Ontlasting: hoe is/was die van jullie en wat zegt het?

Hallo Allemaal

Ikben de vrouw van Haluk hij heeft het altijd over de gesprekken en de uitleg die hij altijd terug krijgt nu heb ik een vraagje ik heb de laatste tijd heel veel last van keutels en het komt er moeileijk uit het doet ook vaak pijn.

Wat kan ik er aan doen om het allemaal zachter te krijgen en dat ik ook wat vaker kan gaan want soms ben ik er ziek van.

Alvast bedankt voor jullie tijd

Groetjes

 
Halo vrouw van Haluk: klinkt als dat de ontlasting te lang in de darmen heeft gezeten: dan droogt de ontlasting uit en valt uit elkaar. Dat is wat ik begrijp. Wat veroorzaakt obstipatie zoal? Men zegt bijv.: te weinig vezels gegeten. Maar volgens Mike, en die kan het weten, is dat onzin. De enige reden dat een lichaam vezels er snel uitgooit is omdat het er niets mee kan haha. Dus m.a.w.: weinig / geen vezels eten maakt spijsverteringsproblemen die al spelen manifest. Stress heeft ook impact.

Ik heb zijn tekst hierover (ook in deze rubriek al door hem opgepend) gevonden:

Quote:
Door een vezelrijk voedingspatroon heb je slechts de ILLUSIE van een 'gezonde' stoelgang. Als iedereen in Nederland bij wijze van experiment eens een week vezelarm of vezelloos zou eten, dan zou er sprake zijn van een epidemie van verstopping! Zoals Poekie al beschrijft, vezels en zemelen worden door het lichaam beschouwd als afval en worden afgevoerd via de ontlasting. De mens is echter van oorsprong geen vezelrijke eter, om de simpele reden dat de mens het grootste deel van zijn evolutie afhankelijk is geweest van dierlijk voedsel en dat bevat nagenoeg geen vezels. Door de vezels grotendeels of geheel te schrappen kom je erachter hoe goed je stoelgang werkelijk is!


Hier een tekst over verstopping (maar goed, die moet dus gedeeltelijk, zie bovenstaand verhaal over vezels, door een Weston Price bril opnieuw bekeken worden):

De meest voorkomende oorzaken van verstopping zijn:

http://www.spijsvertering.info/tips-bij-klachten/verstopping/

Quote:
Een vezelarme voeding; vezels zijn onverteerbare plantendeeltjes die onveranderd in de dikke darm terecht komen. Vezels in groente, fruit en peulvruchten worden in de dikke darm bewerkt door de darmbacteriën. Hierbij komen stoffen vrij die de beweging van de dikke darm stimuleren. Daarnaast spelen ook vezels in volkorenproducten een rol. Deze werken als een soort spons. Ze nemen vocht op en zorgen daardoor voor een soepele ontlasting.

Te weinig drinken; als u te weinig drinkt, wordt uw ontlasting hard en droog.

Weinig lichaamsbeweging; lichaamsbeweging stimuleert de bewegingen van uw darm. Als u weinig beweegt, kan uw dikke darm ook trager gaan bewegen.

Het negeren van aandrang; als u aandrang negeert en toiletbezoek uitstelt, blijft ontlasting langer dan noodzakelijk in de dikke darm. Hierdoor kan een harde en droge ontlasting ontstaan.

Verstopping kan een bijwerking zijn bij sommige medicijnen. Bekende voorbeelden zijn kalmerende middelen, sommige pijnstillers, slaapmiddelen en staalpillen. Ook bij langdurig gebruik van bepaalde (prikkelende) laxeermiddelen kan verstopping ontstaan, doordat de darm op den duur hierdoor beschadigd kan raken. Denkt u dat de klachten veroorzaakt worden door het gebruik van medicijnen? Bespreek dit dan met uw huisarts of behandelend arts. Stop nooit op eigen houtje met medicijnen die een arts heeft voorgeschreven.

Verstopping kan ook een gevolg zijn van een andere ziekte of aandoening. Verstopping komt bijvoorbeeld voor als klacht bij het prikkelbaar darm syndroom, divertikels, poliepen, vernauwingen of een tumor n de darm.

In zeldzame gevallen is een extreem lange dikke darm de oorzaak van verstopping. Dit wordt ook wel een dolichocolon genoemd.


Hier nog tekst van Gerrit over dit onderwerp https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=51&page=4#post-1782:

Quote:
Mijn ervaring is ook dat je inderdaad die lever moet DOORSPOELEN om goed in de vetverbranding te komen, en ik heb ervaren dat vetten alleen niet de oplossing zijn!

Zeker veel vetten blijven gebruiken, maar als je lever verstopt zit dan zul je zien dat je een zeep achtige ontlasting gaan produceren! Dit heb ik zelf ervaren.

Wat is dan wel een oplossing? Vetten in combinatie met zuren (denk aan citroen) en met groentesappen, vooral wortelsappen stuwen enorm de galuitstoot aan.

NCM - natasha campbell mcbride van het gapsdieet: gut and psychology dieet- spreekt hier ook over:

Bij gevallen waar extreme obstipatie zich voordoet kunt u eerder versgeperste sappen toevoegen aan het dieet, vanaf fase 2, start wanneer u wakker wordt als eerste met verse wortelsappen. Neem tegelijkertijd ook de levertraan in. Het wortelsap zal de gal productie stimuleren want in de meeste gevallen zorgt slechte galproductie voor permanente obstipatie problemen. Wanneer er niet genoeg gal is worden de vetten in uw voedsel niet goed verteerd, deze gaan reageren met de zouten en zullen een zeep vormen in de darmen, dit zorgt vervolgens weer voor obstipatie. Het weglaten van zuivel wil soms ook helpen.

Verder belangrijk om de lever stimulerende voedingsmiddelen goed te gebruiken. Denk aan paardebloem, witlof, andijvie en zelf neem ik ook vaak lever/gal thee, zitten allerlei kruiden in die galuitstoot stimuleren. Je bent verzekerd van een snelle sprint naar de toilet! [:)]


Dit is de reactie van Mike weer op wat Gerrit over verstopping zegt hierboven:

Quote:
Gerrit: Je bent verzekerd van een snelle sprint naar de toilet!

Mike: Dat heb ik zo vaak gezegd over verschillende substanties. Ik waag me niet meer aan dergelijke uitspraken, omdat ik te vaak heb gemerkt dat sommige mensen echt pot- en potdicht zitten. Je kunt je eigen ervaring helaas niet op die van een ander leggen. Veel van de problematiek van mensen die zo dicht zitten heeft niets te maken met het lichaam, maar met een gesloten geest. Komen we weer terug op stress dus. Stress verkrampt, verstopt en verstikt!


Tot slot: Rapunzel gebruikt magnesiumcitraat om verstopping tegen te gaan.

En uiteraard is daar nog de klysma omdat het niet goed als als ontlasting te lang in de buik zit.

Dit zijn uiteraard tijdelijke middelen: ondertussen dient de lever ook gereinigd te worden.

Daarvoor staan verschillende opties open op deze site: de tweedaagse levergalkuren volgens Andreas Moritz (zie begin rubriek leverreiniging vertaling) en Hulda Clark https://www.heelnatuurlijk.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=30 bijv: deze vragen bij sommige potdichte levers ook een 5-daagse voorbereiding met 1,5 liter appelsap of (best: natuurtroebele ongepasteuriseerde) appelazijn per dag drinken.

Je kunt ook de appelsmoothie van Mike proberen: http://www.fonteine.com/fruit_smoothie.html

De kortere leverkuren met minder voorbereiding en waarvoor je rauwe eieren gebruikt ook.

Dit is hoe Mike deze kortere kuren deed:

Quote:
Zojuist mijn eerste leverreinigingsdrankje gemaakt en gedronken. Ik heb er een eigen variant op gemaakt. Allereerst heb ik citroenen gebruikt i.p.v. limoenen. Ik had nog maar 2 citroenen in huis (ga vandaag nieuwe kopen) i.p.v. 3 en dus dit drankje met 2 citroenen gemaakt. Morgen met 3, zoals het hoort! Verder heb ik wel 2 eierdooiers gebruikt (wat een crime, dat scheiden van de dooier, heb ik nog nooit eerder gedaan!). Tenslotte heb ik een eetlepel geozoneerde olijfolie gebruikt, dat leek me wel een zinvolle toevoeging. Ik heb het letterlijk 1-2 minuten geleden gedronken. De smaak is zuur-bitter, maar ik krijg dit probleemloos weg. Wie daar meer moeite mee heeft, zou honing kunnen toevoegen, ook een prima aanvulling. Jullie horen van mij nog wel wat het resultaat is!


Meer hierover is te lezen bij de rubriek: ¨vertaling leverreiniging¨: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=51

Ook is er nog het protocol van Tine van der Maas bijv. dat helpt detoxen en biochemie herstellen: http://www.healsa.co.za/PDF Files/BasicWellness.pdf dat mensen van chronsiche ziekten afhelpt:

Vergeet ook de koffieklysma niet: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=20

De koffieklysma helpt een verstopte lever snel zonder veel ellende instant gal aanmaken. Dit geeft energie energie en haalt hoofdpijn weg bijv. Het enorme succes van de koffieklysma zit hem erin dat koffie via de poortader die van de endeldarm naar de lever loopt gelijk naar de lever gaat en de lever open gooit. Via de onderkant gaat de verstopte lever van de moderne mens (die niet goed meer gal aanmaakt) open met koffie. Via de mond gaat de lever juist meer op slot. Raar maar waar. Door koffieklysma´s wordt de gal in het lichaam juist afgevoerd. De gal van de moderne mens bevat namelijk van zichzelf vaak toxinen, zoals de rest van ons lichaam. Het lichaam recycelt de gal normaliter, wat op zich goed is dat het lichaam er zuinig mee omspringt. Maar in een toxische wereld is dit systeem feitelijk er meer bij gebaat om langzaam ook gal het lichaam uit te werken en nieuwe aan te maken.

 
Haluk en vrouw: Vandaar een laat antwoord. Zeer uitgebreid Lievergezond.

Daar kun je even mee voort.

Nou moet de ontlasting nog voort, hup, hup. :D

 
Wauw lievergezond, werkelijk een zeer uitgebreid antwoord. En ook ik vind het wel fijn dit weer een keer allemaal te lezen..het staat ook zo fijn bij elkaar.

Succes ermee vrouw van Haluk, en het kan echt een enorm probleem zijn.

 
Haluk,

Geen kritiek naar jou toe hoor, ik zou niet durven naar zo'n wijs man.

Maar ik hoor heel vaak, mijn vrouw is te werk of uit of weet ik waar naar toe en ik pas op de kinderen.

Maar als jij de deur uit bent past jouw vrouw toch ook niet op de kinderen.

Zij zorgt voor de kinderen.

En dat doe jij nu dus ook.

Vindt ik ook veel leuker klinken.

je kunt het ook anders lezen: PAS OP, de kinderen. :wink:

Zoiets van: kijk uit, de kinderen.

Maar jouw kinderen zijn vast erg lief.

 
Jij zegt over mij wijze man maar ik vind jou opgerking juist heel wijs en zie dit absoluut niet als kritiek maar een goede opmerking en ja dat klopt pas op de kinderen is alsof het moet en het zakelijk is en zonder gevoel maar ik zorg voor de kinderen.

Goede opmerking en ja ze zijn ook heel erg lief.

 
Op een röntgenfoto van de dikke darm wees het uit, dat ik ernstige tot zeer ernstige constipatie heb. Zowel het dalende als het stijgende deel én het middelste gedeelte van het colon laat veel (verharde) feaces zien. Bij palpatie was nauwelijks peristaltiek waarneembaar. Wat ik een beetje raar vind, aangezien het toch vaak rommelt in mijn buik, veel last van ophoping van gas ook. (pijnlijk vaak) Gevolg van jarenlange eetstoornis denk ik. Ook is los laten niet mijn sterke kant, hoe graag ik dit ook zou willen. Dat graag willen houdt waarschijnlijk al het loslaten tegen.

Van de internist heb ik poedertjes gekregen, die ik dus echt niet ga nemen. Op dit moment zijn de enige vezels die ik eet, kokosvezels. Sommige mensen in mijn omgeving vinden het dom van me dat ik die zakjes met poeder niet neem.

Ik las hier in een ander topic over oxy powder, dit wil ik gaan proberen. Het schijnt dat je darmen daar van opknappen en ik las op de site van raw food, dat er ook geen gewenning op treedt. Dus langdurig te gebruiken indien nodig. Klopt dit? En kun je dit gewoon nemen als je werkt? (ivm dunne ontlasting en gasvorming)

Vandaag wel ontlasting gehad, maar dat was weer een dag of 3 geleden. Daarna voel ik me wat misselijk en vermoeid. En ook duidelijk het gevoel dat er niet alles uit is. De kleur lijkt wel dat er desondanks wat ontgiften plaats vindt: groenig van kleur. Wel plakkerig.

 
Ik heb een aantal darmspoelingen gehad, waarbij ik me ook vaak weeïg naar kon voelen in mijn buik. Alsof ik van binnen (in mijn buik) flauw val, beter kan ik het niet omschrijven. Een klysma vind ik echt heel naar voelen van binnen, dus dat doe ik liever niet. Vandaar mijn vraag over wat aanvullende informatie mbt oxy powder.

 
Een klysma is wel heel anders dan een darmspoeling hoor, over oxy powder weet ik niets. maar er is eerder over geschreven, dus breng het even in in de zoekfunctie.

 
Boschje, ik heb oxypowder dan voornamelijk in het weekend voor het slapengaan gebruikt de eerste keren. De eerste keer komt er dan ook wel veel los. Maar de substantie die het los maakt, komt ook mee en heeft weinig nawerking. Je darmen zijn dan wel verder vrij leeg, dus is het goed op te letten wat je na de oxypowder eet en drinkt.

Maar na de eerste dump kun je het allemaal wel netjes ophouden en beheersen. Dat is mijn ervaring daarmee. Het luchte letterlijk enorm op en ik vind het dan ook top spul. In combinatie met chlorella, spirulina o.i.d. is het helemaal lekker.

Ik gebruikte het tot het potje op was, dat kan verschillen hoe lang je ermee doet.

 
@vrysuyver bedankt. Ik heb het zojuist besteld bij een raw food site.

 
Quote:
De kleur lijkt wel dat er desondanks wat ontgiften plaats vindt: groenig van kleur. Wel plakkerig.


Dat is inderdaad ontgifting, dus geen verkeerd teken!

Mike

 
Wow, ik heb net voor de eerste maal in m'n leven last gehad van obstipatie, wat een ramp!

Ik ging bijna flauwvallen en het zweet brak me uit, toen m'n stoelgang echt vastzat en ik dacht het er niet meer uitkreeg! Erg pijnlijk en ik voel het nu nog. Ik heb met een vinger het manueel moeten helpen ontstoppen, wel vies lol maar het hielp toch. Ook wat kokosolie opgewreven. Het eerste wat eruit kwam waren harde keutels en daarna was het een smeuïge stoelgang. Het was ook al 2 dagen geleden dat ik nog naar het groot toilet was geweest en normaal gezien kan ik wel elke dag gaan.

Dit wil ik dus niet meer meemaken! Vraag mij daarom af aan wat het zou liggen: minder vezelrijke voeding of misschien teveel gepasteuriseerde zuivel binnengekregen. Ik ben zogenaamd lactose intolerant of gevoelig, waardoor gepasteuriseerde zuivel een probleem geeft. Meestal in de vorm van winderigheid en tot zover ik me kan herinneren gaf dat eerder diarree tot gevolg.

Ik heb wel gemerkt als ik rauwe melk drink en dus het enzym lactase binnenkrijg dat ik dat dan wel kan combineren met wat gepasteuriseerde zuivel, wat ik de voorbije dagen ook heb gedaan. Ben niet zeker of ik nu misschien wat teveel gepasteuriseerde zuivel heb gegeten of dat het eerder aan de minder vezelrijke voeding ligt..

Ook heb ik soms wat bloed mee met de stoelgang.

Ik lees in vorige commentaren, dat wortelsappen en appelsappen goed zou zijn, maar indien je niet teveel zoet en zetmeel/koolhydraten mag eten (omwille van (pre)diabetes), is er dan een andere oplossing die beter is?

Sowieso eet ik 's morgens meestal wel één citroen in m'n smoothie.

 
Ai, ai Lekkerromig... ik leef helemaal met je mee! Ik heb dit ook 2 tot 3x mee 'mogen' maken en ik weet wat het is! De ontlasting zit dan compleet klem! Je hebt aandrang iedere keer maar het kan er niet uit. Ik heb het er toen ook uitgetrokken zowat, met wc papier. Als de stop er eenmaal uit is zit er daarachter tot je verrassing gewone ontlasting. Bij mij is er een vermoeden van dat het oude darmplak was die los heeft gelaten. Wel iets positiefs dus! Ik dacht toen ook: 'Dit nooit meer!' Ik ben een beetje magnesiumcitraat gaan slikken elke dag en heb het niet meer gehad.

 
Voor wie dit nog mocht overkomen, bedenk dat bitterzout een natuurlijk laxeermiddel is. Zorg dat je dit standaard in huis hebt, het kan eveneens je galblaas redden als je een galkoliek krijgt, waarbij een galsteen vast komt te zitten en helse krampen veroorzaakt! Een eetlepel bitterzout en de poorten gaan geheid open staan!

Quote:
Ik heb wel gemerkt als ik rauwe melk drink en dus het enzym lactase binnenkrijg dat ik dat dan wel kan combineren met wat gepasteuriseerde zuivel, wat ik de voorbije dagen ook heb gedaan.


Dit is correct. In mijn yoghurtsmoothies maak ik ook gebruik van geapsteuriseerde Jersey-yoghurt met rauwe melk, om dezelfde reden.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
505.448
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan