melkkefir

Een vraagje: is het mogelijk om melkkefir maken in de yogourmet? Ik heb via internet een biologisch yoghurtplantje besteld en wil kefir gaan maken met rauwe melk. Aangezien ik, vanuit de tijd dat ik het SC dieet volgde, een starter heb van yogourmet, vraag ik me af of dit de juiste temperatuur heeft voor het maken van kefir. Heb al gezocht op intranet, maar kon er niet echt concrete informatie over vinden.

 
Het moet geen probleem zijn om de kefir te maken met de yogourmet. Maar waarom zou je? Gewoon in de kast zetten gaat ook prima. Zelfs in de koelkast werkt het nog, het gaat alleen een stukje langzamer.

 
Als je maar niet boven de 30 graden uitkomt. Want dan is je kefir plantje weg/verslijmt.

Ik weet niet hoe warm zo'n yogourmet wordt?

 
Echt waar? Dat wist ik niet. Die yogourmet wordt in elk geval warmer dan 30 graden. Sorry voor mijn foute advies, Boschje :oops: Gewoon op kamertemperatuur wegzetten dus.

 
Ik maak sinds kort zelf kefir van rauwe, biologische melk.

Het "plantje" heb ik via marktplaats gevonden.

Bij het afhalen kreeg ik ook een klein flesje mee met gemaakte kefir drank.

Dit was gemaakt met UHT melk en van de smaak werd ik ook niet echt vrolijk.

Thuis gelijk aan de slag en 24 uur later de eerste lading kefir, wat een wereld van verschil! Lekker zacht, romig, zuur en niet wrang.

Na bereiding bewaar ik het in de koelkast, maar zelf vind ik het eigenlijk het lekkerste op kamertemperatuur voordat het de koelkast in gaat, hiermee ga ik dus wat verder experimenteren.

De kunststof bolzeef (met nylon zeef ook), was nog een aardige zoektocht, Blokker,Hema en Action hadden het niet, maar een lokaal woonwarenhuis had ze wel.

 
Ik schep de korrels er altijd uit met een houten lepel. Gaat prima. In het begin deed ik het ook met een plastic zeef, maar dat vind ik teveel gedoe, soms is de kefir te dik.

 
Ik heb altijd wel melk kefir korreltjes over als iemand in het noorden des land wat nodig heeft.

 
Ja, ze groeien als kool he, op lekkere vette rauwe melk:) Ik maak vaak smoothies met kefir en als ik teveel korrels heb, mix ik ze gewoon mee met de staafmixer. Krijg ik ook die goede stofjes binnen.

Heeft iemand wel eens kefir gemaakt van schapenmelk? Hoe was dat? Ik wil kijken of ik rauwe schapenmelk kan krijgen om het daarmee te proberen.

 
Ik zou het ook weleens willen proberen,

iemand in het zuiden die korrels over heeft?

Kan het ook met kokosmelk?

 
Voor zover ik weet kan het met alle soorten melk, dierlijk in ieder geval.

Kokosmelk is plantaardig, zou ik niet weten, gewoon proberen en je weet het.

 
Het kan wel met kokosmelk, maar dan moet je om en om wisselen met dierlijke melk, anders overlijden je 'beestjes':)

Jij woont in of bij Den Bosch, of niet ikke? Dat meen ik in ieder geval ergens gelezen te hebben. Ik kom daar regelmatig, ik kan je wel wat korrels geven als ik in de buurt ben, ik heb er regelmatig over.

 
@ ikke, in brabant? Ik ga deze week met vakantie en weet niet of mijn plantje zal overleven. Indien wel, dan heb ik regelmatig over.

Ik maak mijn kefir van rauwe melk en biologische slagroom. Echt smullen.

 
Eindhoven kom ik ook regelmatig, ik woon een beetje tussen E en DB in. Wil je hier neerzetten waar je woont? Anders zou ik het ook wel willen opsturen hoor, als het te veel uit de richting is.

 
Jullie mogen anders ook je emailadressen zenden naar forumwapf@gmail.com

Dan zend ik ze voor jullie naar elkaar door. Kijk maar.

Laat het wel even weten als je wat naar dat adres mailt.

 
Waar kon je ook weer de kefirkorrels kopen, ik ben hun e-mail adres kwijtgeraakt.

Dan maak je de verzendkosten over en krijg je de korrels.

Alvast bedankt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.231
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan