kefir

Ik heb ook een vraagje over melkkefir, hoe vaak moeten de korrels met koud water afgespoeld worden? Elke keer of af en toe?

 
Je hoeft de korrels zeker niet elke keer af te spoelen. Misschien 1 keer in de maand.

Ik heb ze de afgelopen twee maanden niet afgespoeld en ze doen het perfect.

Sommige mensen spoelen ze nooit af en dat gaat ook goed.

Zonne, heb je nog meer klachten door de kefir? Bv 'borrelende' darmen en winden laten?

 
Nee verder geen darmklachten, maar mijn buik is echt mega opgezet. Dat scheelt zo een paar cm in omvang !

 
Misschien een verminderde eiwit vertering. Heb je dit ook als je veel vlees eet?

Maar het kan ook heel goed te maken hebben met de gepaseuriseerde melk. Gewoon proberen hoe het gaat met rauwe melk kan nooit kwaad natuurlijk.

 
Van veel vlees heb ik geen last geloof ik .

Het enige adres wat ik hier in de buurt weet die misschien rauwe melk verkopen was dicht vandaag .....

 
@Pike: ik ben bang dat de kefirkorrels toch zijn overleden. De kefir smaakt echt niet lekker meer. Misschien zijn ze toch aangetast omdat ik meerdere keren een rvs-zeef heb gebruikt. Jij had ook twijfels over die van jou toch? Anders wil ik wel weer een lading afnemen ;-)

 
@ San, de kefirkorrels van mij zijn toch nog helemaal oke, ik had ze gewoon een paar keer te lang in de melk laten zitten zodat de kefir echt te zuur was geworden.

Maar nu is deze weer helemaal goed.

De stalen zeef kan heel goed de oorzaak zijn dat de kefir niet goed is maar het kan helaas ook zo zijn dat jij of jullie het gewoon niet lekker vinden.

Maar goed, mail mij binnenkort maar even dan kijk ik wel wanneer ik een nieuwe lading kan sturen.

 
Mooi dat die van jou nog ok zijn Pike! Ik ga gewoon nog een poging wagen met nieuwe korrels: dan weet ik in ieder geval zeker dat ik weer goede heb. De kefir smaakt nu echt raar, niet alleen zuur. Nee lekker vinden we het hier thuis niet, maar ik wil het wel blijven gebruiken aangezien het supergezond is :) Ik zal je binnenkort weer mailen. Heb jij het nog laat gemaakt gister?

 
Nee ik ben ongeveer om kwart over twaalf of half een weg gegaan geloof ik, niet veel later dan jullie.

Maar het was toch ruim half twee voordat ik thuis was.

 
Hey San,

Ik heb nog twee zakjes gedroogde kefir korrels in de koelkast liggen. Deze heb ik een keer gekocht om eventuele melk die ik over had om te zetten in kefir. Maar in de praktijk doe ik er niets mee.

Deze mag je van mij hebben, ze kunnen zo in een envelop en kunnen door de brievenbus dus het kost nagenoeg niets.

Ze zijn nog tot Oktober houdbaar.

Misschien dat deze vorm van kefir iets milder van smaak is, het is altijd te proberen toch?

Hier heb ik het vandaan:

http://www.kefir.nl/page/home/

 
@zonne: heb je ongeveer 50 gram over?

@Pike: ja misschien smaakt dat beter, ik kan het proberen. Heb je het zelf al eens gemaakt?

 
Hoi San, ja ik denk dat ik dat wel over heb hoor ! Mocht je ze willen, vraag Mike of Poekie maar om mijn e-mailadres !

 
San, die poederkefir smaakt inderdaad veel milder (vind ik tenminste). Ik ben daar destijds mee begonnen en beviel me goed maar tegenwoordig toch aan de kefirkorrels.

 
Mijn melkkefirplantje is dood gegaan (of, heb ik dood laten gaan), maar ik wil het toch weer gaan drinken. Als er nog iemand een keer een paar korreltjes over heeft, hou ik me ook aanbevolen.

 
Pinklady, je kunt me je adres mailen (op mijn naam klikken), dan stuur ik wel een zakje op.

 
@ San, ja ik heb het wel eens kefir gemaakt met zo'n zakje en vond het inderdaad iets milder dan met de kefir roosjes.

Zal ik ze gewoon naar je opsturen? Doe ik ze morgen op de bus dan heb je ze dinsdag wel.

Kost maar een postzegeltje en die krijg je van mij.

Ik heb net even gekeken en ik heb net niet genoeg korrels over om er genoeg weg te kunnen geven.

Over een dikke week of zo denk ik wel.

Je kan natuurlijk ook van het aanbod van Zonne gebruik maken.

 
San, Ik twijfel ondertussen een beetje of ik wel 50 gram kefir over heb ...... Ik begrijp dat je daarmee een halve liter melkkefir kan maken . en dat maak ik nu net zelf. Dus het zal waarschijnlijk wel wat minder zijn dat ik over heb.

 
@San ik heb nog wel voor je

stuur het op, kost je alleen de postzegels.

laat maar weten of je wilt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.771
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan