het kon niet uitblijven: botten bouillon :-)

`fleur de sel is het door de zon gedroogde zout, en wat witter. Maar moeilijker te winnen, vandaar duurder. In het grijze zout zit volgens mij zelfs nog wat meer mineralen.

Volgens mij was ik rond de 25 euro kwijt voor 10 kg zout, dat valt dus erg mee hoor.

 
Dag Dirtsa,

Sta op het punt om 10 kg te bestellen ! Je kan er ook mineraliserende baden mee maken.. ik had ook daar weer hymalaya kristalzout voor het bad à 15euro per kg ! Met 3 euro per kg is het nu een stuk voordeliger !

P

 
Sarah, The Healthy Home Economist van de WAPF toont aan in een video hoe je bouillon eruit moet zien nadat je het gekoeld hebt in de koelkast. Het moet namelijk een gelatine-achtige consistentie hebben, zoniet is hij mislukt en heb je niet (genoeg) collageen uit de botten kunnen trekken of kapotgemaakt door de soep te overkoken. Hier somt ze nog enkele redenen op waarom je bouillon niet 'gelt':

5 Reasons Why Your Stock Won’t Gel

1. The stock rolled at too high a temperature. If stock is simmered too high, the heat will break down and destroy the collagen. To see what the perfect simmer on your stock should look like, see my short video on the subject by clicking here.

2.The stock did not roll long enough. Once you get that perfect simmer or “roll” going, be sure that chicken stock rolls for 6-24 hours and beef stock for 12-50 hours. Less than that will likely not draw enough gelatin into the stock from the bones.

3. Not enough of the right kind of bones were used that yield gelatin. To get the right mix of bones that yield gelatin versus other types of bones that add flavor and color, make sure you use one of the following methods: 1 whole, free range layer hen with neck and wings cut up, 3-4 lbs of boney chicken parts which includes a combo of necks, backs, and wings, OR the picked carcass of 2 meat chickens. For beef stock, use about 7 lbs bones total (4 lbs of boney bones and 3 lbs of meaty bones).

4. Too much water was used in proportion to the bones. For chickens, the correct proportion is 3-4 lbs of bones per 4 quarts of filtered water. For beef stock, the correct proportion is 7 lbs of bones per 4 quarts of water or more to cover.

5. Using bones from battery chickens or chickens raised in cages. Conventionally raised chickens or chickens raised in cages typically yield little to no gelatin. It is worth the extra money to get quality when you buy meat especially if you will be using those bones to make stock.

To get additional gelatin, adding a chicken head and/or 2 feet to the stockpot will add even more! If your chicken is a rooster, add the comb. This will also add gelatin along with testosterone to the stock which adult men may find appealing as testosterone levels tend to decline with age.


In deze video toont ze wat de perfecte sudder is voor je bouillon.

Die van mij stond dus altijd te hard en gelde daarom ook niet, handig om weten!

P.S.: visbouillon kun je sneller klaarmaken en moet slechts 4 uur sudderen.

 
Mijn kippenbouillon staat nu ongeveer 15 uur te koken op het laagste vuurtje alleen is hij nu helemaal wit van het vlees geworden.

Is dit erg of niet en kan ik hem nog helder krijgen?

 
Geen idee, heb je deze afgeschuimd of niet? Ik kook altijd max 4.5 uur, dus ik heb geen ervaring.

Misschien door thee- of kaasdoek of fijne zeef zeven?

 
Ik heb afgelopen week 12 ltr groentensoep gemaakt van bouillon met alles erin en zonder af te schuimen. De soep wordt een prachtige gel in de koel kast. Daarna heb ik van de botten apart nog 2x bouillon getrokken die ook uitstekend geleerde. Daarna was ik het zat en heb de botten weggegooid. Maar duidelijk is dat het inderdaad meerdere keren mogelijk is. Wel steeds redelijk lang heel zachtjes laten koken, zo'n 6-8 uur.

 
Ja ik schuim altijd af.

Volgens mij vertroebeld het vlees gewoon, ik ga het dooor een zeef gooien.

Hoe maak je onderscheid tussen vet en gelatine? Want bij mijn kippenbouillon haal ik wat vet weg maar misschien haal ik dan tegelijkertijd gelatine weg.

 
Weet je Mike, ik heb dat kookboek van Sally Fallon zo`n jaartje of 8 geleden aangeschaft en daar staat dat in bij Mastering the basics. Ik dacht dat dat moest..

Door een zeef heeft niet geholpen. Ik ga volgende keer met kippenbouillon gewoon het vlees na een uur verwijderen dan kookt het ook niet zo lang mee. Het gaat tenslotte om de botten.

 
Het heeft nu een nacht in de koelkast gestaan en er zit geen vet en geen greintje gelatine op, hier gaat iets goed fout :-( Waarschijnlijk heb ik het vet er met het afschuimen afgehaald.

Zonde van mijn Bio kip..

In het boek staat ook dat je het vlees erop laat.

Ik ga die filmpjes van Sarah maar even goed bestuderen.

 
Afschuimen doe je meteen als je het water kookt, dan is het onmogelijk dat je ook het vet al verwijderd hebt hoor.

Geen idee wat er wel is misgegaan, heb je het recept van het gapsdieet? Dit is een heerlijke bouillon, bij mij nog nooit mislukt. ik laat echter de boillon 4.5 uur trekken, maar langer moet volgens mij geen problee zijn.

 
Ik heb later nog een x afgeschept waarschijnlijk een hoop vet en goeds.

Dat recept van GAPS komt inderdaad overeen met het recept uit het boek.

Er staat trouwens dat je de bouillon minimaal 12 uur moet laten trekken.

 
Doe ik nooit hoor, later nog een afscheppen lijkt mij ook overbodig.

Ik heb het recept van de gapspagina, daar staat volgens mij gewoon 4.5 uur.

 
In Nourishing Traditions staat minimaal 6 uur voor kippenbouillon

minimaal 4 uur voor visbouillon en runderbouillon ook minimaal 12 uur.

 
Is gelatine uit de natuurwinkel ook niet gezond dan? Of is dat iets anders?

In het boek Nourishing Traditions staat een recept voor een Quick Stock met toegevoegde gelatine (beef), dat is dan van Radiant Life. Zit er in zulke gelatine dan ook collegeen?

 
Ik ben nu bouillon aan het maken, ik heb vrijdag mijn wildernisvlees opgehaald en ik had gevraagd of ik ook botten kon krijgen, dit was geen probleem.

Klopt het dat het een klein beetje zurig ruikt? Ik vind het niet storend en er zit natuurlijk azijn in. Ik heb het alleen niet afgemeten, pan vol botten, water en wat groente erbij en een flinke scheut azijn.'

Volgens mij zit er in gelatine uit de winkel ook collageen, dat is juist waardoor het werkt als bind-/ verdikkingsmiddel.

 
Ik doe de azijn bij de botten en laat dit half uur staan, dan koken en afschuimen en dan het zout/peper en de groente er pas bij en uren laten trekken op zeer laag vuurtje of in de oven, doen wij altijd, omdat er op het gasfornuis niet een suddervlammetje zit).

 
Deze vrouw gebruikt een soort van waterkoker met pan waar je de temperatuur kan op instellen.

http://voedingjeweettoch.blogspot.nl/2012/02/gelatine.html

 
In de Verenigde Staten is de slow cooker of crock pot helemaal hip. Lijkt een beetje op hetzelfde principe. Je kan ook je pan in de oven zetten op 80 graden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.535
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan