Is de sauna nou echt zo gezond?

Ufo,

Vandaag ben ik het veelvuldig met je oneens, valt me op! De meesten van ons hebben een veel te koude lichaamstemperatuur, omdat onze schildklier niet goed werkt. Je wilt niet weten hoe vaak ik andermans handen schud en deze koud aanvoelen! De sauna biedt een fantastische uitkomst om de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen, net zoals de zon dat van nature doet. Niks mis mee dus. Bedenk dat het lichaam warmte gebruikt om te ontgiften. Deze warmteprocessen zijn zuurstofgerelateerd.

Mike

 
Mike,

Quote:
Vandaag ben ik het veelvuldig met je oneens


Daar heb ik geen problemen mee. Ik heb een eigen mening maar sta er altijd voor open om die om te ruilen voor een betere...

Heb zelf gelukkig geen last van koude handen en voeten, maar als ik dat wel had, lijkt een saunabezoek me daar niet echt een langdurige oplossing voor.

 
Er is me ook verteld dat magnetische velden van electrische apparaten ook niet echt goed zijn voor je lijf. Een kachel van 6000 W in een sauna? Gevoed door 380 krachtstroom. Hoe kan ik dat dan zien?

Ene kant ontgiften, naast een enorm magnetisch veld.

 
Ik ben zelf erg gebaat bij de sauna, ga het liefst 2 keer per week er in. Wel merk ik dat ik niet altijd behoefte heb om mijn lichaam met ijskoud water te besproeien. Ik koel mezelf ook langzaam af zeker in de winter.

Mijn motto is je warmt ook langzaam op, als ik wel de behoefte heb, dan sta ik onder de koude douche en anders lauw.

Belangrijk is ook dat je dit langzaam opbouwt zoals het opwarmen en afkoelen.

 
Ik had een sauna in huis/ heb ik nog steeds (lange afstandgeval: niet de korte golf alias volspectrum). Deze heb ik alweer een heel tijdje geleden intensief gebruikt. Twee keer op een dag een half uur vaak. En moe als ik er toen van werd als ik weer een half uur had gezeten. Plus ik kwam erachter dat ik een infraroodoverkill had destijds toen iemand door de NES-scan haalde. Dus toen durfde ik er op een gegeven moment niet meer in. Maar nu ben ik vanwege het hooikoortsseizoen: de geirriteerde slijmvliezen / de irritante sinusitis weer de sauna ingedoken. Ik zag dat dit apparaat https://www.fatsforum.nl/topic/medinose-tegen-allergie ook op basis van infrarood fungeert tegen hooikoorts. Dus ik dacht: waarom niet gewoon gelijk in de sauna om mijn lichaam zoveel mogelijk te ontlasten? En ik vind het nu weer zo heerlijk, gelukkig. Ik denk wel dat ik het fijner vind om het in de ochtend te doen op nuchtere maag dan nu zelfs 3 uur na het diner (ik verteer niet makkelijk). Ik denk trouwens niet dat de sauna iets aanvangt tegen de oorzaak van de hooikoorts, wel tegen de gevolgen en tegen meer problemen in het lichaam: het is in elk geval een vorm van detox die de lever rust geeft en die het parasympathische zenuwstelsel stimuleert.

 
Ik ben heel erg opgeknapt sinds ik regelmatig in de infraroodsauna ga...ik had last een kapotte thermostaat en kon/vooral als het kil is in NL helemaal verkrampen van de kou.In de sauna wordt alles weer even goed doorbloed en verwarmd..ik merk een positief effect op alles door de IR sauna. {mn huid,doorbloeding,stofwisseling} ik moet wel zeggen..ik neem nooit een koude douche oid erna.In de gebruiksaanwijzing van de sauna staat ook dat je dat beter niet kan doen omdat je na het saunagebruik nog een beetje door suddert zeg maar qua warmte.

 
@ L-lady:
Quote:
In de gebruiksaanwijzing van de sauna staat ook dat je dat beter niet kan doen omdat je na het saunagebruik nog een beetje door suddert zeg maar qua warmte.


Dat is nog eens geluk hebben :p , want ik voel ook in niets de behoefte tot het nemen van een koude douche na de sauna!

 
Quote:
Your body consists of over 99 percent water molecules, but the water in your cells is not regular water, but highly structured water with special properties

There is a fourth phase of water, not H2O but H3O2, and can be called living water. It’s more viscous, dense, and alkaline than regular water; has a negative charge, and can hold energy, much like a battery, and deliver energy too

The key ingredient to create this highly structured water is light, i.e. electromagnetic energy, whether in the form of visible light, or infrared wavelengths, which we’re surrounded by all the time

One reason why infrared saunas make you feel so good is because your body’s cells are deeply penetrated by infrared energy, which builds and stores structured water. The same goes for light therapy, spending time in the sun, and laser therapy.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/08/18/exclusion-zone-water.aspx?e_cid=20130818Z1_SNL_Art_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20130818Z1

 
Ik ben van de zomer bij toeval in een sauna terechtgekomen.. ik was er bijna niet meer weg te krijgen. Wat voelt dat goed zeg! We deden ook hitte afwisselen met koude douches, en daarna weer de hitte in. Ik geloof dat het in totaal 6 uur duurde. Ik houd het erin.. alle gifstoffen eruit!

 
Ik kan ook echt niet zonder..laatst met die warmte 2 weken niet geweest maar alle lichamelijke klachten worden dan steeds erger..moet minimaal 1x per week in de infrarood..vorige week 3x in de week geweest en kreeg er echt een gezondheids boost van..slaap er ook beter door.

 
Quote:
We deden ook hitte afwisselen met koude douches, en daarna weer de hitte in.


Dat is dan weer een voordeel van de Infrarood (IR) Sauna: Je hoeft hierbij geen koude douche / stortbad te nemen, maar na de sauna rustig gaan liggen 'uitdampen'.

 
Over koud douchen na een infrarood sauna-sessie:

Quote:
Infrarood Lamp Sauna

In deze sauna’s wordt er gebruik gemaakt van infraroodlampen. Deze zenden infrarode stralen, en dringen diep binnen in het lichaam. Na gebruik van deze sauna mag men nooit afkoelen met koud water omdat de warmte anders opgesloten zit in het lichaam.


Vergeet niet ook de mineralenbalans op peil te houden: door dat gezweet zweet je ook de nodige mineralen uit:

Quote:
Tijdens de saunagang kun je door het zweten veel elektrolyten verliezen. Vul deze aan d.m.v. Keltisch Zeezout.

http://www.ahealthylife.nl/gezondheidsvoordelen-van-de-sauna

 
Natuurlijk kan men zich prettig voelen in een sauna of het effect ervan na de sauna als weldaad ervaren. Toch stel ik me de vraag,wat mist men zodat de sauna nodig is om je zo positief te voelen.Ik werk de hele dag in een temp.van 18 a 19 graden met de circulatie aan,in een korte broek en t shirt.Mijn lichaams temperatuur blijft mooi binnen de normale waarde.Voel me er prima bij.Ik zie geen noodzaak om de temp.op te voeren ,bv.in een sauna ,zodat het lichaam dan weer hard moet werken om af te koelen.Ik mis dit niet.

maar zo als vaker ,to each it's own.

ad

 
Ad Ligtvoet: ik wil wil een antwoord op geven op je vraag:

wat mist men zodat de sauna nodig is om je zo positief te voelen.

1. een goed detoxvermogen en daarvoor in de plaats een overbelaste lever en dito bijnieren:

2. een goede gemiddelde lichaamstemperatuur;

3. vermogen om lang in de zon te zitten (bij bijnieruitputting) mist vaak: terwijl diezelfde zon wel helend is natuurlijk en bijv. ook helend infrarood licht afgeeft dat het water in het lichaam structureert (zie eerdere artikel Mercola over h302);

4. bij bijnieruitputting is het niet makkelijk om in het deel van het autonoom zenuwstelsel te zitten dat juist meer concentratie geeft op rust: door de sauna kom je er vanzelf weer in, in dat rustgevende deel;

5. in mijn geval: ik word belaagd door chronische infecties en heb onvermogen om afvalstoffen als gevolg daarvan goed kwijt te kunnen: wederom een detoxvoordeel via de sauna: mijn overbelaste lever krijgt even vrijaf;

6. de sauna wekt een kunstmatige koorts op en geeft rust tegenover de chronische infecties;

7. een goede nachtrust.

 
@ lievergezond,

Maar lang niet iedereen heeft deze problemen en ik vermoed sterk(voor de duidelijkheid,ik heb er geen wetenschappelijke studie naar gedaan,maar heb wel ogen en oren)dat er vage gezondheids voordelen aan een sauna bezoek toegeschreven worden.

Nogmaals ,het een weldadig gevoel geven door de ontspanning in een sauna en dat is goed.Ik verkies de ontspanning in een andere onmgeving.Dat is alles.

ad

 
Wat lievergezond beschrijft is het ontbreken van voldoende helende warmteprocessen van het lichaam zelf. Om dezelfde reden vindt menigeen het prettig om in de zon te bakken, hun lichaam kan hen zelf niet voldoende opwarmen. Het zijn een soort koudbloedige reptiliaanse wezens geworden. Zou David Icke dan toch gelijk hebben? :wink:

Mike

 
Wat ik nu het allerfijnste vind aan de sauna is juist de afkoeling gek genoeg!

Ik ga eerst goed opwarmen in het Turks stoombad, om vervolgens kopje onder het koude bad in te springen. En daar blijf ik gerust ook nog even in. Ik herhaal dit meerdere keren. Na het koude dompelbad voel ik me voor 5 minuten weer even de energieke persoon die ik voor mijn burnout was :-D Na de droge sauna ga ik liever even rustig buiten afkoelen en later koud douchen.

 
Zoals ik schreef,niet iedere sauna bezoeker heeft daar last van.Ik zie geen echte meerwaarde in zweten ,behalve als koel mechanisme.En nogmaals,waarom naar de sauna gaan wanneer je die genoemde problemen niet hebt? Het is dan een keuze van vrijetijd besteding/ontspanning.

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.076
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan