Iers Rundvee

Je hebt gelijk, Haydarpasa. Van de koeien die de Masai hielden was ook bekend dat deze melk gaven met een botervetpercentage van maar liefst 10%. Vandaag de dag zijn de dikke, rommige yogurtsoorten in Turkije, Griekenland en Bulgarije meestal afkomstig van moderne Holsteinkoeien en wordt er daarna room toegevoegd om op 10% room uit te komen. Vroeger bereikte de melk van de koeien uit zichzelf al dat percentage of kwam er dicht bij in de buurt. Van de Bulgaren op het platteland is ook bekend dat er veel 100-jarigen tussen zaten. Drie keer raden waardoor dat kwam. Olijfolie? Dacht het niet! De conclusie is dat je verzadigd vet ONBEPERKT kunt eten, hoe meer hoe beter! Mits je het kunt verteren, natuurlijk, zie ook de topic Vetverbranding.

Mike

 
Quote:
Yoghurt is echt een Turks werkwoord met een betekenis, de nomaden deden yoghurt dmv geplette mieren eieren in melk te leggen fermenteren door een soort mierenzuur en bijenwas werd vloeibaar gemaakt om een goede roomvorming in de yoghurt te vormen. Je kunt voor de fermentatie ook een beetje zand van een mierenhoop gebruiken in de melk.


Geplette miereneieren, zand van een mierenhoop? OMG!

Hier is een expert aan het woord:)

 
In de Traditionele Chinese Geneeskunde behoren mieren tot de top 10 van geneeskrachtige 'kruiden'. David Wolfe eet om die reden ook mieren. Er zit iets in dat mierenzuur dat bijzonder gezond is. Overigens ook een leuke link naar een ander topic waarin brandnetels genoemd worden. Het prikkende gif van brandnetels bevat eveneens mierenzuur (forminezuur). We weten dat bijengif vrijwel identiek is aan brandnetelgif. Drie keer raden wat er in bijengif zit? Juist ja, forminezuur (mierenzuur)! Bijengif en brandnetelgif kunnen mensen genezen van astma. Zo gek was dat dus niet van die Turken om mierenzuur te gebruiken om melk mee te fermenteren!

Mike

 
Hoi Mike, wel interessant.

Mieren eten, ik zou me toch nog ergens overheen moeten zetten.

Eet David Wolfe die mieren echt zo?!

Of stopt hij ze in zijn chocolade smoothies of zo?

Interessant wat je schrijft over forminezuur in bijengif etc.

Misschien is het dan ook makkelijker om te fermenteren met brandnetelgif, maar ja hoe isoleer je dat (voor zover nodig)?

Nou ja, mensen zoals Wolfe die eten neem ik aan ook de mieren in zijn geheel of is er een truc van mierenzuur uit mieren halen?

 
David Wolfe wacht totdat mieren in honing lopen en daarin verstrikt raken en eet ze dan helemaal op met een heerlijk honinglaagje!

Wist je dat het sap van het brandnetelblad zelf als tegengif werkt voor het prikkende gif van de haartjes op het blad? Hier een citaat uit Eating for Beauty van David Wolfe dat je wel interessant zult vinden:

Een vriend uit Engeland heeft me de aloude techniek van de druïden geleerd om verse brandnetels te eten: je pakt het onderste van het blad vast, vouwt het langs zijn middelste lijn op, trekt het zachtjes los van de moederplant en rolt het blad dan op zo’n manier op dat het bovenste gedeelte van het blad (waar de prikhaartjes het vaakst zitten) bedekt is.

Mike

 
Tja, hoever gaat een mens om zijn gezondheid te krijgen en te behouden:)

Als het moest zou ik misschien wel zelfs uitwerpselen eten, how low can you go haha.

Daar is vast ook nog wel wat voor te zeggen.

Ik ken wel de kuren van Otto Sap die ook echt alle persoonlijke unieke lichaamssappen/uitscheidingsstoffen in homeopathische vorm aanbiedt teneinde gezondheid te bereiken bij individuen.

Ik heb al eens met een glas ochtendurine voor me gestaan, maar ja, de nood was kennelijk nog niet te hoog.

Ik dacht: er zijn toch vast ook nog andere wegen om gezondheid te bereiken?

Ah, de brandnetel zelf levert het tegengif, wat een uitkomst:)

De natuur zit vol geheimen...

Ik ken ze maar nauwelijks nog, dat vind ik zo jammer.

 
Je hoeft ook niet zo ver te gaan in de moderne wereld. Opnieuw David Wolfe:



Voor diegenen in de echte wereld die het voordeel willen genieten van de voeding die brandnetels je kunnen bieden, zonder dat je in de bossen naar ze op zoek moet gaan en het risico loopt om te worden geprikt, is er een slimme manier verzonnen om er makkelijker aan te kunnen komen.

Dit proces houdt in dat de brandnetels worden gedroogd en dat ze tot poeder worden vermalen (waardoor de prikhaartjes worden vernietigd). Dit type poeder wordt in superfoodproducten verwerkt. Je zou zelfs moeten overwegen om die superfoodproducten te kopen die brandnetels als een van de voornaamste ingrediënten hebben.

Velen zijn bekend met brandnetelthee. Deze thee is een andere goede manier om de fantastische waarde van het brandnetelblad onderdeel te laten uitmaken van je voeding. In brandnetelthee blijven veel van de schoonheidsbevorderende eigenschappen van de verse brandnetel bewaard.


Mike

 
Geweldig. Ik heb losse gedroogde brandnetelstukjes al gebruikt voor mijn diner: eerst vermengd met water en daarna in de blender gedaan tot het fijn was en toen bij de groente. Het lijkt me ook geweldig om zelf brandnetels en meer en masse op een zolder te drogen te hangen. Ik heb alleen geen zolder:) Ik heb wel zo´n electrische droger, maar dat is ook zo´n zonde voor dit doel.

 
Help... zo kan ik natuurlijk nooit iets terug vinden :) topic over iers rundvee en dan ineens geweldige informate over brandnetels.

 
Dirtsa,

Jawel hoor, gewoon 'brandnetel' intypen in de zoekfunctie en, voila, daar staat het! Ik vind het niet erg als we wat off-topic gaan. Om het on-topic te brengen, koeien eten soms ook brandnetels, als ze er behoefte aan hebben.

Mike

 
Als je brandnetels in je smoothie doet worden ze, uiteraard, fijn gemaakt en 'steken' ze ook niet meer.

Neem jonge brandnetels of van oudere brandnetels de toppen.

De brandnetels hebben in het voorjaar de meeste voedingswaarde maar als je nog wat jonge planten kunt vinden, doe er je voordeel mee.

 
Bedankt voor de tip Mike..het is ook gewoon mijn gebrek aan computerkennis waardoor ik zovaak vastloop. Ik heb zelfs nog nooit gehoord van een zoekfunktie...laat staan dat ik die al had zien staan.

 
Van het merk Weerribben is nu yoghurt van jerseykoeien op de markt!

Ik had het nog niet eerder gezien in elk geval en eerder had het me vast ook niet opgevallen dan dat ik dit item had gelezen.

 
Dorien,

Ik ben heel enthousiast naar de site van Weerribben gegaan en zie alleen maar bonte Holstein-koeien. Weet je dit zeker? Waar leid je dit uit af?

Mike

 
Die jersey yoghurt kopen we hier al een poosje, zou thuis ff moeten kijken, maar volgens mij staat er iets op van dat het grotendeels van jersey melk is gemaakt, maar dat zou ik moeten nakijken. Wel snappen ze dat deze yoghurt hierdoor wel voedingsrijker is, dat staat er ook nog op :)

In onze ekoplaza liep het niet en ze bestellen het nu los elke week voor ons, geen probleem, kun je dus overal navragen.

 
@ Mike,

http://ekoplazawinterswijk.biowebshop.nl/ProductInformatie.aspx?Pagina=1&AfdelingID=4&HoofdgroepID=22&SubgroepID=167&ProductID=1522723&eancode=8714811140351

Beschrijving bij deze yoghurt op bovenstaande site om alvast een tipje van de sluier te lichten:

Quote:
Jersy melk* vermengd met volle melk*, Yoghurtculturen (Streptococcus themophilus; Bifidobacterium lactis, Lactobaccillus acidophilus; Lactobacillus delbruekii supsp. Bulgaricus; Lactobaccillus delbruekii susp. Lactis), * = Biologisch


Ik kan nu niet zeggen wat op mijn pak staat want ik ben niet thuis en ik heb het ook nog niet geproefd.

 
He Mike, nou ik ben blij voor je dat de jerseyyoghurt nu naar je toe komt.

Dat krijg je gewoon van de kosmos als je hart er vol van is natuurlijk:)

Op het pak staat dat de melk van de jerseykoe uitblinkt in vanalles, maar het belangrijkste wordt niet genoemd: namelijk het grote vetpercentage!

Vet is niet flashy genoeg om dat aspect te noemen, gehersenspoelde loosers als we zijn.

 
Ha lievergezond, website van ekoplaza winterswijk? Doe jij daar je boodschappen...in winterswijk?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan