orgaanvlees

Gelukkig eet ik heel graag lever. Het lekkerst vind ik een recept van montignac. Lever bakken, een prei of twee fijnsnijden en een aubergine, als de lever een goed korstje heeft de groenten er bij, alles gaar laten worden en eten met een lekkere groene salade (met olie/azijn dressing)

HEt enige probleem dat ik heb met lever is dat ik 45 min moet rijden voor een slager waar ik grasgevoerd biovlees kan kopen. Ik haal dan lever dat eten we de zelfde dag, maar de rest moet in de vriezer en gebakken lever uit de vriezer is zo veel minder lekker dan verse. Het wordt dan zo rul en korrelig.

 
Het is het beste om lever (en ander orgaanvlees) in te vriezen (2 weken), dit dood parasieten e.d. (dacht ik, als ik het mis heb horen we het wel)

Aubergine is een nachtschade.

Lia

 
dat aubergine een nachtschade is dat weet ik. Ik dacht dat lever alleen bevroren moest worden als je het rauw eet, dat doe ik niet ik bak ze en dan zullen de parasieten ook wel dood zijn.

 
Ik heb begrepen dat je alle vlees en vis twee weken in moet vriezen voordat je t eet. En dat is ook wat ik doe. Soms een beetje goed kijken wat je dan wanneer eet, zodat vers vlees lang genoeg in de vriezer ligt.

 
@iklustvet, dat rul en korrelige ken ik, dat heb ik ook een keer of twee gehad de afgelopen jaren dat ik lever eet.

Maar de rest van de tijd is de lever gewoon lekker, met een normale struktuur en ik eet zo'n twee keer per week lever dus ik heb er best wat op.

En ik eet dus altijd lever die bevroren is geweest.

Misschien ligt het aan het soort rund waar je de lever van hebt?

Ik haal lever altijd per kilo of 8 bij wildernisvlees.nl.

 
ik had vandaag lever gemaakt, levertjes gebakken in kokosolie met tijm, ui, keltisch zout, peper, koflok en prei en dan ng een half pakje roomboter.................. heerlijk!!

Liet een ieder proeven, deed mij trouwens denken aan vroeger, erg leuk, maar mijn dochter van 13 die weinig lekker vindt vond het lekker!!

Ik dacht of ik meld het hier of zet het in de krant ;-)

ratel

 
Ik wil morgen het recept voor leverworst van poekie maken. Zij maakt echter gebruik van spekjes en ik eet geen varkensvlees. Is het zonder gerookte spekjes ook lekker? Of iemand anders een idee wat ik in plaats van gerookte spekjes kan gebruiken?

 
Ik heb vandaag gemarineerde bokkenballen gegeten. Het is heel zacht vlees, en het heeft van zichzelf eigenlijk weinig smaak, dus moet je het goed kruiden. De structuur lijkt wel een beetje op de dooier van een hard gekookt ei, maar ietsjes harder, je kunt het gewoon snijden. En het is echt gezond, de bal daar komt het leven vandaan. Van de bioslager, twee voor 3 euro.

Ik heb dit recept aangehouden, kleine plakjes snijden als het nog bevroren is. Uiteindelijk besloot ik in de pan er nog wat pepertjes bij te doen. De marinade had dus scherper gemogen.

Lever heeft echt een typische smaak van zichzelf (ik vind het heerlijk); de bal heeft dat niet, dus marineren maar. Azijn, olijfolie, tijm, oregano, peper. Het is daarom een aannrader voor wie geen lever lust, en wel orgaanvlees wil eten.

Je moet ze dan wel eerst uit het vel snijden. Over pepers gesproken: ik las ergens op dit forum dat cayennepepers heel gezond zijn, en dus opwegen tegen de nadelen van nachtschades. Dat komt goed uit, want ik ben dol op pepers.

 
Je bedoelt waarschijnlijk juist dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen?

 
Ik bedoel inderdaad het tegenovergestelde. Vanochtend nog even snel getypt voordat ik de deur uit ging. Dus;'de voordelen wegen niet op tegen de nadelen!

Mike

 
Ik heb een paar kilo runderlever en runderhart. Ik heb het niet voor de lol, maar om te helen. Hoe kan ik het het beste tot me nemen om er zoveel mogelijk baat bij te hebben? Rauw? Gebakken? En hoeveel dan per dag? Indien rauw? Wat is dan de beste manier om het in te nemen. In stukjes en gewoon snel doorslikken? Ik vind het maar een beetje eng.

 
Vanavond toch maar besloten de runderlever en het runderhart te gaan snijden. Op de gok maar porties gemaakt van 30-50 gram. Ik heb ruim 40 zakjes met lever en hart en 25 zakjes met alleen lever in de vriezer liggen nu. Van de week ff nieuwe boterhammenzakjes halen. ;-) Voorlopig laat ik het even 2 weken met rust zodat eventuele parasieten dood zijn. Daarna wil ik dageijks of om de dag de inhoud van de zakjes in mijn ochtendsmoothie mikken. Maar kijken wat dat wordt. De geur van hart en lever is tamelijk sterk als je het vergelijkt met spiervlees, maar echt kokhalzen heb ik niet gedaan. Is ook een kwestie van wennen denk ik. Toen ik voor het eerst rauwe melk ging drinken waren de eerste tuigen ook heel onwennig. Alsof de nasmaak afgrijselijk zou kunnen zijn. Anyway, voor mij is het spannend aan de rauwe lever en hart te beginnen. Als ik daar mijn weg in heb gevonden, d.w.z. uitgevogeld heb hoe ik het het beste kan innemen, zie ik wel weer verder wat de volgende stap is. Ik heb met WAPF het idee dat je wel telkens stappen moet durven nemen. Wij westerlingen moeten door heel wat barrières heen voordat we een beetje in de buurt komen van de sterke oermens wat eten betreft. Hoeft niet snel, maar je moet wel in beweging blijven om je het WAPF helemaal eigen te maken en alle facetten te integreren. Rustig opbouwen. En dat is nog leuk en interessant ook.

 
Je bent wel een echte hardcore WAPF er aan het worden moondust! :)

Ik doe hart gewoon half om half met riblab of zoiets in de stoofpot en lever eet ik rose gebakken eventueel geweekt in melk en of in een

relisch.

Is ook heel gezond dus als het rauw eten toch niets wordt kan je dat altijd nog doen.

Ik krijg rauwe lever echt niet weg, ook niet in kleine hoeveelheden

 
Waarom zou je het rauw eten? Ik heb het weleens een stukje gedaan, maar zie het nut er niet van in. Is ook niet mijn ding :wink:

 
Met verhitten gaan er voedingsstoffen verloren is mijn overtuiging.

@Pike, Lever doe je niet door je stoofpotje? Sterke geur verpest de smaak? Hart rook ook best sterk, amar dat past wel in een stoofpotje? En hoeveel gram orgaanvlees eet jij gemiddeld op een dag of week?

 
Hart is ontzettend lekker, als je het goed kruidt en kookt of stooft.

Een heel hechte structuur, ik raad het iedereen aan. Je kunt het echt lekker maken, waarom zou je het dan rauw doen? Dan mis je juist het hele genieten van een echt stuk vlees lijkt me.

Lever kan wel prima rauw, met heel kort bakken kun je de binnenkant ook rauw laten. Erg lekker.

 
Nee ik doe lever nooit in een stoofpot. Te sterke smaak en volgens mij wordt dat taai. Hart is half om half zeker erg lekker.

Ik eet tussen de 200 en 300 gram runderlever per week. Hart is heel wisselvallig, de ene keer bijna een kilo (in een grote stoofpot) en dan vaak een week of twee niets.

Ik heb nu ook wat nieuws gekocht; kalfs zwezerik. Iemand dat wel eens gehad ?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.475
Berichten
503.286
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan