Over de schildklier....

Binc, heb je wat aan deze info mbt hoog T3 ( diegene heeft overigens wel een lage lichaamstemp. Jij niet nu toch ?) http://www.forefronthealth.com/hypothyroidism-and-high-t3/
 
En dit artikel gaat nog specifiek over de invloed van oestrogeen op de schildklier : http://www.forefronthealth.com/hypothyroidism-and-estrogen/

En connectie lever en schildklier : http://www.forefronthealth.com/how-to-heal-your-thyroid/
 
Hier nog een paar supplementen tegen teveel oestrogeen : http://www.forefronthealth.com/how-to-heal-your-thyroid/ (DIM, ashwagandha, kurkuma en Ginkgo )
 
Zonne. hierbij de vragen om te kijken of je teveel oestrogeen hebt:

Ja/nee Zwelling, opgezetheid, vasthouden van vocht?
Ja/nee Afwijkend uitstrijkje?
Ja/nee Zware bloedingen na de overgang?
Ja/nee Snelle gewichtstoename met name rond de heupen en billen?
Ja/nee Grotere cupmaat of gevoelige borsten?
Ja/nee Vleesbomen?
Ja/nee Endometriose of pijnlijke menstruatie? (endometriose is baarmoederslijmvlies dat buiten de baarmoeder groeit, zoals op de eierstokken of ingewanden en een pijnlijke menstruatie veroorzaakt)?
Ja/nee Stemmingswisselingen, PMS, PMDD, depressie of gewoon prikkelbaar?
Ja/nee Huilerig, soms om de meest onbenullige dingen?
Ja/nee Korte overspannenheid? Onrust en angst?
Ja/nee Migraine of andere hoofdpijn?
Ja/nee Slapeloosheid?
Ja/nee Wazig denken?
Ja/nee Een rode blos op je gezicht (of een diagnoee van couperose – kleine spinnewebachtige spatadretjes)?
Ja/nee Problemen met de galblaas (of galblaasverwijdering)?

Heb je 5 of meer van deze symptomen? Dan heb je waarschijnlijk te veel oestrogeen.
Bron: 'Je hormonen in het gareel'door Gynaecoloog en ervaringsdeskundige Sara Gottfried.
 
Plaats ik meteen de vragen mbt progesteron eronder:

Ja/nee Prikkelbaarheid of PMS/PMDD?
Ja/nee Maandelijks terugkerende hoofdpijn (met name tijdens de menstruatie, hormonale migraine)?
Ja/nee Pijnlijke en/of gezwollen borsten?
Ja/nee Onregelmatige menstruatie of menstruatie komt vaker met het stijgen van de leeftijd?
Ja/nee Zware of pijnlijke menstruatie (zwaar: iedere twee uur of eerder zwaar maandverband of een tampon moeten vervangen; pijnlijk: je kunt zonder pijnstilling niet functioneren)?
Ja/nee Opgezwolen, met name rond de enkels en buik en/of vocht vasthouden (met andere woorden, anderhalve tot twee kilo aankomen voor je menstruatie)?
Ja/nee Cysten – holten gevuld met vocht – in de eierstokken, borsten of baarmoeder (poliepen)?
Ja/nee Snel verstoorde nachtrust?
Ja/nee Jeukerige of onrustige benen, vooral ’s nachts?
Ja/nee Toegenomen onhandigheid of een slechte coördinatie?
Ja/nee Onvruchtbaarheid of verminderde vruchtbaarheid (je doet je best om zwanger te worden, maar je bent nog niet op de 12 maanden punt van GEEN anticonceptie aangeland – of 6 maanden als je ouder bent da 35)?
Ja/nee Miskraam in de eerste drie maanden?

5 of meer van deze symptomen? Dan heb je waarschijnlijk een te laag progesterongehalte.
Volgens Sara is dit na te hoog cortisolgehalte het meest voorkomende hormonale disbalans bij vrouwen.
Progesteron zorgt voor balans qua oestrogeen, het verhoogt de lichaamstemperatuur, het stimuleert de stofwisseling, het helpt de schildklier effectief te werken, het is een diurecitum (activeert urine productie), het kalmeert je en helpt je bij het slapen.
 
Ik heb de uitslagen van mijn schildklier
TSH: 1.35 mu/l
T3: 1.59 nmo/l
T4vrij: 16.60 pmol/l
Reverse t3: 297.7 pmol/l

Volgens het lab binnen alle waardes. Dus ik hoef mij geen zorgen te maken omtrent de schildklier of zeggen deze waardes niet perse wat?
 
Dank je wel elkedageenei ! Je bent dus weer terug uit het buitenland ( vakantie ?).
Maar eigenlijk gaan die lijsten toch samen ? Want als te laag progesteron heb je dus een teveel aan oestrogeen. Toch ? Alhoewel de lijst van te laag progesteron beter bij mij past dan de eerste lijst ...
 
Is dit onderzoek via je huisarts gedaan? Meestal kijken ze niet naar reverse t3. Jammer dat het vrij t3 niet is gemeten. Dit schijnt wel de nieuwe standaard te zijn namelijk via de huisarts. Eerst was dat altijd de t4. Totaal t3 zit wel wat op de onderwaarde maar binnen de referentie. Ik durf niet te zeggen of het in verhouding is met de t4. Mooier zou zijn als vrij t4 en vrij t3 getest konden worden. En daarnaast totaal t3 en totaal t4.
 
Zonne ja ik ben alweer een tijdje terug hoor. Oestrogeendominantie (treft 80% van de vrouwen >35jr) wordt het vaak genoemd, het gaat om teveel oestrogenen, vooral ten opzichte van het progesterongehalte.

Ik zet hier hieronder meteen even de vragen mbt het schildklierhormoon:

Ja/nee Haaruitval, inclusief het buitenste deel van de wenkbrauwen en/of wimpers?
Ja/nee Droge huid?
Ja/nee Droog, stro-achtig haar dat snel klit?
Ja/nee Dunne, broze vingernagels?
Ja/nee Vasthouden van vocht of gezwollen enkels?
Ja/nee Een paar of 10 kilo extra die je maar niet kwijt kunt raken?
Ja/nee Hoog cholesterol gehalte?
Ja/nee Een stoelgang van minder dan één keer per dag of het gevoel van niet helemaal leeg zijn?
Ja/nee Herhaald optredende hoofdpijn?
Ja/nee Verminderd transpireren?
Ja/nee Spier –of gewrichtspijn of slappe spieren (opeens ben je een oude vrouw geworden)?
Ja/nee Tintelende handen of voeten?
Ja/nee Koude handen en voeten? Slecht tegen kou kunnen? Slecht tegen warmte kunnen?
Ja/nee Gevoelig voor kou (je bibbert sneller dan anderen en je draagt meerdere lagen kleding?)
Ja/nee Trage spraak, wellicht met een hese stokkende stem?
Ja/nee Een trage hartslag, oftewel een bradycardie (minder dan 60 slagen per minuut en niet omdat je topsporter bent)?
Ja/nee Lusteloosheid (je voelt je alsof je door stroop beweegt)?
Ja/nee Vermoeidheid, vooral in de ochtend?
Ja/nee Trage hersenen, traag denken? Moeite met concentreren?
Ja/nee Trage reflexen, langere reactietijd, zelfs iets apathie?
Ja/nee Weinig zin in seks en je weet niet waarom?
Ja/nee Depressie of humeurigheid (de wereld is niet meer zo rooskleurig als vroeger)?
Ja/nee Een recept voor het nieuwste antidepressivum, maar je voelt je nog steeds dezelfde?
Ja/nee Zware menstruatie of andere menstruele problemen?
Ja/nee Onvruchtbaarheid of miskraam? Vroeggeboorte?
Ja/nee Een vergrote schildklier oftewel struma? Moeite met slikken? Dikke tong?
Ja/nee Een familiegeschiedenis van problemen met de schildklier?

5 x ja of meer: Je hebt waarschijnlijk een schildklierprobleem.
Sarah raadt ook onderzoek vd schildklier aan: TSH, T3 en reverse T3.

Verder raadt zij aan hormonale disbalans met voeding op te lossen.
 
Zijn er hier toevallig forumleden die dit product voor de schildklier al eens hebben gebruikt? Is dit nu iets anders dan dierlijk schildklier hormoon?


https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-runderschildklier-grasgevoerd
 
Dr. Bergman D.C. over;

De werking van stress (door verschillende factoren) op je bijnieren,schildklier etc. Zo herkenbaar wat hier dikwijls is besproken en op voedingisgezondheid.nl staat

&t=1558s
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.687
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan