van dat alles. Alleen in die bewuste laatste week. Ook geen verandering in eetlust, slechte adem, verhoogde hartslag en ademhaling, dat soort dingen. Hier een artikel van The Independent, ik herken letterlijk geen enkele van die 25 symptomen!

http://www.independent.co.uk/proper...-tale-signs-your-cat-is-in-pain-a6899571.html

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.435
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan