orgaanvlees

Hoe lang moest het ook alweer minimaal in de vriezer om de parasieten eruit te krijgen? Dan ga ik dat ook eens doen!

 
Twee weken, ervan uitgaande dat prehistorische (subtropische) natuurvolkeren ook een koel-vriescombinatie in de bijkeuken hadden staan.. :lol:

 
Mijn slager drukte me laatst op het hart om niet te vaak lever of ander orgaanvlees te eten. Ik vroeg me af wat de gedachte hierachter is. Iemand een idee?

 
Jouw slager weet niet waar hij over praat. De richtlijn van de WAPF is om minstens 1 keer per week orgaanvlees te eten, maar vaker mag ook.

Mike

 
Als ik eerlijk ben wordt ik al een beetje misselijk als ik dit topic doorlees.. Hoe kan het toch dat de gezondste voeding op aarde door de meeste mensen niet lekker gevonden wordt. Dingen als levertraan en rauwe eieren vind ik geen enkel probleem, maar de gedachte alleen al aan organen.. Dennis, hoe krijg je het toch voor elkaar om al dit soort dingen zonder problemen te eten 8O

@Mike,

Hoe zit dat eigenlijk met jou en orgaanvlees eten? Ik heb je weleens horen zeggen dat je oude tijdschriften had waar "heerlijke" orgaanvlees recepten in stonden. Houdt jij je aan die 1x per week orgaanvlees?

 
Ideetje. Als de levertraan van Blue Ice gemaakt wordt door simpelweg levers van de kabeljauw te fermenteren, dan zou je dit toch ook moeten kunnen met levers van andere dieren? Dus gewoon een lever van een gezonde grasetende koe en dit fermenteren tot je een soort levertraan hebt.

Vloeibare dingen zijn altijd prima weg te krijgen, vind ik. Slokje rauwe melk erachter aan, of een hap yoghurt. Mooie aanvulling op levertraan toch?

Zou je zelf dus een soort levertraan kunnen maken?

 
Eten jullie alleen biologische lever? Ik kan deze hier niet aankomen.. is de lever van de 'normale' slager wel gezond ?

 
Quote:
Hoe zit dat eigenlijk met jou en orgaanvlees eten? Ik heb je weleens horen zeggen dat je oude tijdschriften had waar "heerlijke" orgaanvlees recepten in stonden. Houdt jij je aan die 1x per week orgaanvlees?


Ik krijg het niet weg, het spijt me. Met Gerrit heb ik het hier meerdere keren over gehad en we zijn het er samen over eens dat het OF rauwe melk is die de basis moet zijn OF orgaanvlees. Pfff, ben ik blij dat ik rauwe melk heb, zeg!

Mike

 
Je zult natuurlijk wel op zoek moeten gaan naar levers van gezonde (dus biologische) dieren. Hetzelfde als met spiervlees. Anders zit je nog steeds anti-biotica en andere rommel te eten. Ik zelf heb ook nog geen goed adres gevonden. Ik heb het ooit bij Remeker gevraagd, maar toen verkochten ze dit nog niet. Nu zit ik even te kijken op de site en toen kwam ik dit tegen:

http://www.biovleesbestellen.nl/bestellen

Hart, lever, nier en tong van Jersey kalveren.

 
@ Janse

Quote:
Dennis, hoe krijg je het toch voor elkaar om al dit soort dingen zonder problemen te eten


Zoals ik het al schreef probeer ik het positief te benaderen. Ik probeer het niet als een straf of als iets moeizaams te zien, maar als een avontuur om vreemde dingen te eten. Maar dat is ook wel de aard van het beestje. Op meer gebieden heb ik vanzelfsprekendheden en tradities los gelaten en grenzen opgezocht en verlegd. Stapje voor stapje went het meestal wel. Alleen met H2O2 innemen heb ik het juist wel moeilijk.

@ Ikke

In Eindhoven kun je lever halen bij de biologische slager op de Kruisstraat of op de biologische markt (slager de Blije Big) op zaterdag. Tevens kun je op vrijdag begin van de avond bij de boerderij van de Blije Big lever kopen. En ook bij de Genneper Hoeve in Eindhoven. Dat is allemaal niet zo heel ver weg, toch? Ik zou dan gewoon gelijk een grote hoeveelheid van allerlei dingen kopen, dan is het de rit wel waard.

 
Weer zo'n supplement wat belachelijk veel geld kost en wat je ook gewoon vers kunt eten. Goed gevonden, Rapunzel, maar ik ga toch liever voor ECHT eten. :wink:

 
Quote:
Veel onderdelen van het kalf en de koe werden vroeger gegeten maar zijn door de moderne consument vergeten. Dat zou je dus vergeten vlees kunnen noemen.

Denk hierbij aan niet alleen aan het orgaanvlees maar ook aan onderdelen als het hart, de hersenen, de magen, de testikels en het uier.

Mijn doel is om zoveel mogelijk van het dier te benutten voor menselijke consumptie.


http://biovleesbestellen.securearea.eu/Webwinkel-Product-11634502/Vergeten-Jersey-vlees.html

Misschien iets voor jou, Dennis? :D

 
@ Janse

Klinkt goed. Ik hou van dit principe: alles gebruiken wat een dier te bieden heeft en dan pas de volgende slachten. Helaas zitten ze helemaal in Amersfoort. Ik kan ook bij mijn contacten vragen om deze delen. Maar ik ben wel op een nieuw idee gebracht. Een koeienuier kan je dus ook eten!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.917
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan