kefir

Cham, in slagroom bewaren gaat goed, heb ik vorige week nog gedaan toen mijn melk op was.

 
als mijn kefir klaar is zeef ik de kefirroosjes eruit en zet ze gelijk in een potje kefir. had jij de kefir die klaar is gelijk opgedronken ofzo :D

 
Haha ja :) Als het net klaar is vind ik de kefir het lekkerst.Het was een halve liter anders fermenteerd het bij mij niet echt goed nu het kouder word.

 
Ik heb de waterkefir besteld bij kefirshop.nl

Weet iemand trouwens hoe dat zit met de omzetting van alcohol in de kefir? Is dit schadelijk als je er veel van drinkt?

 
Ik was begonnen met waterkefir, maar ik heb het gevoel dat er te veel suiker in achterbleef, ook als ik het langer liet staan (bijv. een week). Exit waterkefir. Omdat ik mezelf als een (pre-)diabeet beschouw, omdat je op internet kunt lezen dat waterkefir niet goed is voor suikerpatienten en omdat ik al eens goed gewaarschuwd ben door een behandelaar dat ik mijn leven lang bij geraffineerde bietensuiker uit de buurt moet blijven heb ik besloten met de waterkefir te stoppen (toch wel een beetje pijn in mijn hart, maar ja). Melkkefir kan niet bij mij omdat ik allergisch ben voor alle melkprodukten in welke vorm dan ook. Resten nog de opties kombucha: die kun je echt tot azijn fermenteren en jun: vergelijkbaar met kombucha, maar deze zwam teert op groene thee en honing.
 
hoi Marijan goed idee!
Ga ik me ook nog eens in verdiepen.
Alhoewel ik qua zure voeding het liefste dranken tot me neem omdat ik die met een rietje kan eten: mijn tanden zijn zeer erosiegevoelig namelijk.

Ik bedacht me ook nog dit: misschien kan ik kijken hoever ik kan gaan met waterkefir relatief azijnachtig maken net als met de zwamdranken. Geen idee of dat mogelijk is.
 
Hi Lievergezond, ik heb dit kurkuma drankje ontdekt, dit kun je uiteraard met minder honing maken of langer laten staan tot de honing is omgezet in zuren. Ik vind het een heerlijk drankje plus een ideale manier om meer kurkuma binnen te krijgen, fermenteren maakt het beter opneembaar ook nog eens: http://m.expand-your-consciousness.com/delicious-cancer-fighting-turmeric-soda/?t=HHL

En bietenkvass is ook een drankje :)

http://traditionalcookingschool.com/2015/10/12/56-fermented-probiotic-drinks-beyond-kombucha-kefir/
 
Tanja, dank voor de tip van dat drankje met curcuma en honing. Echt een goede tip. Bietenkvass een drankje, oho dat wist ik niet!
 
@lievergrzond

Heb je wel al melkkefir geprobeerd? Waar de meeste voor intolerant zijn, wordt redelijk veel verteerd, lactose en caseine.
Misschien is geitenmelk een betere optie, ik haal het in de supermarkt, maar heb geen idee hoe de kwaliteit is,rauw is altijd beter.
 
hoi Alan, ja ik heb melkkefir geprobeerd. Dank voor het meedenken. Ik heb zoveel last gehad van sinusitis dat ik alle melkprodukten behalve soms wat roomboter tegenwoordig op nadrukkelijk verzoek ook nog van een holistische tandarts laat staan. Uiteraard wel met weemoed. Maar die sinusitis waarvan ik zeer vermoeid werd en kiespijn kreeg (door de kaakholteontstekingen), kan ik echt missen als kiespijn.
 
weet iemand hoe het nu eigenlijk zit met het verhitten van kurkuma? Ik heb een tijd de wortels gebruikt rauw dus, blijkbaar is dit niet goed.maar ergens anders lees ik weer dat kurkuma niet verhit mag worden,of geldt dit voor het poeder? Ik kom er even niet uit.
 
Wat ik begreep; liefst verhit (in curry of stoof oid) maar enkele keer rauw kon volgens mij geen kwaad en had weer andere voordelen.
 
Dat hele rauw vs. verhit-gedoe is ontstaan door de Raw Food-beweging, die van mening is dat gekookt voedsel giftig is en minder voedingsstoffen bevat. Kijk naar hoe wortelkruiden als kurkuma, gember, maca en galanga traditioneel worden bereid. NIEMAND eet deze rauw! End of story, punt.

Mike
 
Itt vorig bericht http://tinyurl.com/hdyon8f dat ik de handdoek in de ring gooide voor wat betreft de waterkefir: Ik heb een gewijzigd inzicht ontwikkeld doordat ik toch nog even doorgegaan ben met de waterkefir: dan maar aan mijn vriend voeren dacht ik. Officieel moet je waterkefir 3 dagen laten staan en dan moet je hem weer verversen. Dat doe ik dus niet. Ik laat hem rustig een week staan en dan ververs ik hem pas (het is nu ook winter, dus dat kan er ook aan bijdragen dat dat nu een week duurt en dat dat goed gaat). Dan heb ik de minste suikerresiduen over en de waterkefir smaakt lekker naar tonic: beetje bitter. Niets mis mee, maar ik moet geen zoete zooi hebben!
 
In vitro studies on breast, colon, skin and gastric cancers and leukemia cell lines and experimental studies on different sarcomas consistently showed beneficial effects of kefir on cancer prevention and treatment. The results of this systematic review suggest that kefir may be associated with cancer prevention and it also has beneficial effects in cancer treatment. This protection may be associated with kefir bioactive components including peptides, polysaccharides and sphingolipids. http://tinyurl.com/qdb4unq via http://tinyurl.com/zotodeb

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.474
Berichten
503.069
Leden
8.635
Nieuwste lid
halfedelsteen
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan