RIP Boogie (Run In Peace)

Het was chronisch, maar de dierenarts in het Schwarzwald waar wij woonden had het ons nooit gezegd. Wist het ook niet. Uiteindelijk heb ik het achteraf door een dierenarts in Roermond laten uitzoeken.
Bombolo is maar 8 jaar geworden, maar voor deze ziekte was het toch nog oud.

Dorothé
 
Het is moeilijk om te onderzoeken. Ze kunnen testen op virussen maar dat is niet altijd 100% betrouwbaar. Mijn advies is altijd, heb je een bezoek gebracht aan dierenarts of meerdere bezoeken en het betert niet, vraag een doorverwijzing naar een internist. Deze heeft sneller diagnoses op tafel dan een gewone dierenarts. Helaas zijn er nog steeds teveel dierenartsen welke wij beunhazen noemen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Als eigenaar moet je verdomd goed op de hoogte zijn van kattengedrag en ziektes die een kat kan hebben met bijbehorende onderzoeken. Je kunt ook eens kijken op katvriendendelijke dierenklinieken. Deze hebben een gouden plakkaat omdat ze net iets meer kennis hebben van katten dan gewone dierenartsen.
Toxoplasmose is iets wat niet meer zo vaak voor komt. Maar het kan wel nog steeds. En de gevolgen ervan zijn helaas niet leuk.
 
Ik vrees dat Boogie er wel degelijk last van had. Mijn vriendin merkte regelmatig op dat Boogie soms een beetje door haar achterheupen zakte. Ik denk dat ze op die momenten pijn heeft gehad. Dat geren op de trappen staat hier dan weer haaks op, maar ik wijt dit aan haar mentale staat, haar levensenergie en -vreugde. Ik noemde haar 'chronisch blij' en 'de meest blije kat van het westelijk halfrond'.

De eerste foto is uit de tijd toen ze volop in haar kracht en gezondheid stond en is naar schatting minstens 10 jaar geleden genomen. Ik heb ook een recenter filmpje van haar en dan zie je hoezeer ze al was vermagerd en de verminderde staat van haar vacht. De dierenarts die haar het spuitje gaf merkte overigens wel op hoe mooi ze er nog uitzag voor een 18-jarige kat, incl. de staat van haar vacht.

Dat ze enkele maanden geleden voor het eerst omviel was een teken aan de wand. Maar je hebt gelijk, dat zo'n beestje de zeer respectabele levensduur van ruim 18 jaar heeft gehaald is al opmerkelijk genoeg en een hele prestatie!

Mike
 
Je kunt ook eens kijken op katvriendendelijke dierenklinieken. Deze hebben een gouden plakkaat omdat ze net iets meer kennis hebben van katten dan gewone dierenartsen.

Dit was juist een 'katvriendelijke' dierenkliniek! Maar ik wil niet in het verwijt zitten, zo'n arts is echt niet bezig om moedwillig katten om zeep te helpen. Feit is dat Boogie's niertjes niet meer in staat waren deze 'medicatie' te verwerken.

Mike
 
Het is me gelukt om dat filmpje te plaatsen onderaan mijn eerste bericht. Dit is een recentere weergave van Boogie, die net wakker is nadat ze op ons bed had geslapen.

Mike
 
Als ze omviel is dat idd een teken aan de wand. Maar je hebt het over de laatste paar maanden. Niet over jaren. Dat zegt ook wel wat. Je kunt er dan bijna vanuit gaan dat ze voor die paar maanden er nog geen last van heeft gehad.

De symptomen die ik bij mijn kat zag was voornamelijk lopen met een hoge rug. Veel drinken, misselijk en vocht spugen. Had pijn als ie de trap op liep. Kreupel aan de kant van waar de niersteen zit. Kreeg ook urogenie maar was daar toch even mee gestopt ivm uitdroging. Dit kwam doordat ie ook een alvleesklier ontsteking had. Volgens mij heb ik gelezen op de site voedingisgezondheid dat nieren en alvleesklier een nauwe relatie hebben met elkaar.

Ik zeg niet dat die dierenarts moedwillig dieren om zeep helpt. Zo was dat in elk geval niet bedoeld. Dat zou ze hun licentie kosten. Katvriendelijke klinieken hebben alleen net even meer kennis over kattengedrag waarbij net even iets sneller een juiste diagnose gesteld kan worden. Daarnaast meer faciliteiten gericht op katten en een aantal voorwaarden die tellen voor een gouden certificaat. Dat je bij een katvriendekijke kliniek was kan ik alleen maar toe juichen. De meeste mensen zijn van het bestaan van die klinieken niet eens op de hoogte.
Dit was ook gericht aan Dorothé omdat ze zolang met haar kat heeft gelopen met problemen zonder dat ze er iets mee op is geschoten.



 
Ik kan het filmpje niet openen.
Wat voor bestand is het?
 
Het is een AVI-bestand. Ik zie dat het op 26 mei 2009 is gemaakt. Toch nog verder terug in de tijd dan ik dacht.

Mike
 
Heb het filmpje geüpload naar mijn drive maar bij openen krijg ik nog steeds de melding dat de video nog verwerkt moet worden. Duurt denk ik nog even.
 
Voor wat betreft 'katvriendelijke' klinieken tegenover gewone dierenartspraktijken, ik heb hier geen ervaring mee, behalve deze recente ervaring. Deze arts beschikt zeer zeker over een ruime ervaring en hij kon dus voelen hoezeer Boogie's niertjes al waren verschrompeld. De fatale spuit die die vrouw vrijdag toediende moest ook in de nieren worden gestoken en ze moest echt zoeken naar de juiste plek. Ook deze vrouw heeft ruimschootse ervaring. Maar alle ervaing in de hele wereld heeft niet kunnen verhinderen dat onze kat Novocam kreeg toegediend, wat FATAAL is voor katten!

Mike
 
Oké Mike, ik heb het filmpje nu kunnen openen.
Ik weet niet of je wil weten wat ik zie op dat filmpje? Zeg er wel bij dat het ern vrij kort filmpje is en dus een momentopname.
 
De foto waar ze zo mooi voor dat raam zit is van 31 december 2007. Dat filmpje is 2 jaar later.

Mike
 
Hij is misselijk. Heeft weinig interesse in de omgeving. Hoe vaak likte hij met zijn tong over zijn lippen? Zoals gezegd, dit is een zeer kort filmpje en dus ern momentopname. Wat ik zie in dit stukje is hetzelfde als bij mijn eigen kat die misselijk is. Tongelen heet dat.
 
Weet niet of deze link het doet maar dit is mijn nierkat als ie misselijk is. Je ziet het ook aan de houding van hem. Meer als bij jouw kat. Mijn kat is totaal niet ontspannen.



En Mike, mijn antwoord was niet rot bedoeld hè. Dit zijn signalen die de meeste mensen niet weten. Het is niet mijn bedoeling om olie op het vuur te gooien oké.
 
Dat kun je zo opvatten, maar ik zie dat niet. Ze was extreem hygienisch en ze laat zien dat ze duf is omdat ze net geslapen heeft, met een combinatie van gapen en schoonmaken. Bovendien was dit niet typisch voor haar, ze gaf ook bijna nooit over. Gedurende de laatste week was ze wel misselijk door de 'medicatie' en vertoonde ze absoluut dat gedrag, ze gaf toen wel meerdere keren over.

Wat ik wel zie in dat filmpje is dat 2 jaar na die foto haar vacht al is verslechterd. Ze was toen 10 en heeft het uiteindelijk nog 8 jaar gered. De heftige verschijnselen die jij van jouw kat beschrijft hebben we nooit gezien. Ik vraag me nou af in hoeverre dit niet te maken had met haar 'stoerheid', het was een vrouwtje maar ze had de nodige testosteron!

Ik heb overigens nog meer foto's en filmpjes van haar gevonden, ook nog van vorig jaar. Ik moet dit allemaal nog rangschikken, dus ik kom er nog op terug.

Mike
 
Wat je ziet in dat filmpje van Vito herken is absoluut, maar dan uitsluitend in de laatste week van haar bestaan. En nee, ik vat je opmerkingen niet negatief op, vind het juist fijn als je je licht hierop laat schijnen!

Mike
 
Die tweede foto van Boogie met de poot over haar ogen is overigens van 8 augustus 2015, twee jaar geleden dus.

Mike
 
Oké gelukkig. Dacht bij mezelf dat ik wellicht beter me mond had kunnen houden.

Dit filmpje van Vito was ten tijde dat bij hem een alvleesklier ontsteking was vast gesteld. Althans een hele poos later. Ik behandelde hem daar nog voor. Toen ik 3 weken geleden te horen kreeg tijdens een nieuwe echo dat zijn alvleesklier er goed uit zag was ik nogal verbaasd. Hij bleef immers misselijk. Inmiddels was het volgende lijstje behandeld.

Slokdarm ontsteking
Longontsteking
Maag darm ontsteking
Astma
Hcm
Alvleesklier ontsteking.

Enige wat ik nog kon bedenken was dat hij toch last had van die ene niersteen. Ze andere nier is goed. Uiteindelijk begin de internist erin mee te gaan met mij. Hij wist het ook niet meer. Op nier dieet gast het goed maar nu weigert hij het weer te eten. Hij wil alleen die van hils of royal canin met rotzooi. En ik heb hem liever op Animonda integra omdat die kuipjes natvoer het minste koolhydraten bevatten in hey geval dat mijn suiker kat dit mee gast eten. Vrees alleen dat ik nu geen andere keuze meer heb dan rc en Hils. Hij gaat anders weer alleen maar planten eten.

Als jouw kat de laatste week zo misselijk is geweest kun je er wel vanuit gaan dat dat idd met zijn nieren te maken heeft gehad.
Je hebt goed gehandeld Mike.

Voor wat betreft je berichtje over novacam/metacam. Voor een paar dagen kan dit echt geen kwaad. Maar sommige katten krijgen dit voortdurend voorgeschreven omdat het het makkelijkste middel is om bij katten naar binnen te krijgen. Het heeft een smaakje wat katten lekker vinden en likken het zo op uit het spuitje of voer.
Probleem is dat veel katten met blaasontsteking dit krijgen. Maar blaasontsteking is niet altijd alleen blaasontsteking. Bij twijfel altijd een Sdma test vragen voor de nieren. Wil je op safe dan is de pijnstilling met de minste bijwerking voor katten tramadol of buprecare. Deze laatste mag eigenlijk de praktijk niet uit maar sommige dierenartsen maken in bepaalde situaties uitzonderingen. Ook geen feestje en troep. Maar wel noodzakelijk voor de levenskwaliteit van de kat. Ik zou zelf ook niet met heftige pijnen willen lopen als pijnstilling tijdelijk een oplossing is.

 
Voor wat betreft je berichtje over novacam/metacam. Voor een paar dagen kan dit echt geen kwaad.

Dat is niet wat de Black Box Warning van de FDA zegt. Zij stellen expliciet dat dit spul slechts EENMALIG aan katten mag worden toegediend.




Als jouw kat de laatste week zo misselijk is geweest kun je er wel vanuit gaan dat dat idd met zijn nieren te maken heeft gehad.
Je hebt goed gehandeld Mike.

We zullen nooit weten of Boogie ook zonder medicatie zo snel achteruit was gegaan. Ze viel echter wel zonder medicatie al enkele maanden geleden om, dat zegt ook wel wat over haar sluimerende toestand.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.772
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan