Iers Rundvee

G

Guest

Guest
Hallo allemaal (wat ik zo zie,ken ik de mensen vh GAPSforum:) ),

Laatst zag ik grasgevoerde biefstuk uit Ierland bij de Aldi liggen. Nu zie ik steeds vaker in supermarkten over t algemeen rundvlees,zonder extra ingredienten/toevoegingen, met herkomst Ierland.

Weet er iemand of Iers rundvee algemeen grasgevoerd is?

 
geen idee, maar kijk eens op www.boergondisch.nl

zeker grasgevoerde beesten. Vlees te bestellen en erg gave boer, geeft aan huis ook kookcursussen.

 
Hallo allemaal,

Leuk dat jullie hier zijn! Als je door Ierland reist zie je niets anders dan wei, wei en nog eens wei. Veel Amerikaanse volgers van de voedingsprincipes van Weston Price eten Ierse Kerrygold-boter vanwege het feit dat deze grasgevoerd is. Als de boter van gras komt, komt het vlees dat ook.

Mike

 
Van die kerrygold weet ik idd. Ik vroeg t omdat ik het zo raar vind dat ze op verpakking zetten "Geboren in:Ierland,gemest in: Ierland,geslacht in: Ierland" Dat gemest vind ik zo raar,dat komt op mij over als in 'vetmesten' oftewel extra bijvoeren met vanalles.

Of bedoelen ze met 'gemest in' de plek waar het beestje is opgegroeid?

 
Iers rundvee groeit op op gras, maar wordt over het algemeen in de weken voor de slacht afgemest op graan. Het vlees is dan dus niet grasgevoerd, maar de boter wel.

Melkkoeien in Nederland worden overigens ook niet noemenswaardig bijgevoerd en zijn dus ook gewoon graskoeien.

 
Hey Modderbaard,ben je ook hier!:)

Hmm...Iers rundvee is dus half om half. Ik gebruik sowieso geen roomboter,alleen kokosolie dus de NL melkkoeien heb ik niet veel aan.

 
Volgens de WAPF is het niet erg als de koeien worden afgevoerd op granen, als de hoofdmoot van het voer maar bestaat uit gras, klaver en kruiden. In de natuur werkt het nl. precies zo. Het gras begint te groeien in de lente en groeit tijdens de zomer door en kent een tweede groeispurt in de herfst. Daarna verandert het in graan. De grazers hebben dan geen keus en gaan het graan eten. Voor de Indianen was dit ook een soort van 'afvoeren', want de dieren worden vet van al dat graan. De Indianen wachtten bij voorkeur tot de herst en doodden dan de vetste dieren. Ook deze dieren waren dus voornamelijk grasgevoerd, maar afgevoerd met granen. Er is dus niets mis met Iers rundvlees.

Mike

 
@fatsnotbad: ik ben het hier niet helemaal met je eens,

Afmesten op graan leidt binnen een paar weken al tot een flinke verandering in de samenstelling van het vlees in o.a. de hoeveelheid omega-3 vetten:

http://www.eatwild.com/images/gr_nutrition2.gif

Er is een essentieel verschil tussen het graan waarmee vee wordt vetgemest en wilde grassen in de natuur. De hoeveelheden zetmeel en eiwitten zijn vele malen hoger. De granen bevatten ook veel minder ruwe stof. Hooi zou dan beter vergelijkingsmateriaal zijn.

Graskoeien eten natuurlijk niet alleen gras maar ook een heel aantal verschillende plantjes. Deze hebben zij tijdens de afmestfase ook niet meer tot hun beschikking.

Maar ik moet zeggen dat ik zelf erg kritisch ben met het vlees dat ik eet. Dat is wat minder praktisch soms. Als je afhankelijk bent van de supermarkt zou ik ook de Ierse variant verkiezen boven de rest.

 
Modderbaard,

Allereerst leuk dat je erbij bent! We hebben jouw pagina met adressen voor grasgevoerde producten al geruime tijd hier op de site staan. Goed werk, bedankt hiervoor! Het is aan ons om een beweging te starten, zodat mensen zelf om grasgevoerde producten gaan vragen. Of misschien moet ik zeggen: om de mensen in beweging te krijgen. Voordat een Nederlander toch ergens warm voor loopt moet er heel veel gebeuren, zoals je ongetwijfeld zelf ook hebt gemerkt.

Jouw opmerking ovet natuurlijke tegenover gedomesticeerde voeding is natuurlijk correct, maar ik denk dat de WAPF in Amerika dit inderdaad zegt om mensen in ieder geval aan vlees, eieren en melk te krijgen die zo veel mogelijk grasgevoerd zijn. In dat opzicht is Iers rundvlees dus beter dan veel ander rundvlees. Ben je echter super kieskeurig, dan wil ik je wijzen op het bestaan van zogeheten Kwelder rundvlees uit Grootsneek. Dit vlees komt van dieren die grazen op weien die van nature groeien op zeemineralen op de waddenkwelder bij Zwarte Haan:

http://www.grootsneek.nl/5726/tandzorger-jacob-brandsma-zweert-bij-kwelder-rundvlees/

http://www.deweekkrant.nl/files/pdfarchief/DWF/20101019/DWF_DWF-1-11_101019_1.pdf

Zoals je wellicht weet, ben ik degene die Nederland heeft wakker geschud over het juiste zout, Keltisch zeezout. Menige boer in het binnenland kan precies hetzelfde doen en dus ook 'Kwelder' vlees produceren, simpelweg door zijn grasland te behandelen met zeezoutverdunningen en dan de dieren erop te laten grazen. Ook op dit gebied is nog een hoop werk te doen, dus dan is Kwelder rundvlees voorlopig een manier om aan 'ocean-grown, grass-fed' mineraalrijk vlees te komen. Ik ga contact opnemen met die Brandsma om te kijken hoe we hier aan kunnen komen, jullie horen nog van me!

Mike

 
Mike,

Ik ben nooit in Ierland geweest, maar ik weet niet hoe de runderen daar worden afgemest. Granen is misschien nog het minst erg, het wordt gekker als ze krachtvoer gaan gebruiken met gmo soja bijvoorbeeld.

Jochem

 
Ik ken een verhaal van jaren geleden dat een Turkse man hier ook dit wilde toepassen met zout omdat dat in Turkije vrij gebruikelijk was en nog is maar niet overal meer.

Toen is er een klacht ingediend tegen hem en toen moest hij ermee stoppen omdat zogenaamd zout niet goed voor de koeien is. Het was ergens in Limburg maar ik weet niet meer precies waar. Ik weet van kleins af aan dat dat voor heel veel vee in Turkije normaal is en het vlees daardoor ook beter smaakt.

Trouwens, ik vraag mij af dat als je naar een biologische slager of melk veehouder gaat en je koopt daar vlees of melk kijken ze er dan ook naar of de voorouders niet van niet biologische koeien afstammen zeg maar als de voorouders hormonen hebben gehad heeft het geen zijn lijkt mij dat de nakomelingen biologisch genoemd worden of denk ik nu totaal verkeerd??

 
De WAPF onderscheidt zgn. A1- en A2-koeien, waarbij A1-koeien kruisingen zijn waarvan het vlees en de melk bij sommige mensen voor problemen kan zorgen:

http://thebovine.wordpress.com/2009...e-enough-of-an-improvement-over-store-bought/

Helaas zijn er in Nederland vrijwel alleen maar A1-koeien, nl. de Frysian-Holstein-koeien, oftewel de oerhollandse bonte koe, die zwart-wit of bruin-wit gevlekt is. Op zich is dit een oud-Hollands ras, maar helaas is de Holstein een populair exportproduct geworden en hebben de Amerikanen er een soort melkfabriek van gemaakt. De melkproductie van de Frysian-Holstein is hoger dan welk ander ras dan ook, maar de prijs die hiervoor betaald moet worden is dat de melk wateriger is en minder botervet bevat (rond de 4,3%).

Oorspronkelijkere rassen, de zgn. A2-koeien, als Jersey en Guernsey hebben een veel hoger botervetpercentage (boven de 5%) en geven dus minder melk, maar van betere kwaliteit. Helaas vinden we in Nederland maar weinig van dit soort koeien. De belangrijkste boerderij met Jersey-koeien is te vinden in Lunteren en wordt gerund door Jan-Dirk van de Voort. Zij produceren rauwmelkse kaas, Remeker genaamd (www.remeker.nl), die in het buitenland prijzen heeft gewonnen. Niemand minder dan Sally Fallon heeft een bezoek gebracht aan de boerderij van Jan-Dirk en zijn kaas geroemd! Wat mij betreft de BESTE en GEZONDSTE kaas van Nederland! En, het wordt nog beter: ik heb Jan-Dirk weten te overtuigen van het gebruik van Keltisch zeezout om als aanvullend mineralencomplex te geven aan zijn koeien, om als pekelbad te gebruiken voor zijn kazen en om zijn grasland mee te behandelen!

De biologisch-dynamische rauwe melk die ik drink is afkomstig van het OORSPRONKELIJKE Holsteinras, dus het ONGEKRUISTE oud-Hollandse ras. Ik merk dat ook, want het botervetpercentage ligt absoluut hoger dan bij melk van commerciele (ook biologische!) Frysian Holsteins en de melk smaakt beter, voller. Toch denk ik met weemoed terug aan mijn vakantie vorig jaar oktober in Cornwall, waar ik rauwe Jersey-melk dronk van deze boer, een naamgenoot van mij, ook een Mike:

http://www.pengoon.co.uk/

Zijn melk had een botervetgehalte van maar liefst 6,9%! Hij verkocht deze in verpakkingen van 2 pints (ongeveer een liter), waarvan maar liefst de helft (1 pint, een halve liter) pure room was! WOW! Mike zei dat de meeste klanten eerst drie dagen diarree kregen na het drinken van deze melk. Logisch, want al dat vet duwt de galblaas wel aan! Mijn vriendin en ik, als fervente rauwe melkdrinkers, hadden echter nergens last van! Ik ben die week 3 keer naar die boerderij gereden, ook al was het een uur rijden!

Mike

 
Interessant Mike, dank je wel.

Ik vrees dat mijn bioboer niet van die goede koemelk heeft.

De griekse yoghurt die ik zo lekker vond van de AH die nu niet meer verkocht wordt daar, die had 10% vet denk ik.

Nu verkopen ze van dat merk alleen nog maar de 0% vet, de loosers!

Mijn punt: waarom is yoghurt van zichzelf kennelijk vaak vetter dan melk (als die niet afgeroomd is)?

Jij roemt een melk al vanwege 7 procent vet.

 
Griekse yogurt bevat niet uit zichzelf 10% vet, maar is volle yogurt met daaraan extra toegevoegd nog meer room om op een totaal van 10% uit te komen.

Mike

 
Hoezo hebben de mediterranen hun gezondheid te danken aan olijfolie? Verzadigd vet zul je bedoelen, de mediterranen eten zich stijf aan verzadigd vet!

Mike

 
Grappig dat je dat zo zegt.

Ik heb thuis een nationalistisch kookboek van de Italiaanse keuken (stamt van rond 1870 dacht ik) (ben naam boek en schrijver kwijt, maar het schijnt in veel italiaanse huishoudens aanwezig te zijn).

En de schrijver benadrukt daarin de olijfolie als beter dan de boter "van de fransen".

Ik heb niet gelet op andere tekenen van (dierlijk) vet in dat kookboek omdat ik in de tijd dat ik erin las vooral vegetarische gerechten eruit pikte.

Zal wel zo zijn dat de Italianen veel verzadigd vet eten.

Waarom niet, ik gun het ze en ik denk dat ze beter weten dan wij wat goed leven is.

 
Mijn moeder is een echte boerin die in Turkije op de boerderij opgegroeid is met rauwe melk en alles uit de tuin, eigen koeien, kippen, groente, fruit etc. dus zij maakt kwark, kaas, hangop, roomboter af en toe en vet van de staart wordt gebruikt om in te bakken.De yoghurt die zij maakt is naar mijn mening echt lekker.

Ik ben echte Turkse yoghurt gewend, mischien weten velen het niet maar yoghurt is echt een Turkse ontdekking wat naar schatting al mischien zelfs meer als duizend jaar oud is.Turken komen vanuit Siberie, Mongolie en andere steeppen van midden Azie die kanten en waren echte nomaden die op paard rondtrokken en ook veel paardenvlees en gefermenteerde melk producten dronken wat heel gezond is. Doen ze nog steeds, de Kazakken, KIrgIzen, Turkmenen etc.KImIz is een alcoholische drank op basis van paardenmelk en Kefir is ook al een heel oude Turkse nomaden gebruik. Dat ken ik al als kind zijnde.Ayran is ook heerlijk.

Yoghurt is echt een Turks werkwoord met een betekenis, de nomaden deden yoghurt dmv geplette mieren eieren in melk te leggen fermenteren door een soort mierenzuur en bijenwas werd vloeibaar gemaakt om een goede roomvorming in de yoghurt te vormen. Je kunt voor de fermentatie ook een beetje zand van een mierenhoop gebruiken in de melk.

Nu vroeg ik me af waarom in Turkije de yoghurt altijd zo dik is en hier heel dun, mijn moeder zei altijd dat het ook aan de koeien ligt en bep. rassen een hogere vetpercentage hebben. Helemaal in het begin heeft zij van Holstein melk toch dikke yoghurt kunnen maken omdat dat denk ik dan een oer Holstein was.

Wat nog lekkerder is yohgurt van een buffel, aj aj aj of als je de melk laat staan krijg je zo'n dikke laag room, heb er dagenlang van zitten snoepen. Buffelmelk heeft gemiddeld een twee keer zo hoge vetpercentage als een koe.In Turkije is buffelyoghurt heel normaal en het lekkerste wat er is.

Bulgaren hebben ook heerlijke yoghurt en lekkere kaas.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan