Ik ben in de war over magnesium olie, misschien weet iemand anders hier meer vanaf.
Afgelopen week Zechstein magnesium olie besteld( in een spray flesje), nadat ik had gelezen dat magnesium beter via de huid wordt opgenomen dan oraal. De magnesium olie voelt olie-achtig aan, maar zoals Rapuzel zei is het enkel water en magnesium chloride. Tot vorige week slikte ik magnesium citraat pillen, met goede resultaten.
In de
topic over bitterzout zei Gerrit onlangs nog om voorzichtig te zijn met magnesium, vanwege de magnesium-calcium balans. Er zijn ook wat sites op internet die waarschuwen voor de bijwerkingen van magnesium. Mijn eerdere ervaring tijdens het innemen van magnesium citraat pillen is dat het gigantisch heeft geholpen tegen spierpijn, rusteloze benen en stress over het algemeen. Ik begrijp wel dat je door het oraal innemen van magnesium een overdosis kan nemen, maar ik heb nooit klachten gehad.
Maar is het niet een ander verhaal met magnesium olie? Heb je niet veel minder kans op een overdosis door de inname via de huid? Ik heb op verschillende sites gelezen dat je zelfs geen overdosis kan nemen via opname via de huid. Op zich klinkt dit logisch: als je gaat zwemmen in de Dode Zee kan je toch ook geen magnesium overdosis krijgen? Door veel zonnen krijg je toch ook geen vitamine D overdosis?
De aanbevolen dosis varieert per website van 6 spray spuitjes tot 40 (afhankelijk van het lichaamsgewicht) spray spuitjes. Heel verwarrend.
Ben ook een
hele lijst aan enthousiaste ervaringsverhalen tegen gekomen op internet. Het smeren van magnesium olie kan oa. helpen bij:
- Migraine (tijdens aanval op slapen smeren)
- Acne / rimpels (op de gezichtshuid smeren)
- Psoriases / eczeem / schimmelinfecties (plaatselijk behandelen)
- Steviger tandvlees en re-mineralisering tanden (poetsen)
- Slaapproblemen
- Haar versteviger (tijdens of na wassen gebruiken)
- Spierpijnen / restless leggs
Deze week kamp ik weer met zeer pijnlijke nek en schouders vanwege stress. Ik heb 2 dagen heel verschillende hoeveelheden gebruikt om te kijken wat het effect is op spierpijn.
Dag 1: 6 spuitjes, resultaat: spierpijn even erg.
Dag 2: 20 a 25 spuitjes, resultaat: spierpijn erg verminderd.
Ik heb het gedeeltelijk op mijn gezicht gesmeerd. Het resultaat is een heerlijk zacht aanvoelende huid de volgende ochtend.
De volgende dingen blijven onduidelijk over deze wonderolie:
1. Hoeveel magnesium olie spray is de aanbevolen hoeveelheid?
2. Kan je wel/niet een overdosis via huidopname krijgen?
3. En hoe zit het dan met de calcium-magnesium balans als je de olie op de huid smeert?
Er zijn een aantal goede boeken verschenen over magnesium, dus die staan op mijn lees-lijst.