melkkefir

Die citroenen zijn echt noodzakelijk! Hij heeft iets zuurs nodig anders gaat ie dood. Ja leuk zeg al dat fermenteren! Je bent goed bezig Evan! Die rozijnen doe ik omdat dat goedkoper is dan vijgen. Je zou het ook zonder vijgen kunnen doen. Ben je ook lid van de bibliotheek? Mijn bieb had er een leuk boekje over!

 
Ik heb er een klein beetje citroensap in gedaan. Hoop maar dat het genoeg is. En die rozijnen dan? Zijn die echt noodzakelijk? Ben helaas niet lid van de bieb.

 
Citroensap? Ik doe er een halve citroen in met schil en al. In 4 stukken gesneden. De kefir heeft gewoon iets zoets nodig: rozijnen, (liefst) vijgen, suiker, honing...

Je kunt ook nog googelen.

 
Oh??? Tja... als zij dat zeggen dan zal het wel! Ik heb trouwens veel meer dan 4 eetl. kefirkorrels. Ik heb er eerder 10 op 3 eetl. rietsuiker, 1 vijg en en half handje rozijnen.

 
10 eetlepels kefir op 3 eetlepels suiker, dan weet je in elk geval zeker dat alle suikers eruit zijn na 3 dagen :D De kefir kan dus met best weinig suiker overleven, goed dat ik het weet!

 
Ok maar ze eten ook nog van mijn vijg en rozijntjes. Dat is ook nog een bron van suiker. Het zijn wel 10 krappe eetlepels, geen eetlepels met een kop erop.

 
Net mijn eerste waterkefir geproeft. Heb de ene fles 2 dagen laten fermenteren en de andere laat ik nog een dagje staan. Smaakt prima, maar het had van mij nog wel een stukje zuurder gemogen. Vanaf nu dus 3 dagen fermenteren. Gek genoeg is de kefir ook bijna of helemaal niet meer geworden...

 
> Gek genoeg is de kefir ook bijna of helemaal niet meer geworden...

misschien moeten ze wennen aan de nieuwe omgeving? als waterkefir korrels een tijdje niets gedaan hebben heb ik het advies gezien ze "aan te wakkeren" door een rondje waterkefir te maken en dat weg te gooien en dat ze het goed gaan doe bij de volgende ronde.

ik ga vandaag melkkefir weer proberen maken. ik heb zakjes poeder staan, maar ik dacht misschien kan het ook met een beetje kefir van de natuurwinkel gestart worden. hoe hebben jullie dat gedaan?

 
Ik gebruik altijd de echte yoghurt plantjes. Deze zijn zeer goedkoop te krijgen op marktplaats. Veel leuker ook dan zo'n zakje poeder.

Zou kunnen dat ze even moeten wennen, na een lange reis met de post. Ik denk ook dat ze moeten wennen aan de donkere billington suiker vol mineralen. Net weer even in een 2L pot gedaan met ongeveer 80 gram suiker. Hoop wel dat het de volgende keer flink zuurder wordt, hoe zuurder hoe beter.

 
Vraagje voor de waterkefir gebruikers:

Ik heb pas een paar wekpotten gekocht van 2 liter om kefir in te doen. De wekpot sluit natuurlijk helemaal luchtdicht af. Is het verstandig om een paar keer per dag de deksel te openen zodat het opgebouwde koolzuur eruit kan? Heb het idee dat er veel druk wordt uitgeoefend op de pot. Maar als je het deksel eraf haalt kan er natuurlijk wel weer zuurstof bij. En fermentatie moet zonder zuurstof.

 
Nou Evan ik laat mijn weckpotten altijd dicht. En ik doe dat al minstens een jaar en alles gaat goed met mijn kefir. Wanneer je de pot op een lichte en zonnige plek zet dan vermeerdert de kefir zich sneller dan bij donker weer. Dat verklaart misschien waarom je laatst weinig nieuwe bijgroei had.

 
Bedankt Rapunzel.

Ik vroeg me af of er dan niet teveel druk op de wekpot komt en deze misschien kapot zou kunnen barsten, maar daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken. Wel apart trouwens dat waterkefir op een lichte plek moet staan en melkkefir moet juist in het donker.

Dat mijn kefir zo weinig gegroeid was zou ook weleens kunnen komen doordat ik er niet zoveel rozijntjes in had gedaan. Las vandaag dat de vruchten die je erin doet belangrijk zijn voor het stikstofgehalte. De stikstof is heel belangrijk voor de stofwisseling van de kefir. Met vijgen schijnt de kefir harder te groeien dan met rozijnen.

 
ik laat ze ook dicht tijdens de fermentatie proces voor waterkefir, maar heb wel gemerkt dat ze om de zo veel dagen open moesten bij het bewaren omdat er te veel druk op stond - het lijkt net champange openen ;)

 
Ik heb nu mijn 2e lading kefir gemaakt. Ook deze keer vind ik het niet echt heel bijzonder smaken. Veel te zoet nog, en de kefir is weer niet veel meer geworden.

Mijn kombucha ben ik wel heel erg tevreden mee. Heerlijk, lekker zuur.

Ik zat te denken, zou het misschien aan de Billington suiker liggen? Welke suiker gebruiken jullie voor de waterkefir?

 
Ik gebruik biologische rietsuiker. En ik doe er meteen halve citroenstukken bij. Zou het daar niet aan liggen, aan die citroen? Mijn waterkefir smaakt eerder bitter!

 
Zou ook kunnen. De citroenen waren de vorige keer op bij de natuurwinkel. Morgen maar eens kijken of ze er weer zijn. Net ook mijn nieuwe melkkefir binnen gekregen. Ga zo gelijk even rauwe melk kopen :!:

 
Vraagje voor de kefir gebruikers:

Wat kun je (behalve uitdelen aan anderen) allemaal doen met de kefirkorrels die je overhoudt na verloop van tijd?

Kun je deze korrels bijvoorbeeld opeten, of aan de hond/kat/kippen geven? Of heeft het nut om de korrels door de tuin te strooien? Weggooien vind ik altijd zo zonde.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.320
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan