Iers Rundvee

Ik zie dat er nog niet gereageerd was, heb zelf iets in Kessel gevonden:http://www.herefords.nl

Heeft iemand hier ervaring mee. Naar mijn weten is dit gemarmerd wild vlees die het gehele jaar door buiten grazen en niet bijgevoerd worden. Daar zal de prijs ook wel naar zijn maar ik ga deze zaterdag een kijkje nemen.

 
Ik heb je berichten wel gelezen hoor, en volg dit met aandacht, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik ben benieuwd wat je aantreft, veel succes :)

 
Even een tussenupdate.

We zijn dus in Kessel vlees gaan halen bij www.herefords.nl.

Je ziet een paar runderen buiten lopen en het vlees wordt een paar weken in een koele cel gehangen zodat al het vocht eruit gaat en ik heb me laten vertellen dat ze niet bijgevoerd worden, geen antibiotica, geen krachtvoer, lopen het hele jaar door buiten en waar ze grazen wordt geen kunstmest gebruikt. Ze worden ook niet onthoornd.

Moet zeggen dat ik een beetje teleurgesteld was qua smaak van het vlees, ben heel goed vlees gewend omdat ik zelf uit de highlands kom maar vond dit vlees droog. Geen slechte smaak maar ook niet om te zeggen wauw dat proef je.Het was gewoon normaal en er mag naar mijn mening wel meer vet aan zitten dus echt gemarmerd was het niet.

Heb wel eens Wagyu vlees gegeten of ander vlees van een bioslager, dat was wel echt lekker en mals vooral Wagyu is ongelofelijk lekker.

Hoop niet dat al het wild vlees zo als bij Herefords is en wat ik nog het belangrijkste vind is de eigenaar die mij daar hielp vond ik zo onvriendelijk, nors en lomp, bot noem maar op.

Totaal geen emotie of enige smile op zijn gezicht. Een grote sjagerijn was ie.

Daar koop ik dus echt niets meer.

Het ligt echt niet aan mij aangezien ik totaal geen moeilijk persoon ben maar als je iets verkoopt moet je niet zo'n mentaliteit hebben.

 
je hebt helemaal gelijk, mijn ervaring is ook dat de (meeste) biologische boeren juist erg open en toegankelijk zijn en met passie hun werk doen en met de koeien/varkens etc omgaan.

 
Als boer van Schotse Hooglanders lees ik met interesse mee op dit forum. Mij is bekend dat 99% van de vleeskoeien binnen met krachtvoer afgemest worden. Ook het rundvlees uit Ierland is in veel gevallen niet grasgevoerd. Met krachtvoer krijg je gewoon veel meer opbrengst. Ook biologisch vlees is in de meeste gevallen afgemest met krachtvoer. Biologisch krachtvoer natuurlijk, maar het blijft krachtvoer van graan en soja. Onze Schotse Hooglanders zijn volledig grasgevoerd. Wij nemen daarmee genoegen met veel minder opbrengst per koe, en een veel hogere leeftijd van slachten. De dieren lopen in natuurgebieden in de provincie Groningen. We verkopen natuurvlees van de Schotse Hooglander via SchotseHooglanders.nl

 
Aanvulling. Het afmesten met krachtvoer geldt ook voor vrijwel alle Limousins, lakenvelders, blaarkop, MRIJ, Hereford, Jersey, Piemontese, Blonde d’aquitaine, Belgische blauwe en ga zo maar door. De Schotse Hooglander, maar ook de bv de Heckrunderen zijn oerrassen die vaak soberder, op extensieve wijze gehouden worden. Laat je niet van de wijs brengen door termen als 'natuur', 'weide', 'scharrel' maar zoek uit hoe de dieren gehouden worden. Bij ons echt grasgevoerd rundvlees, SchotseHooglanders.nl

 
Voorheen kochten we ook altijd biologisch rundvlees van de Blonde d'aquitaine. Uit een gesprek met de eigenaar bleek echter dat de dieren ook wintergerst, soja en brok voorgeschoteld kregen. Gistermiddag hebben we daarom voor het eerst een landwinkel bezocht waar men vlees van hun eigen Schotse Hooglanders verkoopt. Beter grasgevoerde dieren zijn er volgens mij niet, omdat ze gewoon altijd buiten lopen. En zo zie je maar weer dat het label biologisch je op het verkeerde been kan zetten. Vlees van Schots Hooglanders is officieel niet biologisch meer in mijn optiek wel superieur ten opzichte van het meeste biologische vlees. Ik onderschrijf bovenstaande dan ook volledig.

 
Hi Schotsehooglanders,

Leuk om te lezen dat jullie actief zijn op het forum. Ik ben weer zeer tevreden over mijn laatste bestelling en de service, fijn dat je nog 5kg had voor mijn schoonouders.

Voor de forumleden hier, een goed adres voor goed vlees en leuke lui en uiteraard veel kennis aanwezig. Ik hoop dat jullie je vaker mengen in de discussies op het forum. De kennis is erg welkom.

 
Zojuist mijn eerste maaltijd bereid met gehakt van Greenfields van de AH (grasgevoerd Iers rundvlees). Goedgekeurd! Stinkt niet in de pan, stevig en goed van smaak. Niets mis mee!

Mike

 
San,gebruik jij gehakt in de goulash?of bedoel je het vlees van greenfields?

 
Ik zag jou met je dochtertje op de foto trouwens op facebook,zou dat kunnen?op een grasveldje,ben jij dat?

 
Rundvee van Greenfields staat alleen 's zomers in de wei. Ze staan 7 maanden per jaar op stal en worden in hun laatste levensfase binnen afgemest. 'Greenfields' klinkt goed, maar ik vraag me wel af hoe grasgevoerd dit vlees is.

 
Jullie hebben oerrunderen met een 'bontjas'. Daarom kunnen jullie dieren 365 dagen per jaar buiten staan. Moderne runderen moeten gewoon binnen gehouden worden in de winter en ook krachtvoer moet vaak bijgevoerd worden. Greenfields is een compromis en het kan altijd beter, maar de kwaliteit van het vlees is goed. Het zal nooit mijn voornaamste bron van vlees worden, maar als de biowinkels dicht zijn en mijn vleespakket is opp, dan vind ik het fijn als ik dit achter de hand heb.

Mike

 
Dan krijg je te ook weer te maken, zoals je zelf schrijft in topic Chantie over boter, met:

Quote:
Je krijgt dan teveel tweedehands granen binnen en dus gluten en omega-6 vetzuren


Zelf eens rondgekeken naar vlees van Greenfields, ik weet even niet wat het was, maar zag zonnebloemolie als toevoeging en nog iets wat ik niet wil,wat weet ik even niet meer.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.895
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan