Ontlasting: hoe is/was die van jullie en wat zegt het?

Dank voor je antwoord Mike.

Je zei geloof ik gisteren dat het nadeel van die vliezen niet alleen de schimmels zijn, maar ik geloof ook gifstoffen van de plant zelf volgens mij die juist in de vliezen zouden zitten toch?

Je zei het in een discussie over amandelen in relatie tot wellen en kiemen.

 
Om het fytinezuur maak ik de boekweitpannenkoek ook niet van meel uit de winkel. Ik laat hele boekweit een nacht weken, spoel 't af en blender het tot beslag met twee eieren en een beetje water. Véél lekkerder ook! Of is er gekiemd meel te koop? Moutmeel is gekiemd en geroosterd, maar is dan weer niet glutenvrij.

Hilda

 
Quote:
Je zei geloof ik gisteren dat het nadeel van die vliezen niet alleen de schimmels zijn, maar ik geloof ook gifstoffen van de plant zelf volgens mij die juist in de vliezen zouden zitten toch?


Ja, in het vlies en in de kiem zitten fytinezuur en lectines. Daarom verwijderden natuurvolkeren beide.

Mike

 
Dank Mike.

Kiemen verwijderen valt natuurlijk niet altijd mee.

Mijn vriend had het pas over de kiem in knoflook, dat als je die eruit haalt dat je dan ook minder last hebt van die geur geloof ik (heeft hij minder last van mijn knoflookgeur:) )

@Hilda: dat blenden van het hele graan/eieren/water voor pannekoekbeslag heb ik sinds kort ook uitgevonden (na wellen/kiemen) ipv dat je de vlokken of meel koopt van bepaald graan.

Daar wilde ik het hier nog over gaan hebben zelfs, maar je bent me voor!

Het heeft zo veel voordelen: ik maak nu zo mijn gierstpannekoekjes door wellen (8 uur) / kiemen (2 uur) en blenden (vloek en een zucht) met water en eieren.

Idd erg lekker en handig: plus je hebt zo gezondere voeding, ook omdat oxidatie minder heeft kunnen plaatsvinden en vanwege het kiemen etc.

Plus, en dat vond ik zo jammer van ander graan dan graan met gluten: eerder lukte het me niet om de pannekoeken goed plakkerig/glad te krijgen met bijv haver of boekweit: maar door dat blenden gaat het ineens als een tierelier, nu bij mij met gierst ook, maar vast met elk glutenvrij graan ook.

En als je glutenvrij of ander graan met hele korrel koopt is het ook nog goedkoper!

 
Ja ideaal! Ligt misschien ook aan de blender. Sommige minder goede krijgen fruit al niet goed geblend, laat staan graankorrels. Zo heb ik ook een keer quinoavlokken tot meel vermalen.

En inderdaad, de pannenkoeken vallen niet in de pan al uit elkaar. Extra ei werkt vaak ook. En wat dacht je van een beetje gare linzen meeblenden. Wat zout en komijn en je hebt een fantastisch alternatief voor de rotipannenkoek.

 
[/i]Ik laat hele boekweit een nacht weken, spoel 't af en blender het tot beslag met twee eieren en een beetje water.

In gewoon water of water met zout en andere toevoegingen?

is wel een goede tip idd,

@lievergezond

ik maak nu zo mijn gierstpannekoekjes door wellen (8 uur) / kiemen (2 uur) en blenden (vloek en een zucht) met water en eieren


Misschien domme vraag, maar hoe kiem je dat?

Allemaal weer goede tips, ik leer elke dag wat nieuws hier!!

 
zie nu dat mijn bericht niet zo is gekomen als ik wilde...:)

hoe doe je dat als je een stukje tekst van een ander wilt herhalen?

 
Hoi Ikke over quoten: dan moet je op de knop ¨quote¨ drukken na een tekst te hebben gemarkeerd in een blok (ik hoop dat ik duidelijk ben, want het spreekt niet allemaal altijd zo voor zich wat de 1 zegt en hoe het op de ander overkomt).

Kiemen is wat gebeurt als je graan / zaad / noten 8 uur laat wellen in water en vervolgens 2 uur laat drogen in een zeef best: dan komt er een klein kiempje uit soms ineens.

Simpel zat!

Zie hier dit filmpje, dan wordt het misschien duidelijk voor je Ikke:

 
jammer niet gelukt , haha

Maar dat kiemen is dus niet anders dan het graan laten liggen...

Toevallig had ik gisteravond alvast quinoa afgewogen en in een pan gedaan, hierbij water en scheut azijn.. vanmorgen heb ik het gekookt.. heb het dus ook laten wellen!

 
Jammer dat het niet is gelukt dat quoten!

Shit zeg, ik weet niet wat ik nog meer kan zeggen!

Over de quinoa van jou!

Ja goed gedaan haha, alleen water afgieten en met water afwassen had dan ook nog beter geweest (vanwege fytinezuur) en natuurlijk nog de 2 uur drogen.

 
In elk geval is het belangrijk dat als je de tekst maakt dat er twee keer quote staat: 1x voor de tekst quote tussen vierkante haakjes en 1x na de tekst dit: /quote tussen vierkante haakjes : dat kun je zelf ook intikken.

dat schuine / teken is belangrijk voor quote na de tekst die je wil aanhalen!

 
moet je de tekst selecteren en kopieren in je schrijfvlak en dan op quote drukken? of moet dat vanzelf gaan..

lastig hoor

haha

 
Quote:
elk geval is het belangrijk dat als je de tekst maakt dat er twee keer quote staat: 1x voor de tekst quote tussen vierkante haakjes en


zo..

 
nou het is gelukt door de tekst te kopieren, pakken en dan op quote te drukken.. dus niet alleen selecteren

Maar misschien doe ik nu nog iets dubbel?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.936
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan