orgaanvlees

Wij kopen orgaanvlees en botten voor de soep bij onze biologisch-dynamische boerin in de Midden-Beemster.

Daar zijn ze behoorlijk goedkoper mee dan de biologische slager.

 
Chiko,

Welke sites ken jij dan allemaal voor grasgevoerde dieren?

Je kunt het namelijk vantevoren aangeven welk orgaanvlees je wilt, kunnen ze rekening mee houden.

 
Gewoon vragen, dat is echt wel mogelijk maar het staat er niet bij omdat niet iedereen zoals wij orgaanvlees eten. Veel mensen zijn banggemaakt dat het ongezond zou zijn.Deze terrorisme heerst helaas in de hele wereld net zoals roomboter en al het andere verzadigde vet in het slechte daglicht staan.

 
Nu ga ik maar eens zo'n flinke voorraad wild vlees halen en invriezen. Niet vacuum, ik heb het niet zo op plastic.Als ik nu eens 25 kilo vlees haal met veel orgaanvlees ertussen dan vraag ik me toch af als ik het zo invries in bakken wat ik normaal gesproken ook met gehakt doe. Het zal qua smaak niet zo veel uitmaken maar qua verlies van voedingsstoffen lijkt me ook niet.

Weet iemand hoeveel vlees of andere voedingsmiddelen qua vitamine, mineralen etc. verliezen als je het invriest zeg maar hoeveel procent na een bepaalde tijd?

Denk bijna te verwaarlozen omdat eskimo's en andere landen waar het koud is dat heel gebruikelijk was voordat er een diepvries bestond lijkt mij.

Voeding moet niet te moeilijk zijn heb ik altijd gepredict en mensen om me heen vonden dat altijd raar maar ik vind dat bijvoorbeeld vlees niet door de saus goed moet smaken maar dat als het basis ingrediënt in dit geval vlees met een beetje zout gewoon zo al heel goed moet smaken en niet zoals menigen om me heen meer saus eten als vlees omdat hun vlees opgefokte hormonaal bewerkt vlees is.Ok lekkere saus op basis van goede vetten en ingrediënten ben ik wel voor te porren maar de saus mag niet als verdoezelaar van het slechte product gelden. Ya know wha'I'm sayin'?

Gewoon heel veel vlees opslaan en veel vlees en orgaanvlees eten. Heel voedzaam en je hoeft niet moeilijk te doen.

 
Zijn er uberhaupt mensen die rauwe lever eten?

Zoals Ramiel Nagel: hier :D

Ikzelf heb er ook geen moeite mee, gewoon kleine stukjes van een vierkante centimeter, op je tong leggen en een slok water er achteraan, voila... Kauwen doe ik dan wel niet, maar beter doorslikken dan niet zal ik maar zeggen.

@Janse, niet een manier voor jou ok het wel binnen te krijgen? Zo proef je er namelijk niets van ;-)

 
Rauw ben ik nog niet aan toe. Maar heb al wel twee dagen achter elkaar nu gebakken lever gegeten (in kleine stukjes ergens doorheen). Maar zou methode zal ik ook eens proberen. Zit er een groot verschil in voedingswaarde tussen rauwe en gebakken lever?

 
Gerrit,

Ja, dit ga ik zeker proberen. Ik heb echt al van alles geprobeerd, maar ik krijg het echt niet weg op een andere manier. Op deze manier moet het zeker wel lukken, rauwe lever zit zo belachelijk vol met voedingsstoffen dat ik het voor een echte Wapf/gapser bijna een verplichting vind om te eten.

 
Vorige week heb ik kalfslever gegeten: Gewoon kort aanbraden met zout en peper en die was erg lekker! (was helaas wel duur ongeveer 10 euro voor250 gr.) maar ja ik ben de enige hier die het eet en ik heb het in 3 porties verdeeld dus dan is het nog te doen.

Verder heb ik in het weekend rundertong klaargemaakt. Heerlijk!!! Dit kregen we 35 jaar geleden bij moeders thuis altijd maar had het zelf nog nooit gemaakt.

Mijn boer waar ik de rauwe melk haal verkoopt ook vlees van zijn dieren en had ook tong. Wat een mazzel. Ik hem 24 uur getrokken ipv. soepvlees samen met een hoop botten als bouillon! Nog nooit zo'n heerlijk mals vlees geproeft. Ga ik zeker vaker doen.

 
Heeft rundertong nog een specifieke smaak, zoals liever bijvoorbeeld?! is het te vergelijken met normaal rundvlees? Ik neem ook 1x in de week of 2 weken ook rauwe kalfslever en ik heb nog runderlever in de vriezer liggen, moet ik nog proberen. Misschien dat tong ook wel een goeie om te proberen.

 
Rundertong heeft een hele zachte smaak, niet te vergelijken met de uitgesproken lever- of niersmaak. Mijn zoon vond het smaken naar pasteitjesvulling (NIET de blikvariant, maar de zelfgemaakte, die ik altijd van soepvlees maak) Maar het romig zacht en mals vlees. Let op: je moet wel het taaie vel eraf halen.

 
Ik ben zelf ook dol op tong. Ik heb tot dusverre alleen herten- en varkenstong gegeten, maar varkenstong is wel een van mijn lievelingsstukjes vlees. Het is ook erg vet vlees en inderdaad mals na lang (4 uur) koken. Ik ga zeker ook de rundertong nog proberen, weliswaar een lap van 2 kg best veel is. Ik zal er eens mensen voor uitnodigen...

 
Als ik vertel dat ik (biologische)runderlever heb gegeten krijg ik steevast van iedereen in mijn omgeving te horen dat je dat toch echt niet moet eten want het is het meest vervuilde orgaan omdat de lever het bloed filtert. Wat kan ik hier tegen in brengen?

Ik heb al naar antwoorden zitten zoeken maar niet echt kunnen vinden.

 
Het beste argument is dit:

De lever is een ONTGIFTINGSorgaan. Dit maakt lever van een gezond en schoon dier zon beetje het SCHOONSTE gedeelte van het dier. Alleen als je te maken hebt met een ongezond en vervuild dier raakt de lever vervuild, verstopt en verzwakt. Wie gezondheid eet krijgt gezondheid. Wie ziekte eet krijgt ziekte.

Mike

 
@pinklady

Quote:
Kun je nagaan wat zo'n idee allemaal kan doen. Overigens zet je me wel aan het nadenken.... Ik vraag me echt af waar zo'n afschuw t.o.v. dit, maar ook uiers, harten, tongen en in mindere mate levers en nieren vandaan komt. Waarom vinden we stierenballen wel weerzinwekkend, maar stierenbillen niet (en voor mijzelf geldt dat ook!)? Ik zou het eerlijk gezegd niet zo goed weten, maar ben er wel benieuwd naar...


Zelf heb ik de volgende theorie daarover. Het komt omdat je het goed kunt associëren, het zijn de letterlijke onderdelen in het lichaam die we zelf ook hebben. Gehakt, hamburgers en zelfs kippenpoten kunnen we niet op ons zelf projecteren maar een hart, lever, nier en zelfs tong wel.

Daarnaast worden er zelfs eigenschappen als liefde, gevoel, verstand en wat dan nog meer toegewezen aan organen. Je eet dus liefde, verstand en gevoel wanneer je orgaanvlees eet. Onbewust zit dit ons tegenwoordig in de de weg en daarom is het moeilijk voor ons om dit te eten.

Tot zover mijn theorie toen ik je comment las.

@DenniS,

Leuk om te lezen wat je allemaal probeert. Zelf heb ik vroeger met een Bosniër samengewoond (vriend van mn moeder) en ik kan me herinneren dat hij de zaken at die jij beschrijft. Als kind kan ik mij herinneren dat hij een half hoofd van een lam at. Daaruit at hij alles zoals de hersenen, ogen en wat al dan niet meer. Nu weet ik dat ze veel beter bezig waren dan wij zijn in NL.

 
Wat mij opviel als kind toen ik op vakantie ging naar Kroatië en Bosnië dat de vrouwen inderdaad erg mooi waren en allemaal grote brosten hadden. Als je 14 bent let je daar op en ik had het dan ook prima naar mijn zin als puber.

Helaas zagen zij niet een 14 jarige staan...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.854
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan