orgaanvlees

Ik ben dol op lever en heb onlangs ook ander orgaanvlees gegeten. (niertjes, en longen als ik me goed herinner). Een Iraanse vriend maakte het klaar en ik vond het heerlijk! Dus met dat gedeelte van het WAPF dieet ga ik alvast geen moeite hebben. :)

 
Wanneer je orgaanvlees koopt bij een bio slager van koeien die niet alleen grasgevoerd zijn maar ook 'krachtvoer' krijgen. Is dat een optie of niet?

 
Jacob Bleeker van biovleesbestellen.nl (zie banner hieronder) heeft me gemaild met het volgende:

Quote:
Even het volgende, ik verpak het vlees voor Jan Dirk van de Voort van Remeker en zorg ervoor dat het netjes bij hem in de vriezer en diepvries ligt voor de verkoop. Ik lees op jullie forum veel over orgaanvlees en het belang van een goede herkomst ervan, daar geloof ik zelf ook sterk in.

Wat ik constateer is dat de forumleden op zoek zijn naar goede orgaandelen en de boer (in dit geval Remeker) die kan bieden maar niet goed kwijtraakt.

Kunnen we wat matchen, moet geen reclame zijn maar we kunnen elkaar gewoon helpen.

Ik ga nu naar Lunteren om het orgaanvlees van een koe van Remeker te vacumeren en kan dat vers houden als er belangstelling voor is. Op afspraak kan het gehaald worden in Lunteren of Amersfoort.

Mocht je er wat inzien of iets willen mailen op het forum zet rustig mijn nummer erbij dan kan ik ze rechtstreeks van dienst zijn.

Het gaat nu om:

- lever

- nieren

- tong

- hart

Als er belangstelling voor is kan ik ook het uier apart laten houden.

Met hartelijke groet,

Jacob Beeker

Graaf Lodewijklaan 15

3818 DP Amersfoort

T 06-52034717

info@biovleesbestellen.nl


Dit lijkt me een uitstekend aanbod waar we dankbaar gebruik van moeten maken! Jacob biedt forumleden bovendien een korting van 5%! Als je hierin geinteresseerd bent, email mij dan op westonprice.nl@gmail.com. Ik check dan of je daadwerkelijk een forumlid bent en email je de code.

Mike

 
Inderdaad uitstekend aanbod, helaas wel ver rijden voor mij.

 
Bedankt voor de info maar ik zie nu waarom hij niet alles kwijt raakt. Hij is nogal duur! 100gram lever kost meer dan 3 euro, dat is erg veel in vergelijking met andere bedrijven die ook gras gevoed vlees verkopen.

 
Beste Micave, ik las je reactie op de lever. Let wel dat dit kalfslever betreft, de zeer milde en meest fijne lever die er is en die de prijs ook waard is. De kalfslever raak ik overigens goed kwijt.

Mijn mail aan Mike gaat over de runderlever, die heeft een heel andere prijs en verfijning en heb ik volledigheidshalve zojuist ook in het overzicht er bij gezet, net als het runderhart.

Een runderlever die veel goedkoper is en die je wel eens als hondenvoer op internet aantreft is wat mij betreft van discutabele herkomst (lees veehouderij).

Met vriendelijke groet, Jacob.

 
Je hoeft ook geen kilo per week te eten hoor. 1 a 2 keer per week een ons lever, dan zit je op 3 of 6 euro. Voor een zeer goed stukje lekker vlees.

Jacob,ik vind het leuk te lezen dat jij hier af en toe meeleest en ook nog eens een aanbieding hebt voor forumlezers.

 
Ik eet iedere dag een kefir smoothie met rauwe lever. Ik denk dat het krachtvoer is.

Krijg van mensen vaak commentaar dat ik ongezond bezig ben. Ze vinden me een rare, maar dat interesseert me niet.

 
@Jacob,

Bedankt voor de info en fijn dat je de runderlever toegevoegd hebt.

@Mike,

Mee eens al was mijn opmerking vanwege het prijsverschil met ander, ook grasgevoerd, orgaanvlees. Ik had echter niet door dat het kalfsvlees was.

 
Ik ben marokkaans van origine en wij eten echt alles van een dier. Letterlijk van kop tot teen. Dus lever, longen, maag, ballen, hart, tong, hersenen haha. Je kan het zo gek niet bedenken of we eten het. Zelf ben ik niet zo van het orgaan vlees. De maag is echt een delicatesse en daar hou ik wel weer van. Kippelever ben ik ook gek op maar daar houd het bij mij wel op.

 
Sinds enkele weken eet ik runderlever, het lijkt er op af dit bij mij goed werkt om de bloedarmoede te genezen (dat hangt natuurlijk samen met het geheel, maar ik kan dit goed aan de kleur van mijn nagels zien).

Eest bakte ik de lever in de koekepan, dat gaat prima, maar er komt wel een laag op de bodem van de pan, waarschijnlijk het bloed uit de lever dat neerslaat. Nu kook ik de lever en doe dan de stukjes in een omelet, dit levert een erg lekker resultaat op.

Lever koken in water,

3 eieren klutsen met een halve eetlepel water (dit geeft rijskracht aan de omelet) verder peper, zout en kurkuma.

Ei-mengsel in de koekepan, gekookte leverstukjes erin verdelen, 2 minuten op half vuur laten bakken, dan onder de grill met de koekepan en je ziet het mooi omhoog komen. Tikje bruin laten worden en smullen maar.

Als extra smaak kan je de lever met kruidnagel koken.

 
zet hem even bij recepten Mike, weten we waar we deze omelet kunnen vinden :D

 
heel goed Lia,

had ik zelf ook kunnen doen maar even niet aan gedacht :D

 
Ik vraag me af of het eten van rundernieren inclusief de bijnier een goed alternatief is voor adrenal / adrenanorm.

 
Quote:
Ooh dat is interessant Noor! Heb jij ook enig idee hoe al die organen worden bereid? Worden de longen en maag bijvoorbeeld gewoon gekookt? En hoe lang?


In principe word alles gekookt in een lekkere zelfgemaakte saus. Je kan een orgaan alleen koken of een mix maken van verschillende organen.

Lever kan je zowel koken als grillen/bakken. Dat vind ik het lekkers. Marineren in ui, knoflook, koriander, zout en peper.

De maag moet je eerst supergoed schoonmaken en in kleine stukje snijden en dan koken in water voor ongeveer 20 minuten. Er komt dan veel schuim van af en dat schep je er elke keer uit. Dat bevat ook veel viezigheid en dat willen we natuurlijk niet binnen krijgen. Hierna doe je de maag in een vergiet en spoel je het goed af. Vervolgens ga je het klaarmaken zoals jij het zelf lekker vind.

Bij ons vind je geen enkel recept hetzelfde. Maar ga kijken of ik wat recepten kan vinden of maken.

 
Tip voor iedereen die lever niet te eten vindt maar het toch eigenlijk wel wil vanwege de vitaminen:

Smeer een (dikke) laag mosterd over de lever nadat je het hebt gebakken.

Of snij na het bakken de lever in hapklare reepjes en eet elk reepje met mosterd.

Ik zou zeggen probeer het eens Mike! :mrgreen:

 
ik maak regelmatig (probeer elke dag) een cup a soepje van 1/3 bottenbouillon, 2 champignonnen, blokje rauwe lever, keltisch zeezout, zwarte peper, wat kruiden bv bieslook, tijm enz., een klein uitje/sjalotje, kokend water erop en shaken maar...

heerlijk!

en ik lust helemaal geen lever eigenlijk :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.148
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan