De WAPF onderscheidt zgn. A1- en A2-koeien, waarbij A1-koeien kruisingen zijn waarvan het vlees en de melk bij sommige mensen voor problemen kan zorgen:
http://thebovine.wordpress.com/2009...e-enough-of-an-improvement-over-store-bought/
Helaas zijn er in Nederland vrijwel alleen maar A1-koeien, nl. de Frysian-Holstein-koeien, oftewel de oerhollandse bonte koe, die zwart-wit of bruin-wit gevlekt is. Op zich is dit een oud-Hollands ras, maar helaas is de Holstein een populair exportproduct geworden en hebben de Amerikanen er een soort melkfabriek van gemaakt. De melkproductie van de Frysian-Holstein is hoger dan welk ander ras dan ook, maar de prijs die hiervoor betaald moet worden is dat de melk wateriger is en minder botervet bevat (rond de 4,3%).
Oorspronkelijkere rassen, de zgn. A2-koeien, als Jersey en Guernsey hebben een veel hoger botervetpercentage (boven de 5%) en geven dus minder melk, maar van betere kwaliteit. Helaas vinden we in Nederland maar weinig van dit soort koeien. De belangrijkste boerderij met Jersey-koeien is te vinden in Lunteren en wordt gerund door Jan-Dirk van de Voort. Zij produceren rauwmelkse kaas, Remeker genaamd (www.remeker.nl), die in het buitenland prijzen heeft gewonnen. Niemand minder dan Sally Fallon heeft een bezoek gebracht aan de boerderij van Jan-Dirk en zijn kaas geroemd! Wat mij betreft de BESTE en GEZONDSTE kaas van Nederland! En, het wordt nog beter: ik heb Jan-Dirk weten te overtuigen van het gebruik van Keltisch zeezout om als aanvullend mineralencomplex te geven aan zijn koeien, om als pekelbad te gebruiken voor zijn kazen en om zijn grasland mee te behandelen!
De biologisch-dynamische rauwe melk die ik drink is afkomstig van het OORSPRONKELIJKE Holsteinras, dus het ONGEKRUISTE oud-Hollandse ras. Ik merk dat ook, want het botervetpercentage ligt absoluut hoger dan bij melk van commerciele (ook biologische!) Frysian Holsteins en de melk smaakt beter, voller. Toch denk ik met weemoed terug aan mijn vakantie vorig jaar oktober in Cornwall, waar ik rauwe Jersey-melk dronk van deze boer, een naamgenoot van mij, ook een Mike:
http://www.pengoon.co.uk/
Zijn melk had een botervetgehalte van maar liefst 6,9%! Hij verkocht deze in verpakkingen van 2 pints (ongeveer een liter), waarvan maar liefst de helft (1 pint, een halve liter) pure room was! WOW! Mike zei dat de meeste klanten eerst drie dagen diarree kregen na het drinken van deze melk. Logisch, want al dat vet duwt de galblaas wel aan! Mijn vriendin en ik, als fervente rauwe melkdrinkers, hadden echter nergens last van! Ik ben die week 3 keer naar die boerderij gereden, ook al was het een uur rijden!
Mike