melkkefir

Je kunt ze opeten. Ze hebben bijna geen smaak, maar daardoor zijn ze juist prima om zo op te eten of als onderdeel van een salade.

Mike

 
En hoe zit dat met kombucha? Dit lijkt me niet echt lekker om op te eten, maar misschien dat de hond/kat/kippen het lekker vinden? Zou je ze dit kunnen voeren? Bijvoorbeeld in kleine stukjes snijden en door het voer doen?

 
kun je melkkefir mengen met diksap??want ik maak yoki van rauwe melk, yoghurt,diksap.

maar misschien is melkkefir met evt diksap beter voor de kids.

gr lola

 
Waarom niet? Ik zou het gewoon proberen. Het zou fantastisch zijn als je kinderen op deze manier een supergezonde probiotische drank lusten!

 
Misschien staat dit al op het forum. Ik kon het niet vinden. Hoe maak ik melkkefir met een yoghurt plantje van rauwe melk?

 
Verwarm de melk tot maximaal 30 graden, niet heter want anders verslijmt het kefir plantje.

Doe de kefir er in en zet het in een deken weg. 24 uur of langer, net hoe zuur je het hebben wilt.

Zeef de drank en vang het vocht op, dit drink je.

Wat in de zeef blijft kun je weer nieuwe kefir mee maken. Of je zet het in een klein laagje melk in een pot in de koelkast om te bewaren voor een volgende ronde. In de koelkast kun je het weken bewaren. Je kunt het ook invriezen dan kun je het maandenlang bewaren.

Als je het invriest en later ontdooit moet de kefir wel even op gang komen.

 
Je hoeft de melk niet te verwarmen. Ik doe de kefir gewoon in koude melk en zet het weg in de kast, op kamertemperatuur dus. Werkt prima.

 
@Dirtsa,

Wij nemen a.s. zaterdag wel even wat voor je mee.

@Janse,

Het kan inderdaad hoor, kefir in koude melk, alleen dan verloopt het fermentatieproces wat langzamer als dat de melk is verwarmt tot 30graden.

 
Poekie, gaaf, dankjewel :D

Ik las net op internet dat je een plastic zeef nodig hebt, hebben jullie die ook of gebruik je wat anders?

 
Wij gebruiken de ene keer een plastic zeef en een andere keer een stalen zeef.

het maakt niet zoveel uit, net wat er voor handen is.

Je moet alleen wel uitkijken als je de kefir een keertje uitspoelt, (1x in de 7 a 8 weken) dat je dat niet met heet water doet.

Anders verslijmt de kefir en is het 'weg'.

Spoelen kan gewoon met koud water.

 
Ik heb begrepen dat de kefir een verkeerde reactie vertoont met staal en dat je dus een plastic vergiet moet gebruiken.

Mike

 
Het maakt echt niet uit.

Wij maken zo vaak kefir.

Co gebruikt het meest een plastic vergiet maar soms een stalen vergiet en alles gaat gewoon goed.

 
Waar kun je zo'n plastic zeef kopen? Ik heb wel plastic vergiet, maar daarvan zijn de gaatjes veel te groot.

 
@ Dirtsa, mijn plastic bolzeef heb ik gekocht in de supermarkt Kaufland in Duitsland. Het was een stuk goedkoper dan op internet. Geen idee of die zeef te vinden is in de Nederlandse winkels. Heb het nooit gezien hier.

 
Erik doet vaak boodschappen in Duitsland, ik laat hem daar wel even kijken. bedankt voor de tip.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.073
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan