Ontlasting: hoe is/was die van jullie en wat zegt het?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Ik varieer voortdurend. Eens kijken wat ik er deze keer in heb gedaan:

Rauwmelkse yogurt

Rauwe melk

Rauwe eieren

kokosvet

stuifmeelpollen

Macha (Japanse groene theepoeder)

Marine phytoplankton (van David Wolf)

geozoneerde olijfolie

levertraan (Green Pasture)

boterolie met frambozensmaak (Green Pasture)

boterolie met levertraan (Green Pasture Blue Ice Royal)

Lugol's jodium

waterstofperoxide

2 appels (Rode van Boskoop, een soort goudreinet)

Sole

honing (gisteren was de honing op, dus Billington's melassesuiker gebruikt)

gistvlokken

kaneel

gember

gele mosterdpoeder

kruidnagel

nootmuskaat

kardamom

koriander

komijn

karwijzaad

kerrie

5 spice

garam masala

Dat was 'm wel zo'n beetje.

Mike

Geinspireerd door de positieve ervaringen van Gerrit e.a. met gistvlokken heb ik besloten deze ook aan te schaffen. Zoals meerdere ingredienten in mijn smoothie krijg ik deze het best weg door alles in de blender te gooien. Er zit overigens geen fytinezuur in gistvlokken, het is geen graanproduct.

Mike

Vanochtend al 3 keer geweest. Er komt groenbruine ellende uit die er doffig uitziet en er op redelijk pijnlijke wijze uitkomt. Ik heb dit soort giftige ontlasting vaker gehad, inclusief de pijn, die overigens wel draaglijk is. Gewoon ontspannen en bedenken dat her er maar beter uit is dan in.

Voor wie nu geinspireerd is om zijn/haar eigen variant te maken van mijn smoothie om dit ook eens te ervaren, bedenk dat dit (en het rundvlees) een dergelijke uitwerking op mij persoonlijk heeft en dat het bij jou wel eens totaal anders zou kunnen uitwerken. Er is geen 'magic bullet' voor de moderne mens, we hebben ieder van ons te maken met onze eigen, individuele lichamelijke, maar ook geestelijke beschadigingen. Onderdeel van mijn ontgifting is bijv. de wil om te ontgiften en los te laten. Dit is minstens zo belangrijk als al die goede voeding!

Mike

Mike wrote:
ik verteer vlees prima en het helpt mij ontgiften.

Mag ik hieruit begrijpen dat je niet akkoord bent met bv A Moritz (ea) die beweren dat een 1e klas verteringsstelsel vlees maar maximaal voor 20% kan verteren?

Ik ben niet fanatiek tegen enkele hapjes vlees, maar het lijkt me een goede verklaring waarom je dan nooit reukloos zult poepen ;-) (ervan uitgaande dat de 80% onverteerbaar vlees wordt aangepakt door candida met al zijn bijhorende gassen en toxines). Ik zou dit zelf dan ook niet met "zuivering" verwarren ;-) Dat gaat m.i. zo lang duren als je vlees eet (maar ik lees wel dat je ook andere dingen doet, ok).

Andreas Moritz is een veganist en komt dus met onzinpraatjes over 'vlees is onverteerbaar en veroorzaakt rotting en gifstoffen'. Voor wat hij beweert bestaat geen enkele evolutionaire, historische en anatomische basis, dus daar ben ik heel gauw klaar mee. Moritz heeft structureel te weinig maagzuur, daarom kiest hij ook voor geen dierlijke eiwitten en zeer weinig eiwitten in het algemeen.

Als je dierlijke eiwitten onvoldoende kunt verteren (door te weinig maagzuur) dan krijg je inderdaad dat micro-organismes zich ermee voeden d.m.v. rotting en gisting en deze produceren inderdaad gifstoffen. Moritz beschrijft dus een symptoom van een dieperliggende oorzaak en die los je met zijn opvattingen nooit op. Het is geen enkel bewijs dat vlees onverteerbaar zou zijn, hij zwetst uit zijn nek en projecteert zijn eigen zwakke spijsvertering op de rest van ons.

Mike

Quote:
Moritz heeft structureel te weinig maagzuur, daarom kiest hij ook voor geen dierlijke eiwitten en zeer weinig eiwitten in het algemeen.

Aha dat ligt dus aan afwezigheid van maagzuur als je dierlijke eiwitten moeilijk verteert.

Ik verteer vooral vlees niet zo goed.

Vis gaat nog wel.

ik zag een possje terug een filmpje met andreas moritz, geen idee hoe jullie erover denken, ik vond dat hij er niet goed uitzag. Niet qua kleur in gezicht en veel te mager in zijn gezicht.

Om het verslag omtrent mijn recente ontgifting nog even af te maken:

Gisteren kwam er doffige, geelbruine ellende uit, die nog pijnlijker was dan de dag ervoor. Deze stonk ook verschrikkelijk. Je ziet de kleur dus per dag lichter worden, van zwartgroen naar groengrijs naar geelbruin, waarbij het venijn hem zit in het staartje (pijnlijke ontlasting). Vanochtend was de ontlasting weer normaal, opnieuw 3 rondes, waarvan alleen de derde nog licht pijnlijk.

Ik heb dit soort episodes vaker gehad en kijk er niet van op. In tegenstelling tot wat Ghee hier suggereert heeft het niets te maken met rottingsverschijnselen en het daarmee gepaard gaande afval a.g.v. vleesconsumptie. Het is echt ontgifting, oude meuk die al veel te lang in mijn systeem heeft gezeten. De donkere kleur en het ongemak waarmee het je lichaam verlaat zijn wat dat betreft veelzeggend.

Ook vroeger, toen ik bij lange na niet zo goed at als nu, verliep de ontgifting al via slijm uit de neus en via de ontlasting. De laatste paar dagen snuit ik 's ochtends ook hele pakken zakdoekjes vol. Mijn lichaam heeft zich altijd al op deze manier gereinigd, alleen ondersteun ik het nu daarin i.p.v. dweilen met de kraan open. Ook zijn de herfst en winter voor mij DE ontgiftingsseizoenen. Ook dit is altijd al zo geweest bij mij.

Mike

Maar Mike, je leeft toch al zo'n jaar of 5 gezond? Waar komt die troep dan vandaan? Je zou toch zeggen dat je onderhand brandschoon zou zijn!

Bij Weston Price lees ik niets over ontgiften....

5 jaar gezond leven en 35 jaar ongezond..tel uit je winst. je lichaam is 1 grote opslagplaats van rommel, dus dat zal nog wel even duren voor alles eruit is. Denk ik zo.

Verder blijft er, hoe gezond je ook leeft, allerlei troep binnen komen (luchtvervuiling bijvoorbeeld).

Mike zegt: voor elk jaar dat je oud (jong) bent moet je 1 maand rekenen om uiteindelijk 'schoon' c.q. gezond te worden.

Ik ben 50 jaar dus ik doe er 50maanden over = 4 jaar en 2 maanden, om helemaal schoon te raken.

Wij zijn nu twee jaar bezig maar het eerste van die twee jaar hebben we rawfood geleefd.

Dan ben je ook wel heel erg aan het reinigen maar je mist de bouwstoffen die je lichaam zo nodig heeft.

Dus misschien doe ik er wel langer over dan die 4 jaar en 2 maanden.

Ik zie wel.

Voor iedereen geldt in deze: er zal langzamerhand verbetering optreden.

In het begin misschien wat sneller maar uiteindelijk zul je moeten belanden waar je wilt zijn:

een gezonde geest/ziel in een gezond lichaam.

Want het staat buiten kijf dat als je jezelf gezond gaat voeden dat ook je denken beïnvloed wordt.

Je denken is trouwens al beter want anders zou je niet je voedingspatroon veranderen.

Ik at altijd heel veel meergranen en volkoren brood, muesli, zilvervliesrijst.......en ik had een prima stoelgang: twee maal per dag een flinke grote boodschap.

Maar sinds ik bijna geen koolhydraten meer eet maar wel heel veel goede vetten draai ik nog maar maximaal één keer per dag een slank drolletje 8O .

Het klinkt logisch dat je minder afval uitscheidt als je minder vezels eet, maar hebben jullie datzelfde effect bemerkt toen je koolhydraten ging vervangen door vetten en eiwitten?

Grote boodschappen voelen bij mij altijd heel gezond zeg maar.

Ik weet niet of het zo is, correct me if I'm wrong:

Als je veel vezels eet, daar kan je lichaam niets mee, dus die poep je zo weer uit.

Als je volwaardige voeding eet die goed verteerd kan worden door je spijsvertering, wordt er meer opgenomen door je lichaam dus poep je, in eerste instantie, minder uit?

Weet niet of dit klopt maar ik hoor het vanzelf wel.

Nee, het werkt nog anders. Door een vezelrijk voedingspatroon heb je slechts de ILLUSIE van een 'gezonde' stoelgang. Als iedereen in Nederland bij wijze van experiment eens een week vezelarm of vezelloos zou eten, dan zou er sprake zijn van een epidemie van verstopping! Zoals Poekie al beschrijft, vezels en zemelen worden door het lichaam beschouwd als afval en worden afgevoerd via de ontlasting. De mens is echter van oorsprong geen vezelrijke eter, om de simpele reden dat de mens het grootste deel van zijn evolutie afhankelijk is geweest van dierlijk voedsel en dat bevat nagenoeg geen vezels. Door de vezels grotendeels of geheel te schrappen kom je erachter hoe goed je stoelgang werkelijk is!

Mike

Mike hierop inhakend: ik las dat je schreef dat natuurvolkeren zelf overal de vliesjes vanaf halen.

Betekent dat volgens jou dan dat witbrood gezonder is dan bijv. volkoren brood?

Enjoy,

Ik had het juist precies andersom. Vroeger ging ik max 3-4x per week. Toen ik overstapte op de vele vetten en vooral ook rauwe melk ging ik al snel naar minimaal 2x per dag!

Misschien ben je te snel geminderd met de koolhydraten, of je lever is erg verstopt waardoor er te weinig galuitstoot is?

@ Lievergezond,

Goeie vraag, dus dingen als zilvervliesrijst is ook niet goed? Volgens mij remmen de vliesjes wel de suikers af, dus zonder vliesjes sneller problemen met de suikerspiegel??

Natuurvolkeren verwijderden het vlies, dat schimmels kan bevatten en voor de mens onverteerbaar is, en maakten dus een soort 'witbrood'. Eigenlijk is het meer grijs dan wit. Ken je dat brood van bakker Menno?

http://vanmenno.nl/vanmenno/welkom.html

Dat is het traditionele zuurdesembrood dat men in Bretagne maakt en eet. Dat is exact wat ik bedoel. Je hoeft niet naar andere continenten te gaan om aan overgeleverde, traditionele wijsheid te komen, zo blijkt maar weer.

De Zwitsers die Weston Price onderzocht aten roggebrood, dik besmeerd met roomboter en een even dikke plak kaas als de snee brood! Daarnaast dronken ze er rauwe melk bij. Reken maar dat je dan geen problemen hebt met je bloedsuiker.

In Azie eet men witte rijst, maar altijd in combinatie met groenten, vlees en/of vis. Ook dit heeft hierdoor geen nadelige invloed op de bloedsuikerspiegel. Daarnaast zit er relatief weinig suiker/zetmeel in rijst.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.593
Leden
8.684
Nieuwste lid
elisabethsmitberkhout@gma
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan