kefir

De korrels hebben soms startproblemen en het lukt de eerste keer vaak niet. Ik denk eerder dat je te veel melk hebt gebruikt misschien. Was het wel zuur? Even goed schudden om een meer homogene substantie te krijgen wil ook nog wel eens wat doen voor het oog.

 
@ Lia, ik heb het wel gezeefd voor ik het ging proeven

@ Tanja, het smaakte wel zuur

Ik ga het gewoon nog een keer proberen. Ik heb van de bieb het boek van Peter Bauwens liggen en dat had ik eerst gelezen. Daar staan een heleboel recepten in voor zowel melkkefir als waterkefir. De aanhouder wint. Ik heb de korrels goed uitgespoeld nu en in rauwe melk in de koelkast gezet.

 
Het ligt ook heel erg aan de temperatuur waarop je het laat fermenteren. Ik ruik er aan als ik twijfel. ALs het nog melkig ruikt laat ik het nog even staan. Als de wei zich begint af te scheiden, heldere vloeistof onderin, weet je ook zeker dat het lang genoeg heeft gefermenteerd.

 
Ik maak steeds meer kefir en vond het een nogal tijdrovend werkje worden. Nu heb ik de kefir in de sla centrifuge gedaan ipv de korrels eruit te zeven. Werkt supergoed. Moet je wel eentje met kleine gaatjes zoeken, anders heb je kefirkorrels in je kefir.

 
Ik heb vandaag 200 ml slagroom met 200 ml kefir gedronken. Erg lekkere combinatie. Pure kefir vindt toch te zuur.

 
Lieve mensen,

Ik ben herstellende van een maagontsteking.

Ik drink momenteel rauwe melk en ga mijn yoghurt maken.

Om aan goede probiotica te komen wil ik graag melkkefir gaan proberen.

Wie heeft er wat melkkefir voor mij over?

Groetjes,

Marjan

 
Forummers,

Ik heb een tijdje geprobeerd waterkefir te maken, maar ik kan echt niet wennen aan de smaak :(

Ik heb nu een complete set: waterkefirkorrels, eventueel een glazen pot+ kokosbloesemsuiker (nieuw en vol pak)

Daarmee kun je meteen aan de slag!

Mail even naar voeding-gezondheid@hotmail.nl

liefssss

 
@Heidefiets,

Over een paar weken heb ik denk wel weer wat over.

Heeft niemand verder melkkefir voor Heidefiets?

San,

Hoe gaat het met de kefir? Wil graag weten of de korrels de reis goed doorstaan hebben.

Dan kan ik een volgende keer hetzelfde doen bij het versturen.

 
Ik heb ook wel kefir over. Volgens mij kun je via Mike mijn mailadres krijgen. Stuur mij even een mailtje met je adres dan.

 
Ik vrees dat ik de melkkefir van biologische melk ( niet rauwe melk dus ) niet kan verdragen. Ik heb weer helemaal een opgezette buik ervan. Of moet ik er gewoon mee doorgaan en is het een kwestie van wennen ???

 
Ik ben even aan het lezen in dit topic, en zie nu pas je vraag Pike :oops:

De korrels zijn prima aangekomen, en doen wat ze moeten doen. Van de smaak zijn zowel ik als partner geen fan, maar goed, het is niet anders ;)

 
Je kan proberen of het met wat meer of minder korrels lekkerder wordt of korter of langer laten staan?

Wat je ook nog kan doen is wat room laten mee fermenteren.

 
Ik heb echt 20 cm korrels in de 1 liter pot, zodat hij lekker dik wordt en San die laatste tip is echt goud, slagroom door de melk en het wordt heerlijk romig.

 
Heeft het zin om door te gaan met melkkefir van biologische melk als mijn buik ervan opgezet raakt ? Kan dat nog over gaan ? Of is enige alternatief nog rauwe melkkefir proberen ?

 
Ik zou zeker rauwe melk kefir proberen Zonne, als je er aan kunt komen. Het zou wel eens verschil kunnen maken!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.519
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan