kefir

ik dacht dat er juist veel melk bij moest? Het leeft toch van de suikers in melk? Door het te koelen vertraag je het proces maar als je er maar weinig melk bij doet dan heeft de kefir al snel niets meer om van te leven...

kan me natuurlijk vergissen...

ik spreek alleen voor de melkkefir.. water kefir heb ik nog nooit gebruikt!

 
Dat denk ik ook. En het wordt volgens mij sowieso een klont, gewoon afspoelen en je kunt weer beginnen. Vooral als je het maar een dag (of twee, drie) bewaart omdat je een overschotje hebt. Je kunt ook met minder korrels een kleinere hoeveelheid maken, voldoende voor één dag. Bewaar de rest in de vriezer of geef/gooi het weg. Opeten kan ook, ik heb het geprobeerd, het zijn net winegums! :)

 
er zijn verschillende sites waarin precies uitgelegd wordt hoe je melkkefir of waterkefir kunt bewaren, koelkast of diepvries.

Ik doe de kefir altijd in jampotje, met een beetje melk, tot nu toe altijd goed gegaan hoor. Eventueel eens per week even schoonspoelen en met weer beetje nieuwe melk wegzetten.

 
Helaas is de advertentie weg van marktplaats. Weet iemand hoe deze dame heet waarvan de kefir goed is? Ik wil graag beginnen met melk kefir maken en graag zeker zijn dat ik goede bloempjes heb.

 
Ik heb hier nog water kefir liggen. Als iemand wilt roep maar. Ik hoef er niks voor te hebben

 
Ja graag EY! Ik wil het ook weer eens proberen, kefir. Ik heb het ongeveer 15 jaar geleden ook een paar keer gemaakt, met " gewone" melk, maar dat beviel me niet. Nieuwe poging met rauwe melk dit keer. Ik zal Mike vragen om je mailadres.

 
ik heb vaak melkkefir over. Wil het met liefde en plezier opsturen. Weet alleen niet goed hoe ik het moet verpakken?

 
Wat zijn de voor- en/of nadelen van melkkefir tov waterkefir?

Wanneer zou ik voor melkkefir willen kiezen of waarom juist voor de waterkefir?

Is de voedingswaarde van beide gelijk? muv het verschil tussen rauwe melk en water.

wat valt te zeggen van de bereidingswijze en houdbaarheid als verschil?

Ik heb er geen ervaring mee. Ik wil het graag proberen (heb beide niet in huis) maar weet nog niet welke ik het beste kan nemen.

Paul

 
Ik wil graag melkkefir Boschje, leuk dat je dat aanbied! Ik weet alleen ook niet hoe je het moet versturen en ik moet nog even de benodigheden ervoor in huis halen komende week.

 
@Asaya, als je me via Mike je adres geeft, stuur ik ze op als ze weer wat gegroeid zijn. Zal denk ik eind van de week wel zijn.

 
Mijn moeder maak altijd zelfgemaakte yoghurt genaamd raib. Van rauwe melk met een scheut karnemelk erin. De volgende dag is het heel dik als je dit op een warme plaats wegzet. Als kindzijnde vond ik het nooit echt lekker. Nu ben ik er dol op en kopen we het vaak bij de marokkaanse winkel. Is dit proces hetzelfde of is kefir toch totaal anders? Het lijkt mij wel hetzelfde.

 
@Alexandra,

waterkefir kun je niet gebruiken in rauwe melk hoor of andere zuivel dat moet echt met water en o.a. suiker.

Er is nog een site over kefir: makersdiet

Lia

 
Weet ik Lia. Sinds ik op t forum zit veel gelezen over kefir, maar moest weer over de drempel heen, omdat ik het de vorige keer (15 jaar geleden) niet lekker vond. Ondertussen drink ik wel meer dingen die ik niet lekker vindt, maar wel goed voor me zijn (bitterzout) en wil ik het dus weer een keer gaan maken.

 
@ Boschje

Heb Mike gemaild, laat mij via de mail nog even weten hoe en wat betreft de verzendkosten oke? Fijn dat je dit wilt doen!

 
@Noor: raib is dus niet hetzelfde als kefir, al lijkt het proces wel op hetzelfde.

De bacterie-cultuur in karnemelk is anders dan die van de melkkefir. Bij melkkefir wordt de melk niet dik (tenminste bij mij niet).

Ik deed laatst Griekse yoghurt bij de melkkefir en toen werd het wel heel dik. Het kwam zelfs uit de container gezet. Volgens mij zit in melkkefir niet de lactobacillus die wel in yoghurt en karnemelk zit.

Qua smaak zou ik het niet kunnen vergelijken, want raib ken ik niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan