melkkefir

Quote:
Voeg room dus liever later toe, ook bij mijn yoghurt.


Goed idee Boselfje, met dat probleem zat/zit ik ook, vooral bij de kefir.

 
Room gaat bij mij prima en het voordeel is, dat het gelijk mee fermenteert. Ik verteer n.l melkeiwit heel slecht en op deze manier gaat het goed.

 
Ik vind het dan nog extra lekker om de room met een garde op te kloppen en dan pas door de yoghurt te scheppen! Mmm

Ja Boschje, daar heb je natuurlijk gelijk in dat het dan wel al wordt voorverteerd. Ik heb er zelf geen last van.

 
Dinsdagmiddag heb ik de melkkefirkorrels (van marktplaats) ontvangen en in 24 uur een dikke zure melk ervan gemaakt. I.v.m. het opstarten heb ik deze portie weggegooid maar het leek goed te smaken.

Was ook prima verpakt, goed geseald en droog overgekomen. Via de e-mail een uitgebeide PDF met instructies t.a.v. bereiden en bewaren. Een aanrader!

Hilda

 
neem aan dat je dit niet via marktplaats hoeft te doen als zo veel mensen hier kefir maken...;-)

Als het goed is groeien ze als kool namelijk!

 
ik doe gewoon een paar schepjes kefir yoghurt uit de supermarkt en doe die in de rauwe melk en laat ze fermenteren, gaat toch evengoed?

 
Ja hoor, is prima. Alleen de kefir uit de winkel heeft een andere geur en smaak - zachter en meer yoghurtachtig vind ik - dan de kefir van korrels. De korrels geven een scherpere, zuurdere kefir. Ik denk dat de samenstelling beestjes verschilt en de fermentatietijd uitmaakt.

Hilda

 
ik heb al eens kefirmelk gemaakt met gevriesdroogde kefir en dat smaakte hetzelfde als die ik met yoghurt maak. Hoe langer de fermentatie, hoe zuurder en scherper de smaak vind ik. Ik denk dat het hem gewoon om de bacteriën gaat, maar misschien moet ik eens de korrels proberen om te zien of er een verschil is.

 
Ik heb nu nog maar een beetje, genoeg voor een halve beker, maar als het wat is aangegroeid kan ik, als je wilt, wel wat naar je opsturen.

 
Ik maak mijn kefir met rauwe melk. Ik haal maar 1x per week rauwe melk en soms is de melk die ik gebruik 6-7 dagen oud en ruikt het wat zurig. Ik gebruik het dan wel gewoon, omdat ik er vanuit ga dat je natuurlijk gezuurde melk ook gewoon drinkt. Erg lekker vind ik het niet.

De melk wordt elke drie dagen bij de boer opgehaald, het kan dus zijn dat het al 2-3 dagen oud is als ik de melk koop.

Zouden jullie rauwe melk van een week oud die zurig ruikt nog gebruiken om kefir te maken? Ik bewaar het goed gekoeld en vervoer het ook in een koeltas met ijselementen, vooral met dit weer.

 
Zure rauwe melk = gefermenteerde melk, vergelijkbaar met kefir. Ik denk dat er niets verkeerds aan is als je maar zeker weet dat de boer het schoon bewaard heeft. Doordat het pas na een week in de koelkast wat zurig wordt kan het misschien zijn dat er ongewenste bacteriën meeliften in de melk en dat wil je niet. Als je in 24-48 uur buiten de koelkast met schone melk zure melk maakt is je kans op foute bacteriën misschien wat kleiner. Helemaal met verse, net gemolken melk. Maar dat beredeneer ik, ik weet het niet zeker.

Hilda

 
ik drink het nog gewoon hoor als het wat ouder is. Het is wat zuurder maar in mijn ogen kan het geen kwaad. En kefir er van maken lijkt mij al helemaal geen probleem. Zolang je maar zeker weet dat de boer zijn werk goed doet en het natuurlijk biologische rauwe melk is!

 
Ja het is biologisch dynamische rauwe melk en voor zover ik kan zien werkt hij heel schoon, de opening van de melktank spoelt hij in ieder geval altijd goed na en hij wast zn handen eerst. Ik mag ook gewoon mee naar de tank. En ik leef nog in volle gezondheid, dus het zal inderdaad wel goed zijn:)

Hilda ik snap jouw beredenatie ook. Ik overweeg ook om meteen alle melk te fermenteren en dan dagelijks een portie te nemen, maar ik wil het liefst 'verse' kefir. Al kan ik het natuurlijk ook met bijvoorbeeld de helft van de melk doen.

 
Ik maak regelmatig kefir van wat oudere, zurige rauwe melk. Tot nu toe gaat dit uitstekend.

 
Waar halen jullie de kefir vandaan?

en wat is het verschil tussen de kefirpoeder, kefirkorrels of kefirplant?

Ik kan niet ontdekken op i-net of de kefirpoeder hulpstoffen bevat?

 
Ikke, hierboven ergens noem ik marktplaats. Poekie en Haluk hebben het van makersdieet.nl. Allebei goed. Dan krijg je levende korrels die aangroeien en waarmee je eindeloos doorkweekt. Tzt hebben mensen korrels over, dus misschien wil iemand iets aan je afstaan. Je mag van mij maar dan moet je nog eventjes geduld hebben, ik ben net aan het opstarten. De zakjes poeder zijn vergelijkbaar met yoghurtstarter, iherb verkoopt het en brouwersmarkt.nl ook. Lekkerromig maakt 'm met in de winkel gekochte kefir. Suit yourself.. :wink:

Hilda

 
Mijn gevoel zegt dat de levende korrels beter zijn dan de zakjes poeder, de zakjes poeder bevatten waarschijnlijk hulpstoffen?

@lekkerromig, hoe maak je kefir met uit de natuurwinkel? gewoon een beetje toevoegen aan melk en dat 24 uur wegzetten?

 
Wat voor thermometer gebruiken jullie voor het maken van yoghurt en kefir?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.324
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan