orgaanvlees

Vanmiddag een stukje pure graze lever proberen te eten. Mijn vader en moeder vonden het heerlijk, maar ik ben niet verder gekomen dan 3 kleine stukjes weggespoeld met rauwe melk. :lol: Binnenkort maar eens proberen om er een soort leverpastei of leverworst van te maken, misschien dat dat werkt.

Of rauw in de blender, alles wat maar een beetje vloeibaar is krijg ik wel weg.

 
janse, hebben jou ouders de pure graze lever rauw gegeten of gekookt??

gr lola

 
Ik heb me voorgenomen om meer vis te gaan eten. Ik heb vandaag op de markt een verse makreel gekocht en in moten gesneden. Na 2 weken vriezen ga ik die rauw eten. Ik heb er nog een gekocht om mee naar het werk te nemen. Komende week ga ik met de kinderen een complete vis schoonmaken en daarna lekker van smullen. Ik heb er ook nog een haai bij gekocht om het helemaal stoer te maken. Jong geleerd is oud gedaan, hoop ik maar.

 
Vandaag heb ik met een aantal kinderen de vissen bereid en gegeten. Een van de kinderen was bekend met het feit dat de kop van de vis zo gezond was. Samen hebben we van ieder een kop de ogen opgegeten en de hersenen eruit gezogen. Echt geweldig, nooit gedacht dat ik ooit iemand zo ver zou krijgen! :D

 
@dennis: je in het onderwijs? Gaaf dat je ze zo met de natuur laat kennismaken! Vonden ze het leuk?

@janse: Ik heb van t weeken gehakt gemaakt van lever. Gewoon lekker fijn maken met de staafmixer en dan bakken. Was heel goed te doen, zowaar een half bakje opgegeten. Vandaag half om half gedaan met gehakt, dan proef je er bijna helemaal ets meer van.

 
Mijn moeder maakte laatst rijstepap met varkenshard (ze is aziatisch) ik was eerst erg sceptisch maar het was best te eten!

 
Ik werk vaak op een bso. Een aantal kinderen moesten er niks van hebben, een aantal vonden het van begin tot aan het eind interessant en een aantal kwamen zo nu en dan eens kijken. Ongeveer een derde van de kinderen hebben van de vis gegeten en vonden het volgens mij allemaal wel lekker. Het is pas de tweede keer dat ik deze activiteit doe en de vorige keer was in mei. Naarmate ze er meer en meer aan wennen en zien dat andere kinderen het lekker vinden, zullen er wel meer overstag gaan. Als het aan mij ligt herhalen we deze activiteit tijdens iedere schoolvakantie, evenals brood bakken wat ik overmorgen met ze ga doen.

 
Het is dan wel geen orgaan, maar wel een heerlijk stukje vlees dat weinig wordt gegeten: TONG. Varkenstong is echt mals en vet vlees; een beetje zoals spareribs. Het is wel belangrijk om varkenstongen een uur of 4 op een klein pitje te koken om ze goed mals te krijgen. Dan haal je een dun wat harder velletje van de bovenkant af. De rest is zeer smakelijk! Rundertong heb ik nog nooit gegeten, want dat is meteen lap vlees van 2 kg! Maar ook dit is eg vet vlees. Ik ga het nog wel eens proberen. Ook wangen zijn erg vet. Nog iets om eens te proberen.

Vandaag heb ik een soepje getrokken van 2 varkenstongen en 1 varkenshart. Het hart heb ik na het gaar koken in kleine stukjes terug in de soep gedaan. De tongen heb ik een stukken gesneden en voor een roomsausje gebruikt. Eerst een goed stuk roomboter en een scheut olijfolie in een steelpannetjes verwarmd. Daar heb ik flink wat schijfjes champignons in gebakken. Toen de stukjes tong en enkele theelepels gevijzelde zwarte peper. Daarna nog een klein scheutje sole (keltisch zeezout), een snuf nootmuskaat en een eetlepel bloem. Dit kort roeren en tot slot een volle beker slagroom toevoegen. Weer even roeren en klaar is een heerlijk gerecht die ik geserveerd heb bij hutspot van winterpeen (600 gr), aardpeer (400 gr) en in roomboter en olijfolie gebakken ui (200 gr). In de hutspot ging ook peper, zout en nootmuskaat. En daarbij ook nog 2 theelepeltjes mosterd.

Dit recept is voor ongeveer 4 porties.

 
Ik dacht en gokte:

hoef/poot, lever, nier, hart, zwezerik, hersenen, uier

Maar ik had niet alles goed. Ik ben volgens mij de tong vergeten erbij te zetten.

 
Vandaag heb ik dan eindelijk stierenballen gegeten, een aanrader!

Een paar stierenballen weegt meer dan 800 gram, maar het eetbare gedeelte is zoiets de helft in gewicht. Ik heb de ballen eerst kort gekookt, want zo wordt een taai, elastisch vel, dat in laagjes om de eetbare kern heen zit, zacht. Dit vel is echt te taai om te eten. De kern is zacht en geel van kleur. Zowel rauw als gebakken vond ik het lekker om te eten. De smaak is vrij neutraal en de structuur doet denken aan een omelet, maar dan wat steviger. Ik denk dat zwezerik er nog het meeste op lijkt.

Mensen, laat je vooral niet afschrikken door het idee, want de meeste mensen zouden stierenballen gewoon lekker vinden als ze niet zouden weten wat ze eten.

 
Quote:
Mensen, laat je vooral niet afschrikken door het idee, want de meeste mensen zouden stierenballen gewoon lekker vinden als ze niet zouden weten wat ze eten.


Als ik een post van jou zie, denk ik meestal: wat zou hij nu weer bedacht hebben? Stierenballen dus.

Doet me denken aan iets dat ik ooit op heb. Op reis heb ik een keer iets gegeten waarvan ik echt niet wist wat het was. Melig als we waren met de groep hadden we het "geitenballen" gedoopt. Maar mooi dat ik het na die naam niet meer heb gegeten.

Kun je nagaan wat zo'n idee allemaal kan doen. Overigens zet je me wel aan het nadenken.... Ik vraag me echt af waar zo'n afschuw t.o.v. dit, maar ook uiers, harten, tongen en in mindere mate levers en nieren vandaan komt. Waarom vinden we stierenballen wel weerzinwekkend, maar stierenbillen niet (en voor mijzelf geldt dat ook!)? Ik zou het eerlijk gezegd niet zo goed weten, maar ben er wel benieuwd naar...

 
Ja goede vraag pinklady. Daar ga ik dadelijk in bed nog maar eens even over nadenken...

Misschien is het maar alleen omdat we het niet gewend zijn, angst voor het onbekende. Bedenk eens wat een ei is en waar die vandaan komt. Ik ken mensen die dit echt niet willen weten, die er niet over na willen denken. Als ik van de boerderij afkom en vertel dat de eieren die ik zojuist gekocht heb, nog warm (of zelfs nat) waren toen ik ze tussen de kippen raapten, houden sommige mensen hun oren dicht uit angst dat ze dadelijk geen eieren meer lusten. Ook veel mensen hebben liever een pak ijskoude bewerkte melk uit de supermarkt, dan de nog warme verse melk recht uit de uier. Of schoon gewassen worteltjes uit een plastic verpakking in plaats van zanderige penen recht uit de grond.

Ik noem dit simpelweg vervreemding van de natuur en van het leven.

 
Goh,

Ik ben even lang van weggeweest. Is toch wel een interesante topic.

Heb jullie berichten in spoed tempo doorgelezen en vergeef me als ik iets gemist heb maar ik ben met orgaanvlees opgegroeid en vroeger at men overal (meer) orgaanvlees, ook hier.

We zijn gewoon banggemaakt en als ze zeggen dat het ongezond is neem maar aan dat het door de bewerking komt en niet zoals het oorspronkelijk bedoeld was. Dat geld voor zout, boter, vlees, orgaanvlees noem maar op.

Ik heb zo veel kippen hartjes gegeten, rundertong, lever, nieren, hart en wat dacht je van kokoretch. Een darmen kebab. Mijn favoriet of hersensoep, schedel of maag/pens soep met de schenkel van een schaap erbij en zout, azijn en kloflook.

De soep is zo vet dat als ie kouder wordt het gewoon stolt maar omdat het zo voedend en letterlijk verzadigend werkt ben je de hele dag verzadigd na zo'n soep. Bomvol verzadigde vetten dus.Deze soepen bestaan niet voor niets.De mensen hadden er vroeger immers niks aan om iets te eten wat je niet goed voedt en langer verzadigd.

Kijk maar eens naar de gerechten van de Soemeriërs, zij aten al duizenden jaren geleden veel orgaanvlees en verzadigde vetten en hadden een rijke maar gezonde keuken.

Milt is ook heel lekker en gezond.Schildklier wordt ook gegeten.

Nu vertelde mijn moeder laatst dat vroeger in Turkije als iemand tuberculose had de artsten milt of schildklier uitschreven als recept en dat dat ook werd gegeven. Niet voor niets.

Nu krijg je alleen maar rotzooi en verkeerde slopende adviezen.

En als afsluiter moet ik toch vertellen dat schapenballen oh zo lekker zijn.

Peace.

 
Misschien een idee voor mensen van dit forum die een grote vriezer hebben: wij hebben 1/4 koe gekocht, een eenjarig, biologisch, grasgevoerd beest. We hadden een "voorvoet", veel draadjesvlees, wat botten en gehakt, zo'n 25 kg voor 200 euro. Verrukkelijk vlees, supermals en veel voordeliger dan wanneer je het in de winkel haalt. Ik heb de prijzen erbij gezocht, en deze hoeveelheid kost in de winkel ruim 350 euro. We hebben het dit keer niet gevraagd, maar we zouden een volgende keer vast ook om de organen kunnen vragen die de mensen van de rest van het beest niet willen hebben.

We hebben dit geregeld via een buurman, die dit al jaren doet. Toen ik het noemde bij onze biologische slager zei hij dat dat bij hem ook kon. Best kans dat jullie biologische slagers dit ook wel kunnen regelen! Het is even werk om alles in porties in de vriezer te stoppen (het werd in zakken met lappen per soort aangeleverd), maar dan heb je wat!

 
Het water loopt me in de mond bij jullie verhalen. Waar zou je nog een heel schedel kunnen kopen om soep van te trekken? Lijkt me fantastisch om te doen. Ik weet wel dat een schedel villen best een karwij is.

Welke schedels zouden zo in een standaard soeppan (8 liter) passen lam, hert, varken misschien? Morgen eens met een rolmaat naar de kinderboerderij gaan... :mrgreen:

 
Waar kopen jullie organen van grasgevoerde dieren? Op de grasgevoerde websites staan er geen organen vermeld in de pakketten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.875
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan