RIP Boogie (Run In Peace)

?? hij heeft vast een goeie leermeester gehad.

Mike, ik zit nu zelf met 1 van mijn eigen katten bij de internist. Hij ligt in de ct scan. Als je wilt zal ik zo tussen neus en lippen eens vragen wat melkachtige urine is. Het had echt de kleur van melk?
 
Als je wilt zal ik zo tussen neus en lippen eens vragen wat melkachtige urine is. Het had echt de kleur van melk?

Ja, urine vermengd met een soort witte vloed. Als je het na wil vragen, graag! Ik begin nu tot het besef te komen dat ook ons ontgiftingsprotocol daadwerkelijk heeft gewerkt. De witte vloed volgde na toedoening van de Urogeni, het kruidenpreparaat. Ik heb je ook al verteld over het effect van de Norit. We hebben in 3 dagen tijd alle rotzooi uit het lijfje van Boog weten te krijgen, maar dit nam niet weg dat het evengoed einde oefening was vanwege haar niertjes die hoe dan ook uitvielen.

Mike
 
Je verbondenheid met boogie, je verdriet over het heengaan, je openheid daarover, dit alles raakt mij. Hoewel verdrietig is het tegelijkertijd fijn om te lezen dat Boogie zoveel heeft betekend in jullie leven. Boogie heeft jullie met een gerust hart kunnen achterlaten.

Die verdomde Metacam.
Ook bij honden een populair middel om voor te schrijven bij allerlei kwalen.
 
Ik ben weer thuis en heb het gevraagd.

Het kunnen verschillende factoren zijn als het niet onderzocht is.
Te lage concentratie van de urine. Dus het soortelijk gewicht.

Blaasgruis.

Of fosfaat zouten. In beide laatste gevallen zou het dan naar de bodem zakken als je het even laat staan.

Ik weet niet of je het hebt laten staan? Zo ja, zakte het naar de bodem?
 
Geen flauw idee. Maakt ook niet meer uit, die kruiden en Norit hebben wel degelijk hun werk gedaan. We kunnen onszelf niets verwijten, soms moet je je gewoon gewonnen geven.

Mike
 
Dank voor het medeleven, Spal! Tanja, jij ook bedankt voor het lieve appje dat je me stuurde!

Mike
 
Ik heb de kattenkliniek de volgende reactie gestuurd. Ik heb de namen van de artsen weggehaald omdat ik deze prakijk niet in diskrediet wil brengen:



Afgelopen vrijdag, 1 september 2017, heeft xxxxxx onze 18-jarige kat Boogie in laten slapen bij ons thuis. Ze heeft 6 dagen geleden, tegenover ruim 18 jaar levensgeluk en levensvreugde, zonder ook maar enige merkbare klacht. Menig mens mag zich zo gelukkig wensen!

Toen we vorige week zaterdag via het spoednummer bij jullie terechtkwamen met Boogie en zij door xxxxxx werd onderzocht was hij pijnlijk eerlijk: Boogie's blaasontsteking was het gevolg van vergevorderde nierslijtage. Hij liet ons de 4 stadia van nierverschrompeling zien en schatte op basis van zijn ervaring in dat Boogie zeker in stadium 3 en mogelijk zelfs al in het eindstadium verkeerde. Hij heeft het nog wel gehad over bloedonderzoek, maar hij drong niet heel erg hard hierop aan. Verder schreef hij een bloeddrukverlager (Semintra) en een pijnstiller (Novocam) voor.

Wij vermoeden achteraf dat xxxxxx toen al doorhad dat dit slechts nog palliatieve zorg betrof, maar dit niet hardop tegen ons heeft willen zeggen. Hij heeft ons de tijd gegeven om dit harde en onontkoombare feit in de loop der dagen zelf te verwerken, waarvoor dank!

Er is een reden waarom Boogie nooit daarvoor in een dierenartsenpraktijk is geweest. Wij staan uiterst skeptisch tegenover reguliere farmaceutische middelen en gaan hier pas op over als allerlaatste redmiddel, ook voor onszelf. Dit hebben we ook met Boogie gedaan en ze is min of meer geruisloos 18 jaar doorgekomen zonder ook maar enige noemenswaardige klacht.

Toen we thuiskwamen van ons eerste bezoek aan jullie kliniek ben ik dan ook meteen het internet op gegaan om te zoeken naar een natuurlijk kruidenpreparaat voor de blaas en nieren. Dit vond ik en bestelde ik: Urogeni van het merk Puur. Dit middel zou echter pas op woensdag, 5 dagen later, bezorgd worden en we waren niet zo naief om Boogie dus maar onbehandeld te laten. We zijn dan ook doorgegaan met de door xxxxxx voorgeschreven behandeling.

Het mocht niet baten en op maandagavond belden we opnieuw het spoednummer en kwamen, wonder boven wonder, weer bij jullie uit. xxxxxx onderzocht Boogie opnieuw en constateerde dat Boogie wel degelijk haar blaas had geleegd (eenmaal thuis vonden we deze plas ook op een onverwachte plek) en dat er nog sprake was van voldoende kwaliteit van leven om geen euthanasie toe te hoeven passen. Hij raadde aan op de ingeslagen weg door te gaan en noemde het 'blessuretijd'.

Dit hebben we gedaan, maar het werd helaas niet beter maar slechter. Onze skepsis over de medicatie groeide en op woensdag besloten we om definitief te stoppen met de Semintra en Novocam en te wachten op de bezorging van de Urogeni en uitsluitend daarmee door te gaan, in combinatie met door onszelf samengestelde vloeibare voeding die we met een pipetje inbrachten in het bekje van Boogie.

Tevens hebben we informatie ingewonnen over beide medicijnen en wat we vonden was ronduit schokkend! Novocam staat in Amerika en Canada bekend als Metacam en de Amerikaanse FDA (Food and Drug Administration) heeft een BLACK BOX WARNING afgegeven over toedoening hiervan aan katten. Deze luidt letterlijk:

WARNING

Repeated use of meloxicam in cats has been associated with acute renal failure and death. Do not administer additional injectable or oral meloxicam to cats. See Contraindications, Warnings, and Precautions for detailed information.

Dit is geen vage internetinfo, dit is officieel! We hebben toen alles op alles gezet om Boogie's lijfje te ontgiften van deze rommel. Behalve het kruidenmiddel Urogeni hebben we actieve koolstof (Norit) ingezet. Wij zijn ervan overtuigd dat we in de laatste 3 dagen die Boogie nog restten haar volledig schoon hebben weten te krijgen. Haar urine werd wit en melkachtig, wat duidt op pus of blaasgruis (of allebei) en ze heeft een stinkende pikzwarte brei opgebraakt. Hiervoor vertoonde ze voortdurende spierstuipjes en likte ze met haar tong en smakte ze voortdurend (misselijkheid), maar daarna was ze volledig rustig en klaar om te sterven.

Wij willen jullie laten weten dat wij absoluut geen wrok of verwijten koesteren naar jullie! We hebben de balans opgemaakt omtrent Boogie’s gezondheid en geconcludeerd dat niets meer had geholpen, haar niertjes waren gewoonweg op. Wat jullie ook moeten weten is dat Boogie een maand of twee geleden ook al spontaan omviel, wat we destijds weten aan de tropische zomerdagen die we toen hadden. Ook toen kon ze daarna niet goed plassen, maar ze knapte gelukkig uit zichzelf op. Dat was allemaal zonder medicatie en zonder dierenartsenbezoek, dus Boogie leefde op geleende tijd. Het nettoresultaat was hoe dan ook hetzelfde geweest en ze had hoogstwaarschijnlijk 2018 niet gehaald, alle goede voeding en kruiden ten spijt, daar moeten we gewoon realistisch in zijn.

Sterker nog, de manier waarop xxxxxx namens jullie praktijk Boogie vredig heeft laten inslapen hebben wij ervaren als zeer prettig en professioneel. Ook de kennis en ervaring van xxxxxx wordt door ons zeer gewaardeerd, ook al stellen we achteraf vraagtekens bij de behandeling. Wij hopen dat jullie iets gaan doen met die Black Box Warning van de FDA. Er is ook een site genaamd metacamkills.com, met ervaringsverhalen van vele kateigenaren die van mening zijn dat Novocam/Metacam bij heeft gedragen aan de dood van hun kat. Skepsis is een belangrijk onderdeel van de wetenschap en dient serieus te worden genomen. Al met al heel erg bedankt voor jullie liefdevolle en professionele zorg, no hard feelings!



Mike
 
Ik ben benieuwd naar de reactie van de kliniek.

Zo heb ik een keer een serieuze rel gehad bij een kliniek over pijnstilling metacam.
Ik kreeg dit advies toen mijn kat alvleesklier ontsteking had. Dit zijn pijnstillers welke de alvleesklier ontsteking alleen maar erger maakt.
Hele discussie dat het niet zo was volgens de arts. Ik weet dat het wel zo is bin bepaalde aandoeningen.
Ben er nooit weer heen gegaan en via een andere arts tramadol en erna buprecare gekregen.

Zelf ben ik wel voorstander om je kat elk jaar te laten onderzoeken bij de dierenarts. Een Apk voor je kat. Zowel klinisch, urine en bloed onderzoek.
Vanwege de reden dat katten draken zijn.
Ze kunnen zoveel pijn en ziekte verstoppen voor de buitenwereld. Daarom ben ik groot voorstander van jaarlijks onderzoek.
Voorkomen is beter dan genezen.

Bijgaand nog een link over pijnstilling van een dierenarts praktijk.


http://www.dierenkliniekculemborg.nl/blog/pijnstilling/
 
Mike, ik vind dat je dit heel mooi geschreven hebt naar die kliniek.
En de foto van Boogie met de gitaar is gaaf. Je hebt geweldige herinneringen aan je kat. Koester die.

Dorothé
 
Wat ik in mijn stukje naar de kliniek schrijf zijn de overwegingen en afwegingen die ik afgelopen weekend heb gemaakt. Dit is waarom ik het nu een goede plek kan geven en niet hoef te blijven hangen in twijfel of (zelf)verwijt. Het is wat het is, het beste wat we hebben kunnen bereiken is dat Boogie zonder gif in haar lijf in alle rust heeft kunnen overgaan.

Mike
 
Gecondoleerd met Boogie. Het blijft altijd verschrikkelijk om voor altijd afscheid te moeten nemen van zo'n beestje. Ik heb het zelf ook al een paar keer mee moeten maken, ik heb het daar altijd moeilijk mee. Op dit moment heb ik er 3, de oudste Joep die alweer 13 is, is ook beginnende nierfalen bij geconstateerd. Hij moet nu op de dieetvoeding waar hij niet zo happig op is dus geef ik hem toch vaak het normale voer maar dan wel met een poedertje van de da erdoor en soms geef ik hem gewone brokjes die hij toch het lekkerst vindt. Al mijn katten zijn dik 20+ geworden ook de ene waar ik het niet van verwachtte vanwege zijn chronische blaasgruis wat steeds de kop opstak. Boogie is naar de regenboogbrug (de regenboog zonder lgbt's). Hij heeft een geweldig leven bij jullie gehad dat is zeker. Sterkte.
 
Zelf ben ik wel voorstander om je kat elk jaar te laten onderzoeken bij de dierenarts. Een Apk voor je kat. Zowel klinisch, urine en bloed onderzoek.

Ik ben alleen maar blij dat we dit NIET hebben gedaan. Anders hadden we Boogie al jaren geleden gezien als patientje en had ze op speciaal voer gemoeten. We hebben Boogie gewoon zichzelf laten zijn en van haar genoten. En zij van ons!

Mike
 
En de foto van Boogie met de gitaar is gaaf.

Was een 'lucky shot'. Mijn vriendin wilde haar fotograferen met die poot over de hals van de gitaar, maar ze werd net wakker en moest gapen. Nu is het net alsof ze zegt: ROCK!

Mike
 
Van de site metacamkills.com:



What to Watch For

Disorientation

Incoordination

Decreased urine production

Straining to urinate

Loss of appetite

Lethargy

Vomiting

Weakness

Changes in water consumption and urination

Wat ik hiervan herkende bij Boogie: disorientatie, incoordinatie, verminderde urineproductie, moeite met urineren, verliest eetlust, lethargie, braken, verzwakking, veranderingen in waterconsumptie en urineren. ALLE symptomen!

Mike
 
Zo zit het niet helemaal hoor dat je perse speciaal voer moet geven. Dat is meestal het advies. Maar als je bijtijds bent met uitslagen en onderzoeken, kun je met supplementen in een vroeg stadium ook veel bereiken.
Aks je het hebt over speciaal voer voor de nieren, het is belangrijker dat een kat eet dan wat ie eet.

Van wanneer is die laatste foto?
 
FDA's Adverse Drug Experience (5/3/07)
512 Cats Evaluated on Oral Meloxicam / Metacam

Anorexia 233
High Creatinine 232
High BUN 227
Depression/Lethargy 207
Vomiting 171
Kidney Failure 119
High P 96
Death 72
Azotemia 59
Death Euthanized 58
Dehydration 42

http://metacamkills.com/

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.062
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan