Iers Rundvee

Hoi Dirtsa:) lijkt me heerlijk, boodschappen doen in Winterswijk!

Nee ik zit nog vastgeklemd in de Randstadmierenhoop.

Het was de enige site die ik in de gauwigheid vond over jerseyyoghurt!

Had ik in Winterswijk dan de eer gehad om jou daar tegen te komen in de Ekoplaza!?

 
Zou kunnen, alhoewel ik niet in winterswijk woon, ik heb er wel groot gedeelte van de familie wonen en ook niet echt ver bij ons vandaan.

En als jij er ging shoppen dan kwam ik uiteraard net "toevallig" ook langs :)

 
Net zegt mijn vriend dat hij kaas gekocht heeft van Jerseykoeien (hij had net van mij gehoord dat die betere melk produceren dan de holsteinvariant nadat ik het hier las) bij de biowinkel op de Elandgracht in Amsterdam. Ekoplaza. Dus de kaas is er ook, voor hen die dat niet wisten.

Ik heb ook de yoghurt gecheckt op het vetpercentage en dat is 4,5%.

Vind ik persoonlijk wel bedroevend vergeleken met bijv de griekse yoghurt van de AH huismerk: die bevat 10% vet.

Ik heb nu trouwens voor het eerst het idee dat mijn yoghurt aan het lukken is, na die jerseyyoghurt erbij te doen.

 
'T is dan wel niet biologisch, maar de Griekse yoghurt bij de Lidl (10% vet) vind ik toch wel errug lekkerrrr......en ook nog eens goedkoop. Maar ik ga evengoed naar lokale boeren die wel bio yoghurt etc. verkopen.

Grasgevoerd bio-rundvlees koop ik tegenwoordig via Pure Graze, een concept uit het oosten des lands.

Voor mensen die in het oosten of midden van het land wonen, tegenwoordig zelfs te koop bij Boni supermarkten!

Zie:

Pure Graze grasgevoerd biologisch rundvlees

Boni Supermarkten

 
Quote:
Geweldig! Dit gaat mijn yogurt worden, ik ga deze laten bestellen bij mijn lokale biowinkel!


Mike,

Met een lokale biowinkel bedoel je gewoon een "de natuurwinkel"?

Deze is dus 4.5% vet? In elk geval al beter dan de 3.5% van de "gewone" volle yoghurt dus.

Evan

 
Nog een vraag over rundvlees. Kun je ook aan de kleur zien,of je met goed vlees te maken hebt? Heeft dat vlees een meer donkerrode/burgundy kleur ipv meer felrood?

 
Zojuist een doos van 6 pakken Jersey-yogurt opgehaald en gelijk doorgegeven dat dit een vaste bestelling voor de maandag wordt. Net mijn eerste bakje van deze yogurt op. Hmmmmmmm! Bedankt voor de tip, mensen! 8)

Mike

 
Smakelijk Mike! Ik vond die vraag van Joey over die kleur van dat vlees wel een goeie. Want ze zeggen altijd dat er met vlees wat er prachtig uitziet gerommeld wordt. Natrium nitriet en meer van dat spul. Maarrrrr..... wanneer ik vrijdagmorgen bij de kraam van mijn bioslager sta dan zie ik ook allemaal prachtig mooi vlees! Hoe kan dat dan eigenlijk? Misschien meer een vraag om aan de slager zelf te stellen.... :D maar goed....

 
Natriumnitriet wordt alleen gebruikt bij gekookt vlees, dus vleeswaren. De enzymen zijn dan kapotverhit en het vlees vergaat dan sneller, waardoor het zijn natuurlijke rode kleur verliest en eerst grijzig kleurt en dan groen. Dit ziet er weinig appetijtelijk uit en dus gebruikt men natriumnitriet, ook wel colorasa of kleurzout genoemd.

Rauw vlees dat zijn enzymen wel nog heeft zal ook na verloop van tijd verkleuren, maar dat proces duurt langer. Meestal is het vlees tegen die tijd verkocht en het proces wordt door koeling of invriezing natuurlijk vertraagd. De vraag van Joey ging over rauw vlees. Hoe diepdonkerderrood hoe beter, het is een teken dat het dier veel groene planten heeft gegeten!

Mike

 
Ik herken inderdaad die diep-diep-donkerrode kleur bij het bio Pure Graze rundvlees wat ik altijd koop. Moest in het begin even wennen aan die donkere kleur en mijn mindset omschakelen in de beoordeling daarvan: donker is gezond <-> licht is minder gezond (ook voor het dier).

 
Verhip, ze hebben het gewoon!! :D

Voor Claireelis (en andere Amsterdammers): Jersey yoghurt bij de Ekoplaza, Elandsgracht.

 
Quote:
Grasgevoerd bio-rundvlees koop ik tegenwoordig via Pure Graze, een concept uit het oosten des lands.

Voor mensen die in het oosten of midden van het land wonen, tegenwoordig zelfs te koop bij Boni supermarkten!


Heb pas eens een paar stukjes pure graze gekocht bij boni, staat alleen niet op dat het bio is. Dus weet niet of het wel een goed idee is om dit vlees te eten??

Dan ook nog een vraagje over de Jersey-yoghurt. Heb pas bij de natuurwinkel yoghurt besteld van Weerribben. Kreeg dus vandaag yoghurt mee met 3.7% vet, maar er staat niet op dat het van Jersey koeien is. Wel een hele dikke romige lekkere yoghurt, maar denk niet dat ik de goede heb??

 
Je hebt inderdaad niet de goede: de jersey yoghurt bevat 4,5% vet, er staat met grote letters 'Jersey' op het pak én een afbeelding van twee Jersey-koeien. Kan niet missen!

Hilda

 
waren gister even bij de aldi

zag daar dieprode runderlappen

zei tegen mn man zullen we het meenemen

die wilde het wel omdat hij hijdus ook zei dat zo diepdonkerroodvlees heel gezond is

maar toch hebben we het niet meegenomen omdat er geen bio op stond

ik had eieren nodig omdat mn dochtertje cakejes wilde bakken

neem ze normaal altijd van mn vader zijn kippen of van bioeieren uit de supermarkt

maar nu we toch even bij de aldi waren voor luiers en omdat we er in de buurt waren

dacht ik ik neem dan de vrije uitloop eieren mee is toch voor cake

zou het niet rauw durven nemen

maar het eidooier van de ei was zo oranje

en heb er 1 opgebakken.zo heerlijk

betekent dit nu dat het ei/vlees van goede kwaliteit was?

 
zulke oranje eidooiers hebben trouwens alleen mn vaders eieren

de bio eieren uit de winkel niet

en zelfs de eieren van de bio groente boer niet zo(al zit die er redelijk dicht bij)

 
Weet één van jullie een adresje waar je betaalbaar wild vlees in de buurt van Nijmegen, Boxmeer of Cuijk kunt kopen?

Hoeft geen bio label te hebben zoals jullie al eerder zeiden omdat dit wel bio dynamisch als wat is.

De dieren grazen het hele jaar door buiten en krijgen genoeg vit.d6 en worden niet bijgevoerd, onthoornd en vertonen natuurlijk gedrag wat ook weer positief is.Als je een gestressed dier eet wordt je gestressed.

Deze dieren kunnen zelf kiezen wat ze eten en weten het beter als ons.

Zou het liefst wild vlees willen hebben dat ook nog te rijpen is gelegd.

Ben wel te vinden voor rund/kalf, schaap/lam en kippenvlees.

Ik weet dat ik daar niet over moet klagen maar ja het is bijna niet te betalen.

Het meeste wilde vlees zelfs zonder eko label zit al gauw gemiddeld tussen de 12 á € 15,- per kilo. Dan koop je een paar kilo en dat is in no time op.

Mischien hebben jullie nog suggesties qua handige goedkope(re) adresjes.

Merci again.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.602
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan