melkkefir

Ik heb ze gekocht bij melkkefir.nl Ik heb evt. wel korrels voor je over, jij woont toch bij Boxmeer in de buurt?

 
Boselfje,

Ik heb twee keer kefir gemaakt van de enting die ik van Marian had gekregen maar de laatste heb ik te lang laten staan denk ik en die maar gewoon opgegeten en nu heb ik niets meer. Ik woon bij Horst in het zuiden.

 
dat ligt zo te zien aardig aan de A73. Tenminste, Horst. Ik rijd regelmatig over dat stuk A73. Zal ik jou laten weten als ik daar weer ben? Zal binnen nu en 1-2 weken zijn. En dan de beestjes wel goed verzorgen he:)

 
www.makersdiet.nl

daar staat ook veel info op, ook hoe je de korrels kunt bewaren in de diepvries. dan heb je altijd wat op voorraad. voor 5 euro kun je korrels bstellen en laten versturen of gratis ophalen.

 
Had korrels bij makersdieet besteld en deze op volle bio melk gezet. In een schone glazen pot, deksel losjes erop en nu al bijna 48 uur op kamertemperatuur en geen daglicht.Af en toe geroerd.

Nu las ik dat je de eerst keer de melk moet weggooien en de korrels met een plastic zeef onder stromend water moet spoelen.

Koud water neem ik aan en heb ik nog een vraag waarom een plastic zeef. Een metalen thee zeef niet geschikt?

Kan ik op deze manier mijn kefir oneindig doorkweken en het zou wel fijn zijn als ik steeds meer kefir drank heb elke dag om te drinken.

Ik vind het namelijk heerlijk lekker en fris.

 
@Haluk,

Je hebt de eerste kefir net weggegooid maar gedronken neem ik aan. En je bent er nog, gezond en wel, dan is het helemaal goed gegaan toch?

Je moet met de kefirkorrels afspoelen rekening houden dat het water niet boven de 30 graden komt. Want dan verslijmt het plantje en kun je er niets meer mee.

Wij hebben een plastic zeef maar mijn man gebruikt ook vaak een metalen zeef.

Hij zegt: misschien is het energetisch minder maar hij merkt geen verschil.

Elke keer als je kefir maakt met het plantje, jongt het plantje aan, je kweekt inderdaad oneindig door.

Je kunt op een gegeven moment ook andere mensen verblijden met de korrels.

Het is lekker he?

Lia

 
Je hoeft de korrels niet eens af te spoelen hoor. Ik gooi ze, met wat aanhangende kefir, hopla in de nieuwe melk en dat gaat uitstekend.

 
Ik spoel ze ook niet af hoor, gebruik wel een plastic bolzeef, volgens mij is dit vooral omdat de korrels nogal kwetsbaar zijn. In metalen zeef is er iets meer kans op beschadiging.

 
Nu ga ik weer 20 liter melk halen bij de boer en is mijn kefir al zo'n 3 dagen aan het fermenteren in een potje van zo'n halve liter.

Nu wil ik drie liter kefir maken. Moet ik dan met de korrels die ik uit het kleine potje zeef enten of kan ik de ingeente kefirmelk in de 3 liter melk schudden?

Wat zijn de verhoudingen?

Ik zie dat sommigen van jullie hier één tot twee liter kefir per dag drinken maar hoe maak je dan zo veel kefir?

Alvast bedankt.

 
Zie hier http://users.chariot.net.au/~dna/kefir-faq.html#milkvolume

en hier http://users.chariot.net.au/~dna/kefir-faq.html#milkincrease

Je kunt dus de korrels en de kefir bij elkaar in de melk doen. en dan een deel van de melk, ligt een beetje aan de hoeveelheden en dan een aantal uur later weer melk erbij. Staat wel duidelijk uitgelegd op de site hierboven.

De korrels gaan groeien en dus kun je steeds meer in een keer maken.

 
Ik vind mijn kefir op het moment wat minder lekker. Vooral die van rauwe melk (als die op is gebruik ik even bio volle melk) wordt vrij korrelig van structuur. Dat was eerder ook wel eens, maar dan werd het brokkelig korrelig, niet zo'n probleem, maar nu wordt het geleiachtig korrelig en dat vind ik niet lekker. Herkent iemand dit? Zijn mijn korrels nog wel goed dan? De geur is verder wel goed, wel wat anders maar niet per sé vies.

 
En 20 liter rauwe melk:) Ik begon bij mijn boer met een pot van 1,5 liter.. Nu moet hij lachen als ik met mijn tas vol potten aankom, tegenwoordig haal ik 7,5 liter. Ik wil wel nog meer gaan halen, helemaal omdat ik heel veel yoghurt eet op het moment, 2-3 bekers per dag a 1,30 euro per beker per 500 gram. Dus ik wil zelf meer yoghurt maken, dan kost het me 50 cent per liter, heb nu 3 liter in de deken staan. 5 keer zo goedkoop, nogal de moeite waard 8O

Is het gelukt trouwens Haluk met je grote hoeveelheid kefir? Ik heb het ook weleens gedaan op de manier die beschreven staat op die site en bij mij was het prima gelukt. MOet je alleen niet elke keer doen schijnbaar, dan 'push' je je korrels te veel.

 
Ik heb van die levende korrels. En 2 keer per dag schep ik ze in een nieuwe pot en daar doe ik nieuwe melk (uit de koelkast) op. Er zitten veel korrels in, vandaar dat ik het 2x per dag doe, dan is het al voldoende gefermenteerd. Vaak drink ik het dan pas de volgende dag als een smoothie.

 
Twee keer per dag? Is het dan wel voldoende gefermenteerd? Zeker met melk recht uit de koelkast, duurt het toch wel wat langer voordat je een goede kefir hebt.

Ik doe de kefirplantjes in een grote pot waarin kokosolie van Amanprana heeft gezeten. Dan giet ik er rauwe melk op en een halve beker slagroom. Als ik de melk rechtstreeks uit de koelkast gebruik, laat ik het mengsel minimaal 2 dagen fermenteren in mijn keukenkast.

Daarna heb ik een heerlijke, zuur / romige, dikke kefir.

Ik maak 4 potten tegelijkertijd, dus heb altijd lekker voldoende in huis. En ik drink zo'n liter á anderhalve liter per dag.

 
Ja, het is wel lang genoeg gefermenteerd, het scheidt zich al in whey en uh hoe heet dat ook al weer.. dat witte:)

Melk- kefirkorrels verhouding is ongeveer 1 op 4 tot 1 op 3. En ik laat het daarna ook nog staan, dus een soort tweede fermentatie.

Met extra room erop vind ik wat minder, ik merk dat al bij de rauwe melk, omdat die niet is gehomogeniseerd, gaat de room drijven en die kleeft helemaal aan mijn korrels. Voeg room dus liever later toe, ook bij mijn yoghurt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.235
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan