Is de sauna nou echt zo gezond?

G

Guest

Guest
Na het sporten op de sportschool ga ik altijd 10 minuten in de sauna. Het geeft me altijd wel een ontspannend gevoel. Maar voegt de sauna naast dat het ontspannende werkt, nog meer toe. Ik hoor tegengestelde berichten van mensen over het feit dat de sauna ontgiftend en reinigend werk. Ik hoor graag de meningen hier van de mensen op het forum of sauna nou wel zo gezond is voor iederen.

 
Alles wat de lichaamstemperatuur verhoogt is per definitie ontgiftend en daarmee dus gezond, zolang het maar geen overbelasting voor je lichaam bezorgt.

Mike

 
Ah daarom knap ik altijd zo op van een hete douche (45 graden)

En iedereen maar roepen dat het zo slecht voor je is .

 
Haha, mijnlijf, dat heb ik nou ook altijd. Ik vind het heerlijk om 's ochtends gelijk na het opstaan een hete douche te nemen. Ik heb dan altijd het gevoel dat mijn dufheid zo via het doucheputje wordt afgevoerd. Douchen geeft mij energie.

Ik geloof trouwens niet dat douchen slecht is. Wat slecht voor je huid is zijn m.i.al die douchegels. Ik doe het altijd zonder en dan lekker nadien je helemaal invetten met kokosolie of olijfolie.....hhhmmm

 
Ben ook dol op hete douche. Bij al die hitte wel voldoende sole drinken, zout en water vliegen eruit door het transpireren :p Ga nu een heet bad nemen, met magnesium. Ik wil nog wel eens hoofdpijn krijgen na een heet bad, dat gebeurt niet als er magnesium in het bad zit, grappig hé!

 
Gelijk na het opstaan ga ik nooit meer onder de douche .

Ik heb het in het verleden weleens gedaan maar voel me er niet goed bij .

Heel vreemd maar heb dan het gevoel dat ik onderuit ga en mijn hele verdere dag gaat dan alles mis .

Ik ga liever in de avond gelijk na het eten , en idd zonder rotzooi en heerlijk kokosolie .

 
Sinds kort hebben we een volspectrum infraroodcabine. Ik was wel eens in een langegolf infraroodsauna geweest, en dat ging prima, dus ging ik meteen 20 minuten in de IR cabine. Dat heb ik geweten! De hele nacht slecht geslapen, gek gedroomd, en om 6 uur werd ik wakker met een hartslag van 100. Niet lekker! Gelukkig kon ik toen naar de wc wat ontlasting lozen, en daarna werd mijn hartslag weer gauw normaal. Dat was dus waarschijnlijk ietsje teveel ontgifting in één keer. Nu ben ik het maar rustig aan het opbouwen. Ik zweet ook nog niet zo erg, dat schijnt na verloop van tijd vanzelf te komen, dat is vast ook gemakkelijker ontgiften.

 
Ik doe een nutritional balacing program en dat schijnt sneller te gaan met NIR. Bovendien zijn er aanwijzingen dat infrarood een positieve uitwerking heeft op verschillende kwalen, o.a. op parkinson (heb ik), zie bv hier.

Maar het is ook gewoon lekker, hoor.

 
Een half jaar geleden heb ik een levend bloedanalyse gedaan waarbij mijn bloed behoorlijk verontreinigd was. Sinds een paar maanden ga ik dagelijks in de sauna (gewoon 4,5 kW saunakachel). Vorige week mijn bloed weer bekeken, was een heel stuk schoner, het verschil was echt groot en duidelijk te zien. Wel zorg ik dat ik dagelijks de juiste mineralen binnen krijg voor de aanvulling.

Makkelijke tip om ook te ontgiften en je lever te ondersteunen: elke dag een paar jonge topjes brandnetel (als ze er zijn) en wat paardebloemblaadjes in de smoothy verwerken. Erg ontgiftend.

 
Ik heb ook de beschikking van een sauna (sauna kachel waar je water op kan gooien) nu ongeveer 6 jaar en ben hierna nooit meer verkouden of ziek geweest.

Ga er minimaal 1 keer per week in.

 
Kent er iemand het verschil tussen 'near' en 'far' infrared sauna? Volgens onderstaand artikel is 'near' te verkiezen.

http://drlwilson.com/articles/sauna_therapy.htm

Mijn ouders hebben een Healthmate infraroodcabine staan en ik vroeg me af wat voor eentje dat is.

 
Near infrared dringt dieper door in de huid en dat lijkt me dus effectiever, zie ook mijn post 10 berichten hierboven.

 
Quote:
Is de sauna nou echt zo gezond?


De sauna is voor ons Nederlanders net zo onnatuurlijk als het eten van sperziebonen die vanuit Afrika hier naar toe gevlogen zijn.

De sauna verdubbelt je hartslag in vergelijking met rust. Kortom, ben je hartpatient, lijkt het me zeker niet verantwoord om zonder deskundige begeleiding de sauna in te gaan.

De temperaturen en luchtvochtigheidsgraad in de sauna zijn verre van wat wij Nederlanders gewend zijn. En dan gaan wij de sauna in en duiken vervolgens in een koud bad. Wij zijn geen Russen, die gewend zijn aan het nemen van koude baden.

Kortom, de sauna is voor ons ineens een onnatuurlijke warmte en luchtvochigheidsgraad, en vervolgens een onnatuurlijk koud bad.

Lijkt mij een behoorlijke stress factor voor het lichaam.

Als sport stress is, dan is sauna dat zeker ook.

Andere kijk op de zaak is dat het relaxen in een sauna ook zeker ontspannend kan werken.

Mijn persoonlijke conclusie: indien je gezond bent, kun je best voordelen halen uit een saunabezoek, maar indien je met gezondheidsproblemen te kampen hebt, zou ik er nog maar een paar keer extra over nadenken, of je er wel goed aan doet om een sauna te bezoeken...

 
@Ufo: Als je hartpatient bent lijkt het me inderdaad een slecht plan om de sauna in te gaan, of als je anderszins ongezond bent. Maar in de landen waar sauna's zo populair zijn heerst toch ook geen hoge luchtvochtigheidsgraad, zoals bijv. in Zweden en Finland? En daar schijnen de mensen er toch veel gezondheidsvoordelen uit te halen. Ik denk dat het hier in NL vochtiger is in de zomer. Zij hebben dan wel weer strengere winters, maar dan zou de klap van de saunahitte voor hen toch groter moeten zijn? Het koude bad is volgens mij juist wel natuurlijk, want vroeger kwam er geen warm stromend water uit de kraan, waardoor men zich toch moest redden met koud water.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan