melkkefir

@ Ikke

ja 2 el ongeveer kefir yoghurt aan de rauwe melk toevoegen en schudden (of roeren) dan gewoon laten staan op kamertemperatuur. In deze dagen is hij na 2 dagen al gefermenteerd. Dat zie je gewoon als er wei is gevormd.

 
oke, zou het ook met kokos- amandelmelk lukken?

Doe je deze in een weckpot? moet kefir eigenlijk goed afgesloten worden?>

 
Ik laat die van mij gewoon in de plastiek melkfles staan, maar dat is niet zo goed eigenlijk. Beter in een glazen kan of weckpot en afgedekt met een doek. Ivm kefir yoghurt te gebruiken als starter..heb ik nu wel gelezen dat het minder voedzaam zou zijn dan de kefirkorrels.

Ivm amandelmelk:

Someone emailed me to ask if they could make Kefir Milk using Almond Milk and the Milk Kefir Grains.

Answer:

The instructions are the same for making Kefir Milk. Put the liquid to be fermented in a clean jar with the grains, leave for 24 – 36 hours, strain out grains and drink. The only big difference is that the grains won’t grow in non-dairy milk unless there is enough fat content. Best thing is to try it with part of your batch, this way you always have a second health batch when experimenting. If your grains start to increase then you will know they are getting enough food.


 
Ik had geinformeerd naar de samenstelling van de kefirpoeder:

Lactococcus lactis subsp. lactis

Lactococcus lactis subsp. cremoris

Lactococcus lactis subsp. diacetylactis

Leuconostoc mesenteroides subsp. cremoris

Lactobacillus kefyr

Klyveromyces marxianus var. marxianus

Saccaromyces unisporus

Draagstof: dextrose, waterfree

Lijkt me toch dat de plant/korrels beter zijn!

Op zoek dan maar!

 
Ik heb m van deze site:

kefir

Prima verzending en kwaliteit. En in dat poeder zit zo te zien veeeel minder aan verschillende bacterie en schimmelstammen.

 
en dextrose!

Ja is dezelfde site :)

Ze hebben nu alleen 15 gram kefirkorrels, daarmee maak je 0,15 liter melkkefir staat erbij, dat is vrij weinig maar de 50 gram kefir is niet leverbaar

 
Je zou de enting zelf moeten kunnen maken.Kefir is ooit ook gemaakt dus moet het toch weer te maken zijn en dan doorkweken. Net als yoghurt.Dan heb je er meer controle over maar het beste zou in houten vaten of dierenhuiden zijn. Beter voor het fermentatie proces.

 
Ik heb toen ook 15 gram besteld. Het vermeerdert zich heel snel hoor. Binnen enkele weken zal het zich wel verdubbelen helemaal met deze temperaturen

 
Ikke, misschien heb je hier nog iets aan. Ik vind persoonlijk € 9,50 een belachelijk bedrag voor een theelepeltje korrels. Het is prima kefir, kan ik ondertussen uit eigen ervaring zeggen.

Hilda

 
Dankje Hilda,

Dus misschien gewoon via marktplaats.. ben dan zo bang dat het geen zuivere kefir is...

Weet je nog van wie je kefir had besteld bij marktplaats?

 
Bij een dame uit Castricum, de advertentie staat er ondertussen niet meer op. Ze is vast door haar overschotje heen. Er is een vergelijkbaar aanbod - met dezelfde info - van iemand uit Nieuw Vennep, lijkt me net zo prima.

Wat de zuiverheid betreft: het zijn gewoon levende korrels. Uit hygiëne-overwegingen kun je de eerste paar 'oogsten' weggooien. Wordt ook aangeraden ivm opstarten. Door het droog verzenden worden de korrels wat traag. Ik heb vanochtend de derde portie bewaard, er was na ca 36 uur weivorming ontstaan. Ruikt en smaakt prima.

 
griffel,

zijn dat levende korrels of is het poeder? (kefirstarter)

@hilda,

Gooi je de eerste 2 oogsten weg? en daarna bewaren?

Hoelang duurt het gemiddeld voor de kefir groeit?

 
Uiteraard bewaar je de korrels (en spoel je ze af) en gooi je de kefir weg. De eerst twee oogsten is ook maar een onderbuikgevoel, ik besloot bij de derde keer dat ik het goed genoeg vond. Ik heb geen idee hoe lang het duurt voordat de korrels zich vermeerderd hebben, ik doe dit ook maar voor het eerst..

Ik heb een uitgebreid doc-bestand van 'mijn' mevrouw gekregen, als je wilt kan ik je 'm mailen.

Hilda

 
ikke

het zijn korrels die ik oplos in een liter melk en laat het 24 uur staan bij kamertemperatuur

daarna bewaar ik het in de koelkast

voordat ik het drink neem ik eerst 3 eetlepels eraf en bewaar dat in de koelkast voor de volgende keer na een maand neem ik een nieuw zakje en begin weer overnieuw

ik heb nog nooit de eerste twee keer de kefir weggegooid maar direkt gedronken

gerda

 
thxs griffel,

Is er een verschil tussen jou korrels en de officiele kefirplant?

Ik denk dat de korrels mogelijk gevriesdroogd zijn?

 
ikke

ik denk dat ze gevriesdroogd zijn

en ik weet niet of er verschil is tussen de twee die je noemt

de korreltjes worden een beetje lobbige kloddertjes

ik schud het in de fles en dan wordt het een geheel

als ik de kefir zeef blijven er geen korreltjes over

gerda

 
Er is wel verschil. Het kefirplantje (het bloemkoolroosje) is niet oplosbaar, groeit aan en kun je in theorie eeuwig door blijven kweken. De gevriesdroogde uit een zakje is vergelijkbaar met de poeder-yoghurtstarter. Na een paar keer doorstarten met een eetlepel van de vorige keer verliest de cultuur zijn potentie (en gaat vies smaken en ruiken door besmetting met omgevingsbacteriën) en moet je opnieuw beginnen.

Het plantje moet je zien als de bron van je kefir, de gevriesdroogde een product van het plantje.

Hilda

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.331
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan